Dat vond ik dus ook, erg leuk. Het is jammer als het spel van vraag en antwoord ophoudt dat het ontstaan van de mondiale cultuur serieus neemt.mark g: Ik vond het tot nu toe nog een leuke uitwisseling van gedachten.
NW&GW aan Siger: Wat beschouw jij dan wel als de ecologie van de mondiale meta-cultuur? Wat is volgens jou de ecologie van de multi-cultuur? En hoe verhouden de multi-cultuur en de meta-cultuur zich tot elkaar en hoe hun respectievelijke ecologieën?
Kun je je dan vinden in de opvatting dat de UVRM een bijdrage is van mensheidsleden aan de mondiale cultuur van de mensheid? De vraag blijft dan staan hoe je westerse betrokkenheid bij het ontstaan van de uvrm in de mondiale cultuur uitlegt of elke betrokkenheid van de oude culturen bij het ontstaan van iets binnen de mondiale cultuur? Wat zijn volgens jou dan de wezenlijke elementen van de mondiale cultuur naast het sceptische bewustzijn als bewustzijnsinhouden? Moraal? Politiek? Filosofie? Wetenschappen als antropologie? ...De UVRM is GEEN BIJDRAGE VAN DE WESTERSE CULTUUR AAN DE MONDIALE CULTUUR. Het is, en kan niets anders zijn, dan een bijdrage van de mondiale samenleving aan de mondiale samenleving.
Nee, wat ik deed was een smeltkroescultuuridentiteit schetsen van een islamitische wereldburger, vanuit de basisgedachte dat de mens van nature een cultuurbewust wezen is, waarin de islamitische cultuuriden-titeit via de westerse cultuur werd getranscendeerd in de mondiale smeltkroescultuuridentiteit. De schets was meer bedoeld om de mogelijkheid te schetsen dat de islamitische cultuuridentiteit deel kan uit maken van de gevormde smeltkroesidentiteit van een wereldburger die deelneemt aan de mondiale metacultuur.mark g: Wat je echter in je bovenstaande verhaal doet, is een individu vergelijken met een cultuur. Dat individu is in staat om zich te ontwikkelen tot een goed aangepaste burger in een wereld van verscheidenheid. Dat is een individuele verworvenheid die weinig te maken heeft met een islam, of een andere cultuur, maar meer met de selectie van denkbeelden die het individu gemaakt heeft en waar het zijn acties op baseert. Hier heb je de mogelijkheid om een heel brede selectie in denkbeelden en kennis te maken, waardoor die ontwikkeling versneld kan worden en een geïntegreerd wereldburger kan ontstaan. Er mag een open selectie uit moderne en pre-moderne denkbeelden gemaakt worden, en niemand die je in die selectie belemmerd. Dat is in veel islamitische landen echter niet het geval en daar zul je op school niet vaak een open debat over het Darwinisme tegen komen waarbij het Darwinisme en een evolutieleer een faire uiteenzetting verwachten kan en er dus ook geen onbevangen beeld gevormd kan worden.
Van Ken Wilder heb ik wel eens gehoord, maar nooit iets van gelezen. De mementheorie onderschrijf ik niet (voor zover ik die goed begrijp). En de rest kende ik nog niet. Dus die associatie kan kloppen, maar dan ben ik me er niet van bewust en draag ik het besef van andere theorische achtergronden.Bij alles wat je schrijft moet ik denken aan de Cultural Creatives http://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_Creatives
Spiral Dynamics http://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_Dynamics
Memetica http://nl.wikipedia.org/wiki/Memetica
en Ken Wilbers Integrale theorie http://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Wilber
NB wat betreft Harris in de theoretische achtergrond van Siger vond ik het leuk dat hij er door Thor toe was bewogen om over het cultuur materialisme uit te wijden. Mijn poging om hem toe deze uitweiding te brengen was eerder mislukt
marc g: Hier krijg ik een beeld van dat je jezelf als vis ziet die boven zijn eigen vijver kan vliegen...
Siger van Brabant: Kan jij dat dan niet? Hoe zie jij jezelf (pun intended!) als je een atlas of wereld-geschiedenis leest? Ieder mens met bewustzijn heeft de mogelijkheid zichzelf en zijn omgeving te overzien. Daar is zowat alles wat we doen op gebaseerd, van voorrang van rechts verlenen tot een maanlander ontwerpen. Alleen is de vijver groter naargelang de ervaring wijder is. Een cosmopoliet is een vis die boven een heel grote vijver kan vliegen. Of waarom geen vogel. Allemaal terug naar ons kleine kooitje?
Socratisch weter van nietweten en geweten: Marc, ik moet bij jouw beeld denken aan een allegorisch beeld van Plato, dat een variatie is op zijn beroemde Grotallegorie. In aan ons gespreksonderwerp aangepaste vorm luidt het zo. Wij mensen van de oude culturen leven op de bodem van de zee en zien de zeeoppervlakte aan voor het hemelgewelf, maar wie zijn hoofd boven het oppervlak uitsteekt en het ware hemelgewelf van de wereld ziet en leert te vliegen met de oorspronkelijk natuurlijke & voorheen constant natte vleugels en kan uitkijken over de vele culturele hemelgewelven aan het ene zeeoppervlakte is een vrije kosmopolitische vogel. Ik ben het geheel eens met Siger. Wanneer je eenmaal je hoofd hebt uitge-stoken boven het eigen culturele hemelgeweld aan de zeeoppervlakte en hebt gezien wat de kosmopoliet kan overzien, dan wil je toch niet meer terug?