Ik kwam in Eyeopener een prachtig voorbeeld tegen van hoe Jaap de bijbel leest:
Zelfs lang voordat het Joodse volk over de hele wereld werd verstrooid, was hun herstel al voorzegd. Zelfs de dag dat Israël ‘wedergeboren’ zou worden, dat wil zeggen op 14 mei 1948, is exact voorzegd in deze oude geschriften, precies zoals je kunt lezen in Jesaja 66 vers 8.
Om zo'n tussen neus en lippen uitgesproken bewering te staven is het niet genoeg om het desbetreffend vers op te zoeken en te lezen. Om te verstaan wat men leest moet men de gehele contekst beschouwen. Maar dat is vreselijk moeilijk voor de doorsnee gelovige. Het lukt gelovigen nooit om profetenboeken door te worstelen, en wanneer men er al aan begint ontgaat met merendeel, want het is als luisteren naar een opera waar je de woorden niet van verstaat. Ik zal daarom eens proberen om de bijbeltekst (voor zover ik die begrijp) van hoofdstuk 66 vanaf vers 5 om te zetten in modern verstaanbare taal. Bij het voorbijgaan van Jaaps vers zal ik een versnummer 8 vermelden:
Het einde van het boek Jesaja, geschreven door een anonieme profeet die leefde na de terugkeer uit Babylon (ca. 520-400 voor de jaartelling, vele eeuwen later dan Jesaja):
Luister naar het woord van Jahweh, tenminste jullie die nog ontzag voor God hebben. Jullie worden door jullie landgenoten gehaat. Ze willen niets met jullie te maken hebben omdat jullie in Mij geloven, en lachen enkel om jullie. "Laat hij nou eens een keer zien hoe geweldig hij wel niet is. Dan zien we jullie ook eens een keer lachen" zo plagen zij.
Maar ze zullen zelf voor aap komen te staan en zich dan doodschamen! Luister! Er klinkt opeens een enorm kabaal in Jeruzalem! Een luid geluid dat uit de tempel komt! Het is de stem van Jahweh die wraak neemt op zijn vijanden! En totaal onverwachts zal het gebeuren! Israel bevalt al voordat ze barensweeën heeft! Voordat de bevallingspijn zich doet voelen zal ze al een zoon baren! Nog nooit heeft men zoiets eerder gezien of gehoord. 8 Kan een volk in één dag worden gebaard, kan een volk in één keer worden geboren? Natuurlijk niet. Maar van Israel is nog maar net sprake of ze baart al haar zoon. En natuurlijk is dat zo, want als Ik, jullie God, voor een bevalling zorg is het onmogelijk dat er niets uit zou komen. Net zo onmogelijk als dat een kind geboren wordt zonder dat er een bevalling plaats vindt.
Daarom, beste gelovigen, wees nu al verheugd om Israel. Alle gelovigen die met een droevig gezicht rondlopen, begin maar te feesten. Want je zult spoedig aan de mooiste en volste borst liggen en volkomen verzadigd worden, getroost worden, verkwikt worden.
Want zo zal het gaan, zegt Jahweh:
Ik laat de vrede als een rivier naar Israel toe stromen, de rijkdom van alle volken zullen als een overstromende beek ernaartoe gaan. En jullie zullen ervan drinken, op de heup gedragen worden, of als voetballers die de wereldcup wonnen op handen gedragen worden. Zoals een moeder haar baby troost, zo zal ik jullie troosten. Wat jullie in Jeruzalem zullen zien zal al je verwachting te boven gaan. Wanneer jullie het zien zullen jullie oude botten zich voelen als het jonge groen in de lente.
Jahweh zal zijn macht tonen aan de gelovigen, en aan zijn vijanden zijn verbolgenheid. Jahweh komt in een vreselijk vuur, zijn strijdwagens zullen als een wervelstorm komen. Hij komt in buitengewone woede, om hem heen zijn vlammen, een enorme vuurgloed komt als dreiging met hem mee. Jahweh zal over al wat leeft een oordeel vellen, te vuur en te zwaard, tallozen zullen door hem vernietigd worden. Zij die eerst een douche nemen om daarna in een prachtige tuin seks met een man te kunnen hebben, zij die varkensvlees eten, en andere afschuwelijke beesten en muizen, ze zullen allemaal ten onder gaan, zo zegt Jahweh. Want ik weet hoe ze denken en wat ze doen.
De tijd komt om alle landen en volken bijeen te brengen. Ze zullen allemaal hierheen komen en mijn grootsheid zien. Ik zal er een paar sparen en een wonder voor hun ogen verrichten. Daarna zal ik ze tot aan de uiteinden van de wereld zenden, ook naar de verste eilanden waar men nog nooit van mij gehoord heeft, en ze zullen overal bekend maken hoe geweldig Ik ben. En de volken zullen de prijskaartjes voor alle ballingen betalen en voor het transport zorgen om ze naar Jeruzalem terug te brengen. Ze zullen op paarden komen, op ezels, met huifkarren, op draagstoelen, en op kameelruggen. Allemaal naar mijn heilige berg Jeruzalem. Als een offer voor Jahweh, zoals de Israelieten vroeger rein vaatwerk naar de tempel brachten. Zelfs zal ik een aantal van die ballingen die terugkomen aanstellen als priester of Leviet.
Zoals de nieuwe hemel en de nieuwe aarde die ik maak zal blijven bestaan, zo zullen jullie voor altijd blijven voortbestaan. Elke nieuwe maan en elke sabbat opnieuw zal alles wat leeft hiernaartoe komen om zich voor mij neer te buigen, zo zegt Jahweh. En wanneer ze weer naar huis gaan zullen ze buiten de stad de lijken zien van hen die van mij afvallig geworden zijn. Die lijken zullen voor eeuwig branden, en het vuur waarin ze branden zal nooit doven. Ze zullen worden verafschuwd door alles wat leeft.
Wat voor gedachten levert deze tekst bij jullie op?