Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Henry II
Bevlogen

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Henry II »

lanier schreef: 21 aug 2023 18:09 Ik zie het probleem niet. Het is een nieuwe partij in opbouw; waarom moet je dan gelijk de grootste willen zijn?
Omdat een partij met meer dan de helft van het aantal zetels alles zelf kan bepalen zonder last te hebben van coalitie partners. Natuurlijk wil elke partij de grootste worden. Of je vervolgens genoeg mensen kunt vinden die de ideeën en stoelen kunnen vullen is een andere vraag. Maar als je als partij zegt dat je niet de grootste wil worden, dan verlies je daarmee de stemmen.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Henry II schreef: 22 aug 2023 09:52
lanier schreef: 21 aug 2023 18:09 Ik zie het probleem niet. Het is een nieuwe partij in opbouw; waarom moet je dan gelijk de grootste willen zijn?
Omdat een partij met meer dan de helft van het aantal zetels alles zelf kan bepalen zonder last te hebben van coalitie partners. Natuurlijk wil elke partij de grootste worden. Of je vervolgens genoeg mensen kunt vinden die de ideeën en stoelen kunnen vullen is een andere vraag. Maar als je als partij zegt dat je niet de grootste wil worden, dan verlies je daarmee de stemmen.
Maar dat is toch niet zo erg als je niet gelijk de grootste wil zijn?

Ik kan best aannemen dat als deze mensen op de lange termijn denken, dat ze dan van oordeel zijn, dat ze beter langzaam groeien. Een snelle groei op korte termijn zou een groter risico kunnen zijn op uiteindelijk overleven dan het stemverlies dat zou volgen omdat ze aangeven niet direct te willen gaan om de grootste te worden.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: 22 aug 2023 11:47
Maar dat is toch niet zo erg als je niet gelijk de grootste wil zijn?

Ik kan best aannemen dat als deze mensen op de lange termijn denken, dat ze dan van oordeel zijn, dat ze beter langzaam groeien. Een snelle groei op korte termijn zou een groter risico kunnen zijn op uiteindelijk overleven dan het stemverlies dat zou volgen omdat ze aangeven niet direct te willen gaan om de grootste te worden.
Op zich geen probleem inderdaad, maar wel een lastige boodschap voor je kiezers: stem op mij, maar niet met te veel.
Praktisch ook lastig om te voorkomen dat je te groot wordt. Je kunt bijvoorbeeld slechts in een beperkt aantal regio's mee doen maar je dwingt dan een deel van je kiezers op een andere partij te stemmen.

Sowieso wel opmerkelijk trouwens dat een partij die 2 dagen bestaat en geen verkiezingsprogramma heeft, direct de grootste in de peilingen is.
Zodra ze een programma hebben, gaan ze wel wat zakken vermoed ik.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik denk ook dat Omtzigt zal gaan zakken gedurende de komende periode. Hij is nu even een hype, dat zakt altijd weg. Wel zal hij veel stemmen trekken, dat is haast wel zeker. Het zal belangrijk worden waar hij zich op gaat richten, wat worden de speerpunten. En wederom hebben we straks een partij waarbij alles draait om één persoon. En die valt door oppositie makkelijker te isoleren en aan te vallen dan een front. Omtzigt zegt dat zelf ook. Mensen vinden is geen probleem, er een team van maken wel. Ook weten we niet wat het effect nog is van de BBB. Omtzigt heeft veel raakvlakken met BBB en ook CDA. Zelfs ook heel vaak met de SGP. Of ik daar nu zo blij van moet worden... En wat doen de kiezers die stemmen op hele kleine partijen? Worden die nu plotseling weggevaagd? Dat denk ik niet. Dus nog meer versplintering. Ik denk niet dat een coalitie van bijvoorbeeld NSC, VVD en BBB zomaar een grote meerderheid zal behalen. Hoe komt Omtzigt dan tot zijn recht in bijvoorbeeld een minderheidskabinet? Alles stap voor stap natuurlijk, maar interessant wordt het zeker.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Het wordt inmiddels een gedegen studie om straks verantwoord te stemmen op een partij waarbij jouw voorkeuren het overleven.
Op Pieter kunnen we misschien niet eens stemmen. Blijkt afhankelijk van provincie te kunnen zijn.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Dan zal ik waarschijnlijk niet op Pieter gaan stemmen. Moet er niet aan denken dat mijn stem bijvoorbeeld naar de SGP gaat.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lanier schreef: 22 aug 2023 17:49 Ik denk ook dat Omtzigt zal gaan zakken gedurende de komende periode. Hij is nu even een hype, dat zakt altijd weg. Wel zal hij veel stemmen trekken, dat is haast wel zeker. Het zal belangrijk worden waar hij zich op gaat richten, wat worden de speerpunten. En wederom hebben we straks een partij waarbij alles draait om één persoon. En die valt door oppositie makkelijker te isoleren en aan te vallen dan een front. Omtzigt zegt dat zelf ook. Mensen vinden is geen probleem, er een team van maken wel. Ook weten we niet wat het effect nog is van de BBB. Omtzigt heeft veel raakvlakken met BBB en ook CDA. Zelfs ook heel vaak met de SGP. Of ik daar nu zo blij van moet worden... En wat doen de kiezers die stemmen op hele kleine partijen? Worden die nu plotseling weggevaagd? Dat denk ik niet. Dus nog meer versplintering. Ik denk niet dat een coalitie van bijvoorbeeld NSC, VVD en BBB zomaar een grote meerderheid zal behalen. Hoe komt Omtzigt dan tot zijn recht in bijvoorbeeld een minderheidskabinet? Alles stap voor stap natuurlijk, maar interessant wordt het zeker.
Ik houd het maar op het gehalte aan gezond verstand.
Wat van der Plas heeft laten zien had een vrij hoog gehalte aan gezond verstand vond/vind ik.
Dat is dus geen gedoe, geen glitter en glamour, geen leugenfabrieken, geen "wij zijn een partij en dus moeten we winnen".. e.d.
Toevallig heeft Omzigt ook een paar keer duidelijk kunnen laten zien wat hij denkt en wil.
Feitelijk zou het daar in politiek immer om moeten gaan naar mijn bescheiden mening.
Ik geef toe dat ons soort democratie daar weinig stimulans voor biedt. En dat is niet alleen in ons land.
Verder is het prima, dat hij niet in een keer enorme aantallen kiezers wil krijgen. Dan wordt de zaak heel moeilijk
bij elkaar te houden e.d.. Geen Icarus-effect svp.. Dat gun ik hem zeker niet. En dat gun ik ons ook niet. :wink:
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Huidig Tweede Kamer voorzitster Vera Bergkamp keert niet terug. Ook CDA-kamerlid Lucille Werner, ooit bekend van Lingo, verlaat de Kamer. De uittocht gaat voort en voort...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Er gaat een frisse wind waaien.

8*) :lol:
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Gerard R. schreef: 25 aug 2023 01:57 Er gaat een frisse wind waaien.

8*) :lol:
De boel staat mijns inziens op de tocht!
Ik wens u alle goeds
Mcmadtasty
Diehard

Bericht door Mcmadtasty »

Wel lachen (maar niet heus).
Af en toe een 2e kamerdebatje volgen deed voorkomen alsof men doorhad dat mensen hun vertrouwen in de politiek verloren en zelfs kwijt waren. En toch weer verkiezingen uitschrijven. Sommigen lijken te denken het anders te kunnen gaan doen, echter het blijft politiek, datgene waar sommige mensen geen vertrouwen (meer) in hebben.
🤔😎😜😁😃😉👍
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

dikkemick schreef: 22 aug 2023 18:07 Het wordt inmiddels een gedegen studie om straks verantwoord te stemmen op een partij waarbij jouw voorkeuren het overleven.
Op Pieter kunnen we misschien niet eens stemmen. Blijkt afhankelijk van provincie te kunnen zijn.
Dat is een kwestie van geld meen ik. Per district moet je betalen om op de lijst te komen of zoiets.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Henry II schreef: 25 aug 2023 11:29
dikkemick schreef: 22 aug 2023 18:07 Het wordt inmiddels een gedegen studie om straks verantwoord te stemmen op een partij waarbij jouw voorkeuren het overleven.
Dat is een kwestie van geld meen ik. Per district moet je betalen om op de lijst te komen of zoiets.
Nee, Pieter wil niet te groot worden. Lijkt me ook lastig in een dergelijk korte tijd om goede betrouwbare mensen om je heen te krijgen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 25 aug 2023 11:36
Henry II schreef: 25 aug 2023 11:29
Nee, Pieter wil niet te groot worden. Lijkt me ook lastig in een dergelijk korte tijd om goede betrouwbare mensen om je heen te krijgen.
Nou, dan gaan we toch op de Partij voor de Dieren stemmen? :D Of de SP. 8*)
Wát een stelsel... Leuk hoor :)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

SGP heeft ook geen zin meer.
Kees vertrekt ook!
Einstein/Mick
Plaats reactie