Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Bericht door HierEnNu »

De Israëlische minister van Defensie Gallant sprak zowaar de woorden:
Ik ga hier niet aan meedoen
want kennelijk vindt hij de voorgenomen juridische hervormingen die ertoe moeten leiden dat het Hooggerechtshof minder macht krijgt ten gunste van het parlement, een duidelijke en directe bedreiging voor de veiligheid van Israël.

Historicus en schrijver Yuval Noah Harari riep tijdens een uitzonderlijk groot protest in Tel Aviv op dat als hierdoor in Israël een constitutionele crisis uitbreekt, ambtenaren en het leger naar de rechterlijke macht moeten luisteren en niet naar de regering

Kennelijk hebben honderden elite-reservisten geweigerd op te draven voor oefeningen of inzet en hebben ze zich aangesloten bij de protesten met de waarschuwing dat ze niet ten dienste willen staan van een ondemocratisch Israël.

NOS Nieuws gisteren, 22:05 schreef:
Israëlische minister van Defensie keert zich tegen juridische hervormingen

De Israëlische minister van Defensie Gallant heeft vanavond in een televisietoespraak opgeroepen om de juridische hervormingen in het land stil te leggen tot in ieder geval na het reces, volgende maand. De verdeeldheid over die maatregelen, ook binnen het leger en de veiligheidsdiensten, brengt volgens Gallant de nationale veiligheid ernstig in gevaar.

<<< knip >>>

Een deel van de Israëliërs is fel tegen de juridische hervormingen. Zij zijn bang dat de democratie erdoor geschaad wordt. Al drie maanden lang gaan tienduizenden mensen wekelijks de straat op om te protesteren. Een conservatiever deel van de bevolking juicht de wetswijzigingen echter toe, omdat deze Israëliërs de rechterlijke macht nu te progressief vinden.

<<< knip >>>

Oppositieleider Yair Lapid noemt de toespraak van de minister van Defensie "dapper en van cruciaal belang". Ook Lapid roept op niet verder te gaan met de hervormingen en met elkaar om tafel te gaan.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
appelfflap
Banned

Re: Stevent Israël op een burgeroorlog af?

Bericht door appelfflap »

voor mij een verrassing wat er gebeurt maar eigenlijk logisch als je ervoer nadenkt

ik dacht altijd dat Israel zou kapotgaan aan de demografie en er op termijn teveel moslims/palestijnen gingen zijn
nu blijkt dat het land in de problemen komt door de ultra-orthodoxen. die hebben heel vele kinderen en die hun gewicht op de verkiezingsuitslagen neemt enkel toe.
Ik zou niet weten waarom de resultaten vd ultra-orthodoxe partijen inde volgende verkiezingen slechter zouden worden, integendeel zelfs

Of hoe een democratie zich op democratische wijze kan vernietigen
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Netanyahu is praktisch gezien al niet meer af te zetten. De rechterlijke macht wordt buiten spel gezet (althans dat is de bedoeling). Ik begreep dat men ook strengere regels wil voor Joden die naar Israël willen migreren (om wat voor reden dan ook). Dat (orthodoxe) rabbi's in Israël gaan bepalen wie er Jood is en wie niet en daarmee de selectie doen. In Israël ontstaat nu de vrees dat ze daardoor de steun van vrijzinnigere Joden in bijvoorbeeld de VS gaan verliezen en daarmee de politieke steun van de VS. Dat zal natuurlijk niet allemaal in een week tijd gaan gebeuren maar op termijn lijkt mij dit wel gevaarlijk voor het voortbestaan van Israël.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het is een boevenstaat en zal dat voorlopig wel blijven. Hoe Joods is het om (met alle militaire overmacht) maar landje te blijven inpikken?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

dikkemick schreef: 26 mar 2023 16:07 Het is een boevenstaat en zal dat voorlopig wel blijven. Hoe Joods is het om (met alle militaire overmacht) maar landje te blijven inpikken?
zal de joodse lobby in de vs Israel blijven steunen als joden uit de Vs niet meer naar Israel mogen emigreren omdat ultra-orthodoxe rabbi's voldoende politieke macht hebben om dit te bepalen?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

appelfflap schreef: 26 mar 2023 16:19
dikkemick schreef: 26 mar 2023 16:07 Het is een boevenstaat en zal dat voorlopig wel blijven. Hoe Joods is het om (met alle militaire overmacht) maar landje te blijven inpikken?
zal de joodse lobby in de vs Israel blijven steunen als joden uit de Vs niet meer naar Israel mogen emigreren omdat ultra-orthodoxe rabbi's voldoende politieke macht hebben om dit te bepalen?
Geen idee, maar ik blijf me verbazen over deze staat.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Interessant, Israël als boevenstaat, zo vlak bij Syrië, Egypte, Saoedie-Arabië, Iran..
Er zijn weinig landen waar het Hooggerechtshof zoveel macht gekregen heeft als in Israël. Omdat het land nooit een grondwet heeft gekregen heeft deze situatie kunnen groeien. Het gaat minder om parlementaire democratie an sich dan om een scheefgroei in de scheiding der machten. Er werd al langer gevonden dat hier een correctie nodig is, maar dit is totaal gepolitiseerd geraakt, vooral door het voorstel om de Knesset zelf met een simpele meerderheid besluiten van het Hooggerechtshof ongedaan te kunnen laten maken. Dit lijkt gevaarlijke mogelijkheden tot misbruik te geven. Dat is waarom geroepen wordt dat de "democratie' bedreigt wordt, maar het is in feite een strijd om de verdeling van macht tussen de wetgevende en de rechtelijke macht. Die weer verbonden is met de cultuuroorlog' in de Israëlische samenleving.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Hier wat voorstanders voor hervormingen voor het Israëlische Hooggerechtshof aanvoeren. Let op de tabel onderaan waarin de huidige bevoegdheden worden worden vergeleken met die van Hooggerechtshoven in andere landen https://en.kohelet.org.il/publication/w ... -essential
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

appelfflap schreef: 26 mar 2023 13:59 voor mij een verrassing wat er gebeurt maar eigenlijk logisch als je ervoer nadenkt

ik dacht altijd dat Israel zou kapotgaan aan de demografie en er op termijn teveel moslims/palestijnen gingen zijn
nu blijkt dat het land in de problemen komt door de ultra-orthodoxen. die hebben heel vele kinderen en die hun gewicht op de verkiezingsuitslagen neemt enkel toe.
Ik zou niet weten waarom de resultaten vd ultra-orthodoxe partijen inde volgende verkiezingen slechter zouden worden, integendeel zelfs

Of hoe een democratie zich op democratische wijze kan vernietigen
Je slaat de spijker op z'n kop hier. Ik was al een tijd bezorgd om de ontwikkeling dat Israel uitgroeit tot een staat die wordt gerund door de ultra-orthodoxen, vanwege hun gestadige groei via groot aantal kinderen, maar dat de situatie zo ernstig wordt dat het deze topictitel oplevert is een grote verrassing voor mij. Inderdaad een logische ontwikkeling.
Griezelig ook dat dit sleutelen aan de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht ook in anderen landen actueel is. De topicvraag zou men ook kunnen stellen met betrekking tot de VS.
Born OK the first time
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

De minister van Defensie is inmiddels ontslagen, met grote protesten tot gevolg en ook zijn er kennelijk ongeregeldheden bij de woning van Netanyahu. Aan de getoonde beelden te zeggen is het menens daar.

NOS Nieuws gisteren, 22:29
Israëlische minister van Defensie ontslagen, grote protesten

Naar aanleiding van de massale protesten heeft de Israëlische president Isaac Herzog de regering opgeroepen het wetgevingsproces te stoppen. "Omwille van het volk in Israël, omwille van de verantwoordelijkheid, roep ik u op het proces te stoppen", schrijft de president op Twitter. "Dit is niet het moment voor politiek, dit is het moment voor leiderschap en verantwoordelijkheid", besluit Herzog.

Kennelijk dringt ook de VS er bij de leiders "sterk op aan" om zo spoedig mogelijk een compromis te vinden.

NOS Nieuws vandaag, 07:10
Massale protesten na ontslag minister Israël, president vraagt hervorming te stoppen

Premier Netanyahu ziet voorlopig af van de omstreden juridische hervormingen. Ik lees in het artikel dat de premier de demonstraten [SIC] oproept "zich verantwoordelijk te gedragen en niet geweldig [SIC] te handelen". Dat zal toch wel demonstranten en gewelddadig moeten zijn? :mrgreen:

NOS Nieuws vandaag, 13:37
Onrust binnen regering-Netanyahu over hervormingen, Israëliërs weer de straat op
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Op naar een ultra orthodoxe dictatuur! Hoe is dit mogelijk na WO2? Niets geleerd blijkbaar
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ik denk, dat het heel gemakkelijk zo gaat als je je als volk voortdurend blijft wentelen in de ellende van vroeger jou
aangedaan door ... vul maar in.
De blik dient n.l. naar mijn idee gericht te zijn op de toekomst en wat voor goeds of constructiefs nodig is voor
een mooi en profijtelijk leven voor een volk, niet op de beerputten en vleesmolens van vroeger en hoe agressief
je tegen anderen of je eigen anders denkenden dient te zijn.
Er dient volgens mij eerlijkheid, eer, waarachtigheid, empathie en positive drive te zijn, niet haat, vrees en alles dat daarbij hoort.

Ik heb jaren terug veel en langdurig van gedachten gewisseld met een nogal extreem denkende Israëli omdat dat
land mij zeer boeit. Ik vond de man niet echt aardig, hoewel ik zijn manier van denken begreep.
Daar heb ik zeer veel van geleerd. Ik kende meer Joden. Bij allen heb ik het zelfde aangetroffen.

Ik kon geen onderwerp aanroeren of op de een of andere manier kwam het altijd weer op 'hoe het allemaal kwam'.
En hoe de Joden te lijden hebben en hadden. En hoe ze door iedereen worden en werden belaagd. Altijd.. en dat
"zou ook altijd zo blijven". En "Isaël was zó zwak"..
Soms kwamen die verhalen al na de kleinste foutjes in wat ik zei, door de kleinste versprekingen.
De reactie was altijd fel en 'over the top', wat je bij sommigen nog ziet.

Als ik toen de details daarvan allemaal aanhoorde dan is het nu logisch dat het ergens.. vroeger, nu of in de toekomst
gruwelijk fout loopt met dat land. Het lijkt wel of er niet met het volk op een normale manier te leven is.
(Geldt overigens niet alleen voor een volk als de Israëlis.)
Misschien wordt deze beweging van Netanjahu gecorrigeerd, maar ik ben bang, dat dat niet mee zal vallen over tijd.
** ¥ **
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

appelfflap schreef: 26 mar 2023 13:59 ik dacht altijd dat Israel zou kapotgaan aan de demografie en er op termijn teveel moslims/palestijnen gingen zijn nu blijkt dat het land in de problemen komt door de ultra-orthodoxen. die hebben heel vele kinderen en die hun gewicht op de verkiezingsuitslagen neemt enkel toe.
Hierin wijkt het af van onze landen.
Ook hier krijgen `Orthodoxe` veel meer kinderen, maar door de afvalligheid neemt hun percentage nauwelijks toe.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

appelfflap schreef: 26 mar 2023 16:19
Het zou zelfs omgekeerd kunnen.
Veel Joden hebben nog hun Westerse paspoorten, die zouden wel eens terug kunnen gaan.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
appelfflap
Banned

Gerard R. schreef: 27 mar 2023 19:15 Misschien wordt deze beweging van Netanjahu gecorrigeerd, maar ik ben bang, dat dat niet mee zal vallen over tijd.
het probleem is nu eenmaal dat er nog verkiezingen komen en er dus meer ultra-orthodoxe meerderjarigen zijn die mogen stemmen.
geïndoctrineerd met haat tegen de moslims
geïndoctrineerd met de thora en het eigen gelijk
welk resultaat verwacht je?

zelfs al vliegt netanyahu in de cel, die evolutie stop je niet

vorige week in A'pen op de Meir. een joods gezin, ultra-orthodox zoals het hoort. ik schatte hen midden 20 en er liepen al 4 bengels rond.
Gesloten