Ik stel deze vraag oprecht, niet als retorische truc maar omdat ik het echt wil begrijpen.
Oké.
Wie zich “anti-Israël” positioneert: waar ben je dan wél voor?
Hebben we het daarover gehad? Nee.
Maar ik kan wel een antwoord geven. Ik ben meestal voor degene, die geprakt wordt, die het onderspit delft, hoewel... als het een kl**tzak is dan wordt het weer anders uiteraard.
En dan bedoel ik niet in algemene termen als “vrede” of “menselijkheid”, want daar is iedereen voor. Ik bedoel concreet: welk alternatief zie je voor de huidige situatie dat zowel recht doet aan Israëli’s als aan Gazanen?,
Ik zie geen alternatief. De zaak is daar zó verziekt dat er geen oplossing meer mogelijk
lijkt.
Ik merk namelijk dat “tegen” vaak helder wordt geformuleerd, maar dat het positieve alternatief zelden concreet wordt gemaakt. Terwijl dat volgens mij essentieel is als je een serieuze positie inneemt.
De meest serieuze positie is dat er mensen lijden en dat je daarmee op zou moeten houden.
Maar ja... daar komt ie weer... de realilteit heh?
Ben je bijvoorbeeld voor een twee-statenoplossing? Zo ja, onder welke voorwaarden?
Ben je voor één staat? Hoe zie je dan veiligheid en rechten voor beide bevolkingen gewaarborgd?
Of richt je kritiek zich primair op specifiek beleid, en niet op het bestaan van Israël als staat?
Ik ben voor een tweestaten oplossing, maar alleen als beide partijen goede intenties hebben. Nou... en dat valt daar niet mee na alles dat geweest is en wat nóg gebeurt.
Voor de duidelijkheid: kritiek op beleid is legitiem en noodzakelijk in elke democratie. Maar als de kritiek structureel en fundamenteel is, dan hoort daar ook een uitgewerkt alternatief bij.
Dat moet komen van betrokken partijen. Als je verziekt moet je ook repareren in mijn wereld.
Wat er nu gebeurt leidt alleen maar naar de hel, ook op langere termijn. Of er zou een wonder moeten opborrelen...
In dit soort instabiele zooi kan alles gebeuren.
Dus mijn vraag is simpel: als je “anti” bent, wat is dan je “pro”?
Ik ben voor een gelukkig leven voor alle groepen, maar dat soort ethiek kennen wij niet echt, niet waarlijk op aarde, hoewel we er wel elke keer weer om schreeuwen.
Ik hoor het graag, mits het concreet is.
Concreter kan ik het niet.