Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Maria »

Voorstel tot zinvolle opening MO topic.
Peter van Velzen schreef: 27 feb 2026 04:09 Elke Discussie is zinloos, als men alleen maar het eigen gelijk wil bewijzen en niet naar de argumenten van de ander wil luisteren. Ook als alle deelnemers, zinvolle argumenten zouden aanvoeren. In zekere zin hebben allen iets zinvols gezegd, maar hebben allen ook domme dingen gezegd maar daar hebben slechts weinigen onderscheid tussen gemaakt. In plaats daarvan herhaalt men zijn standpunt, zelfs met argumenten die al lang ontkracht zijn. (Al lijkt het, dat men dat niet beseft). Het lijken soms wel kleine Trumpjes, die beschermt de ene oorlogsmisdadiger en demoniseert de andere. En tegelijkertijd serveert hij het ICC af.
Daar er toch een blijkbaar onweerstaanbare drang blijkt te bestaan om naast actualiteiten toch steeds de oudere berichten van de Palestina- Israel oorlog naar voren te halen en men dit dan in andere lopende topics doet, lijkt het me zinvoller om een dergelijk topic opnieuw te openen en hier de Midden Oosten actualiteit te blijven bespreken.
Nieuwe topics met aanleunende onderwerpen, die toch weer steeds verwateren naar voornoemde herhalingen kunnen dan gesloten worden of samengevoegd.

En de topics tot nu toe:
Israël overvallen door Operatie al-Aqsa storm: oorlog!
Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
En div. andere topic gesloten.

27 maanden later
Met als intro
Peter van Velzen schreef: 08 jan 2026 08:43 Er zijn inmiddels 2 jaar en 3 maanden voorbij gegaan, sinds 7 oktober 2023.
Ik kan niet zeggen dat de berichten die men hierover heeft menen te moeten uitwisselen iets nuttigs hebben opgeleverd. En heeft het forum allerminst goed gedaan. Meerdere forumleden hebben afgehaakt, omdat men ten ene male niet in staat was elkanders houding te begrijpen. Het is met tegenzin dat ik het bespreken van de nog altijd niet opgeloste conflicten, tussen Israel en haar tegenstanders weer mogelijk maak. We lijken totaal niet in staat om hierover met elkaar een vruchtbare discussie te voeren.

Jullie mogen er van mij weer wat over zeggen. Maar ik voel me gedwongen veel strenger te modereren dan mij lief is.
  1. Ik wens geen discussie over personen, hoogstens over wat ze zeggen in het bericht waarop je direct of indirect reageer.
    Lees daarom regel E4 nog eens goed door. NB deze regel geldt ook in het feedback subforum.
  2. Ik wens geen cynische oneliners en geen discriminerende opmerkingen over welke groep dan ook.
    Discriminerend, is als je alle mensen die tot een bepaalde groep behoren eigenschappen toekent, die ze niet allemaal hebben.
  3. Lieg niet! Feitelijke onjuistheden zijn prima te vermijden, door betrouwbare nieuwsmedia en informatiebronnen zoals Wikipedia te raadplegen.
  4. Opmerkingen over de moderaties dienen alleen in het feedback subforum te worden geplaatst.
  5. Onthoudt je van kwetsende uitlatingen en van minachting voor het leed van anderen
  6. Laat scheldproza achterwege
Wie hier tegen zondigt krijgt een ban van twee weken.

Tot slot (nogmaals) iets wat jullie je allemaal dient te realiseren:
De vraag: "Is er een oplossing mogelijk voor het Israelisch/Palestijns conflict"
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
dikkemick
Adelaar

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerde onderwerpen.

Bericht door dikkemick »

De reden dat ik zo fel blijf ageren tegen Israël zijn berichten als deze (alinea) uit volkskrant

Het meest luidruchtig is een kolonistenbeweging die zichzelf Uri Tzafon noemt, oftewel 'Ontwaak, o noorden', een spreuk uit het Oude Testament. Zuidelijk Libanon noemen de oprichters simpelweg 'noordelijk Galilea'. Ze verspreiden kaartjes met daarop de namen van hun geplande (illegale) nederzettingen. Begin dit jaar wisten enkele kolonisten al over te steken naar Libanon, voor ze door het Israëlische leger werden teruggestuurd.

De rabiate minister Bezalel Smotrich (Financiën), een fervent voorstander van nieuwe nederzettingen in bijvoorbeeld Gaza, zei maandag dat de Litani wat hem betreft Israëls 'nieuwe grens' moet worden, vergelijkbaar met de 'gele lijn' die Gaza in tweeën snijdt. Voorstanders verwijzen vaak naar de aartsvaders van het zionisme, onder wie Chaim Weizmann, die een eeuw geleden de Litani al noemden als mogelijke noordgrens voor Israël

En dit zionisme geeft aanleiding tot (ik zal het netjes zeggen) veel onvrede. Onvrede en onmacht is een nare mix.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Gerard R. »

Ook niet prettig:

https://abcnews.com/International/wireS ... -131521201
TEL AVIV, de Israëlisch-Israëlische politie heeft katholieke leiders verhinderd voor het eerst in eeuwen de Heilig Grafkerk binnen te gaan om een privémis te vieren op de christelijke feestdag Palmzondag, wat een golf van kritiek veroorzaakte van de Verenigde Staten en anderen.

De belangrijkste heilige plaatsen van Jeruzalem, waaronder de kerk, zijn gesloten vanwege de aanhoudende oorlog in Iran, omdat de stad regelmatig onder vuur ligt van Iraanse raketten.

Het Latijnse Patriarchaat in Jeruzalem noemde het politiebesluit “een kennelijk onredelijke en zeer onevenredige maatregel.” Het verhinderde dat twee van de belangrijkste religieuze leiders van de kerk, waaronder de Latijnse patriarch, kardinaal Pierbattista Pizzaballa, en het hoofd van de Custos in het Heilige Land, Palmzondag vierden op de plaats waar christenen geloven dat Jezus werd gekruisigd. (..)
Zo zie je maar hoe gemakkelijk allerlei ruzies kunnen ontstaan..
** Planeet ziet er mooi uit vanuit de ruimte...... **
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ondertussen in de VS....
Weten jullie nog dat verhaal over de importheffingen vorig jaar. Die gingen van tafel omdat beleggers zorgen kregen over de economie van de VS. Ze wouden meer rente voor de 10 Year Treasury Bonds. Die rente ging naar de 4,6% toen.

Een maand geleden, voor de oorlog lag de rente rond de 4,0%
In een maand tijd steeg i naar 4,428% nu. Even een dipje toen Trump praatte over onderhandelingen, maar dat duurde niet lang.
Boots on the ground zal dit denk ook geen goed doen.

To be continued.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 29 mar 2026 21:35 Ondertussen in de VS....
Weten jullie nog dat verhaal over de importheffingen vorig jaar. Die gingen van tafel omdat beleggers zorgen kregen over de economie van de VS. Ze wouden meer rente voor de 10 Year Treasury Bonds. Die rente ging naar de 4,6% toen.

In een maand tijd steeg i naar 4,428% nu. Even een dipje toen Trump praatte over onderhandelingen, maar dat duurde niet lang.

To be continued.
Het is eigenlijk een heel belabberde situatie met dat land, voorzover ik kan overzien hoor.
Het voornaamste: vertrouwen. Alles aan de VS is nu onstabiel, volatiel en onzeker. Bij een giga-stand van Wallstreet, zelfs na wat zakken door die oorlog... Ga dat maar vertrouwen.

Ondertussen heeft elk land leningen nodig om dingen te kunnen doen.
Dat gaat in de VS via bonds. T-bonds zijn daar het bekendst van bij het publiek.
Bij matig tot slecht vertrouwen wil de belegger minder bonds kopen (leningen verstrekken), dan gaat de koers van die dingen omlaag én de rente mechanisch omhoog. Sommigen willen ze wellicht verkopen, weer terugdoen..

En aangezien de VS een nog steeds groeiende staatsschuld hebben door leningen van hier tot gunder wordt de rente die ze over die leningen moeten betalen astronomisch en feitelijk moeilijk te betalen. Ze zijn hier al door Moody's vorig jaar afgewaardeerd, dat was nog geen halszaak. Maar het kan altijd erger. Aan de andere kant kan inflatie die staatsschuld verminderen en ik denk dat Trump & co daarop varen, want die zal er komen, volgens mij, in ruime mate. Jammer voor spaarders enzo.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik las:
Het lijden is effectief genormaliseerd.

I rest my case. Zinvol gesprek onmogelijk! Bovenstaande wordt met droge ogen beweerd.
En dat terwijl ik het had over de Palestijnen die broederlijk naast Israëliërs leven in Israël.
Niet dus
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 30 mar 2026 08:59 Ik las:

I rest my case. Zinvol gesprek onmogelijk! Bovenstaande wordt met droge ogen beweerd.
En dat terwijl ik het had over de Palestijnen die broederlijk naast Israëliërs leven in Israël.
Niet dus
Het is heel erg in de hoofden van sommigen...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 30 mar 2026 09:44
dikkemick schreef: 30 mar 2026 08:59 Ik las:

Niet dus
Het is heel erg in de hoofden van sommigen...
Zo kunnen en mogen mensen blijkbaar openlijk over andere mensen praten.
Nog een eufemisme: mishandeling van journalisten(!) noemen we een ethisch incident.
Israël schorst bataljon na mishandeling journalisten op Westelijke Jordaanoever | Media | NU.nl https://share.google/cslRbZRuw2J289p1n
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Gerard R. schreef: 29 mar 2026 22:55

To be continued.
Het is eigenlijk een heel belabberde situatie met dat land, voorzover ik kan overzien hoor.
Het voornaamste: vertrouwen. Alles aan de VS is nu onstabiel, volatiel en onzeker. Bij een giga-stand van Wallstreet, zelfs na wat zakken door die oorlog... Ga dat maar vertrouwen.

Dat gaat in de VS via bonds. T-bonds zijn daar het bekendst van bij het publiek.
Bij matig tot slecht vertrouwen wil de belegger minder bonds kopen (leningen verstrekken), dan gaat de koers van die dingen omlaag én de rente mechanisch omhoog. Sommigen willen ze wellicht verkopen, weer terugdoen..

En aangezien de VS een nog steeds groeiende staatsschuld hebben door leningen van hier tot gunder wordt de rente die ze over die leningen moeten betalen astronomisch en feitelijk moeilijk te betalen. Ze zijn hier al door Moody's vorig jaar afgewaardeerd, dat was nog geen halszaak. Maar het kan altijd erger. Aan de andere kant kan inflatie die staatsschuld verminderen en ik denk dat Trump & co daarop varen, want die zal er komen, volgens mij, in ruime mate. Jammer voor spaarders enzo.
De VS zou niet het eerste land zijn dat de Staatsschuld eenvoudig vervallen verklaart.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 30 mar 2026 10:39
Gerard R. schreef: 29 mar 2026 22:55

To be continued.

De VS zou niet het eerste land zijn dat de Staatsschuld eenvoudig vervallen verklaart.
Dat kan. Dan is het 'vertrouwen' mondiaal gelijk nulll..
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

KRITIEK uit Europa!!!!! Waarom? Het lijkt me volkomen normaal om op deze wijze te gaan decimeren en neutraliseren.
Israël, wat een GEWELDIG land!

Live Gaza: Israëlisch plan om doodstraf uit te breiden voor Palestijnen stuit op Europese kritiek | de Volkskrant https://share.google/rB8J0uuB8qp40s3V7

Nou, de hele EU kam op haar achterste benen gaan staan! Als Israël wil decimeren, dan decimeert Israël
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 30 mar 2026 15:33 KRITIEK uit Europa!!!!! Waarom? Het lijkt me volkomen normaal om op deze wijze te gaan decimeren en neutraliseren.
Israël, wat een GEWELDIG land!

Live Gaza: Israëlisch plan om doodstraf uit te breiden voor Palestijnen stuit op Europese kritiek | de Volkskrant https://share.google/rB8J0uuB8qp40s3V7

Nou, de hele EU kam op haar achterste benen gaan staan! Als Israël wil decimeren, dan decimeert Israël
De EU doet een beetje aan lippendienst, meer niet.

Ze peinst er niet over om echte maatregelen te nemen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... -lng-kopen
Als Trump de EU van zich af blijft meppen zóu er dit kunnen gebeuren, in dit geval India, maar andere afnemers zijn er ook:

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... -lng-kopen
‘India flink geïrriteerd door Amerika’, wil weer Russisch lng kopen
Auteur: Mark van Harreveld
India en Rusland praten over hervatting van hun lng-handel nu New Delhi zijn olieaanvoer afgeknepen ziet door de blokkade van de Straat van Hormuz. India wordt daar weliswaar toe gedwongen, maar gaat daarmee in tegen de Amerikaanse sancties op Russische aardolie, wat weer een Amerikaanse reactie kan uitlokken. 'India raakt daar gefrustreerd van, er wordt met flinke irritatie naar gekeken', zegt geopolitiek analist Rajeev Lachmipersad van het Haagsch Instituut GeopolitiekNu. (..)
We kunnen alleen maar speculeren over wat er in de toekomst allemaal zal veranderen.
Mischien kan vrede voor Ukraine daar ook nog eens deel van uitmaken.

Het is zo jammer dat die oorlog er is. EU heeft wel mooie overeenkomsten met bv. China, Mercosur, Canada, India, Australië maar Europa en Rusland hebben elkaar feitelijk op punten bijzonder nodig. En Putin hoeft eigenlijk niet meer te klagen over de Navo die zo dichtbij is. Ze kunnen zien, dat de Navo verdeeld is. De VS trekt zich nl. deels terug door Trump.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ook mensenrechtenorganisaties, de Verenigde Naties en Israëlische oppositiepolitici verzetten zich tegen de wet (DOODSTRAF). Zij stellen dat de maatregel in strijd kan zijn met internationaal recht en geweld kan aanwakkeren.

Wat wordt het?

De strop?
Nekschot?
Elektrische stoel?

Israël kennende wordt het de meest humane doodstraf ooit.
Flyertje eruit....Uitkijkpostje??

Aanslagen....kom er maar in! Hoe impopulair kun je je maken als extreem rechtse nationalistische genocidale regering??
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 30 mar 2026 20:23 Ook mensenrechtenorganisaties, de Verenigde Naties en Israëlische oppositiepolitici verzetten zich tegen de wet (DOODSTRAF). Zij stellen dat de maatregel in strijd kan zijn met internationaal recht en geweld kan aanwakkeren.

Wat wordt het?

De strop?
Nekschot?
Elektrische stoel?

Israël kennende wordt het de meest humane doodstraf ooit.
Flyertje eruit....Uitkijkpostje??

Aanslagen....kom er maar in! Hoe impopulair kun je je maken als extreem rechtse nationalistische genocidale regering??
Ik ben niet per definitie tegen de doodstraf (bij extreem bestiale daden), maar wel hoe eenzijdig dat dáar geregeld zou worden.
Waarom alleen Palestijnen? Raar en in dat geval niet doen.
Als ik zie hoe Israël tekeer gaat en hoe bv. Palestijnen gemolesteerd worden door misdadige extreem-rechtse Israëli's op de Westbank... en wat hebben we recent allemaal niet nog meer gezien.....?! Dan mag er van mij ook wel eens een misdadige Israëli verwijderd worden uit de gemeenschap van mensen, indien je die regel alreeds voor Palestijnen hanteert...
Plaats reactie