Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door Maria »

lost and not found yet! schreef: 14 sep 2025 21:41
Maria schreef: 14 sep 2025 21:23
ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 19:51
Dat is geen uitsluiting, maar oorlog.

Er wordt niet op hen geschoten vanwege hun etniciteit -- dit is oorlog, en een nationaliteit zullen ze waarschijnlijk nooit meer krijgen als Palestijnen.
Als je dat werkelijk zo meent, dan zijn er volgens jou geen oorlogsmisdaden?
Beste Maria,

Bij en in elke oorlog zijn er oorlogsmisdaden! Wat is je standpunt? Zijn deze erger of belangrijker dan de echte oorlogsmisdaden in Sudan? Wel heel vreemd dat je over andere genocidale praktijken in de rest van de wereld helemaal niets hoort! En waarom zou je Israël meer tot de orde willen roepen dan andere landen die volgens jou oorlogsmisdaden plegen?
Ben ik met je eens.
Mag ik hier uit concluderen, dat jij ook vindt dat Israel oorlogsmisdaden pleegt?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Maria schreef: 14 sep 2025 21:23 Als je dat werkelijk zo meent, dan zijn er volgens jou geen oorlogsmisdaden?
Doelbewust afslachten van onschuldige burgers omwille van het afslachten, het verkrachten, het doodmartelen van kinderen voor de ogen van hun ouders en vice versa, gijzelingen, het gebruik van menselijke schilden, marteling van gijzelaars omwille van marteling en propaganda, het massaal afschieten van raketten zonder enig militair doelwit, etc., etc., etc. Het zijn allemaal oorlogsmisdaden.

Ik ken geen oorlog zonder oorlogsmisdaden, heb ook videos van willekeurige liquidaties van Russische soldaten door Oekraine gezien en ik neem aan dat Israel ook oorlogsmisdaden heeft gepleegd en misschien zou ik me als IDF-militair evenmin hebben kunnen inhouden nadat ik het immense plezier had gezien waarmee Hamas afslachtte, verkrachtte en doodmartelde.

Oorlogsdoden doen me weinig, ben deze ook gewend en ben redelijk wat kennissen en zelfs enige vrienden kwijtgeraakt in oorlogen, operaties en conflicten. Het was vooral het enorme plezier bij de daders en ook bij de bevolking op 7 oktober - inclusief feestvierende kinderen en vrouwen - toen de halfnaakte lijken van verkrachte Joodse vrouwen door de straten van Gaza werden geparadeerd, die enorme woede bij me losmaakte.

Een vijand die een vriend van me heeft gedood in een oorlogssituatie, haat ik niet, noch hekel ik hem -- hooguit zal ik diep rouwen om het verlies. Niet het willekeurig doden, niet eens het lukrake martelen of het verkrachten op 7 oktober, maar het onbegrensde plezier waarmee het werd gedaan, de overweldigende gelukzaligheid en extatische vervoering waarmee het werd uitgevoerd en waarmee het in Gaza werd gevierd, laten me niet los, al is m'n woede geen vergelijk met de haat die ik meteen na 7 oktober voelde.
Zionist
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 12:29
Antisemitisme
Dit is wat kort door de bocht en onbeargumenteerd.
Het is niet noodzakelijkerwijs specifiek tegen Joden gericht. Maar eisen dat een musicus in het openbaar een politiek standpunt inneemt, terwijl hij zijn mening daarover liever voor zich houdt is wel een ernstige vorm wat we tegenwoordifg "cancel cultuur noemen. En ook als het geenszins antisemitisme is, mijns inziens niet correct.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Bonjour schreef: 14 sep 2025 14:29
ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 14:09
Gerard R. schreef: 14 sep 2025 12:32 En groot verdriet én woede over wat Israël aanricht. :( En daar krijg je allerlei nieuwe ellende van.
Het Gent Festival weert Israeli’s uit verdriet en woede over het beleid van Israel, maar iemand uitsluiten vanwege nationaliteit of etniciteit kan juridisch en maatschappelijk als discriminatie of antisemitisme worden gezien.
Het is uitsluiten op nationaliteit, dus geen antisemitisme!
Het is wellicht geen antisemitisme, maar waarschijnlijk wel discriminatie.
Ik wens u alle goeds
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

lost and not found yet! schreef: 14 sep 2025 21:33
Bonjour schreef: 14 sep 2025 20:07
ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 19:51 Er wordt niet op hen geschoten vanwege hun etniciteit -- dit is oorlog, en een nationaliteit zullen ze waarschijnlijk nooit meer krijgen als Palestijnen.
Nee, moedwillig op kinderen schieten is geen oorlog, maar een oorlogsmisdaad.
07-10-2023 vergeten? De oorzaak van alle MO discussies hier! De oorzaak dat het hele midden oosten compleet is veranderd sinds die datum? En jij voert hier, zoals de hele linkse mainstreammedia de zielige Palestijnse kindertjes weer op? Oorlogsmisdaden kun je niet onderbouwen, genocide onderbouwen op dit zogenaamde vrijdenkersforum lukt ook al niet! Eigenlijk schaam ik me ervoor om hier lid te zijn! Ik weet dat ik weg kan, maar daar pas ik voor!
Is dat vrijdenken? Ze hebben ons geslagen en nu mogen we oneindig harder terugslaan? Bouw gelijk gaskamers, dat valt dan ook onder deze regel.
En laten we dan die regel eens wat algemener toepassen. Als 70.000 doden toegestaan zijn als reactie op 1.000 doden, hebben de Palestijnen dus nu recht om 4.900.000 Israëliërs om te brengen en heel Israël met de grond gelijk te maken.
Maar nee, de regels voor de ene kant, gelden niet voor de andere kant.

Dit verhaal bewijst genocide. Dit verhaal bewijst oorlogsmisdaden. En het verschil tussen links en rechts is de laatste tijd aardig dat links sceptisch is. Dat past beter bij het vrijdenken dan het rechtse gebeuren.

En waarom wordt er steeds opgevoerd dat het conflict 7-10=23 begint? Het begint bij de zionistische invasie! Het begint met de Joodse terroristische aanvallen 100 jaar terug.

Ik schaam me ook voor dit forum. Voor de berichten van een paar mensen. Ik probeer er weer een vrijdenkersforum van te maken waar mensenrechten in ere gehouden worden.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Peter van Velzen
Site Admin

ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 19:51
Bonjour schreef: 14 sep 2025 15:54
ChaimNimsky schreef: 14 sep 2025 15:22 Uitsluiting op basis van nationaliteit of etniciteit is verboden.
Het is gek om dit van anderen te eisen, terwijl Israël dit beginsel voortdurend schendt.
Dat is geen uitsluiting, maar oorlog.
Bonjour schreef: 14 sep 2025 17:48 En Chaim, er wordt op deze kinderen geschoten vanwege hun etniciteit! Niet om hun nationaliteit, want die hebben ze niet eens! Gewoon een afslachting.
Er wordt niet op hen geschoten vanwege hun etniciteit -- dit is oorlog, en een nationaliteit zullen ze waarschijnlijk nooit meer krijgen als Palestijnen.

Dit werd gemeld als zijnde "goedpraten van extreem geweld"
Het niet hebben van een nationaliteit en het feit dat men spreekt van een oorlog, is geen van beiden een excuus om gericht op kinderen te schieten. Je zult moeten toegeven, dat tenzij blijkt dat er NIET gericht op kinderen geschoten werd, dit een oorlogsmisdaad is. Iets dat in wezen ernstiger is dan Uitsluiting op basis van nationaliteit of etniciteit.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Bonjour schreef: 15 sep 2025 04:21 Ik schaam me ook voor dit forum. Voor de berichten van een paar mensen. Ik probeer er weer een vrijdenkersforum van te maken waar mensenrechten in ere gehouden worden.
Je bent beslist niet de enige die er terecht zo over denkt.
Ik heb trouwens de indruk dat een aantal juist door de berichten van die paar mensen tijdelijk/geheel zijn afgehaakt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Bonjour schreef: 15 sep 2025 04:21
lost and not found yet! schreef: 14 sep 2025 21:33
Bonjour schreef: 14 sep 2025 20:07
Nee, moedwillig op kinderen schieten is geen oorlog, maar een oorlogsmisdaad.
07-10-2023 vergeten? De oorzaak van alle MO discussies hier! De oorzaak dat het hele midden oosten compleet is veranderd sinds die datum? En jij voert hier, zoals de hele linkse mainstreammedia de zielige Palestijnse kindertjes weer op? Oorlogsmisdaden kun je niet onderbouwen, genocide onderbouwen op dit zogenaamde vrijdenkersforum lukt ook al niet! Eigenlijk schaam ik me ervoor om hier lid te zijn! Ik weet dat ik weg kan, maar daar pas ik voor!
Is dat vrijdenken? Ze hebben ons geslagen en nu mogen we oneindig harder terugslaan? Bouw gelijk gaskamers, dat valt dan ook onder deze regel.
En laten we dan die regel eens wat algemener toepassen. Als 70.000 doden toegestaan zijn als reactie op 1.000 doden, hebben de Palestijnen dus nu recht om 4.900.000 Israëliërs om te brengen en heel Israël met de grond gelijk te maken.
Maar nee, de regels voor de ene kant, gelden niet voor de andere kant.

Dit verhaal bewijst genocide. Dit verhaal bewijst oorlogsmisdaden. En het verschil tussen links en rechts is de laatste tijd aardig dat links sceptisch is. Dat past beter bij het vrijdenken dan het rechtse gebeuren.

En waarom wordt er steeds opgevoerd dat het conflict 7-10=23 begint? Het begint bij de zionistische invasie! Het begint met de Joodse terroristische aanvallen 100 jaar terug.

Ik schaam me ook voor dit forum. Voor de berichten van een paar mensen. Ik probeer er weer een vrijdenkersforum van te maken waar mensenrechten in ere gehouden worden.
Dit forum is voor mij echt een vrijdenkersforum. Je kunt hier zeer veel ventileren (met dank!). Maar soms gaan statements (ook in mijn ogen gruwelijk) te ver en dat is een groot risiko voor die vrijdenkerij. Beter is het goed te houden en/of eens een wasje te doen (zie m'n onderschrift). Ik steun dat zeer! :wink:
** Wetenschap leert vooral dat 'wetenschap' frequent moeten worden bijgewerkt... **
Peter_1
Forum fan

Bericht door Peter_1 »

Vrijdenken is nu eenmaal per definitie afhankelijk van het onderwerp. Dit onderwerp laat helemaal geen ruimte voor 'vrijdenken'. Daarom is het ook zo populair. Want het is een ideaal onderwerp voor de lagere/inferieure behoeftes van mensen. De behoefte om ergens bij te willen horen en om te kunnen ageren tegen 'de ander'.

Dit gaat dus op voor fanatiekelingen aan beide kanten.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Peter_1 schreef: 15 sep 2025 12:48 Vrijdenken is nu eenmaal per definitie afhankelijk van het onderwerp. Dit onderwerp laat helemaal geen ruimte voor 'vrijdenken'. Daarom is het ook zo populair. Want het is een ideaal onderwerp voor de lagere/inferieure behoeftes van mensen. De behoefte om ergens bij te willen horen en om te kunnen ageren tegen 'de ander'.

Misschien niet té erg, agressief, wreed, fanatiek, 'fout' laten worden.
Verder kan je volgens mij in dit topic reuze vrij denken.
** Wetenschap leert vooral dat 'wetenschap' frequent moeten worden bijgewerkt... **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 15 sep 2025 13:06
Peter_1 schreef: 15 sep 2025 12:48 Vrijdenken is nu eenmaal per definitie afhankelijk van het onderwerp. Dit onderwerp laat helemaal geen ruimte voor 'vrijdenken'. Daarom is het ook zo populair. Want het is een ideaal onderwerp voor de lagere/inferieure behoeftes van mensen. De behoefte om ergens bij te willen horen en om te kunnen ageren tegen 'de ander'.

Misschien niet té erg, agressief, wreed, fanatiek, 'fout' laten worden.
Verder kan je volgens mij in dit topic reuze vrij denken.
Zolang men in dit topic niet vrij uit schrijft wat men denkt,
kan men denken wat men wil: waar kan zulks niet?

En wat heeft dat met Vrijdenken te maken?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 12 sep 2025 18:25
Gerard R. schreef: 12 sep 2025 18:14
HierEnNu schreef: 12 sep 2025 17:58

Wie doet je wat?
Daar komen de Gazanen nu achter nadat Hamas 'met explosieven gooide', toch?
Terreur (en ook dit soort massa-terreur, denk ook aan 9/11) hou je in dit soort wereld.
Dan kan je bv. Afghanistan proberen uit te moorden, maar dat gaat ergens in de rit gewoon fout.
Helaas kost het velen het leven en de toekomst.
Terrorisme niet bestrijden kost helaas nog veel meer levens en
zal de toekomst voor iedereen veranderen
.

:
Even terugkomen op Afghanistan:

https://www.catholicculture.org/news/he ... ryid=66909
CWN Editor's Note: L’Osservatore Romano devoted the most prominent article in its September 11 edition to children’s malnutrition in Afghanistan.

In an article with the headline “Nemmeno la forza per piangere” [Not even the strength to cry], Sara Costantini reported that “there are children who no longer cry because malnutrition has made them too weak even to ask for help. This is the most silent wound in Afghanistan.”

“Nearly five million children, equal to 20 % of children in Afghanistan, face ‘crisis’ or ‘emergency’ levels of food shortages,” she added. “For them, every day is an invisible struggle to stay alive.
Ook dat nog..
De mensheid is weer goed bezig. Helpen doet bv. de VS niet meer, dat mag niet van Trump. Stel je voor "Niet uit onze portemonnee...", niks solidariteit.... :roll:
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.cbsnews.com/news/israel-qat ... hamas-war/
U.S. Secretary of State Marco Rubio met Monday in Jerusalem with Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu, as close U.S. ally Qatar gathered other Arab nations' leaders for a summit to issue unified condemnation of last week's Israeli airstrike targeting Hamas leaders in the Qatari capital.

On Sunday, President Trump urged Netanyahu's government to be "very careful" following the airstrike in Doha.

"They have to do something about Hamas, but Qatar has been a great ally to the United States," Mr. Trump told reporters at Morristown airport in New Jersey. (..)
Ja, de VS is een beetje bezorgd over de belangen in de Golfregio, met name die in Qatar.
Er is daar bv. de grootste Amerikaanse basis in de Golf.
Best een bijzondere ontwikkeling.
Op de Arabische top toont men zich boos. Ik denk dat er meer samenwerking gaat komen tussen de Arabische staten.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Eigenlijk Nederlands nieuws, maar het onderliggende is wel heel 'Midden Oosten':

https://www.nu.nl/algemeen/6369089/conc ... elijk.html
Het concert van de Britse punkband Bob Vylan in het Nijmeegse poppodium Doornroosje gaat vanavond door. De rechtbank in Arnhem heeft een verzoek van het Centraal Joods Overleg (CJO) om het optreden te verbieden afgewezen. (..)

Zanger Bobby Vylan zou onder meer hebben geroepen: "Fuck de fascisten, fuck de zionisten. Ga ze zoeken op straat." Ook zou hij hebben gelachen om de moord op de conservatieve Amerikaanse influencer Charlie Kirk. (..)
.. meldt nu.nl.

Ik weet het niet, hij gaat wel vrij ver in wat hij zegt en hij is knap ruw in de mond.
En alles hier omheen is nogal explosief.
Maar goed, de rechter heeft het voor het zeggen.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Gerard R. schreef: 15 sep 2025 16:39
HierEnNu schreef: 12 sep 2025 18:25
Gerard R. schreef: 12 sep 2025 18:14
Terreur (en ook dit soort massa-terreur, denk ook aan 9/11) hou je in dit soort wereld.
Dan kan je bv. Afghanistan proberen uit te moorden, maar dat gaat ergens in de rit gewoon fout.
Helaas kost het velen het leven en de toekomst.
Terrorisme niet bestrijden kost helaas nog veel meer levens en
zal de toekomst voor iedereen veranderen
.

:
Even terugkomen op Afghanistan:

https://www.catholicculture.org/news/he ... ryid=66909
CWN Editor's Note: L’Osservatore Romano devoted the most prominent article in its September 11 edition to children’s malnutrition in Afghanistan.

In an article with the headline “Nemmeno la forza per piangere” [Not even the strength to cry], Sara Costantini reported that “there are children who no longer cry because malnutrition has made them too weak even to ask for help. This is the most silent wound in Afghanistan.”

“Nearly five million children, equal to 20 % of children in Afghanistan, face ‘crisis’ or ‘emergency’ levels of food shortages,” she added. “For them, every day is an invisible struggle to stay alive.
Ook dat nog..
De mensheid is weer goed bezig. Helpen doet bv. de VS niet meer, dat mag niet van Trump. Stel je voor "Niet uit onze portemonnee...", niks solidariteit.... :roll:
Zoals ik schreef:
  • "Terrorisme niet bestrijden kost helaas nog veel meer levens en
    zal de toekomst voor iedereen veranderen"
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Gesloten