Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Verkiezingen Tweede Kamer 2023

Bericht door Peter van Velzen »

HierEnNu schreef: 19 aug 2023 11:13 Wilders en zijn partij ...
Wilders en Geert? (er zijn geen andere partij-leden zover ik weet)
Ik wens u alle goeds
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 20 aug 2023 02:55
HierEnNu schreef: 19 aug 2023 11:13Wilders en zijn partij ...
Wilders en Geert? (er zijn geen andere partij-leden zover ik weet)
:mrgreen:
Ja, zowel Wilders als zijn partij, zelfs ALLE leden van Wilders zijn partij, blijken erg gevoelig te zijn voor verschuivingen in de publieke opinie en peilingen.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

HierEnNu schreef: 19 aug 2023 11:13
gerard_m schreef: 19 aug 2023 10:34Je herhaalt het nu een paar keer, maar op geen enkele manier onderbouw je dat Wilders standpunt puur draaikonterij voor electoraal gewin zou zijn.
Je hebt gelijk dat de interpretatie draaikonterij door zijn critici vaak naar voren wordt gebracht zonder verdere onderbouwing. Ik meende ook dat zulks als algemeen geacepteerd werd beschouwd. Maar goed, dan zal ik daartoe enkele argumenten geven, die mijn perceptie van draaikonterij mijns inziens onderbouwen.
Top, dat waardeer ik.

Maar tegelijk vind ik het geen overtuigende onderbouwing. Van de punten die je noemt, blijft m.i. alleen de " media aandacht" overeind. Inderdaad heeft Wilders de neiging provocerende uitspraken te doen om daarmee de aandacht te trekken.

Dat Wilders slechts op angsten zou inspelen, is zeer de vraag.
Als iemand bereid is zijn leven onder permanente bewaking te staan, lijkt het me waarschijnlijk dat hij gewoon echt vindt wat hij zegt.
Het is ook nog eens een minderheids standpunt dat hem isoleert.

Als hij er slechts kiezers mee zou willen trekken, had hij veel veiligere en populairde standpunten ingenomen.

Dat hij bepaalde thema's tijdens campagnes onder de aandacht wil brengen, is niets bijzonders: alle politici doen dat.

Dat Wilders op lokaal niveau mee wil besturen, is ook niets bijzonders: dat willen ze allemaal. Landelijk zijn het andere partijen die hem uitsluiten, niet andersom. Als hij lokaal wel mee mag doen, is dat eerder inconsequent van de andere partijen.

Je zegt dat hij zijn standpunten steeds aanpast,heb je daar voorbeelden van? Ik vind hem huist een van de meest volhardende politici op zijn thema's. Hij had gewoon in de VVD kunnen blijven en jarenlang op het pluche kunnen zitten (de Vroem partij die windmolens onzinnig vond en ze nu laat bouwen).

Overigens was de " Minder marokkanen" scene wel populistisch.

N B) ik ga niet op die man stemmen vanwege een aantal van zijn standpunten.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Peter van Velzen
Site Admin

B.S. schreef: 21 aug 2023 02:19 Pieter Omtzigt doet mee https://nos.nl/artikel/2487389-omtzigt- ... l-contract
Als hij de ideeën die hij heeft in de politiek in praktijk wil brengen zou het hem sieren als hij het boek dat hij er over geschreven heeft voor iedereen gratis beschikbaar zou stellen (digitaal, want papier is uiteraard niet gratis). Dan weten we tenminste welke kant hij op wil, en of dat inderdaad de kant is, die de kiezer op wil.
Ik wens u alle goeds
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Peter van Velzen schreef: 21 aug 2023 06:00
B.S. schreef: 21 aug 2023 02:19 Pieter Omtzigt doet mee https://nos.nl/artikel/2487389-omtzigt- ... l-contract
Als hij de ideeën die hij heeft in de politiek in praktijk wil brengen zou het hem sieren als hij het boek dat hij er over geschreven heeft voor iedereen gratis beschikbaar zou stellen (digitaal, want papier is uiteraard niet gratis). Dan weten we tenminste welke kant hij op wil, en of dat inderdaad de kant is, die de kiezer op wil.
Het maakt niet uit welke kant hij op wil. Ik voorzie een herhaling van Pim Fortuyn, zonder de moord uiteraard, met een partij in een groeistuip en politieke chaos in het verschiet.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Mullog schreef: 21 aug 2023 07:30 Ik voorzie een herhaling van Pim Fortuyn, zonder de moord uiteraard, met een partij in een groeistuip en politieke chaos in het verschiet.
Omtzigt heeft veel meer ervaring in Den Haag en ik hoop dat hij een hoop ervaren politici om zich heen weet te verzamelen.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat laatste zal in een dergelijk kort tijdsbestek lastig zijn Bonjour. Alle nieuwe (nog onervaren?) neuzen eenzelfde richting op laten wijzen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Wat ook zo fijn is: de Europese aanbesteding regels. Als het bestaande contract van een busmaatschappij afloopt, dan mag iedereen in Europa hiervoor een bod doen. Wat je dan ziet is dat de keuze altijd valt op de aanbieder met het nieuwste wagenpark. In feite wordt er op die manier elke paar jaar, als het contract verloopt, miljoenen weggegooid doordat het bestaande wagenpark compleet wordt vervangen. Als je 5 jaar geleden nog de aanbesteding binnenhaalde, dan moet je dit jaar het hele wagenpark misschien wel vervangen door bussen die allemaal elektrisch rijden of op waterstofgas, omdat je anders het contract niet binnenhaalt. Het lijkt logisch dat de overheid bepaalde milieu eisen stelt, maar al die bestaande bussen moeten dan worden verkocht naar landen war die eisen lager liggen. Ik denk dat je nu nog steeds bussen van 30 jaar geleden ergens in Afrika ziet rondrijden. Omdat die dingen nu eenmaal veel langer meegaan dan het contract.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Henry II schreef: 21 aug 2023 11:42 Wat ook zo fijn is: de Europese aanbesteding regels. Als het bestaande contract van een busmaatschappij afloopt, dan mag iedereen in Europa hiervoor een bod doen. Wat je dan ziet is dat de keuze altijd valt op de aanbieder met het nieuwste wagenpark. In feite wordt er op die manier elke paar jaar, als het contract verloopt, miljoenen weggegooid doordat het bestaande wagenpark compleet wordt vervangen. Als je 5 jaar geleden nog de aanbesteding binnenhaalde, dan moet je dit jaar het hele wagenpark misschien wel vervangen door bussen die allemaal elektrisch rijden of op waterstofgas, omdat je anders het contract niet binnenhaalt. Het lijkt logisch dat de overheid bepaalde milieu eisen stelt, maar al die bestaande bussen moeten dan worden verkocht naar landen war die eisen lager liggen. Ik denk dat je nu nog steeds bussen van 30 jaar geleden ergens in Afrika ziet rondrijden. Omdat die dingen nu eenmaal veel langer meegaan dan het contract.
Wat een uitstekende post!
Dit fenomeen zie je in allerlei domeinen en dan maar vragen waar die inflatie, armoede, inflatie, grondstoffentekorten, klimaatrotzooi etc, etc.. vandaan komt. En dan natuurlijk roepen dat we naar de Maan of Mars moeten.
Ja, 1 aarde is lang niet genoeg.
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 21 aug 2023 08:27
Mullog schreef: 21 aug 2023 07:30 Ik voorzie een herhaling van Pim Fortuyn, zonder de moord uiteraard, met een partij in een groeistuip en politieke chaos in het verschiet.
Omtzigt heeft veel meer ervaring in Den Haag en ik hoop dat hij een hoop ervaren politici om zich heen weet te verzamelen.
Ik las in een reactie op nu.nl iemand die schreef dat als kamerlid de regering controleren iets anders is dan een partij en fractie leiden. Dat een politieke lijn uitzetten wat anders is dan ministers en staatssecretarissen achterna jagen. Dat het nog drukker wordt voor iemand die al eerder omgevallen is.

Ik heb er weinig vertrouwen in. In zijn Samenvatting van een Manifest: Naar een beter bestuur van en voor Nederland lees ik vooral een opsomming van een deel van de problemen, geen stikstof crisis, geen migratie problemen en vooral geen oplossingen anders dan dat we de problemen moeten aanpakken.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Peter van Velzen schreef: 21 aug 2023 06:00
B.S. schreef: 21 aug 2023 02:19Pieter Omtzigt doet mee https://nos.nl/artikel/2487389-omtzigt- ... l-contract
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Tijdens het beantwoorden van vragen in het onderzoek over de nieuwe partij van Pieter Omtzigt door het 1VD OpiniePanel las ik de volgende vraag:
  • "In hoeverre heb je er begrip voor
    dat Pieter Omtzigt niet nastreeft
    met zijn partij de grootste te worden?"
Wat is dat voor geks? Een partij die er niet naar gaat streven de grootste te worden? Kennelijk is men zelfs van plan om niet eens het aantal van 50 mensen op te nemen in hun kieslijst, terwijl het volgens de huidige peilingen mogelijk zou zijn dat Pieter Omtzigt alleen al zoveel zetels zou kunnen vergaren. Ik snap het ff niet ... voorlopig heb ik daar dus geen begrip voor!

De uitslagen over Omtzigt worden op maandag 21 augustus bekend gemaakt bij EenVandaag.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Ik zie het probleem niet. Het is een nieuwe partij in opbouw; waarom moet je dan gelijk de grootste willen zijn?
Peter van Velzen
Site Admin

Vooralsnog heeft de partij nog geen verkiezingsprogramma. De 16 pagina's bevatten slechts algemeenheden, en vrijwel niets concreets. Ik vraag me af of er echt zo veel steun voor te vinden is, als dit niet verandert. Ikzelf heb geen enkele reden om wel of niet op deze partij te stemmen. Dat kan uiteraard nog verandere en zal ook wel veranderen.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie