Ik geef alleen een redelijke verklaring voor tegenstrijdigheden 1 t/m 5.Wij, de makers van de site, houden ons aanbevolen voor redelijke verklaringen die deze discrepanties kunnen verklaren.
6 t/m 8 lijken mij met de beste bijbelgetrouwe intenties niet te rijmen. Hooguit bij 7 door een gereformeerde visie op de verhouding van God en het kwaad aan de schrijver van Kronieken toe te schrijven (zoals hier eerder door iemand is verdedigd), maar redelijker lijkt mij dat de schrijver van Kronieken de versie dat de God David zou aanzetten tot een kwaad waar Hij hem later voor zou straffen niet echt gepast vond en het daarom wat wijzigde.
De verklaring is niet zo moeilijk, maar je moet wel wat weten van het Hebreeuwse schrift en de klankleer. Het is gewoon een ander manier van spellen. Er is bijvoorbeeld ook verschil in het gebruik van leesmoeders -dat zijn letters die meestal medeklinkers, maar nu een klinkerverlenging aangeven - tussen de Masoretische tekst en de handschriften van Qumran. Het Hebreeuws is ook een taal die zich ontwikkelt heeft, de Bijbelboeken zijn in een ander schriftsysteem geschreven dan wij ze nu hebben. Het kwadraatschrift is volgens gangbaar wetenschappelijke opvattingen ontwikkelt tussen ca. 250 v. Chr. en 100 n. Chr uit het Aramese Schrift. Dat er in de loop van de tijd spelfoutjes en andere spellingsvormen voorkomen is niet zo gek. De Masoreten (waar we de klinkers aan de danken hebben) zullen het hebreeuws ook anders uitgesproken hebben dan Joden vele eeuwen daarvoor. Dus dat de leesmoeder yod in de overgeleverde tekst van Kronieken wel staat en bij Samuel-Koningen niet kun je moeilijk verdacht noemen, alsof er kwaadwillendheid in het spel zou zijn.De naam David is in sommige gevallen rood gemaakt omdat de naam David in het boek Kronieken anders gespeld wordt als in de boeken Samuel 1&2 en Koninngen. Dit is hoogst suspect en kan ook geen goede verklaring voor gegeven worden tot dusver.
Ook de meeste andere contradicties hier zijn een kwestie van spelling. De getallen worden door middel van letters uitgedrukt. Een lettertje verschil en de getallen veranderen veel.
Dan nog de namen, hetzelfde verhaal:
Sobach – Sofach – in het Hebreeuws liggen de medeklinkers redelijk dicht bij elkaar.
Ik durf nog wel de stelling aan dat het verschil tussen Ornan - Arauna hier ook op is terug te voeren. De Septuagint (een joodse Griekse vertaling van het OT) ondersteunt deze these (daar komt dezelfde naam voor).
Ook conservatieve christenen die een beetje bekend zijn met de materie zullen toegeven dat de tekstoverlevering van Kronieken niet feilloos is geweest en dat de getalsverschillen te wijten zijn aan foutjes in de overlevering (zie bijvoorbeeld www.carm.org onder kopje Bible Difficulties). Op dit punt geef ik ze gelijk. Het veronderstellen dat de getallen en de namen oorspronkelijk (grootendeels) met elkaar overeenstemden lijkt mij redelijker dan de gedachte dat de schrijver van Kronieken andere getallen opschreef (het lijkt mij namelijk waarschijnlijk dat hij Samuel-Koningen als belangrijke bron heeft gebruikt, waarom hij afwijkt bij de dood van Josia blijft wel wat raadselachtig, blijkbaar zag de auteur van Kronieken het boek Koningen niet als onfeilbaar

Natuurlijk kun je aan een fundamentalist vragen waarom God die een foutloze bijbel heeft laten schrijven deze vervolgens niet foutloos heeft overgeleverd, maar dat is een andere discussie. Veel mensen die inerrancy aanhangen zullen
de foutjes in de tekstoverlevering niet als reden zien om hun geloof in de onfeilbare Bijbel op te geven.