siger schreef:Hier de beloofde vragen. Ik hou het lijstje graag volledig, dus zou het kunnen dat er al enkele beantwoord zijn. Sorry daarvoor.
Als islamiet...
1. Ben je voor godsdienstvrijheid (“jij jouw religie, ik de mijne,”)? Ben je voor gelijke behandeling van opvattingen in alle landen ter wereld, en óók van religies zoals hindoeisme en Ahmaddiya?
Ja, ieder zijn religie en ieder zijn verantwoordelijkheid.
2. Zie je het recht een sluier te dragen als vrijheid van meningsuiting, een universeel mensenrecht? Ken je deze vrijheid van meningsuiting óók toe aan mensen wiens kleding jij onzedig vindt?
Ja, de atheisten zien liever geen mensen met hoofddoek en ik zie liever geen halfnaakte dames op straat maar ik geef ze wel de ruimte om het te doen. Vrij land is vrije kleding.
3. Ben je tegen slavernij? Ben je óók tegen slavernij in alle andere landen, en óók tegen slavernij zoals in de koran is toegestaan?
Ja, wat betreft slavernij en islam heb ik niet veel over gelezen maar ik accepteer de koran dus ook de verzen die erin staan omtrent slavernij. Ik kan niet deels accepteren en deels verwerpen, anders ben ik immers geen moslim meer.
4. Ben je tegen pedofilie? Ben je dan ook tegen sexuele handelingen met kleine meisjes, ook binnen een huwelijkscontract, en in alle landen?
Absoluut!
5. Ben je voor homorechten? Vind je óók dat homo's zich mogen tonen een islamitisch land?
Ieder zijn ding, ieder zijn verantwoordelijkheid, in alle landen zijn homo's.
6. Ben je voor vrijheid? Vind je dat er echte vrijheid bestaat buiten de islam?
Ligt eraan wat jouw definitie van vrijheid is,iedereen verstaat wat anders onder "vrijheid"
7. Ben je voor plurale democratie? Verkies je democratie boven een religieus bestuur, óók in andere landen en óók in de toekomst?
Ligt eraan hoe het word toegepast, de democratie.
8. Ben je voorstander van gelijkberechtiging? Ben je voor gelijke rechten voor moslims en ongelovigen, óók in islamitische landen en óók in de toekomst?
Maar dat geld toch al?
9. Ben je voor wederzijds respect, begrip en samenwerking? Vind je dat moslims en andersdenkenden volledig gelijk behandeld moeten worden, óók in islamitische landen en óók in de toekomst?
Absoluut.
10. Vind je dat men de wetten van het land moet gehoorzamen, behalve als het een bewind is met verminking en foltering?
Ligt eraan watvoor wetten, sommige wetten druisen in tegen bepaalde normen en waarden.
11. Ben je voorstander van gelijke rechten voor man en vrouw? Vind je dat vrouwen dezelfde rechten moeten hebben als mannen bij de keuze van een ongelovige partner, en vind je dat zusters hetzelfde deel moeten erven als hun broers?
Wat betreft de partnerkeuze ben ik t eens dat iedereen zelf moet mogen kiezen, maar zowel een man als vrouw mag in de islam geen atheist als partner.
12. Ben je voorstander van universele mensenrechten? Vind je dat gelovigen en andersdenkenden gelijke rechten moeten hebben, óók in islamitische landen en óók in de toekomst?
Ja
13. Ben je tegen recent uitgevoerde stenigingen (onthoofdingen, verminkingen etc...)? Vind je álle stenigingen (onthoofdingen, verminkingen etc...) als straf een schande, voor alle misdrijven, óók in islamitische landen, óók als de veroordeelde erom vraagt en óók in de toekomst?
De meeste stenigen worden al erg snel voltrokken zonder dat er is gekeken naar de strikte voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Verder is er altijd de mogelijkheid om de dader te vergeven en een alternatieve straf toe te passen.
14. Ben je voorstander van wetenschappelijk onderzoek? Is wetenschappelijk onderzoek volgens jou geldig zonder de koran?
[/quote]
Tuurlijk, wetenschap botst toch niet altijd met de islam? Het begin van de evolutietheorie wel bijv. maar de mensen moeten zich toch ontwikkelen en het leven onderzoeken dmv wetenschap.
mvg.