Je manipuleert met je eigen cijfers.Peter van Velzen schreef: ↑15 sep 2025 03:27 Het doel waarom ik deze deze manier om een enkele persoon te kiezen prefereer.
Voorkomen dat men moet kiezen uit twee extreme kandidaten, die ieder door de eigen groep kiezers als ideaal worden beschouwd, maar door de andere partij als rampzalig. Door niet alleen naar het aantal aanhangers te kijken, maar ook naar het aantal tegenstanders, geef ik minder exteme lieden een kans om tóch te winnen, ook al stemt 2/3 van de kiezers op de eerste plaats op een van die twee extremisten.
Zie onderstaand resultaat:
Rechtse kiezers: (40%) 1. Hitlerman, 2. Reuzeveld 3. Stalinvent
Linksige kiezers: (40%) 1. Stalinvent, 2. Reuzeveld 3.Hitlerman
gematige lieden: (20%) 1. Reuzeveld 2. Hitlerman 2, Stalinvent
Uitslag 1e ronde Hitlerman 40%, Stalinvent 40%, Reuzeveld 20%
Uitslag 2e ronde Hitlerman 60%, Stalinvent 40% Reuzeveld 100%
De belangrijkste reden om de formateur/minister-president apart te laten kiezen is om de als maar langer wordende formatie uit de weg te ruimen en geen coalitiepartners te dwingen om tijdens die formatie al veel van hun verkiezingsprogramma op te geven.
Beide problemen worden daarmee radikaal opgelost.
Een andere voordeel is dat men geen nieuwe portefeuilles hoeft te creëren, of bestaande samen te voegen. om ze proportioneel over de coalitiegenoten te verdelen. Een handjeklap dat de meesten van ons ook niet zal bekoren.
Dat de andere leden van het kabinet worden aangesteld door de formateur/minister-president vind ik persoonlijk geen bezwaar. Als het parlement er een weg wil stemmen, dan kan dat, en dient een meer acceptabel minister of staatsecretaris te worden benoemd.
Het is uiteraard niet de bedoeling dat de minister-president meer macht krijgt dan het parlement.
Ze kunnen ook hém direct naar huis sturen. Zelf blijven ze dan nog drie maanden zitten.
Hij kan uiteraard zijn beleid afstemmen op wisselende meerderheden. Maar dat is op zich niet onwenselijk.
Je begint al met de kiezers in drie groepen in te delen, maar ik denk niet dat ze het allemaal daar mee eens zijn.
Ten tweede zijn er in de eerste ronde zes mogelijkheden en je gaat er maar van uit dat de drie niet genoemden geen enkele stem krijgen.
Wat doe je als er vier of meer kandidaten zijn?
Ook snap ik nog steeds niet hoe je aan die cijfers komt.