Cees Dekker in Woestijnruiters

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Otter schreef:
Hoogstens wat ik zou zeggen is dat de bijbel mij een leidraad geeft in (mijn) moraal. Waar haalt een atheist die vandaan?
Daar hebben we al een draadje over:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=634
collegavanerik schreef: Ik ben vanuit het christendom het atheisme ingerold en heb zodoende mijn ethiek en moraal uit die hoek met de paplepel ingegeven gekregen, hoe is dat met de van-huis-uit-atheisten, waarop berust jullie ethiek en moraal?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
collegavanerik
Superposter

De uitzending is online nog te bekijken.

Dekker: "Je kunt niet bewijzen dat God bestaat, en kunt niet bewijzen dat god niet bestaat."

Fout: Je kunt bewijzen dat de God van israel berust op mythes net zoals de germaanse en griekse goden. Dit haalt gelijk de wortels weg uit de verlossingstheologie van jezus.
Het gelijkstellen van een schepper van hemel en aarde met de stamgod van israel die zijn volk uit egypte zou hebben geleidt valt daarmee weg als ook de christelijke prematuur van het verhaal van Dekker.

Als er al een designer is dan is het zeker niet de stamgod van israel omdat die archeologisch aantoonbaar nooit bestaan heeft. Zij berust op een Nehemiaanse herschrijving van de geschiedenis voor politieke doeleinden
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

chromis schreef:Ik vind het zeer teleurstellend dat zelfs Dekker zich bedient van de moraalstelling dat er geen reden is om een goed mens te zijn als er geen God bestaat.
Wanneer je gelooft dat er een iemand meekijkt die jou gemaakt heeft, is de kans ietje pietsje groter dat je je dan ietsje pietsje beter gedraagd. Klinkt niet helemaal onlogisch.

Ben benieuwd of Dekker naast bestemming ook in toeval gelooft, want als dat niet zo is, kan hij wel inpakken.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

jHenosch schreef:Wanneer je gelooft dat er een iemand meekijkt die jou gemaakt heeft, is de kans ietje pietsje groter dat je je dan ietsje pietsje beter gedraagd. Klinkt niet helemaal onlogisch.
voor mij wel

Ik hoef nl geen constante controle te hebben van wie of wat dan ook om mij wel te kunnen gedragen. Je zegt hier (meen ik te begrijpen) dat een mens zich niet kan gedragen zonder controle en dat is een stelling die geen steek houdt.
(voor mij alleszins niet)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

collegavanerik schreef:Otter schreef:
Hoogstens wat ik zou zeggen is dat de bijbel mij een leidraad geeft in (mijn) moraal. Waar haalt een atheist die vandaan?
Daar hebben we al een draadje over:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=634
collegavanerik schreef: Ik ben vanuit het christendom het atheisme ingerold en heb zodoende mijn ethiek en moraal uit die hoek met de paplepel ingegeven gekregen, hoe is dat met de van-huis-uit-atheisten, waarop berust jullie ethiek en moraal?
Ik stel voor dat we de discussie over moraal op de door collegavanerik genoemde link, verder voeren.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

appelfflap schreef:
jHenosch schreef:Wanneer je gelooft dat er een iemand meekijkt die jou gemaakt heeft, is de kans ietje pietsje groter dat je je dan ietsje pietsje beter gedraagd. Klinkt niet helemaal onlogisch.
voor mij wel

Ik hoef nl geen constante controle te hebben van wie of wat dan ook om mij wel te kunnen gedragen. Je zegt hier (meen ik te begrijpen) dat een mens zich niet kan gedragen zonder controle en dat is een stelling die geen steek houdt.
(voor mij alleszins niet)

Ik had het over de kans !
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

collegavanerik schreef:Je kunt bewijzen dat de God van israel berust op mythes net zoals de germaanse en griekse goden
collegavanerik schreef: Als er al een designer is dan is het zeker niet de stamgod van israel omdat die archeologisch aantoonbaar nooit bestaan heeft. Zij berust op een Nehemiaanse herschrijving van de geschiedenis voor politieke doeleinden
Als je dat dan even geloofwaardig uiteen zet kunnen gelijk alle christenen de waarheid onder ogen zien, en kunnen we misschien aan de wereldvrede gaan beginnen. Ik snap dat de druk hoog is. Mijn support heb je in ieder geval.

Gegroet
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
collegavanerik
Superposter

Afbeelding Hebr 6:
onemangang
Forum fan

Bericht door onemangang »

Ik heb ook de uitzending bekeken en kreeg veel waardering voor Maurice de Hond hoe hij met een paar zinnen geloof afserveerde.

Zijn mooie voorbeeld van een rabbijn die aan hem vroeg toen zijn vrouw op sterven lag "ga jij in God geloven als we door middel van gebed haar leven kunnen redden"
Waarop hij antwoordde
"Ga jij stoppen met geloven wanneer ze sterft?"
(ze stierf en de rabbijn bleef geloven)

Zeer kernachtig verwoord. Die rabbijn sluit zoals gelovigen wel vaker doen zijn ogen voor de realiteit en vestigt alleen zijn aandacht op de dingen die zijn geloof bevestigen, maar wie niet gelooft is wel in staat om beide zijdes van de medailles te bekijken en daaruit conclusies te trekken...
Als een gelovige begrijpt waarom hij het bestaan van al die 19.999 goden die de mens heeft aanbeden afwijst, volgt het begrip waarom ik 20.000 goden afwijs.
Jaap

Bericht door Jaap »

collegavanerik schreef:On topic: Heeft iemand de uitzending gezien, had Cees Dekker nog wat nieuws te melden nu ID in de VS volledig is afgekraakt?
Tijdens de uitzending van de Woestijruiters heeft hij het al even gehad over de twee wereldbeelden, seculier atheistisch wereldbeeld en het theistische wereldbeeld. Toeval of ontwerp.

Tijdens de uitzending van vanavond bij de OE van Het Elfde Uur van Andries Knevel heeft hij het verder nog een beetje uitgelegd. Hij vindt het rationeel logischer om, wanneer hij naar de natuur-wetenschappelijke feiten kijkt, te geloven in een ontwerp van god. Hij neemt de evolutie aan, vanuit en aantal cellen is de mens uiteindelijk ontstaan etc. Maar god had op een gegeven moment wel een soort project 'de mens' waaruit dus de mens is ontworpen. Daamee zou hij dan ook Adam en Eva kunnen verklaren Hij geeft aan dat hij daar nog naar op zoek is.

Het verontrustende is dat de wetenschap natuurlijk al door het christendom is beinvloed, zij het in de geschiedenis op een andere manier, n.l. verbieden en tegengaan van wetenschap en vooruitgang. Nu wordt er geprobeerd op een andere manier de wetenschap te laten beinvloeden door het christendom. Door nu te verklaren dat wetenschap en geloof niet in conflict zijn met elkaar en dat het wel degelijk met elkaar kan samengaan. (Balkenende wil zich hier zelfs voor inzetten.) Geloven in god blijft een wilsbesluit, maar kan dus ook rationeel...... Hoe tegenstrijdig en niet wetenschappelijk! Een conflict dus!!
"Ik ben tegen religie omdat het ons leert tevreden te zijn met het niet begrijpen van de wereld." - Richard Dawkins
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Het is misschien ook wel een hoop van mensen dat de wereld, die kennelijk door mensen alleen zeer slecht bestuurd wordt en werd, uiteindelijk toch gered zal worden door God. En deze hoop doet leven. Geloof in voorzienige God/natuur geeft meer aanleiding om daarvoor te werken, zodat het ook nog goed kan komen. Mensen zonder hoop zijn hopeloos.

Bovendien, er gaan ook zoveel zaken goed in het leven, Volmaaktheid van Liefde zal overwinnen, en die creatieve kracht zit in alle materie cq electromagnetisme.

Dat kun je aannemen, erin geloven, of je kunt aannemen dat we totaal richtingsloos zijn, een rad van eeuwig durende karma, vaak naar pijniging en dood maar ook naar geluk en een lang en zelfs eeuwig leven.

Een ding is zeker, het bestaan van organisatie en intelligentie in de natuur, daar waar het vroeger niet bestond, is in zekere zin een bewijs van theleologie in de schepping.

Ein man zehnt sich manch nach Kant.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Argh, ik ga bijna mijn stelling van maandagavond herhalen: Orde/regelmaat in de nauur aanhalen voor schepping/god is onjuist daar de natuur streeft naar zoveel mogelijk wanorde. Lees maar een willekeurig boekje over turbulentie en/of chaostheorie en/of thermodynamica.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
SjaanTje
Forum fan

Bericht door SjaanTje »

Jaap schreef:Door nu te verklaren dat wetenschap en geloof niet in conflict zijn met elkaar en dat het wel degelijk met elkaar kan samengaan. (Balkenende wil zich hier zelfs voor inzetten.)
Mooi! Hij kan beginnen door het gebod 'gij zult niet stelen' in de economische tak van wetenschappen te bespreken. :twisted:
bert
Forum fan

Bericht door bert »

Hallo Jhenosh,

Je bericht 666 was misshien geinspireerd door de duivel zoals Mohammed zich eens liet foppen.
Geloof in voorzienige God/natuur geeft meer aanleiding om daarvoor te werken, zodat het ook nog goed kan komen. Mensen zonder hoop zijn hopeloos.
Ik dacht dat Sartre zei dat er geen hoop is en dat we het daarom zelf zullen moeten doen. Geloof in de voorzienigheid geeft geen aanleiding tot actie maar wel tot berusting, omdat je weet dat het toch zal goedkomen. Als het op het geloven in god aankomt ben ik hopeloos.
Jij hebt echter al alle hoop opgegeven wat betreft de mens:
de wereld, die kennelijk door mensen alleen zeer slecht bestuurd wordt en werd, uiteindelijk toch gered zal worden door God
Dit is niet hopeloos zijn, als je je moet behelpen met de gedachte dat god met een mooie verassing staat te wachten, is dat wanhoop.
Een ding is zeker, het bestaan van organisatie en intelligentie in de natuur, daar waar het vroeger niet bestond, is in zekere zin een bewijs van theleologie in de schepping.
Wat is de tactiek? "Als ik het maar voldoende af en toe eens herhaal zullen ze het wel geloven, tenslotte het werkt bij mij"
Laatst gewijzigd door bert op 01 mar 2006 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Het pad naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Wanneer je gelooft dat er een iemand meekijkt die jou gemaakt heeft, is de kans ietje pietsje groter dat je je dan ietsje pietsje beter gedraagd. Klinkt niet helemaal onlogisch.
inderdaad
En als je dus de kans wilt vergroten dat men zich een ietsje pietsje beter gedraagd ,heeft men dan maar god uitgevonden ?
Wat is de tactiek?
Want het motto is ;
"Moest god niet bestaan , dan moet je hem wel uitvinden ? " (=variant op een uitspraak van I. Kant, dacht ik )
Je hebt dan met andere woorden zowel een stok achter de deur gecreeerd ....een soort van bovennatuurlijke " big brother " ......of de grote "boeman " of een "zwarte piet " die je in de zak steekt
of zowaar ook nog eens : een grote kindervriend en vader die rijstpap met gouden lepels of andere snoep uitdeelt en aansleept (tot en
met maagden zelfs ,voor de grotere kinderen dan )

Jje kan met dit soort creaties ___ en het opdringen ( implementeren) -van het geloof erin tijdens de gevoelige beinvloedbare periodes van de jeugd ____ alle kanten op ....
Het aanzetten van de juiste aangeleerde schakelaars / triggers(het gebruik van de juiste codes) , volstaat voortaan om de "downloads "(en programma's) te starten (=boting up ) .....

volkswijsheden en weetjes zoals
--->omwille van het smeer likt de kat de kandeleer
of
voorspellingen als
--->er zal geween zijn en het gekners der tanden
zijn dan de draadjes waaraan de jan klaasen-pop hangt ....

En dan komt soms(?) , de lelijkste aap uit de mouw
Want het is ook mogelijk dat je nje door de poppenmeester van dienst
"ietsje pietsje, slechter gedraagd "
befehl ist befehl en got mit uns zijn geen loze en ongevaarlijke bijwerkingen van - n/of handgrepen/knopjes op - dit besturingsmiddel .... zoals de geschiedenis , allerhande heiligeschriften en de actualiteit voldoende en tot grote schade en schande , aanleren ....
Het Elfde Uur
De bekende cabaretiers dus : maar ook ene "Sander Van Doorn " die zich erg bescheiden gedroeg in het gezelschap van de Christen - professor met de visie ....
Wat voor een type christen evolutie-bioloog is deze bijklussende assistent van het Genie van Delft / Knaw-gelauwerde ....

Is deze Sander ;
Een theistische evolutionist of
een bijbel-herdenker-interpretator -aanpasser ?
De connectie met Amersfoort ?

Mijn indruk ;

Twee ID-ers die de ID herontwerpen en nadat die dodelijk is gecrasht in zijn vaderland amerika .... stilletjes hopen dat nederlands sprekende europeanen dit nog niet hebben gemerkt ?

Ondertusen wordt de Intelligent Designer zelf persoonlijk terug uitgevonden/ontworpen door beide ontwerpers/aanvoelers .... eventjes terug van weggeweest .....ja ?

Wel het is nog altijd Carnaval
Een uitzending even boeiend als het achturige aanspannen van schroeven aan de lopende band ... vakwerk
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Plaats reactie