Ik plaatste de bronlink er toch duidelijk bij.Bastiaan73 schreef: ↑12 apr 2023 13:57 Ik ken heel dat forum niet. Maar dan weet ik dat het niet eigen jouw woorden zijn die je eerder uitte...
Ik ben nogal aan de luie kant weet je.Bastiaan73 schreef: ↑12 apr 2023 13:57 Wat ik opmerkelijk vind is dat je zelfkennis geweldig noemt maar dit illustreert met de woorden van iemand anders.
Echter, als 60 plusser die al meer dan 32 jaar geleden wakker geschud werd mag ik wel zeggen over zelfkennis te beschikken.
En ik ga niet opnieuw met 'eigen woorden" beschrijven wat honderden wijzen voor mij in de geschiedenis al geschreven en gezegd hebben.
Aan iemand die niet begrijpt waar bijvoorbeeld een spiritueel leraar als Eckhart Tolle het over heeft is dat trouwens ook totaal verspilde moeite. Aan forum Henry II bijvoorbeeld hoef ik helemaal niets uit te leggen want die weet helemaal waar ik het over heb.
Nee, 'zelfkennis' is NIET hetzelfde als 'kennis van het eigen ik'. Als dat zo moest zijn dan beschikt iedereen over zelfkennis.bonifacius schreef: ↑12 apr 2023 13:31 M.i. is 'zelfkennis' hetzelfde als 'kennis van het eigen ik'.
Als extreem voorbeeld heb ik jaren geleden intens kennis gehad met iemand die lijd aan een ernstige angststoornis (er voor in behandeling was) en die zei ook: "ik ken mezelf."
Waar zij kennis van heeft is de 'wie', 'ik', haar ego, niet van 'wat'.
Het 'weten wat te zijn' is geen kennis, het is een intrinsiek feilloos weten 'dat' te zijn.
Een mens met angststoornissen kan onmogelijk weten 'wat' te zijn, vandaar ook zijn overweldigende angst. Bang van mensen, bang van zichzelf, bang van de wereld.
Het 'ik' is de illusie, het 'Zelf - met grote 'Z' om het onderscheid te maken met 'ik zelf'' / ego' - is de ultieme waarheid. Vandaar ook dat een zelfgerealiseerd iemand verlicht is, geestelijk volwassen geworden is dus en een proces is doorgegaan van loslaten, loslaten van oordelen en veroordelen zoals forumlid Henry II schreef.bonifacius schreef: ↑12 apr 2023 13:31 Is er volgens jou een verschil tussen het 'zelf' en het 'ik'? Zo ja; wat is het verschil dan?
Een mens met angstoornissen veroordeelt tot in het extreme zichzelf en de wereld.