vergelijking Godsdienst met computer virus

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Sebastiaan
Bevlogen

vergelijking Godsdienst met computer virus

Bericht door Sebastiaan »

Als je een Individu reduceert tot een bestand, een de maatschappij reduceert tot een computer systeem, dan hebben Godsdiensten opvallend veel paralellen met computer virus:

1. Vergelijkbaar met het computer virus dat zicht in een file moet nestelen om de nacht te overleven, heeft een Godsdienst een host nodig, m.a.w een mens die bereid is te geloven in een God

2. Vergelijkbaar met een computer virus dat een trojaan gebruikt om een computer systeem binnen te dringen, heeft een Godsdienst technieken om mensen te bekeren, bijvoorbeeld door mensen het eeuwige te beloven

3. Vergelijkbaar met een virus dat zichzelf belangrijker vind dan een individuele file, zo ook hebben Godsdienten de eigenschap dat ze zich zelf boven en individuele mens plaatsen

4. Vergelijkbaar met een computer systeem dat de werking van een systeem probeert te beinvloeden, zo ook probeert een Godsdienst de sociale en economische wetten van een maatschapy te veranderen.

5. Vergelijkbaar met het stealth computer virus dat detectie van virus scanner probeert te ontlopen, zo ook probeert een Godsdienst zijn kwaadaardige doel te verbergen van de maatschappij , door de maatschappelijke verdedigingsysteem (wet, politie, leger) wijs te maken dat ze onschuldig zijn.

6. Vergelijkbaar met een computer virus dat zichzelf copieerd, stimuleert een Godsdienst hun gelovigen zo veel mogelijk zieltjes te maken ("gaat heen en vermenigvuldig u" ) doormiddel van het verwekken van veel kinderen en die volgens op te voeden met hun eigen Godsdienst

7. Vergelijkbaar met een virus dat andere computer systemen probeert te besmetten, stimuleert een Godsdient zijn volgelingen andere Maatschapijen te bekeren door zendingsdrang.

8. Vergelijkbaar met een computer virus dat procesor kracht kost, kost het een Godsdienst gelovige veel energie om hun geloof te belijden, doormiddel van voorgeschreven gebed en tempel diensten die veel vrijetijd kosten

9. Vergelijkbaar met een computer worm virus dat ongezien geld van de computer gebruiker doorsluist, zo ook probeert een Godsdienst geld uit een maatschappij te zuigen om dure Tempels te bouwen.

10 Vergelijkbaar met een computer virus dat andere virusen probeert te domineren, probeert de godsdienst andere godsdiensten die niet identiek zijn aan zichzelf te vernietigen, door te verklaren dat alleen hun Godsdient de ware is en alle andere Godsdiensten onwaar zijn.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 28 nov 2005 17:41, 7 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
FonsV
Diehard

Bericht door FonsV »

Als je een Individu opvat als een file, dan ben je wel héél vreemd in de weer. Geen enkele file is een ‘toevallig samengaan' van (intelligente) commando’s. :wink:
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Sebastiaan
Bevlogen

Je moet ook niet letterlijk zien, maar abstact. Ik abstacteer de maatschapij met individuen als een computer systeem met files.

Maar de gedachte dat je een individueele mens kunt reduceren tot een bestand vind ik nog niet vergezocht. Indien je van elke atoom in een menselijk lichaam zijn plaats en snelheid zou kunnen meeten en al deze gegeven kunt opslaan in een digitaal bestand.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 28 nov 2005 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is zoveel logischer en makkelijker te begrijpen zonder god dan met, dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

Abstract ? ik denk het niet ....

De files ;
zijn de ideeen die in het geheugen zitten ... In de hersenen van individuen en/of in gestolde " cyste" vorm ( = CD roms bijvoorbeeld ) in ( het collectieve geheugen ) --> ( vooral ) geschriften , microfilms , computer spelletjes , beeldhouwwerken , schilderijen , heilige gezangen en muziekjes ... enz ... die op alle momenten weer kunnen worden geplaatst op andere hersenstellen die ze afdraaien , bekijken , bekommentarieren , installetren als bijkomende sturingen en voor het uigvoeren van specifieke taken of net als virussen opstarten , afschrijven , dupliceren en veranderen ....

Komen er analogen van computervirussen voor in dierengemeenschappen ?
Het is bijvoorbeeld geweten dat zangvogels er verschillende dialekten op na houden en natuurlijk kunnen raven , kraaien , roeken en vooral papegaaiachtigen allerlei geluiden imiteren en overnemen ( dupliceren ) met kennelijk genoegen .? Maar natuurlijk schrijven ze geen boeken ....

(R. Sheldrake zal natuurlijk zeggen dat het allemaal ofkomstig is uit het "morfogenetisch veld .".. ahahaha; )
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Als je kijkt naar de meesterbreinen kijkt kan dit wel kloppen. E is wel 1 groot verschil, nl dat die computer is vanaf het begin bewust besmet .
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Ik heb er wel eens eerder een link naar gegeven. Lees dit maar eens door. ;)

http://cscs.umich.edu/~crshalizi/Dawkin ... -mind.html
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Sebastiaan
Bevlogen

appelfflap schreef:Als je kijkt naar de meesterbreinen kijkt kan dit wel kloppen. E is wel 1 groot verschil, nl dat die computer is vanaf het begin bewust besmet .
De Spin docdors van the monotheistische Godsdiensten hebben ook bewust hun volgelingen proberen te bekeren. De verzamelde de mythen en legendes van reeds bekende godsdiensten, gaven er hun eigen iterpretaties aan en verkockten het als nieuw. Met andere worden, godsdienst en zijn ontstaan door steeds opnieuw oude wijn als nieuwe kruiken te verkopen.
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Hoi Sebastiaan. Welkom op dit forum. Ik ben een (inmiddels stille) volger van dit forum. Gezien je bijdrage hier vermoed ik dat je hier een goeie plek gevonden hebt met gelijkdenkenden.

ff op je bijdrage reageren hoor:
1. Vergelijkbaar met het computer virus dat zicht in een file moet nestelen om de nacht te overleven, heeft een Godsdienst een host nodig, m.a.w een mens die bereid is te geloven in een God
Schitterende vergelijking. Alleen klinkt virus zo negatief.
2. Vergelijkbaar met een computer virus dat een trojaan gebruikt om een computer systeem binnen te dringen, heeft een Godsdienst technieken mensen te bekeren, bijvoorbeeld door mensen het eeuwige te beloven
Als zoete snoepjes aan een kind beloven als ze eindelijk de kamer opruimen? Leuke vergelijking, maar het waarheidsgehalte is er niet bijsterhoog van.
3. Vergelijkbaar met een virus dat zichzelf belangrijker vind dan een individuele file, zo ook hebben Godsdienten de eigenschap dat ze zich zelf boven en individuele mens plaatsen
Logisch ook. Als ik geloof dat er een enorm machtig God ons geschapen heeft dan zal ik ook de gepaste autoriteit aan die God toedichten. Het gaat inderdaad mis als niet de God, maar de godsdienst de dienst uit gaat maken.
4. Vergelijkbaar met een computer systeem dat de werking van een systeem probeert te beinvloeden, zo ook probeert een Godsdienst de sociale en economische wetten van een maatschapij te veranderen.
En vaak ten goede. Uiteraard krijg ik hier de reactie op dat de Kruistochten en heksenverbrandingen niet erg goed zijn. Of de tegenwoordige priesterproblemen van oa de VS. Helemaal mee eens dat dat niet goed te praten is. Maar de uitzondering bevestigd de regel. In zijn totaliteit kan rustig gesteld worden dat de (christelijke) godsdienst meer goeds heeft voortgebracht (en voort brengt) dan slechts. Het vrije en welvarende westen heeft het huidige niveau daarvan toch vooral aan de christelijke wortels te danken. De ontkenning daarvan (wel of niet de christelijke grondslag in de europese grondwet) maakt het nog niet minder waar.
5. Vergelijkbaar met het stealth computer virus dat detectie van virus scanner probeert te ontlopen, zo ook probeert een Godsdienst zijn kwaadaardige doel te verbergen van de maatschappij , door de maatschappelijke verdedigingsysteem (wet, politie, leger) wijs te maken dat ze onschuldig zijn.
Godsdienst probeert helemaal niet stealth zijn kwaadaardige doelen te verwezenlijken. Juist omdat ze niets slechts in de zin hebben (over het algemeen) opereren ze voornamelijk in het publieke domein. Maar ik ben wel benieuwd wat je met kwaadaardige bedoelingen bedoeld.

Gelukkig hebben we met onze achterbakse methoden redelijk het publieke domein kunnen veroveren!! De wet het leger en politie zijn maar wat blij met al die christenen die toch veelal voorbeeldig leven.
6. Vergelijkbaar met een computer virus dat zichzelf copieerd, stimuleert een Godsdienst hun gelovigen zo veel mogelijk zieltjes te maken ("gaat heen en vermenigvuldig u" ) doormiddel van het verwekken van veel kinderen en die volgens op te voeden met hun eigen Godsdienst
Aha... je bent blijven steken in de jaren 50. De christenen (op uitzonderingen na) hebben niet veel meer kinderen dan de niet gelovige medelanders hoor. Maar idd. Statistieken zijn de grofste leugens en we willen natuurlijk kwaadaardig de boel naar onze hand zetten.... (niet door vertellen hoor)
Vergelijkbaar met een virus dat andere computer systemen probeert te besmetten, stimuleert een Godsdient zijn volgelingen andere Maatschapijen te bekeren door zendingsdrang.
Net zoals atheisten dat doen? en vrijdenkers? en humanisten en diervrienden en communisten en voedseldeskundigen en de bond tegen het vloeken en de vereniging tegen kwakzalvers? Wie doet dat niet? Als je ergens van overtuigd bent dan wil je dat toch uitdragen? Waarin en waarom zou dat bij christen anders/negatief zijn?
8. Vergelijkbaar met een computer virus dat procesor kracht kost, kost het een Godsdienst gelovige veel energie om hun geloof te belijden, doormiddel van voorgeschreven gebed en tempel diensten die veel vrijetijd kosten
En en visser die naar de winkel gaat om een hengel te kopen en voer, vervolgens uren aan de waterkant gaat zitten naar eeen dobber turen doet toch precies hetzelfde? Zonde van de vrije tijd of niet? Wat voor hobbies heb jij?
9. Vergelijkbaar met een computer worm virus dat ongezien geld van de computer gebruiker doorsluist, zo ook probeert een Godsdienst geld uit een maatschappij te zuigen om dure Tempels te bouwen.
Klopt helemaal. Net als een voetbal verenigingen voetbalvelden willen (en krijgen), er subsidies zijn voor vanalles en nog wat. Verschil met de (christelijke) 'tempels', is dat er meer geld terugvloeid de maatschapij in dan dat er ingestoken wordt in de vorm van allerlei liefdadigheid en gebruikmaken van die maatschappij (bijv. eo jongerendag in de arena en gelredome)
10 Vergelijkbaar met een computer virus dat andere virusen probeert te domineren, probeert de godsdienst andere godsdiensten die niet identiek zijn aan zichzelf te vernietigen, door te verklaren dat alleen hun Godsdient de ware is en alle andere Godsdiensten onwaar zijn.
Ik zie de (christelijke) godsdienst meer als het besturingsprogramma dat zich er ook mee bezig houdt om (vooral schadelijke) virussen te weren van 'the mainframe'. Al is het woord vernietigen een woord dat in dit verband niet meer dan de kwalificatie van propaganda van niet gelovigen kan verkrijgen. Hhmmm volgens mij bevestig ik (gedeeltelijk) je punt hier!

Vriendelijke groet en veel discuseerplezier hier!
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Otter.
Over het geheel gezien een goede reply. Ik ben het op veel punten zelfs met je eens.
Toch heb ik enkele aanmerkingen.
Logisch ook. Als ik geloof dat er een enorm machtig God ons geschapen heeft dan zal ik ook de gepaste autoriteit aan die God toedichten. Het gaat inderdaad mis als niet de God, maar de godsdienst de dienst uit gaat maken.
Maar je zult zien, dat als de God niets van zich laat horen, de Godsdienst zich laat gelden, met alle gevolgen van dien. Misschien kun je een bewijs geven van God's bemoeienis met deze wereld.
Otter schreef: Het vrije en welvarende westen heeft het huidige niveau daarvan toch vooral aan de christelijke wortels te danken. De ontkenning daarvan (wel of niet de christelijke grondslag in de europese grondwet) maakt het nog niet minder waar.
Misschien kun je even uitleggen welke bijbelteksten hebben bijgedragen aan de emancipatie van de vrouw.
Zou je óók even willen uitleggen welke bijbelteksten hebben bijgedragen aan de afschaffing van de slavernij?
Wellicht ken je ook nog wat teksten die hebben bijgedragen aan de strijd tegen kindermishandeling en incest (ik weet een heel 'verheven' bijbelgedeelte over Lot die seks heeft met zijn beide dochters, en dat er nergens in de bijbel één afkeurend woord instaat over deze gebeurtenis. Psychiater en traumatoloog Carla Rus zei onlangs op de televisie dat zij vaak meemaakte dat incestplegers zich beroepen op deze teksten om hun daden te rechtvaardigen)
Misschien kun je ook nog even uitleggen in welke mate de wetgeving in Deuteronomium en Leviticus hebben bijgedragen aan de moderne rechtstaat; vooral de teksten over steniging, en het meenemen van jonge meisjes als oorlogsbuit.
Gelukkig hebben we met onze achterbakse methoden redelijk het publieke domein kunnen veroveren!! De wet het leger en politie zijn maar wat blij met al die christenen die toch veelal voorbeeldig leven.
En even blij zijn ze met vrijdenkers die voorbeeldig leven. Veel christenen zijn inderdaad goede mensen, maar ik denk niet dat dit komt door hun religie. Als dit wel zo zou zijn, misschien kun je dan wat gevangenisstatistieken laten zien, waaruit blijkt dat Christenen minder misdaden plegen. Ik denk niet dat je ze kunt vinden. Als je oprecht gaat zoeken naar statistieken, dan zul je heel verbaasd staan over de uitkomsten.

Vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sebastiaan
Bevlogen

Otter schreef: Maar ik ben wel benieuwd wat je met kwaadaardige bedoelingen bedoeld.
Ik ben blij dat je dit vraagt. Het ultime doel van een godsdienst is gelijk aan het doel van een computer virus, namelijk dat hun creatie/gedachtengoed" voortleeft en bekendheid geniet bij zoveel mogelijk mensen. Schrijvers van Hoaxes en computer virusen vinden het fantasties dat hun creatie verspreit en bekend wordt in de wereld. Ze zien het als een manier om hun creative ik (ego) een klein beetje vereeuwigen. Dat hun creatie veel problemen veroorzaken, dat nemen ze op de koop toe, net als alle gelovigen die even de andere kant op kijken bij de lelijke aspecten van hun geloof. :evil: Met kwaardaardige bedoelingen richte ik mijn pijlen op alle negative neven effecten van het geloof, en dat zijn er helaas nogal wat. :cry:
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 28 nov 2005 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
molleboon
Ervaren pen

Bericht door molleboon »

Misschien kun je even uitleggen welke bijbelteksten hebben bijgedragen aan de emancipatie van de vrouw.
Zou je óók even willen uitleggen welke bijbelteksten hebben bijgedragen aan de afschaffing van de slavernij?
Wellicht ken je ook nog wat teksten die hebben bijgedragen aan de strijd tegen kindermishandeling en incest (ik weet een heel 'verheven' bijbelgedeelte over Lot die seks heeft met zijn beide dochters, en dat er nergens in de bijbel één afkeurend woord instaat over deze gebeurtenis. Psychiater en traumatoloog Carla Rus zei onlangs op de televisie dat zij vaak meemaakte dat incestplegers zich beroepen op deze teksten om hun daden te rechtvaardigen)
Misschien kun je ook nog even uitleggen in welke mate de wetgeving in Deuteronomium en Leviticus hebben bijgedragen aan de moderne rechtstaat; vooral de teksten over steniging, en het meenemen van jonge meisjes als oorlogsbuit.
Quote:

En even blij zijn ze met vrijdenkers die voorbeeldig leven. Veel christenen zijn inderdaad goede mensen, maar ik denk niet dat dit komt door hun religie. Als dit wel zo zou zijn, misschien kun je dan wat gevangenisstatistieken laten zien, waaruit blijkt dat Christenen minder misdaden plegen. Ik denk niet dat je ze kunt vinden. Als je oprecht gaat zoeken naar statistieken, dan zul je heel verbaasd staan over de uitkomsten.

Vriendelijke groet....

Heel goed Devious, ben benieuwd waar Otter mee komt.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Otter schreef:
Hoi Sebastiaan. Welkom op dit forum. Ik ben een (inmiddels stille) volger van dit forum. Gezien je bijdrage hier vermoed ik dat je hier een goeie plek gevonden hebt met gelijkdenkenden.
Dat denk ik ook. :wink:
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

In zijn totaliteit kan rustig gesteld worden dat de (christelijke) godsdienst meer goeds heeft voortgebracht (en voort brengt) dan slechts. Het vrije en welvarende westen heeft het huidige niveau daarvan toch vooral aan de christelijke wortels te danken. De ontkenning daarvan (wel of niet de christelijke grondslag in de europese grondwet) maakt het nog niet minder waar.
Zoals welke goede dingen? Volgens mij heeft juist de wetenschappelijke revolutie de mens verder geracht dan het Christendom. De vier eeuwen van verlichting en verder hebben tot meer technologische vooruitgang en begrip van de wereld om ons heen geleidt dan de 10 eeuwen van Christendom ervoor.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Sebastiaan
Bevlogen

Om nu te claimen dat religie alleen maar slechtheid heeft gebracht op aarde vind ik ook weer het uiterste. Er zijn uiteraard christenen gewees die geinspireerd door hun geloof, vanuit het hart goede daden hebben verricht. Echter als de som moet worden opgemaakt tussen christenen die vanuit hun geloof goede daden verrichte
en Christenen die uit eigen belang slechte daden verrichte en dat goedpraten met de bijbel of rekenen op vergeving van de kerk, dan kan niet anders worden geconcludeerd worden dat het resultaat negatiem moet zijn.

Christenen die menen dat alleen zei die geloven in hun God goed kunnen zijn is je reinste onzin dat simpelweg niet hard kan worden gemaakt. Uiteindelijk komt het gewoon op ouderwets stammen denken neer. Leden van de " superstam" Christenen, beschouwen alle mensen die niet in hun versie van levensovertuigen aanhangen, een inferieur mens.
Otter
Forum fan

Bericht door Otter »

Omdat er schijnbaar met smart op mijn antwoord gewacht wordt:
Heel goed Devious, ben benieuwd waar Otter mee komt.
Zijn leven en boodschap brengt verandering:
Kijk door de hele geschiedenis naar het leven en de invloed van Jezus van Nazareth, de Christus. En u zult zien dat Hij en Zijn boodschap altijd grote veranderingen brachten in de levens van de mensen en volken. Waar zijn onderwijs en invloed zijn gekomen, werd de heiligheid van het huwelijk en de rechten van de vrouw erkend, zijn scholen en universiteiten gesticht en is de slavernij afgeschaft. Er zijn vele veranderingen gekomen voor de mensheid.http://www.jesuswho.org/dutchsurinam/whois.htm
Maar ik kan me voorstellen dat je dat geen 'onpartijdige bron' vind.

http://www.amnesty.nl/overamnesty_encyclopedie_c.shtml Onder het kopje Christendom:
De christelijke kerk speelde in de 19e eeuw een belangrijke rol in de afschaffing van de slavernij, in de 20e eeuw onder meer in de vredesbeweging, humanitaire hulp in oorlogstijd, de hulp aan armen, ontwikkelingshulp en democratische processen in derdewereldlanden.
EN ook:
Het christelijk fundamentalisme staat vaak op gespannen voet met de mensenrechten, als een vorm van religieuze onverdraagzaamheid die niet-christenen discrimineert en die zich boven de normen van mensenrechten voelt staan.
Hieruit blijkt wel dat deze praktijkdeskundige en internationaal erkende organisatie meer mijn standpunt huldigd dan het hier gangbare.

Gen. 2.23:
Toen riep de mens uit: ‘Eindelijk een gelijk aan mij, mijn eigen gebeente, mijn eigen vlees, een die zal heten: vrouw, een uit een man gebouwd.’
1 Kor. 7 : 2:
Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man.
Hiermee wordt dus sex met je vader veroordeeld (Lot's dochters dus ook)

Daarnaast zijn vrouwen in de bijbel veelal de doorslaggevende factor in positieve zin.
Uiteraard valt niet te ontkennen dat mannen en vrouwen 'van nature' een eigen taak hebben in het leven. Zo is in het algemeen te zeggen dat vrouwen de kinderen groot brengen (en dat ook willen. De meest verstokte feminist draait als een blad aan de boom als de hormonen gaanwerken tijdens en na een zwangerschap). En mannen dragen zorg voor de inkomsten. In de bijbel staat nergens dat deze verdeling verplicht is.

Slaven in die tijd waren 'gemeengoed'. Je zou het tegenwoordig als werknemer kunnen beschouwen. Nergens in de bijbel wordt zoiets bedoeld als tegen de zin in mensen behandelen als vod. Sterker nog. De bijbel gaat zelfs tegen de in die tijd geldende norm in dat slaven slecht behandeld worden. De bijbel roept vele malen dat je je slaven (lees: werknemers) met respect moet behandelen:
Mat 8:
Daarop zei de centurio: ‘Heer, ik ben het niet waard dat u onder mijn dak komt, u hoeft alleen maar te spreken en mijn slaaf zal genezen.
Goeie werkgever die het welzijn van zijn slaaf in het oog houdt. Jezus is het volkomen eens met de manier van werken.
Tuurlijk heb je de verhalen van bijvoorbeeld Jozef uit het oude testament die verkocht wordt als slaaf. Maar er staat nergens dat dat de juiste manier van handelen is.
Wellicht ken je ook nog wat teksten die hebben bijgedragen aan de strijd tegen kindermishandeling en incest
Daar ga ik verder niet eens op in. Mocht je ook maar een klein beetje verstand van de bijbel hebben dat ik bij jou (Devious) vermoed, dan weet je dat ten alle tijden dat sterk veroordeeld wordt. Tamar en Absalom (dochter en zoon van David) zijn hiervan een bekend en berucht voorbeeld. De manier waarop David hiermee omgaat is niet juist. Dat wordt ook gezegd.

Over Lot en zijn dochters. Ik heb geen idee wat dat verhaal in de bijbel moet. Dat wil echter verre van zeggen dat het goedgekeeurd wordt.
Psychiater en traumatoloog Carla Rus zei onlangs op de televisie dat zij vaak meemaakte dat incestplegers zich beroepen op deze teksten om hun daden te rechtvaardigen)
Dat vind ik van het niveau Hitler als christen te bestempelen. Ook algebruikte hij christelijke teksten. Er is op vele (bijbelse) gronden te bestrijden dat hij het bij het juiste eind had. Zo ook met die incestplegers. Ik ken zo'n geval uit mijn zeer directe omgeving en dat is op geen enkele manier goed te praten.
Misschien kun je ook nog even uitleggen in welke mate de wetgeving in Deuteronomium en Leviticus hebben bijgedragen aan de moderne rechtstaat; vooral de teksten over steniging, en het meenemen van jonge meisjes als oorlogsbuit
Ik weet niet in hoeverre dat soort teksten nog houdbaar zijn. Ik denk dat misschien de cultuur van toen dat soort rechtspraak vereiste. En van die oorlogsbuit snap ik ook niet. Maar dan ben ik ook geen theoloog. Dat ik iets niet weet betekent niet dat er geen uitleg bestaat.
En even blij zijn ze met vrijdenkers die voorbeeldig leven. Veel christenen zijn inderdaad goede mensen, maar ik denk niet dat dit komt door hun religie. Als dit wel zo zou zijn, misschien kun je dan wat gevangenisstatistieken laten zien, waaruit blijkt dat Christenen minder misdaden plegen. Ik denk niet dat je ze kunt vinden. Als je oprecht gaat zoeken naar statistieken, dan zul je heel verbaasd staan over de uitkomsten
Een christen is niet beter, maar beter af.
Die gevangenis statistieken ken ik.
een wijsheidje: Er zijn leugens, grove leugens en statistieken. Wat zegt dat nu?! (Zie Hitler)
Er zijn ook genoeg verhalen van hele landen (afrika en zuid-amerika) waar de maatschappij zeer snel bergafwaarts gaat totdat er evangelisten en zendelingen komen en die maatschappij omkeren ten goede. Ik zet er bewust geen bronnen bij, omdat bij zendelingsoganisaties dat soort verhalen standaard zijn. Bel er maar 1 of bezoek eens websites. Zelf ben ik met World servants naar Brazilie geweest en heb dat met eigen ogen gezien. Dus de (mijn excuses) lulverhaaltjes hier over hoe slecht het christendom is vind ik ondoordacht, ongefundeerd en eigenlijk gewoon belachelijk. Uiteraard heb je het fundamentalistische gedachtegoed. Dat dat hier alleen maar aangehaald wordt vind ik naast onsportief en onserieus ook bekrompen. Dat zijn grote woorden, maar zoals ik al eerder heb aangegeven vind ik het vrijdenkers niveau van een (groot) aantal bezoekers van dit forum niet erg hoog. Ik snap heus wel dat we het op veel gebieden niet eens zijn, maar het inlevingsvermogen van velen is hier van dien aard dat ik daar niet op normale manier mee ga discusseren. Misschien is dat mijn beperking. Het zij zo.

Zo is
Ik ben blij dat je dit vraagt. Het ultime doel van een godsdienst is gelijk aan het doel van een computer virus, namelijk dat hun creatie/gedachtengoed" voortleeft en bekendheid geniet bij zoveel mogelijk mensen. Schrijvers van Hoaxes en computer virusen vinden het fantasties dat hun creatie verspreit en bekend wordt in de wereld. Ze zien het als een manier om hun creative ik (ego) een klein beetje vereeuwigen. Dat hun creatie veel problemen veroorzaken, dat nemen ze op de koop toe, net als alle gelovigen die even de andere kant op kijken bij de lelijke aspecten van hun geloof. Met kwaardaardige bedoelingen richte ik mijn pijlen op alle negative neven effecten van het geloof, en dat zijn er helaas nogal wat.
een mening die nergens op slaat.
Ze zien het als een manier om hun creative ik (ego) een klein beetje vereeuwigen.
Willen christenen/gelovigen dat ook?
Met kwaardaardige bedoelingen richte ik mijn pijlen op alle negatieve neven effecten van het geloof, en dat zijn er helaas nogal wat.
Dat beaam ik te volle. Maar voor mij is het duidelijk: De uitzondering bevestigd de regel. En zelfs al noem je alle nagatieve effecten, dan geeft dat dus alleen maar aan hoeveel goeds er gebeurt. Dan heb ik het over wereldwijd. In het westen is het zout-gehalte (wie ore heeft die hore) van het christendom niet erg hoog. Wereldwijd gezien is dat echter wel zo. Ik dusrf zelfs te beweren dat wanneer het christendom er niet zou zijn de hele wereld al in puin had gelegen. De mensheid zou zichzelf verwoest hebben. Maar dat is een mening....

Ook een vriendelijke groet

Gerard
Some minds are like concrete, thoroughly mixed up and
permanently set......
Plaats reactie