Bij gebrek aan christenen, laat ik het nou eens voor de christen opnemen:
Samante schreef:Wat ik wel hoop is dat religieuze mensen eens goed bedenken waarom ze hun God almachtig noemen,
Zou het zijn omdat ze de woordenboekbetekenis van 'almacht' weten:
met macht over alles en iedereen, dus geloven dat God alles en iedereen naar zijn pijpen laat dansen? Dus ze geloven dat alles en iedereen een onderdeel uitmaakt van een goddelijk plan, en God zelf erboven staat. Dus ze geloven 'alles en iedereen' wel in en door God zijn, maar óók gescheiden zijn.
waarom ze spreken van een God die liefde is,
Eenvoudig, omdat ze er zelf naar hunkeren en denken naar het beeld van God geschapen te zijn.
wat die begrippen inhouden, .
Wat het begrip liefde inhoud is in 2000 jaar christelijk denken aardig uit de doeken gedaan. Ik geloof niet dat er veel zaken zijn waar men meer over geschreven heeft. Ik vind jouw opmerking dus nogal laatdunkend.
en dat doortrekken in hun eigen godsbeeld
Het leuke is dat christenen dat nu net doen. Ze trekken God altijd door naar zichzelf. Dat komt, zo zeggen ze, omdat de mens de afdruk is van God. Dus God liefhebben is de naaste liefhebben en omgekeerd; da's nou typisch christelijk.
Tot liefde behoort als je het in zijn totaliteit beziet zowel het aktief verspreiden van de liefde als 'verwijderen/vernietigen/straffen van haat en duisternis'. Er zit niets anders op dan Hitler een kopje kleiner te maken. Dat doe je uit liefde voor de mensheid.
Dat ze zich afvragen waarom het inderdaad mogelijk is dat een almachtige god kan worden beledigd
Indien God liefde is is hij
uiteraard zeer kwetsbaar. Liefde is nu eenmaal capaciteit voor lijden hebben. En zo kwetsbaar is hij niet: dat is nu juist wat Christus, God mensgeworden, liet zien: hij kan oneindig lijden, oneindig beledigingen opvangen, maar komt eenvoudig als overwinnaar tevoorschijn.
waarom een almachtige god iets zou verlangen
Omdat hij liefde is, en liefde gelijk staat aan verlangen naar opheffing van de dualiteit, verlangen naar opheffing van het lijden, verlangen naar eenwording van dat wat gescheiden is.
aangezien je bij almacht zou kunnen denken dat er geen behoeftes zijn,
Dat is dan jouw fout. Waarom zou je dat denken? Als God geen behoeftes had zou hij ook niets geschapen/voortgebracht hebben. Dat hij het wel gedaan heeft is bewijs dat hij behoeftes heeft. Hij wil blijkbaar liefde
ervaren.
waarom een god die overal is nu net niet in de vezels van een kwaadwillend persoon zou zitten.
Wie weet zit hij er wel in, maar noodgedwongen, omdat hij liefde wil ervaren moet hij jammergenoeg ook het tegendeel scheppen. Het is een wet van de logica. Maar het wil geenszins zeggen dat hij het tegendeel van de liefde prefereert.
Ik vind de religies zo weinig consistent dat ik op die kenmerken van dat godsbeeld een ander lichtje schijn.
Vergeleken met de inconsistenties van jouw denken vind ik het flink meevallen.
Maar waar
jij het mee beschijnt is helemaal geen licht. Vandaar dat je het ook niet als evangelie hoeft rond te bazuinen. Voor alles waar men weinig of niets om geeft, of een vanzelfsprekendheid is, loont het de moeite niet reclame te gaan maken. Ik vind je visie daarom helemaal niet gezond, maar eerder lijkend op de visie van een oud vrouwtje op een schommelstoel dat maar wat glimlacht en in zichzelf mompelt. Geef mij maar een wereld van goed en kwaad, een wereld waarin ik me druk maak om goed, me ervoor opoffer en eraan onderga. Ik ben ervoor bereid van deur tot deur te gaan, zó druk maak ik me voor een betere wereld.