Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Bevlogen

Re: Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Bericht door lost and not found yet! »

Dikkemick schreef:
Waar blijven die 2 Mandela 's waar ook het Israëlisch volk voor zal stemmen. De ultra orthodoxe joden twijfel ik al aan maar ik.weet niet hoe groot de stem is die zij uitbrengen bij verkiezingen.
Duidelijk dat je je nooit hebt verdiept in de verhouding van orthodoxe Israelisch en de humanistische! De klootzak Netanyahu is premier dankzij de orthodoxen! Maar als deze oorlog afgelopen is eindigt hij in de gevangenis wegens corruptie! En terecht!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Maar om weer even ontopic te gaan, Israel stevent op dit moment totaal niet af op een burgeroorlog! Mijn bericht gemist?

viewtopic.php?p=634396#p634396
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

lost and not found yet! schreef: 29 mar 2024 23:06 Maar om weer even ontopic te gaan, Israel stevent op dit moment totaal niet af op een burgeroorlog! Mijn bericht gemist?

Ik heb dat gelezen en was zeer onder de indruk. Ik heb ook een elfjarig, of daaromtrent, Palestijns meisje in Gaza gezien dat kinderen onder haar hoede had genomen om ze de ellende te laten vergeten. Ze was geen kind meer maar een volwassen vrouw in een kinderlichaam. Anders dan het stuk wat jij had maar waar ik net zo van onder de indruk was

Het doet je afvragen of het wel ooit goedkomt in die regio.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Mullog schreef: 30 mar 2024 07:53
lost and not found yet! schreef: 29 mar 2024 23:06 Maar om weer even ontopic te gaan, Israel stevent op dit moment totaal niet af op een burgeroorlog! Mijn bericht gemist?

Ik heb dat gelezen en was zeer onder de indruk. Ik heb ook een elfjarig, of daaromtrent, Palestijns meisje in Gaza gezien dat kinderen onder haar hoede had genomen om ze de ellende te laten vergeten. Ze was geen kind meer maar een volwassen vrouw in een kinderlichaam. Anders dan het stuk wat jij had maar waar ik net zo van onder de indruk was

Hoe dan ook, woorden schieten altijd tekort bij genocide.
Ook bij genocide onder het motto 'zelfverdediging'. Ik kan het niet anders zien na weken.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet *
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 30 mar 2024 11:34
Mullog schreef: 30 mar 2024 07:53

Hoe dan ook, woorden schieten altijd tekort bij genocide.
Ook bij genocide onder het motto 'zelfverdediging'. Ik kan het niet anders zien na weken.
Ik heb me dan ook een aantal maal afgevraagd: Stel, de regering Rutte gaat disproportioneel (mijn mening) tekeer tegen België. Hoe lang steun je als weldenkend burger je regering nog?
Ik leef in een democratie en heb dus geaccepteerd dat VVD de grootste werd, maar al had ik destijds VVD gestemd en zij misdragen zich dan kan ik niet anders als er voor kiezen deze regering volledig af te vallen en misschien ook wel in opstand te komen als dit je dagelijks leven beheerst.

Gelieve on topic te blijven en off topic bijdragen te vermijden,
Rereformed
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 30 mar 2024 11:34 Hoe dan ook, woorden schieten altijd tekort bij genocide.
Klopt. In oorlogen overal in de wereld is genocide gaande of reeds gepleegd. Daarom ben ik zo trots op Israel, dat het slechts zo'n 20.000 burgers heeft gedood en genocide voorkomt in een oorlog tegen monsters die bewust zoveel mogelijk slachtoffers maakten op een zo gruwelijk mogelijke manier en zich nu tussen de burgers bevinden, verkleed als burgers met een infrastructuur vermengd met de civiele infrastructuur. Hopelijk trekt het IDF Rafah binnen nadat ze de burgers ook daar de kans hebben gegeven zich naar elders te verplaatsen. Maar wat heeft dit te maken met een burgeroorlog? Deze oorlog heeft de Israeli's juist meer verenigd dan ooit en een burgeroorlog is verder weg dan voorheen. Iemand die denkt dat er binnenkort een burgeroorlog in Israel te wachten staat, is bijna net zo ver van de werkelijkheid verwijderd als iemand die Israel's optreden "genocide" noemt.
.
Heb je de moderatie van Rereformed hierboven niet gelezen?
Daarbij: Dit is geen verlengstuk van het gesloten topic. Maria
Zionist
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

@lost and not found yet!
en
@ChaimNimsky

De vraag
  • 'Stevent Israël op een burgeroorlog af?'
die meer dan een jaar geleden werd gesteld op 26 mar 2023 12:47
beantwoorden jullie hier en nu met:

===============>
lost and not found yet! schreef: 29 mar 2024 23:06 Maar om weer even ontopic te gaan,
Israel stevent op dit moment totaal niet af op een burgeroorlog!
en met de zelfde strekking:
ChaimNimsky schreef: 30 mar 2024 15:20:scissors:
Maar wat heeft dit te maken met een burgeroorlog?
Deze oorlog heeft de Israeli's juist meer verenigd dan ooit en
een burgeroorlog is verder weg dan voorheen.
<===============

De nabije toekomst moet zulks uitwijzen, maar Ik vermoed dat jullie gelijk hebben dat zolang de oorlog nog voortduurt er geen sprake zal zijn van een burgeroorlog
binnen de grenzen van thuisland Israël.

Hier voeg ik wel aan toe dat ik het Israël-Palestina conflict zelf beschouw als een burgeroorlog tussen de bewoners van het voormalige 'Brits Mandaat Palestina' onderling, uitgezonderd het gebied ten oosten van de Jordaan, Transjordanië welk reeds op 25 mei 1946 onafhankelijk werd als het Hasjemitisch Koninkrijk: het huidige Jordanië.

Deze nog altijd voortdurende burgeroorlog tussen de bewoners en nakomelingen van het voormalige 'Brits Mandaat Palestina' onderling, escaleerde op 7 october 2023 door 'Operatie al-Aqsa Storm' waarmee Hamasstrijders geëscorteerd door vele gewapende militante Gazanen, jong en oud, de goed beveiligde en vrijwel onneembaar geachte vesting thuisland Israël binnenvielen. Hamas heeft deze escalatie bewust 'Operatie al-Aqsa Storm' genoemd om daarmee te verwijzen naar het beleid van Netanyahu&Co jegens de WestBank en de omgeving van de al-AqsaMoskee.

De vraag herformulerend:

===============>
  • Vóór dat moment, zeg op 6 october 2023, was vóór 6 october 2023 een burgeroorlog
    • binnen de grenzen van thuisland Israël tussen Israëliërs onderling
      dichterbij dan ooit of niet?
      Waren de Israëliërs toen verdeelder dan ooit of niet?
      :?: :?: :?:
en
  • Nádat de oorlog beëindigd is, stel vóór zondag 12 mei 2024,
    • zodat op maandag 13 en dinsdag 14 mei 2024 op gepaste wijze 'Jom Haätsmaoet',
      [' יום העצמאות' - 'Dag van de Onafhankelijkheid'] gevierd kan worden,
    is ná de oorlog en Netanyahu&Co hun kans zullen willen grijpen
    om hun beleid van vóór en tijdens de oorlog voort te zetten,
    • een burgeroorlog binnen de grenzen van thuisland Israël
      tussen Israëliërs onderling echt totaal onwaarschijnlijk?
      Zullen de Israeëliërs net zo verenigd blijven als tijdens de oorlog
      of raken ze dan weer net zo verdeeld als vóór 6 october 2023?
<===============
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
ChaimNimsky
Superposter

HierEnNu schreef: 30 mar 2024 18:16
Nog slechts 15% wil dat Netanjahoe en de zijnen aanblijven sinds zij wilden sleutelen aan het binnenlandse juridische systeem, wat mensen toen massaal tegen hen op de been bracht (al ver voor 7 oktober). Ook heeft het Israelische Hooggerechtshof zich tegen dit radicale binnenlandse beleid uitgesproken. Daar komt nog bij dat vrijwel iedereen het Netanjahoe kwalijk neemt 7 oktober niet te hebben voorkomen, omdat de info reeds voor die tijd bekend was bij de Mossad. Nu zit hij in het oorlogs-kabinet, waarin de Israeli's meer verenigd zijn als nooit tevoren, maar nadien ligt hij er om bovengenoemde redenen uit en is de mogelijkheid op een burgeroorlog ver verwijderd.

Daarnaanst is er iets anders gaande dat grote impact heeft. Veel Joden in Europa voelen zich niet meer veilig, vergelijkbaar met zoveel periodes uit het verleden voorafgaand aan vervolgingen, progroms en razzia's. Nu is er gelukkig een staat waar ze als Joden terecht kunnen. De hoeveelheid Joden die besluit naar israel te verrekken, neemt enorm toe en er is bovendien veel talent bij dat Israel maar al te graag binnenhaalt.
Zionist
lost and not found yet!
Bevlogen

Hier en nu schreef:
Nádat de oorlog beëindigd is, stel vóór zondag 12 mei 2024,
zodat op maandag 13 en dinsdag 14 mei 2024 op gepaste wijze 'Jom Haätsmaoet',
een burgeroorlog binnen de grenzen van thuisland Israël
Als deze oorlog al ooit een einde gaat krijgen is het wat de gemiddelde Israeli betreft exit Netanyahu! En ik denk, en dat is geen zogenaamd “onderbuikgevoel”, dat dat zelfs gaat gebeuren als er bij de volgende verkiezingen weer voornamelijk op rechts wordt gestemd. Netanyahu zit er nog dankzij de oorlog. Zelfs de publieke opinie in Israel verdenkt hem ervan de oorlog extra te rekken om zo aan te kunnen blijven als premier van Israel. Zegt genoeg, maar het gaat nooit een burgeroorlog worden in Israel! Daarvoor zijn ze “te alleen!” Wat ik al eerder aangaf in een andere discussie:
Als gevolg van de oorlog is er nog een beschamend fenomeen aan de oppervlakte gekomen: Israël is het enige land ter wereld waarvan men openlijk gezegd heeft dat het moet worden vernietigd.
En dat is ook hier bekend! Maar wat gaat het voor oplossing bieden als Israel vernietigd wordt? En voor wie?

Om nog even te quoten:

Dikkemick schreef:
Wat ik eerder al opmerkte. Israël is een mislukt project in deze regio.
Hoezo mislukt? Als je er een beetje rondkijkt is Israel juist het beste wat het Midden-Oosten is overkomen. Uiteraard is dat natuurlijk net hoe je het bekijkt maar de mensen in de Gazastrook hadden minimaal hetzelfde kunnen bereiken indien ze de miljarden euro’s steun ergens anders in geïnvesteerd zouden hebben.

Conclusie, burgeroorlog in Israel? Gaat niet gebeuren!
We will dance again!
lost and not found yet!
Bevlogen

Ps, moderatie, ik blijf nog steeds on topic!
We will dance again!
lost and not found yet!
Bevlogen

ChaimNimsky schreef: 30 mar 2024 22:54
HierEnNu schreef: 30 mar 2024 18:16
Nog slechts 15% wil dat Netanjahoe en de zijnen aanblijven sinds zij wilden sleutelen aan het binnenlandse juridische systeem, wat mensen toen massaal tegen hen op de been bracht (al ver voor 7 oktober). Ook heeft het Israelische Hooggerechtshof zich tegen dit radicale binnenlandse beleid uitgesproken. Daar komt nog bij dat vrijwel iedereen het Netanjahoe kwalijk neemt 7 oktober niet te hebben voorkomen, omdat de info reeds voor die tijd bekend was bij de Mossad. Nu zit hij in het oorlogs-kabinet, waarin de Israeli's meer verenigd zijn als nooit tevoren, maar nadien ligt hij er om bovengenoemde redenen uit en is de mogelijkheid op een burgeroorlog ver verwijderd.

Daarnaanst is er iets anders gaande dat grote impact heeft. Veel Joden in Europa voelen zich niet meer veilig, vergelijkbaar met zoveel periodes uit het verleden voorafgaand aan vervolgingen, progroms en razzia's. Nu is er gelukkig een staat waar ze als Joden terecht kunnen. De hoeveelheid Joden die besluit naar israel te verrekken, neemt enorm toe en er is bovendien veel talent bij dat Israel maar al te graag binnenhaalt.
Daar kan niemand je ongelijk in geven! Het is zoals het is!
We will dance again!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik heb net de laatste reactie gelezen van Moderatie.

Er wordt daarin gesteld dat het op dit moment onverstandig is om een discussie over de staat Israel voort te zetten vanwege de [te] ver gaande polarisatie die zulks veroorzaakt. Ik ga dat advies opvolgen en zelf ook een afkoelingsperiode in acht nemen.

Zie eventueel in topic 'Is discussiëren OVER antiSemitisme ook taboe?':
.
.
ChaimNimsky
Superposter

HierEnNu schreef: 31 mar 2024 04:45 Zie eventueel in topic 'Is discussiëren OVER antiSemitisme ook taboe?':
Israel is hier nu taboe.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 31 mar 2024 11:42
HierEnNu schreef: 31 mar 2024 04:45 Zie eventueel in topic 'Is discussiëren OVER antiSemitisme ook taboe?':
Israel is hier nu taboe.
Ik lees dit allemaal.
O.k..

Alles is gezegd.
** Gedenk immer ons doel op 't schip naar nergens en heb engelen-geduld, begrip en compassie... oh ja.. en wanhoop niet *
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 31 mar 2024 11:42
Israel is hier nu taboe.
Volgens mij neem je zulks te hoog op!
Mijns inziens is Israël hier [nog] geen taboe en
ik kan me ook geenszins voorstellen dat Israël een taboe zal worden.
Uiteraard is één en ander afhankelijk van de definitie van taboe.

Wij, leden van Freethinkers inclusief Moderating uiteraard,
hebben de boel laten escaleren en hebben daarmee Moderating opgezadeld
met handhavingsproblematiek die het hart van Vrijdenken in zijn algemeenheid raakt:
  • Inperking van Vrijheid van Meningsuiting!

Dat leden van Freethinkers geen lid zijn van het Moderating team ontslaat hun niet van de plicht[!] om actief mee te werken aan en denken over hoe er weer een coöperatieve verstandhouding kan ontstaan in plaats van die steeds hoger oplopende polarisatie.

Zie eventueel mijn reactie in topic: 'Verdere inperking van Vrijheid van Meningsuiting?':
.
.
Gesloten