DeLeek schreef:Hoi. Ik ben niet echt weggeweest.
Ik weet het, je komt altijd even de dingen wat recht zetten wanneer het te gortig wordt. Met als resultaat dat de christelijke God juist pas dán goed op de korrel kan worden genomen op dit forum.
DeLeek schreef:Het was geenszins mijn bedoeling om een complete verklaring van het lijden te gaan geven. Ik laat alleen zien dat de logische redeneringen niet kloppen.
Nee, zoals gezegd omzeil je het grote probleem waar het om gaat met een opmerking 'pijn is niet per sé fout'. Je laat dan niet zien dat iemands redeneringen niet kloppen, maar laat zien dat je niet gevat hebt wat de kern van het probleem is.
Ik probeer wat richtingen aan te wijzen waar antwoorden te vinden zijn voor mensen die geïnteresseerd zijn.
Er is over weinig onderwerpen zoveel geschreven als over het probleem van het kwaad. Niemand zit dus te wachten op wat wazige kanttekeningen hier en daar. Wat iedere gelovige die het dilemma beseft nodig heeft is niet maar wat richtingen waar het antwoord zogenaamd gevonden kan worden, maar concrete
antwoorden. Door te reageren zoals jij doet laat je juist goed zien dat christenen geen echte antwoorden erop hebben. Maar het ontbreekt je aan intellectuele eerlijkheid dit volmondig te erkennen.
Verder noem je Epicurus. Ik ken z'n riedeltje, maar bestrijd zeker dat dit een definitieve doodsteek voor het christendom is. Dat zou helemaal wonderlijk zijn, want het christendom moest nota bene nog ontstaan toen Epicurus z'n ding deed.
De opmerking over Epicurus is onzin, aangezien het een algemeen filosofische beschouwing is, dus
alle zowel algoede als alwetende goden naar het rijk der fabelen verwijst. En de redenering een 'riedeltje' te noemen maakt de redenatie echt niet minder sterk. Het laat enkel zien dat jij slechts irritatie en een mond vol tanden hebt wanneer je ermee geconfronteerd wordt.
Je noemt alwetendheid, almacht en algoedheid die niet samen gaan. Hoewel ik dat met de introductie van een wil die werkelijk vrij is wel durf te bestrijden, vind ik dat niet eens per se nodig. Alwetendheid is volgens mij niet een dogma van het christelijk denken. In welke geloofsbelijdenis vind je dat terug?
Ik ga jouw huiswerk niet doen. Het is een basisdogma in het christelijk denken van alle eeuwen.
http://www.antiqbook.nl/boox/mbd/20995.shtml
Ik geloof dat God zich op een gegeven moment aan de mens heeft geopenbaard en dat het toen goed was. De mens leefde in vrede met God, alles was goed. De mens was zo close met God, dat er geen lijden voor hem was. Zolang de mens voor God koos, was het goed (ik geloof dus dat God te loven is om zijn Wezen). Op een gegeven moment is er iets misgegaan, en daar hebben wij nu nog last van.
Het spijt me, maar de wetenschap heeft aangetoond dat er nooit zo'n tijd geweest is en geweest kan zijn.
Wij zitten met een erfenis waar we niet blij mee zijn. Ieder mens is rot of heel erg rot.
Spreek voor jezelf als die kijk op de zaken je gelukkig maakt, maar niet voor alle mensen.
Maar hoe deze erfenis ook zij, God is in laatste instantie de auteur van dit alles. Je kunt er echt niet omheen.
God kent je redenen om niet in Hem te geloven (punt 3). Daar kan ik niet veel over zeggen.
Daar kun je alles over zeggen, al mijn redenen staan op het internet.
Ik heb het idee dat er ook mensen zijn voor wie alles intellectueel te vatten moet zijn, voor ze iets accepteren.
Ja, mensen die veel intellect hebben maken er in de meeste gevallen gebruik van. Gek hè.
Als het idee van God echter juist is, dan past een hele andere houding.
Je stelt, 'als', en mijn intellect heeft dit 'als' nu juist als foutief ontmaskerd.
Denk aan het antwoord wat Job als het ware kreeg. Wie denk je wel dat je bent, Job?
1) Job wist een heleboel antwoorden die wij nu wel hebben niet. 2) Een modern mens claimt bovendien geen alwetendheid. Hij kan echter wél
op zeer goede gronden uitspreken dat de God van de bijbel een fabel is. 3) Waarom zou
ik moeten denken aan wat de bijbel zegt? Ik zend het antwoord per retour aan de afzender terug: wie denken de bijbelschrijvers wel dat ze zijn, dat ze ons menen te kunnen beleren met uit de lucht gegrepen uitspraken.
Als God echt bestaat, en we 'staan' voor Hem, dan houd je vanzelf wel op met intellectuele praat.
Deze opmerking snijdt geen hout. Ik merkte net op dat het intellect jouw God ontmaskert tot een waan. Er bestaat daarna geen 'als' meer. Het is hetzelfde als dreigen met een vuurspuwende draak. Het is een argument waar iemand slechts om kan glimlachen.
Dan zou ik het probleem ook nog kunnen verplaatsen naar de geestelijke wereld, naar de val van een engel. Daarmee komen we op een gebied waar we helemaal weinig van snappen. Te meer een reden om daar zeker m'n geloof niet voor op te geven.
Daarheen kun
jij het probleem natuurlijk wel naar verplaatsen, maar ieder mens die het intellect gebruikt niet. Want dat gebied snappen we juist maar al te goed: het is het gebied van de menselijke fantasie. Het is volstrekt geen argument om je geloof in hobbits te gaan bevestigen door het dan te gaan hebben over Sauron. Plezier er mee verder.