Stel je vraag aan een moslim

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

Rockefeller
Geregelde verschijning

Re: Stel je vraag aan een moslim

Bericht door Rockefeller »

Jim schreef:Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben, wat is de moslim.
Verduidelijk het even, volgens Sur zijn bv de Taliban geen echte moslims, net als suïcide terroristen.
Echter zelf blijken ze er heel anders over te denken?

Hoe zit dat?
Klopt, je hebt ook soefies die zichzelf moslim vinden maar zij treden echter in ongeloof door de innovaties die ze doorvoeren in de religie. Bijv. zij bidden op een heel andere manier dan voorgeschreven, ze negeren verzen uit de koran en doen het op hun eigen manier. Dus iemand die volgens de koran leeft en de sunnah praktiseert kan zichzelf moslim noemen. Er zijn zaken waardoor een moslim in ongeloof kan treden zoals; shirk (afgoderij) en het nalaten van de verplichte gebeden. Ook zijn er talloze innovaties waardoor iemand per definitie geen moslim meer is.

Mvg
Laatst gewijzigd door Rockefeller op 25 dec 2010 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Rockefeller
Geregelde verschijning

Ongeloveloos schreef:Is het toegestaan om iemand te stenigen (ongeacht het vergrijp) ?
Het is toegestaan maar er gelden zéér strenge voorwaarden, zo streng dat het eigenlijk onmogelijk is dat een steniging plaatsvind en het volledig gerechtvaardigd is. Er zijn vaak stenigingen in het middenoosten etc. maar de grote vraag is of het aan de eisen voldoet alvorens zo'n vonnis mag worden geveld. Bijv. bij overspel van iemand die getrouwd is moeten er maar liefst 4 betrouwbare getuigen zijn die kunnen getuigen de persoon in kwestie te hebben gezien seks te hebben met een andere persoon dan de echtgenoot. En dit is slechts één van de voorwaarden, dus het moet heel gek lopen wil iemand gepakt worden en gestenigd worden terwijl het volledig gerechtvaardigd is en aan alle eisen wordt voldaan.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Hey Rockefeller,

Ik heb een vraag aan je! Kun je me 1 islamitisch land noemen wat zich kan meten met een westers land qua meningsuiting, godsdienstvrijheid, sociaal leven, ziektekostenvoorziening, gezondheidszorg en scholing! 1 antwoord is genoeg!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
a.r.

Bericht door a.r. »

Wel, wel, wel....alweer een moslim die op een fatsoenlijke manier zijn best doet om ons bij te praten? Ik ben blij verrast maar wederom verbaasd. Goed mijn vraag: Net als in het christendom hangt iedere moslim dus zijn eigen versie van dit geloof aan. Volgens Surrendered mag je een vrouw slaan, als het maar zachtjes gebeurt( het blijft diep en diep triest) maar bijv de taliban houdt héél er denkbeelden op na, jij zegt dat stenigen eigenlijk niet voor hoort te komen, Lisa gaat als een briesende leeuw tekeer tegen "die vreselijke atheisten" waarvan zij denkt dat die haar haten :? (nou ja, haar gedrag op dit forum zou dat idd bijna op gaan roepen) , de jonge islamitische vrouw die mij een poosje in het huishouden geholpen heeft toen ik ziek was had een zeer vrijzinnig geloof, de islamitische kachelmonteur die ik vorig jaar sprak, zei me indertijd dat er veel radicale imams (in dit land) zijn waar moslimvolgelingen bang voor zijn en dat ze daarom hun mond maar houden. Als dit waar is dan vind er dus stilletjes een islamitische "verlichting" plaats, zoals ooit "verlichting" in de christelijke samenleving ontstond http://nl.wikipedia.org/wiki/Verlichtin ... .....licht ons eens bij als je wilt!
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Rockefeller schreef:
Ongeloveloos schreef:Is het toegestaan om iemand te stenigen (ongeacht het vergrijp) ?
Het is toegestaan maar er gelden zéér strenge voorwaarden, zo streng dat het eigenlijk onmogelijk is dat een steniging plaatsvind en het volledig gerechtvaardigd is. Er zijn vaak stenigingen in het middenoosten etc. maar de grote vraag is of het aan de eisen voldoet alvorens zo'n vonnis mag worden geveld. Bijv. bij overspel van iemand die getrouwd is moeten er maar liefst 4 betrouwbare getuigen zijn die kunnen getuigen de persoon in kwestie te hebben gezien seks te hebben met een andere persoon dan de echtgenoot. En dit is slechts één van de voorwaarden, dus het moet heel gek lopen wil iemand gepakt worden en gestenigd worden terwijl het volledig gerechtvaardigd is en aan alle eisen wordt voldaan.

Dus als mijn vouw overspel pleegt, en 3 mannen en 2 vrouwen zijn getuigen, mag ze gestenigt worden ?

Besef jij je wel hoe krom en barbaars dit is ?

Mijn vrouw heeft een eigen wil (tell me about it), al gaat ze 100 keer vreemd met 100 getuigen, dat men haar een slet vindt alla(h), maar dat er een wet is dat ze dan gestenigd mag worden ?

Als iemand mijn vrouw verkracht, mijn kinderen vermoord, zou ik wel de eerste steen willen werpen. Gelukkig leef ik in een westerse wereld waardoor ik beschermt word.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Leuk initiatief. Twee technische vraagjes:

1) De hadith worden volgens de verhalen met strenge criteria beoordeeld en daar is in de loop van de tijd een hele tak van zgn. hadithwetenschap omheen gegroeid. De bekendste verzamelingen ben je ongetwijfeld mee bekend en ook met de verhalen over hoe betrouwbaar deze zouden zijn. Mijn vraag is: kun je hier één keten van overleveraars plaatsen (dus van Mohammed tot aan de overleveraar waarvan het is opgetekend), inclusief al hun biografieen, en samen met ons dat hele proces van beoordelen van die personen doorlopen aan de hand van dit materiaal. Ik snap namelijk zelf totaal niet hoe je tot het stempel 'sahih' kan komen, laat staan dat ik al die data kan vinden. Maar als het een betrouwbare methode is moeten wij hem nogmaals kunnen doorlopen en op hetzelfde resultaat uitkomen als we dezelfde data hebben.

2) Eerder gesteld aan Sur. De koran schrijft een set regels voor, maar mijn vraag is: word je hierop absoluut afgerekend of wordt er rekening gehouden met de omstandigheden. Bijvoorbeeld: een afgezonderd volk in de jungle van Bolivia die geen schrift hebben ontwikkeld en waarbij de mondelinge overdracht wellicht verloren is gegaan die zich *niet* conformeren aan de regels, worden die daarop afgerekend? Het valt hen immers niet aan te rekenen dat ze de islam niet volgen (ze hadden er nooit van kunnen weten).
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Rockefeller schreef:Het is idd zo dat moslims slaven hielden, maar met name vóór de islam hielden de arabieren veel slaven en waren er geen regels omtrent de omgang met slaven. Na de komst van de profeet saws zijn er regels opgesteld over hoe de slaven te behandelen etc. kun je specifiek aangeven over welke periode je het hebt en welke gebieden? Welke bronnen heb je gebruikt?
Alvast een bron
http://www.britannica.com/blackhistory/article-24156
Er wordt een aantal van 18.000.000 zwarte slaven genoemd. na 650, dus ruwweg vanaf de tijd dat de islam ontstond.

Opvallend hoe je nu al op voorhand probeert de islam schoon te houden en vermijdt slavernij te verwerpen. Een belangrijk verschil met mijn benadering daar ik mijn eigen cultuur en zelfs mijn land niet spaar, maar voor alles laat weten dat ik slavernij, ook slavernij door mijn eigen volk, verwerp. Alleen slavernij op vrijwillige basis keur ik goed, maar dat is op wat seksuele perversies na en drie uitzonderingen na, onbestaand.
Laatst gewijzigd door Marinus op 26 dec 2010 01:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Rockefeller
Geregelde verschijning

lost and not found yet! schreef:Hey Rockefeller,

Ik heb een vraag aan je! Kun je me 1 islamitisch land noemen wat zich kan meten met een westers land qua meningsuiting, godsdienstvrijheid, sociaal leven, ziektekostenvoorziening, gezondheidszorg en scholing! 1 antwoord is genoeg!
Niet echt, bijv. Er zijn wel islamitische landen die aan een aantal van bovengenoemde punten voldoen maar niet allemaal tegelijk zoals nl. Dus antwoord is; nee, niet echt.
Samsa
Bevlogen

Bericht door Samsa »

Wat het slavernij stuk betreft: waarom heeft god niet gelijk een grens getrokken van 'slavernij is onacceptabel' toen hij de kans had. Waarom moest het eerst met een tussenweggetje? En hoe pas je dat stuk over dat je best seks mag hebben met de vrouwen van mannen die je in de oorlog hebt overwonnen (slavinnen zogenaamd) dan erin? (Weet iemand die hadith toevallig nog, ik raak hem altijd kwijt)
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Rockefeller schreef:
Het is toegestaan maar er gelden zéér strenge voorwaarden, zo streng dat het eigenlijk onmogelijk is dat een steniging plaatsvind en het volledig gerechtvaardigd is.
Dan heb je dus een dode letter die alleen uitgevoerd wordt als suïcidalen voor 4 getuigen gaan liggen sexen. Wat is het nut van de wet dan nog?
Er zijn vaak stenigingen in het middenoosten etc. maar de grote vraag is of het aan de eisen voldoet alvorens zo'n vonnis mag worden geveld.
Iets dergelijks kan worden gezegd over middeleeuwse christenen. Een bijproduct van bepaalde kerkelijke wetten was het feit dat mensen en landen zaken in eigen hand nam. Ik houdt de kerk echter medeverantwoordelijk.
4 betrouwbare getuigen
[/quote]
Iedereen liegt, dus niemand is 100% betrouwbaar. Er moeten dus andere criteria zijn om iemand betrouwbaar genoeg te achten. Zou je er een paar kunnen noemen? Zou ik als atheïst bijvoorbeeld in aanmerking komen als betrouwbaar?
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Rockefeller schreef:
Het is dus in principe mogelijk om iemand tot bloedens toe dood te keilen zonder de toorn van Allah op te roepen.

Volgens de Islam.

Ten hemel schreiend.

Vuile schoften
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Ali schreef: Vuile schoften
Rustig maar, het gebeurd dus nooit. Nu ja, behalve dan als mensen het verkeerd begrijpen en het recht in eigen hand nemen. Gaat maar een enkele keer mis en een paar onschuldige doden is een lage prijs om een wet die toch nooit uitgevoerd wordt te laten bestaan.

Oh, Rock, nu ik eraan denk: stel, het volgende scenario voor. Een man doet een vrouw een oneerbaar voorstel. De vrouw wijst hem voor de ogen van zijn al even oneerbare vrienden af, en wel op zo'n manier dat het nogal vernederend is. De man zint op wraak, overtuigt zijn vrienden om te getuigen dat ze de vrouw hebben zien vreemdgaan. Helaas voor de vrouw zijn de mannen wel immoreel, maar laten ze de buitenwereld iets heel anders zien. Je voelt hem al aankomen zeker, heh? Het lijken 4 betrouwbare getuigen.....

En zou je ook een korte beschrijving kunnen geven hoe een goede islamitische steniging er zo'n beetje uitziet? Wat is belangrijk? Moet het snel gaan of juist een beetje gerekt worden? Is het de bedoeling dat het pijn doet?
Laatst gewijzigd door Marinus op 26 dec 2010 02:16, 2 keer totaal gewijzigd.
siger

Bericht door siger »

Rockefeller schreef:Dus iemand die volgens de koran leeft en de sunnah praktiseert kan zichzelf moslim noemen. Er zijn zaken waardoor een moslim in ongeloof kan treden zoals; shirk (afgoderij) en het nalaten van de verplichte gebeden. Ook zijn er talloze innovaties waardoor iemand per definitie geen moslim meer is.
Het aantal moslims wordt wereldwijd op 1,5 miljard geraamd. Dat wordt wel wat minder als je shiieten en soefi's, innoveerders etc... er niet meer bijrekent.

Hoe groot schat jij het aantal moslims (volgens jouw omschrijving) dan in vergelijking met de gebruikelijke 1,5 mld? De helft? een tiende?
siger

Bericht door siger »

Hier de beloofde vragen. Ik hou het lijstje graag volledig, dus zou het kunnen dat er al enkele beantwoord zijn. Sorry daarvoor.

Als islamiet...
1. Ben je voor godsdienstvrijheid (“jij jouw religie, ik de mijne,”)? Ben je voor gelijke behandeling van opvattingen in alle landen ter wereld, en óók van religies zoals hindoeisme en Ahmaddiya?

2. Zie je het recht een sluier te dragen als vrijheid van meningsuiting, een universeel mensenrecht? Ken je deze vrijheid van meningsuiting óók toe aan mensen wiens kleding jij onzedig vindt?

3. Ben je tegen slavernij? Ben je óók tegen slavernij in alle andere landen, en óók tegen slavernij zoals in de koran is toegestaan?

4. Ben je tegen pedofilie? Ben je dan ook tegen sexuele handelingen met kleine meisjes, ook binnen een huwelijkscontract, en in alle landen?

5. Ben je voor homorechten? Vind je óók dat homo's zich mogen tonen een islamitisch land?

6. Ben je voor vrijheid? Vind je dat er echte vrijheid bestaat buiten de islam?

7. Ben je voor plurale democratie? Verkies je democratie boven een religieus bestuur, óók in andere landen en óók in de toekomst?

8. Ben je voorstander van gelijkberechtiging? Ben je voor gelijke rechten voor moslims en ongelovigen, óók in islamitische landen en óók in de toekomst?

9. Ben je voor wederzijds respect, begrip en samenwerking? Vind je dat moslims en andersdenkenden volledig gelijk behandeld moeten worden, óók in islamitische landen en óók in de toekomst?

10. Vind je dat men de wetten van het land moet gehoorzamen, behalve als het een bewind is met verminking en foltering?

11. Ben je voorstander van gelijke rechten voor man en vrouw? Vind je dat vrouwen dezelfde rechten moeten hebben als mannen bij de keuze van een ongelovige partner, en vind je dat zusters hetzelfde deel moeten erven als hun broers?

12. Ben je voorstander van universele mensenrechten? Vind je dat gelovigen en andersdenkenden gelijke rechten moeten hebben, óók in islamitische landen en óók in de toekomst?

13. Ben je tegen recent uitgevoerde stenigingen (onthoofdingen, verminkingen etc...)? Vind je álle stenigingen (onthoofdingen, verminkingen etc...) als straf een schande, voor alle misdrijven, óók in islamitische landen, óók als de veroordeelde erom vraagt en óók in de toekomst?

14. Ben je voorstander van wetenschappelijk onderzoek? Is wetenschappelijk onderzoek volgens jou geldig zonder de koran?
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

Rockefeller schreef:Hallo allemaal,
ik had beloofd een topic te openen dus hierbij een topic waarin jullie serieuze vragen kunnen stellen over de islam.
Hoi!

I have some questions, but because I am tired it is difficult for me to think in Dutch now (Maar u kunt gewoon in het Nederlands andwoorden hoor).

(1.) How many Judges are there in an Islamic Legal Court for any given case? (or is there just one Judge?)
(2.) You wrote that Sufis are not real Muslims, what is the punishment for heresy?
(3.) Does a Sharia Court rule only based on the teachings from the Prophet or do the Judges also have the legal freedom to establish their own rules (and punishments) for their local community?
(4.) Do Muslims have a weekly holy day (like the Jewish Sabbath) and, if they do, are their special rules for that day?

May we all submit to God,
Lex-Legis
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
Plaats reactie