DeLeek schreef:DeLeek schreef: In Paulus brieven wordt niet veel genoemd wat wijst op een Jezus die hier op aarde rondliep, volgens Doherty.
Rereformed schreef:Lees Doherty beter. Niet alleen Paulus, maar in het gehele NT van Romeinen tot aan Openbaring + in het evangelie van Thomas + in andere vroegchristelijke geschriften + in vele christelijke apologeten uit de tweede eeuw is de historische Jezus van Nazaret afwezig, en niet 'een beetje' maar totaal.
Dat ben ik dus van harte met je oneens.
Indien de één aantoonbaar een uitgestrekt weiland kan laten zien en jij beweert dat er toch wel degelijk een bos staat dan moet jij toch echt met een hoop bomen aankomen. Maar in plaats van op bomen te wijzen doe je exact het omgekeerde: je geeft het in het vervolg van je posting meerdere malen impliciet toe dat er een boomloos weiland te zien is, en verdedigt het met de stelling dat die brieven geen reden hebben om het over de historische Jezus te hebben. Blijkbaar heb je dus geen argumenten voor je bewering het van harte met me oneens te zijn.
DeLeek schreef:Het zijn wel compleet andere geschriften. De evangelien zijn bedoeld als antieke biografien, waarmee een persoon in zijn wezen wordt gekarakteriseerd. Die kan voor iedereen bedoeld zijn. De brieven zijn van christenen voor christenen. Daarin kun je een duidelijk gemeenschappelijke basis achterwege laten.
Ik heb hierop al een tegenwerping gegeven:
Rereformed schreef:Dit gaat niet op voor vele passages waar de verwijzing naar de historische Jezus absoluut zou moeten staan, maar toch achterwege blijft, zoals wanneer men spreekt over ethiek, maar niet de woorden van Jezus erbij haalt, zie bijvoorbeeld
mijn posting over Jacobus, nota bene de broer van Jezus die totaal niets over hem te schrijven heeft.
Je enige antwoord hierop is "Wederom gevaarlijk om hier conclusies uit te trekken". Hoezo? Het lijkt me eerder vreemd indien dit bijzonder opvallend gegeven jou
niet aan het denken zet. Vraag je af wat de betekenis van de historische Jezus is indien niemand van de NT schrijvers er ook maar in geïnteresseerd is, niemand er ook maar weet van heeft, niemand er ooit naar verwijst. Voor mij is de afwezigheid van de historische Jezus in de brieven de doorslaggevende reden waarom er geen historische Jezus geweest is.
DeLeek schreef:- De brieven zijn gericht aan christelijke gemeenten. Die waren al gesticht. Ze hebben gehoord van het leven van Jezus, en nu moet duidelijk worden wat
de betekenis is van die mens. Dat is het centrale thema van Paulus' brieven. Wat heeft dit sterven en opstaan van Jezus voor ons te betekenen? Daarbij komen heel veel termen voor waarin Jezus als een hemels figuur wordt voorgesteld. Dat is ook niet verrassend, want (zoals we uit latere geschriften leren) is Jezus ten hemel gevaren.
Rereformed schreef:Het zou juist omgekeerd moeten zijn: aangezien de discipelen Jezus jarenlang hadden meegemaakt, en volgens de schrijver van het Johannesevangelie de wereld te klein zou zijn om alles te vertellen wat Jezus gedaan en gezegd heeft (!) zouden al die brieven juist veel meer dingen moeten vertellen over Jezus dan die wij kennen uit de summiere opsomming van een paar gebeurtenissen en een paar uitspraken in de evangeliën. Ze zouden ons moeten overstromen met wetenswaardigheden over de historische Jezus.
De omschrijving van een historisch persoon doe je in een antieke biografie. Dat doen de evangelisten. De brieven dienen een compleet ander doel, dus niet het beschrijven van het leven van Jezus.
Alweer kom je met dezelfde opmerking. Ze snijdt eenvoudig geen hout. Het
geloof in Jezus Christus zou in de eerste plaats gebaseerd moeten zijn op het leven van Jezus. Het is eenvoudig ondenkbaar dat niemand van de brievenschrijvers er iets van afweet, noch verhalen erover vertelt, noch leringen van Jezus weergeeft, terwijl in werkelijkheid -volgens Johannes- de wereld te klein zou zijn om alles te vertellen, zoveel zou erover te schrijven zijn!
Het gaat hier uiteraard niet om het geven van een biografie van Jezus, maar eenvoudig om terloopse verwijzingen naar zijn leringen en verwijzingen naar gebeurtenissen uit zijn leven, het gaat erom op te kunnen merken dat het christelijk geloof zijn wortels heeft, verankerd is, in het leven van Jezus. Het gaat hier enkel om tastbare bewijzen dat Paulus het überhaupt heeft over een persoon die recentelijk nog als mens op aarde leefde.
Zulke verwijzingen zouden een volstrekte vanzelfsprekendheid moeten zijn. Alle christelijke geschriften zouden er bol van moeten staan. In plaats daarvan heerst er een volkomen stilte, niet alleen in Paulus, maar in talloze andere vroegchristelijke geschriften.
DeLeek schreef:Rereformed schreef:DeLeek schreef:
Doherty's verhaal is grotendeels gebaseerd op een 'argument from silence'. Paulus zou te weinig weten van de historische Jezus. Mijns inziens valt die stilte best mee.
Valt dat best wel mee? Dan moet je er maar eens op studeren of dat zo is! Om je te helpen zal ik het verhaaltje vertalen dat Doherty schrijft in een appendix. Een kostelijk opgemaakt verhaaltje dat alles duidelijk maakt; een denkbeeldig gesprek tussen de Paulus zoals die ons wordt voorgesteld in het traditionele christendom (prediker van een historische Jezus), en een pasbekeerde Griek die zaken aan hem vraagt. Op alle vragen die de Griek stelt mag
jij een tekst van Paulus aangeven in zijn brieven waar hij die beantwoordt. Zo niet, dan moet je het maar doen met de antwoorden die Doherty Paulus laat geven.
-- knip --
Leuk verhaal, maar niet serieus te nemen. Zoals ik al eerder aangaf werkt deze aanpak niet.
Je maakt je er te gemakkelijk van af. De vraag was: geef voor alle vragen van de griekse bekeerlingen eens een tekst van Paulus aan waar hij ze beantwoordt! Wat jij dus wil beweren is dat al die Grieken al tot in de puntjes alles over de historische Jezus wisten, en dus nooit met dat soort vragen aan zouden komen. Paulus zou dus helemaal geen reden hebben om het over de historische Jezus te hebben. Dit standpunt is zeer ongerijmd. Bedenk dat er niet eens een op schrift gesteld evangelie bestond in die tijd! De feiten zijn deze: 1) er bestond in de tijd van Paulus nog geen op schrift gesteld evangelie 2) die griekse bekeerlingen wisten oorspronkelijk
totaal niets van de historische Jezus. 3) Paulus geeft ze totaal geen enkele informatie erover.
DeLeek schreef:Rereformed schreef:Maar dat is toch echt de boodschap van Paulus hoor. Als hij wou dat we iets over de historische Jezus te weten zouden moeten komen had hij toch echt iets erover moeten vertellen!
Zoals gezegd, daar hebben we andere soorten geschriften voor, zoals de evangelieschrijvers ons laten zien.
Je kunt een krater niet verdoezelen met een schepje zand erover te gooien.
DeLeek schreef:Het zal ook jou niet ontgaan zijn toch hoeveel zaken we buiten de consensus moeten zoeken om de theorie aannemelijk te maken? Om niet te spreken over de hoeveel materiaal die we ineens a-historisch moeten gaan beschouwen.
Nee, dat valt me niet zo op. Het is namelijk onzin het over 'een consensus' te hebben, aangezien die volstrekt niets te betekenen heeft. Neem de datering van de evangelieën bijvoorbeeld. Je hoeft er niet lang op te studeren voordat je ziet dat er geen enkel dwingend argument is voor het postuleren van welke datum dan ook. Het is eenvoudig een theologisch spelletje.
Bijna alle theologen hebben bovendien een band met het christelijk geloof. Dat christenen graag tot de conclusie komen dat Jezus een historisch figuur is geweest lijkt me nogal wiedes, en dus heeft de consensus weinig of geen objectieve waarde. Als je al naar iets van objectiviteit zoekt zou je beter kunnen gaan kijken naar wat atheïsten die de zaak bestudeerd hebben erover van mening zijn. Het zal hun een zorg zijn of Jezus nu nooit bestaan heeft of dat er ooit een opmerkelijke joodse persoonlijkheid is opgetreden, waaraan later allemaal onzin is bovenop geplakt.
Hoe meer ikzelf op die evangelieverhalen studeer, des te scherper ik begin te zien dat
ook die geen enkele basis van historiciteit hebben. De aanvullingen die Matteüs bijvoorbeeld maakt op de tekst van Marcus die hij voor zich heeft, laten goed zien hoe hij steeds allerlei dingen eenvoudig uit zijn duim zuigt, vanwege theologische leringen die hij wil verkondigen. Ik gaf recentelijk enige voorbeelden hiervan:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 443#145443 ,
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 660#142660 (en volgende postings). Ook wat Lucas betreft kan aangetoond worden dat hij bepaalde theologische bijltjes te hakken heeft en de zaken daarom bewust verdraait.
Ook de manier waarop de NT schrijvers met het Oude Testament omgaan (er allemaal zogenaamde profetieën uit opvissen die er niet staan) laat al zien dat het ze niet ging om geschiedschrijving, maar om propaganda voor een religieus geloof.
De oudste tekst, het evangelie van Marcus, zit ook al vol met zaken die je tot de conclusie doen komen dat het geen historisch verslag is, maar als een toneelspel geschreven is. Neem bijvoorbeeld enkele passages: de verleiding in de woestijn, het gebed in Gethsemané en het einde van het evangelie ('de vrouwen vertelden niets', terwijl Marcus er toch van afweet). Dit zijn drie verslagen die enkel een schrijver van een toneelstuk of roman kan schrijven. Het kan onmogelijk een verslag van een historicus zijn.
Tel hier nog bij op dat er een onvoorstelbare hoeveelheid vroeg-christelijke geschriften zijn die zelfs door de christenen zelf bestempeld worden als fantasieën, onder meer zo'n 20 evangeliën! Zie:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 734#140734 om te zien dat geloof in de historische betrouwbaarheid van het christelijk geloof gelijk staat als in een moeras krampachtig je neus boven water proberen te houden.
DeLeek schreef:Paulus is niet geindoctrineerd door andere mensen. Hij heeft zelf een ervaring gehad die hem drijft tot wat hij doet. Het is niet iets uit zijn jeugd, maar hij is radicaal verandert door die ervaring...
En niet alleen Paulus heeft die openbaring ontvangen, maar ook 'is [hij] verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen. 6 Daarna is hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders en zusters tegelijk, van wie er enkelen gestorven zijn, maar de meesten nu nog leven. ( 1 Kor 15:5-6) Waarom neem je die openbaring eigenlijk niet serieus?
Omdat de wereld tjokvol zit en altijd gezeten heeft met 'openbaringen' en 'ervaringen'. Overal liggen ze voor het oprapen, en
overal geven ze blijk van waan. De wereld werd en wordt nog steeds erdoor overspoeld. Je geeft aan dat je niet van Apollonius weet. Maar zie hoe kritisch jij bent wanneer zo'n figuur even wordt genoemd! Je verwerpt hem eigenlijk al voordat je er kennis mee maakt! Je bent dus even kritisch als ik en ieder ander, maar hebt enkel één blinde vlek: de geschriften van het Nieuwe Testament.
Wat denk je van een evangelieverhaal dat de kleine Jezus vogeltjes maakte uit klei? Dit verhaal wordt bevestigd door een godsopenbaring aan Mohammed! Wat denk je van de christen Macarius die een mummie uit de dood opwekte? Is er enige kans dat je er geloof aan hecht? Wat denk je van de wonderbaarlijke genezing van Sostrata door Asclepius, tot in details opgetekend in de tempel van Asclepius. Enige kans dat je er geloof aan schenkt? Wat zou je denken van de joodse zeventiende eeuwse Messias Sabbatai Z'vi , wanneer je een boek over al die wonderbaarlijke wederwaardigheden en 'ervaringen' te lezen krijgt? Denk je dat het met God te maken gehad heeft? Denk je dat de ervaringen van Mohammed en Joseph Smith en meneer Langeweg op dit forum van God afkomstig waren? Waarom zijn hun ervaringen en godsopenbaringen volgens jou niet betrouwbaar? Je zult er vast een hoop redenen voor kunnen aandragen.
Maar wat het christelijk geloof betreft ben je eenvoudig blind.
Geloof schenken aan 'goddelijke ervaringen' van en 'openbaringen' aan anderen kan per definitie niets anders zijn dan een zwaktebod, het verloochenen van je eigen leven en eigen ervaringen.