Dat moet je horen van iemand die met de geheime Kattenbak chronicles zwaait. Komen we nu in zo'n periode dat je ernstige dingen niet bij hun naam mag noemen of je krijgt een heks over je heen? Wel eens gedacht dat wat jij dure woorden vindt voor gewone mensen gewone woorden zouden kunnen zijn?Thor schreef:Jij houdt er wel van om dure woorden te gebruiken, neem ik je niet kwalijk hoor, ik weet waarom mensen dat doen.Siger schreef:Cultureel Materialisme is een antropologische (niet antropoSOFische) onderzoeksstrategie.
De beschrijving van Cultureel Materialisme die je dan tracht te plempen is onzin van iemand die niet begrijpt wat ze aan mekaar plakt. Cultureel Materialisme wijst dialectisch materialisme af op goede gronden, van Marx neemt ze alleen (in gewijzigde vorm) over dat culturen steunen op productieprocessen. Je hebt je brontekstje niet goed gelezen of niet begrepen. Dus zeg niet wat ik "gewoon" moet schrijven, daar ben je echt niet aan toe (ik formuleer het vriendelijk, dat voel je wel.)
Jij herhaalt jezelf maar hoor, ik heb uitgebreide argumenten gegeven en ik ben nu wel stilaan zeker dat ik mag wachten tot Sint Juttemis voor jouw naaldje uit je groefje springt. Je vind het plezierig dikwijls Westers koloniaal instrument te zeggen.Thor schreef:Misschien nog ten overvloeden deze theorie heeft niets te maken met je stelling dat de mensenrechten een bijdrage is van de mondiale samenleving aan de mondiale samenleving. Het is een Westers koloniaal instrument.
Dat zei ik toch? Is het een louche zaak als ik het voegwoordje "maar" gebruik?Thor schreef:De korte toevoeging 'maar' en in het verlengde van een genetisch verhaal zegt eigenlijk al voldoende over wat er daarna komt, ons bewustzijn is het resultaat van de veranderende cultuur.Siger schreef:Sommige dingen blijven gelijk en andere dingen veranderen. Veel of weinig. Genetisch zijn we de laatste 50.000 jaar niet noemenswaardig veranderd, maar ons bewustzijn is ook de expressie van veranderende cultuur.
Cultuur evolueert door natuurlijke selectie. Dat religie, wetenschap, welzijn etc... tot cultuur behoren is voor mij vanzelfsprekend, en ik meende algemeen bekend.Thor schreef:Mag ik in het verlengde dan aannemen dat religie ook het resultaat is van de cultuur of dat wetenschap het resultaat is van de cultuur of het welzijn etc.
Is me ontsnapt, ik herinner me niets met een beargumenteerde opbouw. Geef eens een linkje?Thor schreef:Wat versta jij onder cultuur?Ik was zo vriendelijk mijn opvatting daarover neer te schrijven,
Ik versta onder cultuur wat mensen samen doen en denken (doen en denken hebben verband met elkaar) om het beste leven te maken. Kom nu niet slim wezen met culturen die geen best leven maken, ik schrijf "om het beste leven te maken", dus dat mislukt soms, zelfs catrastrofaal,, maar daarvoor dient die selectie. Tenslotte is cultuur is een som van minder of meer gelukte pogingen. Zij is dynamisch en vergankelijk. Starre tradities (aanhoudend wuiven met echte of niet echte oude artefacten) zijn aanslagen op cultuur.
Jij en ik minder dan specialisten die hun hele leven aan ontcijferen werken - er is nog te vertalen voor tientzllen jaren. Bovendien worden altijd nieuwe beschreven tabletten opgegraven.Thor schreef:Wel veel, zo niet alles, want wat weten wij nog van het sumerische geschrift?Zoals ik al zei: vooruitgang is het residu van vele falende geschiedenissen, waarvan niet elke keer alles verloren is gegaan.
Thor schreef:Jij stelt 'writing' gelijk met een geschrift, ik zou graag een dergelijk geschrift willen lezen en raadplegen, maar die geef je mij niet, je verwijst naar een paar tekens en dat is het. Einde "oude geschriften van beschavingen over de laatste 5000 jaar, die iedereen kent en kan raadplegen."
Voor de oudste teksten: ga naar http://etcsl.orinst.ox.ac.uk/ en klik op "Corpus Content".
Je kan heel wat vinden op http://www.sacred-texts.com/, maar helaas verzuipt de in wezen interessante site onder het slik van new agers, theosofen, heksen, morosofen etc... gelukkig kan je nog altijd makkelijk de belangrijke rubrieken vinden. Klik op Buddhism, Confucianism, Jainism, Judaism, Hinduism, Taoism,
Zoroastrianism (de laatste met linken naar http://www.avesta.org/avesta.html, want het materiaal is enorm. Allemaal verschrikkelijk boeiend, te veel voor tien mensenlevens.
In geen van die teksten staat iets wat moet. Ze zijn boeiend om te zien wat er vroeger is voorgevallen, niet om ons lessen te leren.
Let wel dat je minstens een Engels woordenboek zal nodig hebben, in het Nederlands vertaalde fragmentjes zijn erbarmelijk voer voor newage and the like. Let op met Ankh Hermes!