Verlichting

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

VseslavBotkin
Diehard

Re: Verlichting

Bericht door VseslavBotkin »

heeck schreef: 11 apr 2023 20:44 VseslavBotkin,

Der Mouw is vast en zeker geen opgewekt verlichte en lijkt meer op iemand die kan schreien omdat ook hijzelf de eigen cellen als afval afstoot.
Dat denk ik ook.
Bied jij dit aan als verduidelijking van de onmacht om meer dan de eigen omgeving zelfs, in een enkel begrip te persen, en of stel je Der Mouw persoonlijk als voorbeeld dat hij de wereld zo beziet?
Er zijn zaken die niet in begrippen te persen zijn natuurlijk. Ik wees eerder al impliciet erop dat ik het G-woord zelf als een vorm van afgoderij zie. Ik word herinnerd aan Nietzsche's opmerking dat "de vooronderstelling dat geen woord letterlijk genomen wordt de voorwaarde is om überhaupt te kunnen spreken". Dat inzicht lijkt me de geboorte van de poëzie en de filosofie - hoe had Spinoza anders zijn gedicht kunnen schrijven?
Al weer een half leven geleden had ik zo een inval. Heel korte tekst die nog steeds op mijn versterker staat:

“Je bent wat je herkent”.

Zelfde inzicht. Tot mijn verrassing, want dat kom ik zelden tegen.

Roeland
Mooi, maar nou juist zo'n conceptie van het heilige heeft meer plek bij de hindoes dan waar dan ook.

Om met het einde van het gedicht af te sluiten:
Brahman, mijn orgelpunt,
Brahman, die schertsen kunt
In beide tertsen, gunt
Uw adoratie
Voor Uw wereldchoraal
Ook mij Uw orgeltaal,
Geef bij dreunend pedaal
Celestagratie.

'T wordt laat al; ik moet gaan.
Trouw zie ik 't kerkje staan;
Als aardsch geluk vergaan
Is 't wolkenvischje.
Na eeuwig oogenblik
In tijdloos wereld-Ik
Zorg ik, dat 'k niet verschrik
Het hagedisje.
Beide tertsen dus. Kun je naast je tekst op je versterker zetten!
"De cirkel van de eeuwige terugkeer, verschil en herhaling (die [de cirkel] van het identieke en het tegenstrijdige ongedaan maakt) is een kronkelige cirkel waarin Gelijkheid alleen wordt gezegd van datgene wat verschilt." (Gilles Deleuze)

https://fanged-nominals.blogspot.com/
Bastiaan73
Forum fan

Bericht door Bastiaan73 »

bonifacius schreef: 11 apr 2023 17:05
heeck schreef: 11 apr 2023 16:44 Welke staat van verlichting nu nastrevenswaardig wordt gevonden is nog steeds duister:
Ja, je gaat de staat van verlichting niet kunnen wegen en meten met instrumenten. :lol:
heeck schreef: 11 apr 2023 16:44 Bonifacitius
Krijgt uitzicht tot voor de eigen geboorte (zijn wat je was voor je werd geboren), wat ik zelf als mijn eigen non-bestaan zou benoemen.
Lijkt wat teveel op een extreme Out-Of-Body ervaring.
Verlichting heeft niets met bijna-dood ervaringen te maken hoor! :laughing5:

Het is vrij simpel: De mens die verlicht is ziet zichzelf zonder etiketten en zonder zichzelf met allerlei dingen te identificeren. Hij ziet zichzelf niet als iets dat losstaat van de wereld: hij is de wereld. Zijn oude zelf is volkomen verdwenen en hij is als een mens die vreselijk rijk is, maar die zijn bezittingen doorlopend weggeeft. Hij is niet rijk, want hij heeft niets – maar hij is niet arm, want hij geeft zonder ophouden, bezitloos. Zo is de mens van zelfrealisatie zonder ego; hij heeft de mogelijkheid verloren om zich met het een of het ander te identificeren. Hij is tijdloos en ruimteloos, hij leeft dieper dan de bron waar de wereld uit voortkomt, dieper dan woorden en gedachten.
Maar breek je hoofd er niet over Heeck.
Verlichting is een totale ommekeer en transformatie van het bewustzijn.
Voordat de wereld er was, was er bewustzijn. De mens wordt geboren in het bewustzijn, zijn levensduur speelt zich af in het bewustzijn en ten slotte lost hij zich weer op in het Absolute.
Iemand die van zichzelf beweert dat hij verlicht is is het uiteraard niet. Misschien is hooguit (door bepaalde drugs o.i.d.) het bewustzijn veranderd en vervolgens een bepaalde waan ontstaan. Die waan 'verlichting' noemen ligt dan voor de hand.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

heeck schreef: 11 apr 2023 20:55 Bonifacius,

Ik blijf maar vragen of verlicht zijn aanbevelenswaardig is...
Spirituele verlichting? Vergeet het maar!
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Bastiaan73
Forum fan

bonifacius schreef: 12 apr 2023 00:25

Het komt op mij over dat heeck om een zelf geformuleerde reactie vraagt, niet om linkjes naar boeken of YouTube 'goeroes'. Je zegt daar eigenlijk mee: "koop en lees dit boek en luister naar deze 'goeroe', dan zul je begrijpen wat het is om verlicht te zijn, zoals ik." Maar antwoorden met linkjes naar externe websites lijkt me niet de bedoeling van een discussieforum. Als je je 'verlichting' niet met je eigen woorden kunt verwoorden/toelichten is deze blijkbaar ook niet op een eigen, persoonlijke beleving gebaseerd.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

VseslavBotkin schreef: 11 apr 2023 03:23 Over waarheid zelf valt echter niks te zeggen, omdat het nergens van afhankelijk is. Waarheid, zou je kunnen zeggen, leeft dan in stilte.
Dat lijkt mij niet waar.
De waarheid is een reeks veronderstellingen die waar zijn.
Een veronderstelling is waar als zij (beter dan enig alternatief) overeenkomt met onze waarnemingen.
Derhalve is waarheid afhankelijk van waarnemingen en van onze capaciteit om veronderstellingen te maken.
bonifacius schreef: 11 apr 2023 13:20
R.S. Balsekar schreef: De ultieme waarheid, zoals Ramana Maharshi, Nisargadatta Maharaj en alle wijzen voor hen duidelijk hebben gesteld, is dat er schepping noch destructie bestaat, geboorte noch dood, lotsbestemming noch vrije wil, pad noch eindbestemming.
De “Ultieme” waarheid bestaat niet, aangezien wij noch de Ultieme waarnemingen hebben gedaan, noch de ultieme veronderstellingen hebben bedacht. Elke beeldend kunstenaar kan je vertellen dat zijn schepping wél bestaat, totdat ze uiteraard vernietigd wordt. Geboorte en dood zijn waargenomen, lotsbestemming, vrije wil, en eindbestemming niet. Ze zijn slechts veronderstellingen die (nog) niet waar zijn.
Ik wens u alle goeds
bonifacius
Diehard

Peter van Velzen schreef: 12 apr 2023 04:23 ....
Derhalve is waarheid afhankelijk van waarnemingen en van onze capaciteit om veronderstellingen te maken.
Jij hebt het over persoonlijke ervaringen, gevoelens en ideeën.
Nisargadatta Maharaj zag hoezeer mensen vastzaten aan eigen persoonlijke ervaringen, gevoelens en ideeën.
Peter van Velzen schreef: 12 apr 2023 04:23 De “Ultieme” waarheid bestaat niet, aangezien wij noch de Ultieme waarnemingen hebben gedaan, noch de ultieme veronderstellingen hebben bedacht.
Jawel, de "ultieme" waarheid, de finale waarheid,bestaat wel, maar die ontdek je niet zolang je vastzit aan eigen persoonlijke ervaringen, gevoelens en ideeën.
bonifacius
Diehard

Bastiaan73 schreef: 12 apr 2023 00:54 @bonifacius ... Als je je 'verlichting' niet met je eigen woorden kunt verwoorden/toelichten is deze blijkbaar ook niet op een eigen, persoonlijke beleving gebaseerd.
zie wat ik eerder typte...
bonifacius schreef: 11 apr 2023 15:09 Heel kort,
wat is verlichting? verlichting betekent het einde van conceptualiseren - het fenomenale universum zien zonder oordeel - zijn wat je was voordat je werd geboren.
bonifacius
Diehard

heeck schreef: 11 apr 2023 20:55 Bonifacius:...

Maar stel je gerust over het breken van mijn hoofd dat bij zulke tegenstrijdige antwoorden die er op mijn vragen binnenkomen, vast niet zal gebeuren.

Roeland
Ik maak me geen zorgen over jou Roeland. Ooit zal de waarheid jou vinden....
Dat doet ze bij iedereen vroeg of laat.
Zie ook...
“In grote lijnen zijn er twee wegen: één met behulp van buiten, óf een innerlijke. Ofwel je trekt in bij iemand die de Waarheid kent en je onderwerpt jezelf onvoorwaardelijk aan zijn leiding en aan zijn vormende invloed op je; of je zoekt naar de leermeester in jezelf en je volgt je innerlijke licht, waar het je ook heen voert.”

bron: Nisargadatta Maharaj | De waarheid zal jou vinden… / Uit ‘ZIJN’ | hoofdstuk 11
Moest je iemand die de Waarheid kent willen vinden dan kijk je maar is daar bv. > https://hanslaurentius.com
Hans Laurentius' laatste boek 'Valse Noten' is uitdrukkelijk bedoeld voor hen die meer volwassen en/of wakkerder willen zijn of worden (niet voor bevreesde middenmoters dus), zo schrijft hij zelf.
HierEnNu schreef: 11 apr 2023 15:59
bonifacius schreef: 11 apr 2023 15:09 Ik Ben 'Dat'. :wink:
Wie niet? :mrgreen:
Iedereen! 8*)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Bastiaan73 schreef: 12 apr 2023 00:54
bonifacius schreef: 12 apr 2023 00:25

Het komt op mij over dat heeck om een zelf geformuleerde reactie vraagt, niet om linkjes naar boeken of YouTube 'goeroes'. Je zegt daar eigenlijk mee: "koop en lees dit boek en luister naar deze 'goeroe', dan zul je begrijpen wat het is om verlicht te zijn, zoals ik." Maar antwoorden met linkjes naar externe websites lijkt me niet de bedoeling van een discussieforum. Als je je 'verlichting' niet met je eigen woorden kunt verwoorden/toelichten is deze blijkbaar ook niet op een eigen, persoonlijke beleving gebaseerd.
Kennelijk schrijf ik behoudens een enkele typo, helder genoeg.
En ik neem aan dat eenieder naar beste inzicht heeft geantwoord zodat ik dit topic kan verlaten.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
bonifacius
Diehard

Ik blijf maar vragen of verlicht zijn aanbevelenswaardig is en je komt met een astandelijke tekst die je afsluit met een geloofsovertuiging over een los van levende wezens staand bewustzijn.
Ik googlde net even op "vrijdenkers en advaita" en vond deze van een drie jaar geleden...
Hopper schreef: 09 feb 2020 13:41 Het is dieptreurig dat mensen die zich vrijdenkers noemen deze materie niet begrijpen.
Zolang er nog een 'wie' is kan het denken nooit vrij zijn, want dat staat dan ten dienste van diezelfde 'wie'.
Maar ook zogenaamde vrijdenkers zijn dat alleen maar uit naam.
Dat waarheid alleen is voorbehouden aan hen die zich buiten het 'wie' weten te positioneren dat kunnen ze niet begrijpen.
En zo komen ook de zogenaamde vrijdenkers niet verder dan dogma's.
En dat hebben ze dan weer gemeen met hun christelijke broeders en zusters.
En jij daarop toen...
heeck schreef: 09 feb 2020 14:31 Hopper,

Ik vroeg je na over je opgewondenheid die mij in tegenspraak lijkt met jou eigen vraag over jouw eigen geinteresseerd zijn.
Niet over jouw particuliere betekenistoekenning aan “geloof” of “waarheid”.
:lol: :lol: :lol:
In tegenstelling tot forumlid Hopper die dat schreef vind ik het helemaal niet treurig dat mensen, vrijdenkers of wie dan ook, deze materie niet begrijpen.
Integendeel: Advaita uit het Hindoeïsme of zijn evenknie Dzogchen uit het Tibetaans Boeddhisme boeit je of niet en je begrijpt waarover het gaat of niet.
Snap je er niets van, boeit het je niet?
Dat is dan 'wat is'.
:walk:
Bastiaan73
Forum fan

bonifacius schreef: 12 apr 2023 08:11
Bastiaan73 schreef: 12 apr 2023 00:54 @bonifacius ... Als je je 'verlichting' niet met je eigen woorden kunt verwoorden/toelichten is deze blijkbaar ook niet op een eigen, persoonlijke beleving gebaseerd.
zie wat ik eerder typte...
bonifacius schreef: 11 apr 2023 15:09 Heel kort,
wat is verlichting? verlichting betekent het einde van conceptualiseren - het fenomenale universum zien zonder oordeel - zijn wat je was voordat je werd geboren.
"Zijn wat je was voordat je werd geboren" klinkt heel mystiek en interessant maar het betekent natuurlijk niets. En het universum is een voor mensen vijandige omgeving: een vacuüm waarin we niet kunnen overleven.
bonifacius
Diehard

Bastiaan73 schreef: 12 apr 2023 09:38 "Zijn wat je was voordat je werd geboren" klinkt heel mystiek en interessant maar het betekent natuurlijk niets.
Dat wat je bent is een mysterie. Je kunt daar woorden aan geven als stilte, aanwezigheid of bewustzijn, maar het blijft een mysterie dat niet in woorden kan worden uitgedrukt.
Bastiaan73 schreef: 12 apr 2023 09:38 En het universum is een voor mensen vijandige omgeving: een vacuüm waarin we niet kunnen overleven.
Ik denk bij het woord 'universum' niet aan het heelal, de ruimte, waar de mens enkel met raket en ruimtepak in terechtkomt.
Het universum waar ik aan denk is niet vriendelijk voor een klein, egocentrisch zelf. Alles wat we denken dat we zijn, gaan we verliezen; de dood treft ons allemaal. Maar omdat wij het universum zijn — wij zijn van het universum en het is van ons, zonder echte scheiding — is het niet onvriendelijk. Ik geloof in een harmonie, een elegantie en heelheid die zowel hier bij ons als in ons aanwezig is, en ook ons bevattingsvermogen ver te boven gaat.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Ik heb een aantal boeken van Tolle gelezen en heb daar heel veel van geleerd. Na het lezen van het eerste boek heb ik tot tweemaal toe een ervaring gehad van verlichting. Dat duurde een paar weken zelfs. Dat kwam ook door de zware situatie waarin ik toen zat, waardoor die ervaring van rust en inzicht veel meer contrast had. En door die ervaring weet ik nu hoe het ook kan. De mens leeft met de (vooral slechte) ervaringen van vroeger, projecteert die op toekomst (het zal wel weer fout gaan) en leeft dan met die houding in 'het moment'. Het is dus zeker een proces van volwassen worden. En een proces van loslaten, loslaten van oordelen en veroordelen.

Wat ik een heel mooi moment vond, en ik kan dat nog steeds oproepen en gebruik dat ook, dat is het niet-interpreteren van zintuiglijke waarnemingen. Stel je voor dat je in een drukke stationshal staat, omringd door pratende mensen, omroepen van de NS mensen, en bovendien een tijdsdruk om je perron te vinden. Het is dan mogelijk om je focussen op de oorverdovende stilte die er heerst buiten al dat lawaai. Dat lawaai is een interpretatie van jouzelf. Die drukte is jouw interpretatie en niet de werkelijkheid. Wat je hoort zijn geluidsgolven, veroorzaakt door mensen en apparaten. Je hoeft daar helemaal niets mee te doen. Die lucht trillingen zijn er niet voor jou, die zijn er gewoon. Stel je voor dat je op een satelliet zit bijv. buiten de dampkring waar geen geluid bestaat, dan merk je dat die hele drukte en dat lawaai helemaal niets voorstelt en inderdaad niets anders is dan geluid. Ik kan op zo'n moment een enorme rust ervaren, alleen al door te weten dat ik niets hoef te doen met dat lawaai en die drukte om me heen. Het enige wat ik hoef te doen is kijken op een bord en dan naar het juiste perron te lopen. Het lawaai en die drukke mensen om me heen deren me dan niet.

Dit is maar één voorbeeld. Een ander voorbeeld wat ik met herinner uit een boek van Tolle is het verhaal van een boeddhistische monnik die op de vismarkt loopt. Hij vraagt aan de visboer om zijn beste vis. De visboer geeft hem een vis. De monnik zegt dat hij niet zomaar een vis wil, maar de allerbeste vis. De visboer zegt dat er niet één vis is in zijn kraam die niet de allerbeste vis is. Op dat moment begreep die monnik dat er geen moment is dat beter is dan enig ander moment. Dat je niet hoeft te zoeken naar perfectie, het allerbeste iets of de allerbeste ervaring. Het enige moment dat er is is altijd het moment waarin je op dat moment leeft. Als je dat niet doorhebt, ben je altijd aan het wachten op een beter moment, een ander moment dat nog moet gaan komen, terwijl je niet waardeert en geniet van het enige moment dat er is, namelijk het moment waarin je op dat moment leeft.

Zoals je ziet, vanuit vele tradities zijn er vergelijkbare ideeën te vinden, maar ik vind zelf de boeken van Tolle enorm leerzaam. Ik had een zelfde ervaring toen ik deze week luisterde naar Rabbi die uitleg gaf over Genesis 1:1. Hij legde uit de de eerste letter van het Hebreeuwse woord voor de mens (אָדָם, adam) al het doel van de mens aangeeft. De eerste letter duidt op het goddelijke, zoals het woord voor God ook begint met de letter א. rest van het woord (דָם, bloed) geeft aan waar de mens vandaan komt. Het doel van de mens zou dus zijn om zich los te maken van zijn puur lichamelijke bestaan en te beseffen dat hij een opdracht heeft om het goddelijke te zoeken. Zelfs voor een atheïst als ikzelf is dit te begrijpen, en ik zie een idee dat vergelijkbaar is met het Boeddhisme.

Ik zie in geen van deze tradities aanleiding om te geloven dat er religie of godsgeloof nodig is om verlichting te bereiken. Het gebeurt allemaal in onze eigen geest en ik denk dat iedereen verlichting kan bereiken. Tenminste als hij dat verlangen heeft.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
bonifacius
Diehard

Henry II schreef: 12 apr 2023 10:12 Ik heb een aantal boeken van Tolle gelezen en heb daar heel veel van geleerd. Na het lezen van het eerste boek heb ik tot tweemaal toe een ervaring gehad van verlichting. Dat duurde een paar weken zelfs. Dat kwam ook door de zware situatie waarin ik toen zat, waardoor die ervaring van rust en inzicht veel meer contrast had. En door die ervaring weet ik nu hoe het ook kan. De mens leeft met de (vooral slechte) ervaringen van vroeger, projecteert die op toekomst (het zal wel weer fout gaan) en leeft dan met die houding in 'het moment'. Het is dus zeker een proces van volwassen worden. En een proces van loslaten, loslaten van oordelen en veroordelen.
....
Wauw, mooie post Henry! Ontroerd me, ik pink er een traantje van weg.
Bedankt voor het delen! Ik heb je post opgeslagen in een tekstbestand op mijn computer.
Henry II schreef: 12 apr 2023 10:12 Het is dus zeker een proces van volwassen worden. En een proces van loslaten, loslaten van oordelen en veroordelen.
....
Wat ik al eerder schreef dus...
bonifacius schreef: 31 mar 2023 21:54 ...
Voilà, verlichting is geestelijke volwassenheid, ware menswording!
Niets mysterieus aan! 8*)
Maar dat begrijpt men pas na een proces van lange rijping, vaak als gevolg van intens lijden, 'de weg van het kruis' zoals Eckhart Tolle dat noemt.
Henry II schreef: 12 apr 2023 10:12 ....
Ik zie in geen van deze tradities aanleiding om te geloven dat er religie of godsgeloof nodig is om verlichting te bereiken. Het gebeurt allemaal in onze eigen geest en ik denk dat iedereen verlichting kan bereiken. Tenminste als hij dat verlangen heeft.
Je begrijpt het helemaal. :love1:
Wie het niet begrijpt lacht / wuift het allemaal weg met een 'stelt weinig voor …’, vraagt om objectiveerbare kennis, wetenschappelijke argumenten, heeft het over “verlichting” van een of andere smaak etc.

Goh zeg, ik kan het niet laten onderstaande uit Eckhart Tolle's e-boek, waarvan ik de papieren versie 22 jaar geleden al kocht te posten.
Voorwoord van Eckhart Tolle bij deze nieuwe Nederlandse uitgave

Het verschijnen van deze nieuwe Nederlandse uitgave van De kracht van het Nu valt samen met mijn vierde bezoek aan Nederland sinds de eerste Engelse editie van dit boek verscheen in 1998. Het boek heeft al een groot aantal mensen In dit land bereikt en ik verwacht dat deze nieuwe uitgave nog veel meer mensen zal bereiken. Ik heb er geen enkele twijfel over dat er in Nederland een grote mate van bereidheid tot spiritueel ontwaken is en dat een behoorlijk deel van de bevolking al in het proces zit van deze verschuiving in bewustzijn.

Het is nu vijftien jaar geleden dat de eerste editie van De kracht van het Nu is verschenen en nog steeds levert het boek een bijdrage aan de zo noodzakelijke transformatie van bewustzijn. Hoewel ik het voorrecht had het in de wereld te mogen zetten, is het boek een eigen leven gaan leiden en is het een kracht op zich geworden. Het heeft zijn weg gevonden naar miljoenen lezers over de hele wereld van wie velen mij hebben geschreven over de verandering die het boek in hun leven teweeggebracht heeft. Door de enorme hoeveelheid brieven en mails die ik ontvang kan ik spijtig genoeg niet meer persoonlijk reageren. Ik zou dan ook deze gelegenheid willen aangrijpen om mijn diepe dankbaarheid te uiten jegens al diegenen die me hebben geschreven om mij deelgenoot te maken van hun ervaringen. Veel berichten hebben me ontroerd en diep geraakt en er is voor mij geen twijfel mogelijk dat er in de wereld een niet eerder gekende verandering in bewustzijn gaande is.

Niemand had kunnen voorspellen dat het boek zo’n vlucht zou nemen toen de eerste uitgave in 1998 bij Namasté Publishing het licht zag in een oplage van drieduizend exemplaren. Het eerste jaar na verschijnen vond het boek zijn weg naar de lezers uitsluitend dankzij mond-tot-mondreclame. Dat was de tijd dat ik iedere week persoonlijk een paar exemplaren langsbracht bij enkele boekhandeltjes in Vancouver, wat ik overigens enorm bevredigend vond, omdat ik wist dat ieder boek dat ik afleverde iemands leven zou kunnen veranderen. Ik kreeg ook hulp van vrienden; zij zorgden ervoor dat het boek terechtkwam in spirituele boekwinkels in een wijdere omgeving: Galgary, Seattle, Californië, Londen. Stephen Gawtry, de bedrijfsleider van Watkins, een van de oudste spirituele boekhandels in Londen schreef in die tijd: ‘Ik zie grote dingen gaan gebeuren met dit boek.’ Hij kreeg gelijk, een jaar na verschijnen was De kracht van het Nu uitgegroeid tot een ‘underground bestseller’, zoals een recensent het later uitdrukte. Nadat het boek een aantal positieve recensies had ontvangen in verscheidene kranten en tijdschriften, versnelde de groei en werd explosief toen Oprah Winfrey erover begon te spreken, nadat ze er zelf diep door was geraakt. Vijf jaar na verschijnen van de eerste editie stond De kracht van het Nu op plaats numero 1 van de New York Times bestsellerlijst. Inmiddels is het in vijfenveertig talen vertaald, is het overal zeer goed ontvangen en is het een bestseller geworden, zelfs in India, een land dat door velen beschouwd wordt als de bakermat van het streven naar spirituele verlichting.

De meeste van de duizenden brieven en mails die ik ontving waren afkomstig van gewone mannen en vrouwen, maar er waren ook brieven bij van boeddhistische monniken en christelijke nonnen, van mensen in de gevangenis of met een terminale ziekte. Psychotherapeuten hebben me laten weten dat ze het boek aan hun cliënten aanbevelen of het gedachtegoed ervan in hun werk inbouwen. Uit veel van de brieven en e-mails blijkt dat de problemen sterk verminderen of compleet verdwijnen door het lezen van De kracht van het Nu en het toepassen van de ideeën uit het boek. Er wordt vaak gesproken over de verbluffende en weldadige effecten van bewustwording van je innerlijk lichaam, het gevoel van vrijheid als gevolg van het loslaten van je identificatie met je persoonlijke verhaal en levenssituatie. Ook maken ze melding van het vinden van innerlijke rust, die ontstaat als je leert je mentaal-emotionele weerstand op te geven tegen het ‘zo-zijn’ van het huidige moment. Velen hebben het boek meerdere keren gelezen en ze zeggen dat de tekst niets van zijn nieuwheid verliest, ook al lees je hem vaker. Integendeel, het transformerende vermogen van het boek wordt niet minder, maar het werkt juist intenser.

Hoe sterker het disfunctionerende verstand de overhand krijgt in de wereld, iets waarvan we iedere dag via de media getuige kunnen zijn, des te meer mensen gaan beseffen hoe noodzakelijk en urgent een radicale verandering in bewustzijn is, als de mensheid zichzelf en de aarde tenminste niet wil vernietigen. Deze noodzaak en ook het feit dat miljoenen mensen openstaan voor een nieuw bewustzijn vormen de achtergrond van het ‘succes’ van De kracht van het Nu.

Dat betekent uiteraard niet dat iedereen er positief op reageert. Bij veel mensen, evenals in de meeste van de politieke en economische structuren en het grootste deel van de media, is het oude bewustzijn nog zeer sterk aanwezig. Iemand die zich nog steeds volledig identificeert met de stem in zijn hoofd – de constante stroom willekeurige gedachten – zal absoluut niet onderkennen, waar het in De kracht van het Nu om gaat. Zo gaven lezers die erg enthousiast waren het boek soms aan vrienden of familieleden en waren dan verrast en teleurgesteld als de ontvanger er erg lauw op reageerde en niet verder kwam dan een paar pagina’s. ‘Stelt weinig voor …’ was het enige wat Time Magazine kon zeggen over een boek waarvan zo velen in de wereld vonden dat het hun leven veranderd had. Ieder gedachtegoed dat de schijnwerper en de aandacht op het ego richt, zal bovendien vanzelf ik-zuchtige reacties en verzet oproepen en aangevallen worden.

Ondanks het onbegrip en de kritische geluiden die te horen waren, was de algehele respons vanuit de hele wereld overweldigend positief. Ik verwacht dat de komende jaren nog eens miljoenen lezers hun weg naar De kracht van het Nu zullen vinden en dat het boek zeker zal blijven bijdragen aan het ontstaan van een nieuw bewustzijn en een meer verlichte mensheid.

Eckhart Tolle

Fragment uit De kracht van het nu / Eckhart Tolle
Oktober 2013
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

bonifacius schreef: 12 apr 2023 11:04Goh zeg, ik kan het niet laten onderstaande uit Eckhart Tolle's e-boek, waarvan ik de papieren versie 22 jaar geleden al kocht te posten.

<<< knip >>>
Dat is nogal een lap tekst! Kun je het samenvatten zodat duidelijk is waarom het voor een ander interessant genoeg is om de tijd aan te besteden? Eckhart Tolle doet niet mee aan deze discussie, dus wat stel jijzelf eigenlijk ter discussie hiermee wat jij verdedigingswaardig vindt?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
Plaats reactie