Oliebol schreef: ↑23 dec 2021 12:30
Rereformed schreef: ↑23 dec 2021 10:42
De rode draad van het christelijk geloof schijnt jou geheel te ontgaan. Het is juist de Jezus van drie evangeliën die voortdurend dreigt met de hel. Het kinderachtige geloof in de magische kracht om God tevreden te stellen via de kruisdood van deze held die zogenaamd uit de hemel afkomstig is, is voorwaarde voor eeuwig behoud en de centrale leer van het christelijk geloof. Dit geloof heeft twintig eeuwen geloofsfanatisme aangewakkerd en twintig eeuwen van psychische angsten van hel en verdoemenis onder miljoenen geproduceerd en is al die tijd een vijand van de rede geweest.
En tevens is het de inspiratiebron geweest voor onnoemlijk veel naastenliefde, kunst, filosofe etc. Het mes van religie snijdt aan twee kanten.
En ligt hier nog een argument in besloten? Je negeert wat ik schreef en komt aan met "naastenliefde, kunst en filosofie" dat voorkomt in iedere cultuur en zijn inspiratie vindt in iedere cultuur. Maar het argument is des te ongerijmder wanneer men zich bedenkt dat interesse voor kunst en cultuur en filosofie juist zo volkomen afwezig is bij Jezus. Nietzsche zette ooit heel scherp uiteen hoe de zaak er voor staat: "Alle historie, alle natuurwetenschap, alle psychologie, alle boeken, alle kunst - zijn 'weten' is niets anders dan
reine dwaasheid ten aanzien van het feit
dat er zoiets bestaat. Zo iemand begrijpt niet eens dat er andere leerstelsels
kunnen zijn. Wanneer hij zulks aantreft zal hij uit innig mededogen over 'blindheid' treuren, - want hij is het 'licht'."
Het lijkt wel antitheïsme daarin.
Ja en? Wat is er zo bezwaarlijk aan een geloof tegen te staan dat geen redelijke basis heeft en hel- en verdoemenis predikt voor hen die er niet in willen geloven?
Jezus dreigt met de hel, en predikt naastenliefde. Heb je ook zulke problemen met de wetten van bijv Nederland? Of campagnes van de politie tegen criminaliteit? Of beperkt je aversie tegen straf zich alleen tot religie?
Moet iemand het voor je uitleggen dat helstraf en "voor eeuwig verloren gaan" iets anders is dan geldelijke boetes of gevangenisstraf voor een aantal jaren? Daarnet gebruikte je het argument dat iets van een andere orde is, en nu zie je het opeens niet?
Overigens vervalt de geldigheid van het prediken van naastenliefde mijns inziens niet bij het daarnaast prediken van straf bij onwenselijk gedrag.
Nogmaals: "straf bij onwenselijk gedrag" is iets van een geheel andere orde dan helstraf.
Daarenboven is helstraf die gegeven wordt omdat men het evangelie niet wilde aannemen een bijzonder perverse interpretatie van "onwenselijk gedrag". Maar blijkbaar ben je niet bekend met hoe het evangelie van Marcus eindigt:
"Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld." (Mc. 16:16)
Rereformed schreef: ↑23 dec 2021 10:42
Spreekt hier iemand die zich dat oprecht afvraagt of iemand die eigenlijk al een beetje een oordeel klaar geeft liggen? Tip: jij bent niet de enige op deze wereld die een zich in de materie heeft verdiept, Grieks leest etc.
Je wordt een beetje kribbig, maar je reaktie op wat ik schreef geeft nog steeds geen aanleiding om te denken dat je je erg verdiept hebt in de teksten van het christelijk geloof en de twintig eeuwen christelijke geschiedenis.
Overigens, iemand die Grieks leest zou moeten weten dat er voor kunst, filosofie en wetenschap geen christelijke religie nodig is, sterker nog, dat dát de basis is voor onze cultuur.
Ook heb je je opstelling van "een beetje gelovig" ingevuld met opvallend maar één woord, naastenliefde. Dat kan echter heel goed bestaan zonder een sprankje van religieus geloof. Het blijft mij dus volstrekt onduidelijk wat onder jouw "een beetje gelovig" verstaan moet worden.