Maria schreef: ↑14 sep 2025 21:23
Als je dat werkelijk zo meent, dan zijn er volgens jou geen oorlogsmisdaden?
Doelbewust afslachten van onschuldige burgers omwille van het afslachten, het verkrachten, het doodmartelen van kinderen voor de ogen van hun ouders en vice versa, gijzelingen, het gebruik van menselijke schilden, marteling van gijzelaars omwille van marteling en propaganda, het massaal afschieten van raketten zonder enig militair doelwit, etc., etc., etc. Het zijn allemaal oorlogsmisdaden.
Ik ken geen oorlog zonder oorlogsmisdaden, heb ook videos van willekeurige liquidaties van Russische soldaten door Oekraine gezien en ik neem aan dat Israel ook oorlogsmisdaden heeft gepleegd en misschien zou ik me als IDF-militair evenmin hebben kunnen inhouden nadat ik het immense plezier had gezien waarmee Hamas afslachtte, verkrachtte en doodmartelde.
Oorlogsdoden doen me weinig, ben deze ook gewend en ben redelijk wat kennissen en zelfs enige vrienden kwijtgeraakt in oorlogen, operaties en conflicten. Het was vooral het enorme plezier bij de daders en ook bij de bevolking op 7 oktober - inclusief feestvierende kinderen en vrouwen - toen de halfnaakte lijken van verkrachte Joodse vrouwen door de straten van Gaza werden geparadeerd, die enorme woede bij me losmaakte.
Een vijand die een vriend van me heeft gedood in een oorlogssituatie, haat ik niet, noch hekel ik hem -- hooguit zal ik diep rouwen om het verlies. Niet het willekeurig doden, niet eens het lukrake martelen of het verkrachten op 7 oktober, maar het onbegrensde plezier waarmee het werd gedaan, de overweldigende gelukzaligheid en extatische vervoering waarmee het werd uitgevoerd en waarmee het in Gaza werd gevierd, laten me niet los, al is m'n woede geen vergelijk met de haat die ik meteen na 7 oktober voelde.