Otter schreef: Met deze
link had ik gedacht duidelijk gemaakt te hebben wat mijn gedachtes waren. Ik vervielin herhaling en zag geen manier om me beter, anders of duidelijker uit te drukken.
Wel, ik heb daar al weer op geantwoord, en ik vind het toch jammer dat je daar niet op in bent gegaan.
Ik heb ook getracht duidelijk te maken dat ik die rudimentaire organen een argument vind dat spreekt voor de evolutietheorie.
Het is niet alleen een argument voor de evolutietheorie, het is een bewijs dát er evolutie heeft plaatsgevonden.
Maar nogmaals: Er zijn uitzonderingen en tegenstrijdigheden. Dat is alles dat ik wil zeggen. Ja er zijn vele argumenten (feiten/bewijzen) voor evolutietheorie. Maar er zijn ook argumenten tegen de evolutietheorie! (
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 3161#23161)
In de door jou genoemde link heb ik heel weinig argumenten tegen de evolutietheorie gezien. Je spreekt daar oa over het ontstaan van de aarde, maar dat heeft niets met de evolutietheorie te maken. Evolutie gaat zelfs niet eens over het ontstaan van het leven, maar over het ontstaan van soorten.
Verder heb je het weer over die zwaartekracht, en over dat poppetje dat door het raam springt, maar zoals ik reeds zei; dat is appelen vergelijken met peren. Evolutiebiologie is geen exacte wetenschap zoals wiskunde of scheikunde, maar het is uiterst nauwkeurig sporenonderzoek, vergelijkbaar met dat van een archeoloog, een historicus of een forensische detective.
Verder breng je nog de opkomst van beschavingen ter berde, waarbij je suggereerd dat die allemaal plotseling ontstonden; '
staan er ineens pyramides en mayatempels die gemaakt zijn op een manier die ons nu nog voor vragen stelt. De ene dag spelen we nog met vuursteentjes en rennen we brullend in dierenvellen en de volgende generatie is tot technische hoogstandjes in staat waar we nu nog verbaast over zijn, zelfs met onze technische hulpmiddelen. Voor mij verbazingwekkend hoe makkelijk mensen aannemen dat we volgens een geleidelijk proces ‘tot stand zijn gekomen'
Wel, dat heeft ook uiteraard niets met de evolutietheorie te maken, en ik begrijp ook niet zo goed wat je daarmee wilt zeggen. Amper een paar honderd jaar geleden reisden mensen nog met paard en wagen, en nu rijden we in geavanceerde gemotoriseerde voertuigen, vliegen we in straaljagers en jumbojets, spreken we met mensen aan de andere kant van de wereld via onze computer of telefoon, hebben we satelieten rond de aarde cirkelen, sturen we sondes naar mars, wandelen we op de maan, bouwen we torens die tot de wolken reiken. Een duidelijk bewijs dat beschavingen heel snel kunnen ontstaan, en wat nu kan, kon toen natuurlijk ook. Als we nu in honderd jaar vanuit het niets raketten kunnen bouwen die naar mars vliegen, dan vind ik de door jou genoemde voorbeelden helemaal niet zo bijzonder meer.
En er wordt door sommigen trouwens gesuggereerd dat de door jou genoemde piramiden duizenden jaren ouder zijn dan men denkt. Ook Stonehenge is niet het produkt van één generatie. Er zijn daar vele meters onder de grond resten gevonden van veel oudere tempels. En in een grot in Frankrijk zijn zeer gedetailleerde schilderingen aangetroffen van mammoeten en andere dieren; schilderingen van wel 35.000 jaar oud.
en zolang die niet uit de weg zijn geruimd is de theorie een theorie die onvolledig is of zelfs niet waar. Dat zal de toekomst uit moeten wijzen. Het gaat mij dus niet welke argumenten voor of tegen spreken. Het gaat er mij om dat er argumenten voor en tegen zijn!
De evolutietheorie zal nooit volledig zijn. Sporenonderzoek is bijna nooit volledig. Maar tot nu toe zijn de verzamelde bewijzen zó overweldigend, dat vrijwel iedereen (die zich er vakmatig of hobbymatig mee bezighoudt) er van overtuigd is dát er evolutie heeft plaatsgevonden. Maar hóé die evolutie precies heeft plaatsgevonden, daarover blijft men kibbellen. Stammen walvissen af van artiodactylen of mesochyniden, etc,, dat soort dingen.
Laten we de walvissen als voorbeeld nemen. De walvissen met pootjes vormen een onvoorstelbaar sterk bewijs voor evolutie. Maar het zijn niet alleen die rudimentaire poten die het bewijs vormen. Genetici - mensen uit een heel andere tak van wetenschap - bevestigen het idee dat walvissen verwant zijn aan hoefdieren, en ontdekken dat walvissen, genetisch gezien, verwant zijn aan nijlpaarden en varkens. En paleontologen - weer een ander vakgebied - ontdekken de fossiele resten van een hoefdier van tientallen miljoenen jaren oud, met een middenoorbeentje dat karakteristiek is voor walvissen.
Mee eens, maar wanneer dan beweerd wordt dat christenwetenschappers dit eigenlijk niet kunnen .
Wie heeft dat dan beweerd?
Waar het om gaat is dat de wetenschap geen vlucht heeft genomen dankzij het christendom, maar ondánks het christendom. Er bestaat geen bijbeltekst die pleit voor de algemene aanvaarding van een ronde aarde, zoals er ook geen bijbeltekst bestaat die pleit voor de afschaffing van de slavernij.
Natuurlijk werden niet alle wetenschappers opeens atheïst toen ontdekt werd dat de aarde rond was. Je weet zelf ook wel dat het zo niet werkt. Maar het is wel een feit dat binnen enkele honderden jaren het percentage atheïsten (waaronder agnostici) en deïsten steeds verder steeg, en nu is de meerderheid van de wetenschappers atheïstisch.
En het het rijtje bekende wetenschappers dat christen is (geweest) geeft alleen maar aan dit religie niet noodzakelijkerwijs een rem op de vooruitgang zet.
Maar ze werden wel steeds meer gedwongen om water bij de wijn te doen, ingewikkelde exegetische kunstgrepen uithalen om discrepanties te verklaren, gebeurtenissen en teksten uit de bijbel te negeren of te symboliseren. zoals ik al zei, wetenschappers werden niet in één keer atheïstisch. Het is een langzaam proces geweest.
Helemaal mee eens. Ik post hier dan ook persoonlijke titel en ik denk dat de evolutietheorie niet de zekerheidswaarde heeft zoals het vallen naar beneden als je een raam uit stapt.
Nee, die zekerheidswaarde heeft het niet. Maar een betere theorie is er niet. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Het belangrijkste in deze discussie is voor mij zelfs niet eens of de evolutietheorie waar is, maar wat de evolutietheorie betekent voor de wetenschappelijke vooruitgang. En wat dat betreft scoort de evolutietheorie enorm.
Iedereen weet hoe snel het is gegaan na Darwin en Huxley, met de biologische wetenschappen.
Ik had dat wel door, maar ik hoopte voorkomen dat iemand mij van eenzijdigheid zoou beschuldigen. En de ontkrachting van die fossielen is mij net een brug tever. Een verklaring is geen bewijs.
Ja, dat klopt. Theoretisch is het zelfs mogelijk dat de Duivel die bomen in de grond heeft gestopt om mensen voor de gek te houden. Maar het gaat erom of de verklaring hout snijdt; of het goed onderbouwd is. De verklaring die door wetenschappers werd gegeven is, om
Bertrand Russell's'graden van waarschijnlijkheid' er maar weer bij te halen, veel waarschijnlijker dan de verklaring van 19e eeuwse creationisten, die geloofden dat de bomen door een
wereldwijde vloedin de aarde zijn gestopt. Hoe bizar die claim was van die 19e eeuwse creationisten kun je lezen in de zojuist genoemde link.
Jij noemt jezelf een vrijdenker, maar zoiets als een 'absolute waarheid' bestaat niet voor een vrijdenker, maar er zijn 'graden van waarschijnlijkheid'
Wanneer de waarschijnlijkheid dat de aarde door toeval is ontstaan onwaarschijnlijk onwaarschijnlijk is. Als je dit standpunt daadwerkelijk belangrijk vind zul je de evolutietheorie moeten afwijzen:
De evolutietheorie heeft niets te maken met het ontstaan van de aarde, zélfs niet met het ontstaan van leven, maar met het ontstaan van soorten.
Het ontstaan van planeten en sterren is een kwestie van zwaartekracht; verschilt niet veel van jouw voorbeeld van het poppetje dat uit het raam stapt en neervalt.
En de oerknal? Tja, soms moet je ook gewoon accepteren dat er zaken zijn die je nog niet weet.
Maar aan de andere kant zijn er aan de andere kant van de schaal dingen die zeer onwaarschijnlijk zijn omdat er geen enkel bewijs voor is dat ze hebben bestaan, zoals sprekende ezels, draken, mensen die over water lopen, zon en maan die stil blijven staan, een zondvloed die alle bergen op aarde overspoeld, een aarde van 6000 jaar oud, rottende lijken die opstaan en wandelen, het bestaan van duivels, engelen en demonen, iemand die overleefd in de maag van een vis, etc, etc, etc,,,,.
Hier kan ik mij wel in vinden. Alleen wanneer je het waarschijnlijkheidsprincipe toepast zijn er toch best redenen om wel te geloven. De bijbel is niet zo'n aaneengesloten bron van onwaarschijnlijkheden zoals sommigen hier pretenderen.
Dus je geeft eigenlijk wel toe dat er toch wel dingen in de Bijbel staan, die niet echt waar kunnen zijn, óf, in ieder geval, zeer ongeloofwaardig. Waarom staan die dingen er dan eigenlijk in? Wat is het nut daarvan?
Het bizarre verhaal van een wraakengel die in naam van de Heer alle eerstgeborenen doodt, valt duidelijk onder de categorie 'zeer onwaarschijnlijk', maar de massaslachting van de Israëllieten in het stadje Ai, waarbij ook kleutertjes, zwangere vrouwen en bejaarden werden 'geband met de scherpte des zwaards', kan heel goed waar gebeurd zijn. Maar ja, ik vraag me af wat het nut van dergelijke geschiedenissen is. Ik heb in de hele Bijbel bijna nooit iets kunnen vinden wat werkelijk nuttig is voor een beschaafde, moderne maatschappij.
Alleen en slechts alleen het feit dat een religie kan uitgroeien tot een wereldwijde beweging doet vermoeden dat er op zijn minst iemand is geweest die voldoet aan de beschrijvingen in de bijbel van iemand die op zijn minst als éen bijzonder' persoon omschreven kan worden.
Marx was bijzonder, Mohammed was bijzonder, Boeddha was bijzonder, Ceasar was bijzonder, Gandhi was bijzonder, Krishnamurti was bijzonder, Osho was bijzonder, Shirdi Sai Baba was bijzonder, Martin Luther King was bijzonder, Bertrand Russell was bijzonder, Charles Darwin was bijzonder, etc. etc. etc. Er zijn in de geschiedenis vele bijzondere personen geweest die allemaal wereldwijde bewegingen hebben gesticht, en sommigen hoeven niet eens echt te hebben bestaan. Het is zeer onwaarschijnlijk dat de bizarre avonturen van de hindoegod Krishna werkelijk hebben plaatsgevonden. Toch zijn er honderden miljoenen mensen die werkelijk geloven dat de blauwgekleurde Krishna heeft gevochten met een duizendkoppige slang, en met de tientallen meters grote reuzin Putana.
Het is namelijk niet waarschijnlijk dat die eerste discipelen hun leven zouden willen geven voor iets dat niet waar bleek.
Sinds mensenheugenis blijven mensen geloven in dingen die duidelijk onwaar zijn, offeren mensen zichzelf en hun kinderen zelfs op voor dingen die onwaar zijn. De blazen zichzelf op, ze offeren kinderen. Mensen blijven geloven in Guru's zoals Sathya Sai Baba, zélfs al hebben skeptici met filmopnamen bewezen dat hij goochelt. Mensen blijven geloven in de helderzienden en astrologen die al meerdere malen het einde van de wereld hebben aangekondigd, waarna er niets gebeurde.
Het is niet de hel die als kwetsend wordt ervaren, maar de gedachte dat ongelovigen het verdienen om voor eeuwig te branden
Dit is volgens 'mijn' avangelie een verkeerde voorstelling van zaken. Ik ben zeer stellig van mening (en dat is denk ik ook bekend) dat een ieder de keuze heeft om wel of niet voor God te kiezen. Hier zitten wel wat haken en ogen aan, maar die bijbelstudie is iets de uitgebreid om hier nu diep op in te gaan.
Wel, ik denk dat je nu inmiddels wel beseft dat voor een skeptische denker, geloven niet gemakkelijk is. Vertel mij; waarom heeft God een boek naar de mensheid gebracht dat zo ongeloofwaardig is? Waarom bevat het boek zoveel discrepanties, en zoveel verschrikkelijke wreedheden (in naam van de Here)? Waarom ontvangt niet iedereen dat boek? Waarom die ongelijkheid. Je zou kunnen begrijpen dat voor een hindoe of een moslim, even moeilijk is om afstand te doen van zijn geloof dan voor jou. Nee, die vrije keuze die jij noemt is niet zo vrij als je denkt.
collegavanerik schreef:Waarom verwerp je andere goden?Behalve dan uit gehoorzaamheid aan JHWH
Omdat de bijbel schitterend in elkaar steekt. Ik ken alle argumenten tegen de bijbel, maar ik vind het niet allemaal argumenten tegen de bijbel. Alleen met oogkleppen op kun je tot die conclusie komen.
Wel, leg uit die discrepanties; leg uit wat er 'schitterend' is aan het opensnijden van zwangere vrouwen in opdracht van God; leg uit wat er geloofwaardig is aan bizarre verhalen over wandelende doden, sprekende ezels en draken. Zolang je die argumenten niet ontkracht, vraag ik mij af wie de oogkleppen opheeft.
Is het waarschijnlijk (heb je het weer) dat er zo veel mensen in zoveel eeuwen de bijbel een mooi boek vinden dat (schijnbaar) zo duidelijk een verschrikkelijk terrreurboek is met sadistische onberkenbare god(en)? Lijkt me niet!
Mensen vinden het een mooi boek, zolang ze hun ogen sluiten voor die gruwelijke sadistische verhalen. Ik heb nog vrijwel geen christen gekend die geen moeite had met die verhalen.
Je hebt oogkleppen nodig om de slavernij in de Bijbel te vergoeilijken; je hebt oogkleppen nodig om het in stukken hakken van babies in naam van de 'liefhebbende' Vader, goed te praten en recht te exegetiseren; je hebt oogkleppen nodig om de tegenstrijdigheden naast je neer te kunnen leggen; je hebt oogkleppen nodig die voor je verhullen dat sprekende ezels, wandelende doden, draken, zwemmende bijlen niet kunnen bestaan.
Maar het voornaamste doel van de oogkleppen is het verbergen van je eigen angsten; de angst voor de dood; angst voor leven in onwetendheid; angst voor de hel, en recht voor je zie je een drogbeeld; een fata morgana, dat verdwijnt als sneeuw voor de zon, wanneer de kleppen van je ogen vallen. Dan breekt het licht door, en wordt alles duidelijk.
Vriendelijke groet...