Stel je vraag aan een moslim

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Marinus
Bevlogen

Re: Stel je vraag aan een moslim

Bericht door Marinus »

vegan-revolution schreef:Waarom niet? Waarom zou je moslims willen bashen? Wat heb je daaraan?
Och kom, ik ben iemand die vindt dat zelfs flamewars inherent nut hebben. De klassieke fout die men hier maakt is denken dat iedere vrijdenker de geschreven en ongeschreven regels van FT onderschrijft. Ik kan me er redelijk in vinden, maar verder zijn het FT-regels, niet de mijne. Ik hou me er meestal aan, omdat het simpelweg niet aan mij is om de FT-regels te bepalen.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Rockefeller
Geregelde verschijning

Bericht door Rockefeller »

Oke nu weer ontopic.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Rockefeller schreef:Oke nu weer ontopic.
OK.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Samante

Bericht door Samante »

Rockefeller schreef: Het ondervragen gebeurt om de mensen te confronteren met hun eigen daden, dus het is voor hen zelf en niet voor Allah. Het is zodat de mensen zelf kunnen inzien wat ze allemaal hebben gedaan. Het behoort tot de rechtvaardigheid van Allah om mensen hiervoor te belonen of te straffen. Dit ook in vergelijking met andere mensen, als hij niemand zou bestraffen zouden de vrome mensen het oneerlijk vinden. Wat jij doet is Allah vergelijk met mensen en menselijke emoties. Dat klopt natuurlijk niet, want Allah heeft ons geschapen met onze emoties en zal nooit dezelfde emoties hebben als ons omdat hij boven ons staat.
Het confronteren van mensen met hun eigen daden, het oordelen van mensen en het belonen of bestraffen van mensen is iets dat een almachtige entiteit nooit zou doen. De wil van een almachtige kan nooit worden gedwarsboomd, dus mensen doen altijd de wil van de almachtige. Dat vrome mensen dit oneerlijk vinden is hun probleem, het onrecht dat hen is aangedaan door andere mensen is kennelijk de wil van de almachtige geweest. Anders zou de almachtige het niet hebben laten gebeuren.
Een almachtige God hoeft mensen niet te confronteren met hun eigen daden. Het bieden van een levensschouw is voldoende, waarbij ze zichzelf zien door de ogen van anderen en ook doorvoelen welke impact zij hebben gehad op anderen.
Rockefeller schreef: Wat me verder opvalt is dat je waarschijnlijk weinig religieuze kennis hebt wat betreft de schepping van de mens. Dus ik vraag me af; weet jij uberhaupt waarom Allah de mensheid heeft geschapen en hoe dat is gegaan? (zo niet, dan plaats ik even wat stukken waar je op in kunt gaan).
Zoals ik het zie heeft God (je mag zelf weten hoe je deze noemt) het leven geschapen om zichzelf empirisch te kunnen ervaren, middels opdeling van zichzelf. Iets buiten zichzelf scheppen is niet mogelijk, omdat er niets buiten God bestaat. Maar goed, dat is o.a. mijn visie.
Rockefeller schreef: Je zegt ook dat Allah het niet nodig heeft dat we hem aanbidden, maar dat heeft hij ook niet! Het bidden doen we in feite voor onszelf omdat we in contact blijven met Allah en wij afhankelijk van hem zijn. Als we willen dat hij ons helpt is het belangrijk om te communiceren met hem toch? Hem om hulp en vergeving te vragen. 5 keer per dag is ideaal omdat je zo elke dag in contact met Allah bent, anders komt de duivel ertussen en gaat hij je proberen te laten zondigen.
Als jij het over de duivel gaat hebben die ertussen kan komen, zeg je direct dat Allah niet almachtig is. Je stelt dan dat Allah een tegenstander heeft, een strijd voert en dat die strijd spannend is omdat die kan worden verloren (zieltjes verliezen en zo op zijn minst).
Het quotum van 5 keer per dag bidden lijkt een voorschrift dat door Allah is uitgevaardigd. Dus heeft Allah kennelijk behoefte aan 5 keer per dag een gebed aanhoren en als je dit minder vaak of zelfs nooit doet, dwarsboom je de wil van Allah. En daardoor ook is Allah kennelijk niet almachtig.
Rockefeller schreef: Allah heeft wél kenbare eigenschappen, hij heeft de 99 namen die zijn eigenschappen weergeven. Ken je die of zal ik ze plaatsen?
Ik kan minder eigenschappen opnoemen om een godsbeeld te schetsen:
God is pure liefde, liefde dus die onvoorwaardelijk is en die alles accepteert en geneest;
God is almachtig, er geschiedt niets dat Gods wil kan dwarsbomen;
God is onkwetsbaar, er is niets dat God kan kwetsen (dus ook niets dat God kan beledigen);
God is overal, bestaat in iedere individuatie van het Leven, er is niets anders;
God is zonder enige behoefte, heeft niets nodig;
God is alwetend, op enig niveau weet God alles vanaf het begin tot en met het einde;
God is volmaakt, en ook in de schepping is er slechts perfectie (dat mensen sommige dingen niet als perfect zien is omdat ze geen volledige kennis hebben daarvan).

Buiten deze eigenschappen heeft God de mens een onvoorwaardelijk vrije wil gegeven (een vrije wil die niet gebonden is aan enige voorwaarde voor alle duidelijkheid), welke vrije wil nooit indruist tegen de wil van de almachtige God.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

In aanvulling op Samante: indien men werkelijk gelooft in een almachtige en rechtvaardig oordelende entiteit, dan is menselijke rechtspraak niet alleen onnodig, maar impliciet een verloochening van je eigen geloof. Iets als de sharia kan onmogelijk van zo'n God afkomen, aangezien zo'n God rechtspraak niet over zou laten aan niet-almachtigen. De sharia is dus blasfemisch. (en best een leuke naam voor een meisje)
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

siger schreef: Ik accepteer de koran dus ook de verzen die erin staan omtrent slavernij.
Het is toegestaan mensen te stenigen
Slaan moet helemaal niet aan de orde zijn tenzij de vrouw echt verschrikkelijke dingen doet en de man zich niet kan inhouden.

Let wel, zo denkt een gematig, zelfs moderniserend islamiet, geen extremist. En dat is zeer verontrustend.

Daarnaast gaf Rockefeller ontwijkende antwoorden over vrijheid en democratie (en nog enkele dingen) waar ik niet verder op in gegaan ben omdat we zo al genoeg te bespreken hadden. Jij diept die ontwijkingen terug op en telt ze zonder enige grond positief.
Als ik het goed begrepen heb beschouwen jullie de Ontdek Islam moslims wel als extremistische moslims. De meningen daar zijn echt niet radicaler.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Luck schreef:Als ik het goed begrepen heb beschouwen jullie de Ontdek Islam moslims wel als extremistische moslims. De meningen daar zijn echt niet radicaler.
Extremisme is een nogal subjectieve term. Ik gebruik hem zelden omdat het ten diepste een nietszeggende aanduiding is. Zoiets als mooi. Ik vind de entourage op OI gemiddeld genomen vooral ook een stuk stompzinniger dan bijvoorbeeld Rock of Sur.
Laatst gewijzigd door Marinus op 01 jan 2011 16:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Rockefeller schreef:Allah is almachtig; de manier waarop jullie de almacht interpreteren dat is niet mijn interpretatie. Hij ís behoefteloos dat staat vast.
Mvg
Waarom wil hij dan aanbeden worden, dit is duidelijk een behoefte. Tegenover de vrijheid om te aanbidden staat eeuwige strafg dus is dat helemaal geen vrijheid.
Waarom, als hij geen behoefte heeft, had hij dan de behoefte om een universum te scheppen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Surrendered schreef:En nog een reden dat Allah(c.c) ons heeft geschapen: dat wij berouw tonen. Dat wij iets slecht doen en daarna berouw tonen. Dat is ook een reden waarom Allah(c.c) alles heeft geschapen. Daarom ook de duivel. Je neemt de verkeerde weg en je toont daarna berouw.

Groeten, Surrendered
Sur, alles goed hoor, maar zonder AllaH geen slechte dingen, en zonder AllaH ook geen duivel.

Alle religies hebben iets als een duivel en een hel om gelovigen in de groep te houden.
Dit wordt van kindsbeen ingepeperd.

Wat me opvalt in de Islam en dat zal in andere religies niet anders zijn is dat bekeerlingen (vooral verliefde en of puberende meisjes) vooral allelelei mooie dingen wordt verteld, op OI wordt daar zelfs op aangedrongen om niet gelijk alle verplichtingen te vertellen bang als men is dat de meeste dan weer afhaken.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Fishhook schreef:bang als men is dat de meeste dan weer afhaken.
en terecht, het schrikbarend lage aantal bekeerlingen (500/jaar) zou dramatisch afnemen indien men gelijk met de minder leuke dingen aan zou komen. Overigens zie je dat ook bij het Christendom. Bij evangelisatie zal men beginnen met het Goede Nieuws en trekt men pas de beerput open als iemand gestrikt is.
siger

Bericht door siger »

Luck schreef:
siger schreef: Ik accepteer de koran dus ook de verzen die erin staan omtrent slavernij.
Het is toegestaan mensen te stenigen
Slaan moet helemaal niet aan de orde zijn tenzij de vrouw echt verschrikkelijke dingen doet en de man zich niet kan inhouden.

Let wel, zo denkt een gematig, zelfs moderniserend islamiet, geen extremist. En dat is zeer verontrustend.

Daarnaast gaf Rockefeller ontwijkende antwoorden over vrijheid en democratie (en nog enkele dingen) waar ik niet verder op in gegaan ben omdat we zo al genoeg te bespreken hadden. Jij diept die ontwijkingen terug op en telt ze zonder enige grond positief.
Als ik het goed begrepen heb beschouwen jullie de Ontdek Islam moslims wel als extremistische moslims. De meningen daar zijn echt niet radicaler.
Ik ben inderdaad heel verontrust omdat doorsnee-moslims ideeën hebben die kwalijk en gevaarlijk zijn. Ook al denk ik dat Surrendered en Rockefeller er waarschijnlijk niets van in praktijk zullen brengen, toch baart het me zorgen dat ze zich gedwongen voelen denkbeelden te verdedigen die ze misschien zelf in hun hart onjuist vinden.

Het blijkt hieruit dat ook zgn. "gematigde" moslims onaanvaardbare standpunten innemen, en niet enkel extremisten problematisch zijn. Dat ik S. en R. gematigd noem, is dus allesbehalve geruststellend bedoeld.

Zelf vind ik de opsplitsing tussen gematigde en extremistische moslims niet zo relevant, net door dit soort breedgedragen ideeën.

Nog even toevoegen dat ik hier enkel in eigen naam spreek. "Jullie" in meervoud is dus niet van toepassing.
Laatst gewijzigd door siger op 01 jan 2011 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Surrendered
Ervaren pen

Bericht door Surrendered »

Fishhook schreef:
Rockefeller schreef:Allah is almachtig; de manier waarop jullie de almacht interpreteren dat is niet mijn interpretatie. Hij ís behoefteloos dat staat vast.
Mvg
Waarom wil hij dan aanbeden worden, dit is duidelijk een behoefte. Tegenover de vrijheid om te aanbidden staat eeuwige strafg dus is dat helemaal geen vrijheid.
Waarom, als hij geen behoefte heeft, had hij dan de behoefte om een universum te scheppen?
Allah(c.c) hoeft niet aanbeden te worden. Geen idee waarom andere moslims bidden(hun rede weet ik niet). Mijn rede om te bidden is om Allah(c.c) mijn dank te tonen. En niet bidden betekent voormij dat je niet dankbaar bent voor al het geschenken die aan ons zijn geschonken door Allah(c.c). Hoe noemde je ookal weer iemand die geen dank toont als iemand aan hem/haar een cadeau geeft?

Groeten, Surrendered
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
Moeders
Forum fan

Bericht door Moeders »

Surrendered schreef:Allah(c.c) hoeft niet aanbeden te worden. Geen idee waarom andere moslims bidden(hun rede weet ik niet). Mijn rede om te bidden is om Allah(c.c) mijn dank te tonen. En niet bidden betekent voormij dat je niet dankbaar bent voor al het geschenken die aan ons zijn geschonken door Allah(c.c). Hoe noemde je ookal weer iemand die geen dank toont als iemand aan hem/haar een cadeau geeft?

Groeten, Surrendered
Bidden is toch verplicht?
Iemand die niet bidt gaat naar de hel.
Het 5x per dag bidden is toch 1 van de pijlers in islam?
Surrendered
Ervaren pen

Bericht door Surrendered »

Moeders schreef: Bidden is toch verplicht?
Iemand die niet bidt gaat naar de hel.
Het 5x per dag bidden is toch 1 van de pijlers in islam?
Moeders, zoals ik het al zei:
Allah(c.c) hoeft niet aanbeden te worden. Geen idee waarom andere moslims bidden(hun rede weet ik niet). Mijn rede om te bidden is om Allah(c.c) mijn dank te tonen. En niet bidden betekent voormij dat je niet dankbaar bent voor al het geschenken die aan ons zijn geschonken door Allah(c.c). Hoe noemde je ookal weer iemand die geen dank toont als iemand aan hem/haar een cadeau geeft?
En ondankbaarheid is niet goed.

Groeten, Sur
"Kullu nefsun za'i gattu mevt"
Elke nafs zal de dood proeven.
siger

Bericht door siger »

Surrendered schreef:Mijn rede om te bidden is om Allah(c.c) mijn dank te tonen.
Surrendered,

Ik ben opgegroeid in een katholiek gezin. Daar was bidden een soort spreken met God. Je beeldde je de hele tijd in dat God je hoorde en goedkeurde. Er waren wel gebeden, maar je zei ook wat je wilde.

Bid jij anders? Is het meer een verrichting, ritueel en/of recitatie dan intimiteit?
Plaats reactie