Terug naar Ontzagwekkend nieuws. Ik vond op de site een video genaamd
Adembenemend, Hij staat voor de deur! De titel heeft niets te maken met Jezus oftewel met de video. Op deze video, voorzien van Nederlandse vertaling, laat "
Jan Markell een videoclip zien van de Amerikaanse senator Michelle Blockman waarin zij spreekt over de orde die in chaos verandert".
Een Amerikaanse senator van deze naam bestaat echter helemaal niet. De naam die zowel in de video vertaling als in de beschrijving eronder wordt gebruikt heeft Jaap blijkbaar geschreven zoals het in zijn oor klonk, zonder even na te checken om wie het hier gaat. De vrouw in kwestie draagt de naam
Michele Bachmann. Zij was in 2012 presidentskandidaat voor de Republikeinse partij, maar verloor het van de mormoon Romney, en is sinds 2014 ex-senator. Zij staat bekend en voor schut als
a total nutcase. Al in 2013, toen ze liet weten zich niet meer kandidaat te stellen voor de senaat, beschreef de altijd serieuze Rachel Maddow haar als "
the living, breathing embodiment of crazy in American politics". Maar nu kan men het gemakkelijk ook zelf vaststellen via
deze video (het origineel heeft ze zelf gepubliceerd), die haar in religieus opgewonden staat laat zien nadat Trump de presidentsverkiezing verloren heeft. Het aanzien van het videogedeelte dat ze in Amerika "worship" noemen vereist beheersing op gevorderd Zen-niveau en een bij de Ikea te verkrijgen gladstrijker van tot het uiterste gekromde tenen.
Cenk Uygur geeft in laatstgenoemde video een prachtig commentaar op "the iron rod" en "smash the clay jar", en stelt terecht dat de vorm van religie die Bachmann hier representeert niets te maken kan hebben met de boodschap van Jezus, maar het totaal omgekeerde ervan is. Dat is inderdaad zo indien men het bekijkt vanuit een christelijk geloof dat niet wordt geplaagd door eindtijdhysterie. Maar eindtijdchristenen interpreteren de bijbel echter op een manier dat de oudtestamentische profetieën letterlijk moeten uitkomen (dispensationalisme), en worden in hun waanwereld dus veelal door oudtestamentische teksten geïnspireerd. Cenk begrijpt niet dat de taal die ze gebruikt ontleend is aan de bijbel. Ze refereert aan Psalm 2, waar men kan lezen over de religieuze waanzin die blijkbaar in de koningstijd van de Israelieten al opgang deed, waar de gehele wereld gezien werd als vijandig, maar een priester uit de doeken doet dat de koning van Israel de overwinning zal behalen op de gehele wereld, omdat de gelovige weet dat God aan zijn kant staat. Bijbelwetenschappers leggen uit dat deze psalm tot de inhuldigingsrituelen behoorde voor één of iedere nieuwe koning (zie vers 7: "Mijn zoon bent u, ik heb u vandaag verwekt").
Aangezien wat in deze psalm gezegd wordt natuurlijk nooit uitkwam hebben latere gelovigen hier een profetie over de messiaanse koning van gemaakt, die in de toekomst ooit vervuld zal worden. Het Nieuwe Testament is verzot op deze psalm, ze wordt meer aangehaald dan welke andere oudtestamentische tekst ook. Vandaar dat fundamentalistische christenen deze psalm ook goed kennen, en Bachmann de woorden eruit (die ik in bold font weergeef) gebruikt:
Waartoe leidt het woeden van de volken,
het rumoer van de naties? Tot niets.
De koningen van de aarde scharen zich in slagorde,
de machthebbers spannen samen,
tegen Jahweh en zijn gezalfde:
'Laat ons hun juk afwerpen,
ons van hun boeien bevrijden'.
Die in de hemel troont lacht,
Jahweh spot met hen.
Dan spreekt hij tot hen in woede,
en zijn toorn verbijstert hen:
'Ikzelf heb mijn koning gezalfd,
op de berg Sion, mijn heilige berg'.
Het besluit van Jahweh wil ik bekendmaken.
Hij sprak tot mij:
'Jij bent mijn zoon,
Ik heb je vandaag verwekt.
Vraag het mij
en ik geef je de volken in bezit,
de einden der aarde in eigendom.
Jij kunt ze breken met een ijzeren staf,
ze stukslaan als een aarden pot.'
Daarom koningen, wees verstandig,
wees gewaarschuwd, leiders van de aarde.
Onderwerp u, toon Jahweh uw ontzag,
beef voor hem en breng hem hulde.
Bewijs eer aan zijn zoon met een kus,
anders ontvlamt zijn woede, en uw weg loopt dood,
want bij het geringste ontsteekt hij in toorn.
Gelukkig wie schuilen bij hem.
Men kan zien hoe gemakkelijk dit religieus gemoed zich kan ontwikkelen op de manier die Bachmann hier laat zien. Biden heeft gewonnen, dat kan niet waar zijn, moet gebaseerd zijn op leugens en fraude. Daar moet God nu een stokje voor steken. Er staat tenslotte in de bijbel "Vraag het mij en ik geef je de volken in bezit". Men kan ook gemakkelijk zien hoe deze religieuze waanwereld van stukslaan als een aarden pot, en
Trump als messias, kan leiden tot de gebeurtenissen van de zesde januari.