Dat is heel verstandig. Het is namelijk een automatische reactie om iets wat geheel ingaat tegen wat je altijd hebt aangenomen als een vanzelfsprekend gegeven meteen van tafel te schuiven. Je moet juist het tegenovergestelde doen: zoveel mogelijk in de huid van de nieuwe bewering kruipen en dan om je heen kijken hoe het landschap er uitziet.DeLeek schreef:Voor de rest zal ik nog wat meer gaan lezen over waar de mysteriecultussen van die tijd en ook over de plaats waar Doherty Christus wil situeren. Laters
O ja nog voor Rereformed: Ik hoop nog op wat berichten van je reageren, maar die zijn vaak lang, dus dat kost tijd en daar moet ik even de moed voor vinden.
Een hoop van die vanzelfsprekendheden zijn op de keeper beschouwd in het geheel niet zo vanzelfsprekend. Ik neem even een voorbeeld:
1) "Als jij die geschriften leest, dan zie je een historische Jezus" wil in het geheel niet zeggen dat de oorspronkelijke schrijver (Marcus) dit ook als historische geschiedschrijving beschouwde. (Zie een eerdere post: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... 794#133794).DeLeek schreef:Dat snap ik, maar er valt wel een les uit te halen. Als ik die geschriften lees, dan zie ik ook bijzonder weinig over een historische Jezus. Van hen weten we echter zeker dat ze daar wel degelijk in geloofden. Als we bij Paulus weinig over een historische Jezus vinden, moeten we dus niet 'zomaar' gaan concluderen dat hij daar ook niet in geloofde. Christenen onderling hebben al snel de neiging om over geestelijke zaken te spreken, in plaats van over historische gebeurtenissen. Dat is echter wel degelijk de basis.Theoloog schreef: al die belijdenisgeschriften zijn eeuwen geschreven na 30-70 A.D. en doen voor een beoordeling van wat de eerste christenen dachten over Jezus dus totaal niet ter zake.
2) Het is leuk geprobeerd met zo'n argument te komen dat het feit dat Paulus het nooit heeft over een historische Jezus niet betekent dat hij er niet in geloofde en dan te verwijzen naar wat christenen 'gewoon zijn te doen'. Imho snijdt dit juist geen enkel hout. Indien de historische Jezus aan de basis van het christelijk geloof stond zou Paulus (en de andere brievenschrijvers) aan de lopende band de leer van en de gebeurtenissen uit het leven van Jezus moeten beschrijven, aangezien het christelijk geloof toendertijd voor alle heidenen volledig nieuw was. Het is eenvoudig een onoverkomelijk struikelblok dat hij en alle andere brievenschrijvers in het NT + de vroegste buitenbijbelse christelijke geschriften + een hele rits apologeten voor het christendom niets te vertellen hebben over Jezus, ook niet op punten waar men het zou verwachten (zie eerdere post: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop" onclick="window.open(this.href);return false; ... 427#106427)
3) Je beweert dat de evangelieën dezelfde taal gebruiken als Paulus. Dit is geenszins het geval. In de synoptische evangelieën bijvoorbeeld spreekt Jezus voortdurend over het Gehenna (de hel). Paulus heeft nog nooit over een hel gehoord en kent het hele begrip niet. In de evangelieën noemt Jezus zichzelf de hele tijd "de Zoon des Mensen" als titel voor hemzelf (messiaanse titel uit Daniël). Paulus heeft daar nog nooit van gehoord. Dit zijn zo maar even twee zaken die me te binnen schieten. Ze kunnen ongetwijfeld nog aangevuld worden met een rits andere zaken.
Je gaat er inderdaad van uit, maar hebt er geen enkele grond voor. Je walst over een probleem dat al eeuwenoud is en talloze diepe denkers onoverkomelijk vonden:DeLeek schreef:Wat ik zeg is mijns inziens een deel van het verhaal. Ik ga er ook wel vanuit dat Paulus wel van alles wist over Jezus. Het moet dan echter ook nog maar weer terechtkomen in zijn brieven. We vinden aan aantal basisgegevens bij Paulus. We wilden er misschien meer horen, maar dat is blijkbaar Paulus' stijl niet.
Bart D. Ehrman in The Orthodox Corruption of Scripture, 1993 schreef:Wat leerde de historische Jezus vergeleken met wat Paulus leerde?...Jezus onderwees dat men om het het oordeel te ontgaan zich aan de geboden van de Torah moest houden, op de manier als hijzelf ze interpreteerde. Paulus heeft geen enkel idee over hoe Jezus met het Oude Testament omging. Paulus heeft niets dan negatiefs te zeggen over het je houden aan de joodse wet. Voor Paulus was de enige manier om gered te worden te geloven in de dood en opstanding van Christus. Paulus transformeerde de religie van Jezus tot een religie over Christus.
Robert Frost in A Masque of Mercy, 1947 schreef:Paulus: hij is ook in de bijbel gekomen. Hij is de persoon die het voor elkaar kreeg Christus bijna geheel uit het christelijk geloof weg te theologiseren. Pas op voor hem!
Will Durant in Caesar and Christ, 1944 schreef: Paulus schiep een theologie waarvoor enkel de meest vage basis gevonden kan worden in de woorden van Jezus....Via allerlei redeneringen presteerde Paulus het, het leven en de leer van de historische Jezus volkomen te negeren. Hij wist daar niets van af. Hij was verantwoordelijk voor een tragische omslag.
Mangasarian in The Truth about Jesus, 1909 schreef:Is het voorstelbaar dat een volgeling van Jezus de hele wereld door kon trekken om mensen over te halen tot een geloof in Jezus zonder zijn woorden ook maar één keer te quoten? Indien Paulus ook maar iets gehoord had van dat Jezus de Bergrede gepredikt had, het OnzeVader gebed had onderwezen, leringen had onderwezen over dit leven en de toekomst, zou hij deze zaken ongetwijfeld hier en daar naar voren hebben gebracht...Is het voorstelbaar dat hij er geen enkele keer naar verwijst, niet bewust en ook niet onbewust? We worden geconfronteerd met een feit dat niet één uitspraak van Jezus in de evangelieën te vinden is in de brieven van Paulus. Dit is zonder meer fataal voor de opvatting dat de evangelieën een beschrijving zijn van een historische Jezus.
Nietzsche in De Antichrist, 1888 schreef:Op de 'blijde boodschap' volgde op de voet de allerslechtste: die van Paulus. In Paulus is het tegendeel belichaamd van het type van 'de blijde boodschapper': het genie in de haat, in het visioen van de haat, in de onverbiddelijke logica van de haat. Wat heeft deze dysangelist (=slechte boodschapper) al niet allemaal opgeofferd aan de haat! Allereerst de Verlosser zelf: hij sloeg Hem aan zijn kruis. Het leven, het voorbeeld, de leer, de dood, de zin en het bestaanstrecht van het hele evangelie - niets daarvan bestond meer toen deze valsemunter uit haat begreep wat hij alleen maar gebruiken kon. Niet de realiteit, niet de historische waarheid! Hij schrapte alles ervan en bedacht zelf zijn geschiedenis van het eerste christendom. Sterker nog, hij vervalste zelfs de geschiedenis van Israël helemaal opnieuw, zodat zij de voorgeschiedenis leek van alles wat hij te vertellen had!...In wezen kon Paulus het hele leven van de Verlosser helemaal niet gebruiken. Hij had enkel een een dood aan een kruis nodig en een visioen dat hij nog leeft. Paulus wilde dit doel en dus wilde hij hiertoe alle middelen. Hij had behoefte aan macht.¨Met Paulus deed opnieuw een priester een greep naar de macht, hij kon enkel begrippen en leerstellingen gebruiken waarmee men de massa's tiranniseert, waarmee men kudden vormt.
Kierkegaard in Journalen, 1849 schreef:In de evangelieën is Jezus het prototype. Het doel van de religie is Christus te imiteren, in alles een discipel van hem te worden. Dan gaat Christus dood, en komt Paulus. Hij heeft niets meer te zeggen over navolging van [een historische ] Jezus. Hij richt de aandacht enkel op de dood van Christus, de Verzoener...Waar Luther geen oog voor had is dat deze apostel in vergelijking tot de evangelieën een degeneratie betekent. Met Paulus krijgen we een situatie waar de volgeling en niet de Meester de dienst uitmaakt wat christelijk geloof is en wat niet. Alles wordt op zijn kop gezet en het wordt het tegendeel van de oorspronkelijke christelijke verkondiging.
Ferdinand Baur in De Christus partij...1831 schreef:De vraag waar het om gaat is hoe het mogelijk is dat Paulus in zijn brieven zo volkomen onverschillig is ten aanzien van alle historische feiten uit het leven van Jezus. Hij draagt zijn eigen leer uit en laat op geen enkele manier zien dat hij een discipel is van de Meester die hij predikt.
Jeremy Bentham in Not Paul But Jesus, 1823 schreef:Ik laat het tot een zaak die iedere godgeleerde voor zichzelf moet uitmaken welke van de twee religies men wil aanhangen, die van Jezus of die van Paulus.
Thomas Jefferson in een Brief aan William Short, 1820 schreef:Paulus was de eerste verdraaier van de leer van Christus.
Thomas Morgan in The Moral Philosopher, 1737 schreef:St. Paulus blijkt dus een geheel ander Evangelie te prediken dan wat Petrus en de andere apostelen predikte.
Hebr 6: