Diverse teksten, auteurs en rode draden.

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Oliebol

Diverse teksten, auteurs en rode draden.

Bericht door Oliebol »

Peter van Velzen schreef: 13 dec 2021 02:28
Oliebol schreef: 12 dec 2021 11:29
Ik zweef afhankelijk van t moment tussen atheïsme en (voornelijk) zéér vrijzinnig christelijk geloof in. Gemiddeld genomen ben ik iemand die gelooft in Iets, de woorden van Jezus over naastenliefde, en denkt dat er na de dood niets is. Zo ongeveer.
Il geloof dat de meeste Christelijke kerkgenootschappen dat geen "Christelijk geloof" zouden noemen, ook al denken veel van hun leden er wellicht ook zo over. Besef je overigens dat naastenliefde - volgens het "Lucas" Evangelie wederkerig dient te zijn? (je moet haar beoefenen jegens mensen die jou óók een barmhartig hart toe dragen).
Besef jij overigens dat dit vers in het Lucas Evangelie niet het enige vers is dat over naastenliefde gaat? Iets zegt mij dat je dat heel goed weet. Als in officiële EU parlement en commissie documenten wel eens naar de grote lijn gekeken moet worden om ogenschijnlijke uitzonderingen cq tegenspraken op hun plek te zetten, en daar tientallen hoogopgeleide en dikbetaalde juristen aan gewerkt hebben, mogen we denk ik niet van zo'n oud geschrift verwachten dat het secuur tot in de laatste gaatjes is. Verder zijn het meerdere auteurs met allemaal hun eigen kijk en geloofsbeleving.
.
Deze discussie afgesplitst van het voorstel topic van Oliebol. De titel en het startmoment zijn geprikt, daar er geen expliciet onderwerp is genoemd. Maria
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Oliebol hier

Bericht door Peter van Velzen »

Oliebol schreef: 22 dec 2021 19:22 Besef jij overigens dat dit vers in het Lucas Evangelie niet het enige vers is dat over naastenliefde gaat? Iets zegt mij dat je dat heel goed weet. Als in officiële EU parlement en commissie documenten wel eens naar de grote lijn gekeken moet worden om ogenschijnlijke uitzonderingen cq tegenspraken op hun plek te zetten, en daar tientallen hoogopgeleide en dikbetaalde juristen aan gewerkt hebben, mogen we denk ik niet van zo'n oud geschrift verwachten dat het secuur tot in de laatste gaatjes is. Verder zijn het meerdere auteurs met allemaal hun eigen kijk en geloofsbeleving.
Dat besef ik wel degelijk, maar besef jij dat de barmhartige samaritaan alleen dáár wordt opgevoerd en alleen dáár een uitleg staat, over wie je "naaste" is?
Maar je hebt volkomen gelijk met je slotzin! Dat is precies war Bart D. Ehrman in zijn boeken en voordachten uitlegt. De verschillen tussen de Evangeliën (naast vergissingen) vaak bewuste keuzes van de Evangelisten. Zo ook hier, want "Lucas" werd waarschijnlijk geschreven door een aanhanger van Paulus, die de prediking tot de niet-Joden voorstond. (samaritanen waren geen Joden)
Ik wens u alle goeds
Oliebol

Bericht door Oliebol »

Jij noch ik noch Bart weten of het bewuste keuzen waren. We kunnen alleen maar analyseren en achteraf proberen theorieën te formuleren.

Overigens getuigt het mijns inziens van kwade wil om niet de rode draad te zien, in vooral de vier evangeliën, van vergiffenis en liefde. Dat daar af en toe invloeden binnensijpelden over concurrende fracties etc is helaas een mogelijkheid.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Oliebol schreef: 23 dec 2021 07:42 Overigens getuigt het mijns inziens van kwade wil om niet de rode draad te zien, in vooral de vier evangeliën, van vergiffenis en liefde. Dat daar af en toe invloeden binnensijpelden over concurrende fracties etc is helaas een mogelijkheid.
Je zou dit eens moeten overdenken: iedere moslimgelovige zal iemand met kritiek op hun geloof met soortgelijke woorden pareren.

De rode draad van het christelijk geloof schijnt jou geheel te ontgaan. Het is juist de Jezus van drie evangeliën die voortdurend dreigt met de hel. Het kinderachtige geloof in de magische kracht om God tevreden te stellen via de kruisdood van deze held die zogenaamd uit de hemel afkomstig is, is voorwaarde voor eeuwig behoud en de centrale leer van het christelijk geloof. Dit geloof heeft twintig eeuwen geloofsfanatisme aangewakkerd en twintig eeuwen van psychische angsten van hel en verdoemenis onder miljoenen geproduceerd en is al die tijd een vijand van de rede geweest.
Oliebol schreef:Een beetje gelovig, beetje atheïst, beetje van alles, kijk door diverse brillen naar de ongrijpbare werkelijkheid.
Spreekt hier iemand met een brede kijk op de wereld of iemand die opbiecht zich nergens echt in verdiept te hebben?

In ieder geval welkom op dit forum.
Born OK the first time
Oliebol

Bericht door Oliebol »

Rereformed schreef: 23 dec 2021 10:42
Oliebol schreef: 23 dec 2021 07:42 Overigens getuigt het mijns inziens van kwade wil om niet de rode draad te zien, in vooral de vier evangeliën, van vergiffenis en liefde. Dat daar af en toe invloeden binnensijpelden over concurrende fracties etc is helaas een mogelijkheid.
Je zou dit eens moeten overdenken: iedere moslimgelovige zal iemand met kritiek op hun geloof met soortgelijke woorden pareren.
Ja. Ligt hier nog een argument in besloten? Ik vind de mate van ambivalentie in de koran van een heel ander orde dan die van het nieuwe testament.
Rereformed schreef: 23 dec 2021 10:42 De rode draad van het christelijk geloof schijnt jou geheel te ontgaan. Het is juist de Jezus van drie evangeliën die voortdurend dreigt met de hel. Het kinderachtige geloof in de magische kracht om God tevreden te stellen via de kruisdood van deze held die zogenaamd uit de hemel afkomstig is, is voorwaarde voor eeuwig behoud en de centrale leer van het christelijk geloof. Dit geloof heeft twintig eeuwen geloofsfanatisme aangewakkerd en twintig eeuwen van psychische angsten van hel en verdoemenis onder miljoenen geproduceerd en is al die tijd een vijand van de rede geweest.
En tevens is het de inspiratiebron geweest voor onnoemlijk veel naastenliefde, kunst, filosofe etc. Het mes van religie snijdt aan twee kanten. Het lijkt wel antitheisme daarin. Jezus dreigt met de hel, en predikt naastenliefde. Heb je ook zulke problemen met de wetten van bijv Nederland? Of campagnes van de politie tegen criminaliteit? Of beperkt je aversie tegen straf zich alleen tot relgie? Overigens vervalt de geldigheid van het prediken van naastenliefde mijns inziens niet bij het daarnaast prediken van straf bij onwenselijk gedrag.
Rereformed schreef: 23 dec 2021 10:42 Spreekt hier iemand met een brede kijk op de wereld of iemand die opbiecht zich nergens echt in verdiept te hebben?.
Spreekt hier iemand die zich dat oprecht afvraagt of iemand die eigenlijk al een beetje een oordeel klaar geeft liggen? Tip: jij bent niet de enige op deze wereld die een zich in de materie heeft verdiept, Grieks leest etc.
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

Oliebol schreef: 24 nov 2021 08:06 Ehm is dit forum levend of dood? Vraag ik me zo af. Ik ben Jan, 49, een beetje gelovig, beetje atheïst, beetje van alles, kijk door diverse brillen naar de ongrijpbare werkelijkheid
Kun je eens een voorbeeld geven van de ongrijpbare werkelijkheid ?
Dat kan nogal breed zijn en is anders van persoon tot persoon .
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Oliebol schreef: 23 dec 2021 12:30
Rereformed schreef: 23 dec 2021 10:42 De rode draad van het christelijk geloof schijnt jou geheel te ontgaan. Het is juist de Jezus van drie evangeliën die voortdurend dreigt met de hel. Het kinderachtige geloof in de magische kracht om God tevreden te stellen via de kruisdood van deze held die zogenaamd uit de hemel afkomstig is, is voorwaarde voor eeuwig behoud en de centrale leer van het christelijk geloof. Dit geloof heeft twintig eeuwen geloofsfanatisme aangewakkerd en twintig eeuwen van psychische angsten van hel en verdoemenis onder miljoenen geproduceerd en is al die tijd een vijand van de rede geweest.
En tevens is het de inspiratiebron geweest voor onnoemlijk veel naastenliefde, kunst, filosofe etc. Het mes van religie snijdt aan twee kanten.
En ligt hier nog een argument in besloten? Je negeert wat ik schreef en komt aan met "naastenliefde, kunst en filosofie" dat voorkomt in iedere cultuur en zijn inspiratie vindt in iedere cultuur. Maar het argument is des te ongerijmder wanneer men zich bedenkt dat interesse voor kunst en cultuur en filosofie juist zo volkomen afwezig is bij Jezus. Nietzsche zette ooit heel scherp uiteen hoe de zaak er voor staat: "Alle historie, alle natuurwetenschap, alle psychologie, alle boeken, alle kunst - zijn 'weten' is niets anders dan reine dwaasheid ten aanzien van het feit dat er zoiets bestaat. Zo iemand begrijpt niet eens dat er andere leerstelsels kunnen zijn. Wanneer hij zulks aantreft zal hij uit innig mededogen over 'blindheid' treuren, - want hij is het 'licht'."

Het lijkt wel antitheïsme daarin.
Ja en? Wat is er zo bezwaarlijk aan een geloof tegen te staan dat geen redelijke basis heeft en hel- en verdoemenis predikt voor hen die er niet in willen geloven?
Jezus dreigt met de hel, en predikt naastenliefde. Heb je ook zulke problemen met de wetten van bijv Nederland? Of campagnes van de politie tegen criminaliteit? Of beperkt je aversie tegen straf zich alleen tot religie?
Moet iemand het voor je uitleggen dat helstraf en "voor eeuwig verloren gaan" iets anders is dan geldelijke boetes of gevangenisstraf voor een aantal jaren? Daarnet gebruikte je het argument dat iets van een andere orde is, en nu zie je het opeens niet?
Overigens vervalt de geldigheid van het prediken van naastenliefde mijns inziens niet bij het daarnaast prediken van straf bij onwenselijk gedrag.
Nogmaals: "straf bij onwenselijk gedrag" is iets van een geheel andere orde dan helstraf.
Daarenboven is helstraf die gegeven wordt omdat men het evangelie niet wilde aannemen een bijzonder perverse interpretatie van "onwenselijk gedrag". Maar blijkbaar ben je niet bekend met hoe het evangelie van Marcus eindigt:

"Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld." (Mc. 16:16)

Rereformed schreef: 23 dec 2021 10:42 Spreekt hier iemand die zich dat oprecht afvraagt of iemand die eigenlijk al een beetje een oordeel klaar geeft liggen? Tip: jij bent niet de enige op deze wereld die een zich in de materie heeft verdiept, Grieks leest etc.
Je wordt een beetje kribbig, maar je reaktie op wat ik schreef geeft nog steeds geen aanleiding om te denken dat je je erg verdiept hebt in de teksten van het christelijk geloof en de twintig eeuwen christelijke geschiedenis.
Overigens, iemand die Grieks leest zou moeten weten dat er voor kunst, filosofie en wetenschap geen christelijke religie nodig is, sterker nog, dat dát de basis is voor onze cultuur.
Ook heb je je opstelling van "een beetje gelovig" ingevuld met opvallend maar één woord, naastenliefde. Dat kan echter heel goed bestaan zonder een sprankje van religieus geloof. Het blijft mij dus volstrekt onduidelijk wat onder jouw "een beetje gelovig" verstaan moet worden.
Born OK the first time
Oliebol

Bericht door Oliebol »

outremer schreef: 23 dec 2021 16:07
Oliebol schreef: 24 nov 2021 08:06 Ehm is dit forum levend of dood? Vraag ik me zo af. Ik ben Jan, 49, een beetje gelovig, beetje atheïst, beetje van alles, kijk door diverse brillen naar de ongrijpbare werkelijkheid
Kun je eens een voorbeeld geven van de ongrijpbare werkelijkheid ?
Dat kan nogal breed zijn en is anders van persoon tot persoon .
Het feit dar volgens gangbare theorieën wij slechts excitaties van een aantal quantum velden zijn, en alles wat wij waarnemen, hoe ogenschijnlijk reproduceerbaar en 'feitelijk' ook, slechts percepties zijn van onze hersenen (welke ook slechts excitaties zijn van quantumvelden), geïnterpreteerd door een ongrijpbaar fenomeen als bewustzijn, dat is voor mij behoorlijk ongrijpbaar. Het feit dat alles naar een hoger plan lijkt te willen evolueren, van genoemde excitaties naar atomen naar moleculen naar cellen naar organismen naar wezens die deze keten kunnen observeren en beïnvloeden, is voor ongrijpbaar. Het feit dat er sexuele reproductie, waar, hoe, wat zijn de voordelen evolutionair gezien? Eigenlijk is alles voor mij ongrijpbaar ;)
Oliebol

Bericht door Oliebol »

Rereformed schreef: 23 dec 2021 16:23 En ligt hier nog een argument in besloten? Je negeert wat ik schreef en komt aan met "naastenliefde, kunst en filosofie" dat voorkomt in iedere cultuur en zijn inspiratie vindt in iedere cultuur
Ligt hier nog een argument in besloten? Of is iets pas van waarde als het de exclusieve bron van iets is? Geen idee wat ik van je negeer verder.
Rereformed schreef: 23 dec 2021 16:23Maar het argument is des te ongerijmder wanneer men zich bedenkt dat interesse voor kunst en cultuur en filosofie juist zo volkomen afwezig is bij Jezus
Ken je Jezus soms? Geen idee of wat jij zegt waar is, maar het lijkt me ook irrelevant. De mens put overal inspiratie uit. Moet de bron waaruit geput wordt dan ook zelf iets over kunst zeggen om als bron voor kunst te mogen dienen? Ik volg niets van wat je allemaal stelt hier. Verder vind ik wel degelijk dat Jezus zich met filosofie bezig hield.
Rereformed schreef: 23 dec 2021 16:23 Ja en? Wat is er zo bezwaarlijk aan een geloof tegen te staan dat geen redelijke basis heeft en hel- en verdoemenis predikt voor hen die er niet in willen geloven?
Dat was het argument nietm het argument was dat alle kritiek die jij hebt op religie evenzo van toepassing is op antitheisme. Met enorm veel vervolging, marteling, moord etc tot gevolg. Jij ziet vermoedelijk (de meeste van jouw soort fanatieke antitheisten zijn in mijn ervaring vaak gefrustreerde ex-gelovigen, je forum naam versterkt mijn vermoeden ook) alleen de slechte kanten van religie. Het is goed naar mijn mening om bij alle kanten van religie stil te staan, niet alleen de slechte. Als jij beweert dat religie alleen slechte kanten heeft, denk ik dat jij en ik te weinig basis hebben voor een gesprek.
Rereformed schreef: 23 dec 2021 16:23 Moet iemand het voor je uitleggen dat helstraf en "voor eeuwig verloren gaan" iets anders is dan geldelijke boetes of gevangenisstraf voor een aantal jaren? Daarnet gebruikte je het argument dat iets van een andere orde is, en nu zie je het opeens niet?
Uiteraard is het van ander orde, maar een expert als jij weet waarschijnlijk ook de discussie rondom de gebruikte bewoording voor het in het Nederlands met 'eeuwig' vertaalde, iedereen die liefde kent, kent God, de ongelovigen staan de wetten van God op het hart geschreven etc. Er is voor mij meer dan voldoende bodem in t NT om aan te nemen dat "niet in Jezus geloven dus eeuwig branden" te betwisten valt. Overigens, je bent dan dus logischerwijs ook faliekant tegen de doodstraf. Prima. Ik niet. Bij voldoende bewijs althans.
Rereformed schreef: 23 dec 2021 16:23 "Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld." (Mc. 16:16)
Zie hierboven.

Rereformed schreef: 23 dec 2021 10:42 Je wordt een beetje kribbig, maar je reaktie op wat ik schreef geeft nog steeds geen aanleiding om te denken dat je je erg verdiept hebt in de teksten van het christelijk geloof en de twintig eeuwen christelijke geschiedenis.
Overigens, iemand die Grieks leest zou moeten weten dat er voor kunst, filosofie en wetenschap geen christelijke religie nodig is, sterker nog, dat dát de basis is voor onze cultuur.
Prima dat jij denkt dat ik me er niet in verdiept heb. Dat mag je dan mooi argumenteren. En zo'n hoogover losse flodder is geen argument. Verder laat je laatste alinea mooi zien hoe jij nogal getriggerd wordt. Je laatste alinea heeft echt totaal niets te maken met de discussie, maar je wijk het ogenschijnlijk even graag spuien? En ja, (lichtelijk) kribbig. Je komt er nogal arrogant en met twee gestrekte benen in, naar mijn beleving. Desondanks wens ik jou een Zalige Kerst.
Maria
Moderator

Re: Diverse teksten, auteurs en rode draden.

Bericht door Maria »

Ik haak hier even in als moderator.
Signalerend.

De toonzetting is van het begin af aan confronterend.
Dan komt van het één het ander.
Oliebol schreef: 23 dec 2021 07:42 Overigens getuigt het mijns inziens van kwade wil om niet de rode draad te zien, in vooral de vier evangeliën, van vergiffenis en liefde.
Hierna wordt dat alleen sterker.
En dan is er een toon gezet, waar men nog moeilijk omheen kan of je moet er bewust van wegkijken en die woorden negeren.
Dat zal de één doen en de ander minder zin in hebben.

Ik zou (aan allemaal) willen verzoeken, geen sterke uitspraken te doen die een oordeel over de ander suggereren, zeker daar je elkaar verder nog niet kent, om zo een zuivere discussie niet verder te frustreren.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Oliebol

Bericht door Oliebol »

Excuses voor mijn aandeel hierin.
Oliebol

Bericht door Oliebol »

En dank voor je genomen moeite!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Oliebol schreef: 23 dec 2021 07:42 Jij noch ik noch Bart weten of het bewuste keuzen waren. We kunnen alleen maar analyseren en achteraf proberen theorieën te formuleren.

Overigens getuigt het mijns inziens van kwade wil om niet de rode draad te zien, in vooral de vier evangeliën, van vergiffenis en liefde. Dat daar af en toe invloeden binnensijpelden over concurrende fracties etc is helaas een mogelijkheid.
Met je eerste alinea ben ik het deels eens. We kunnen het ze niet vragen dus zeker weten doen we het niet.

Ik denk echter niet dat iemand die geen rode draad in de evangeliën ziet, miet noodzakelijkerwijs van kwade wil is. Misschien ben ik wel erg kortzichtig, maar ik had nog geen draad van vergiffenis en liefde opgemerkt. Ik ben het overigens ook niet eens met Rereformed. Hij verwart Jezus met de Avangelisten en met de kerk uit het verleden en heden, Jezus zag (waarschijnlijk) de Hel niet als eeuwige martelkamer maar als eenmalige afvalverbranding, Hij dacht immers dat het einde der tijden nabij was (Dat althans predikte hij volgens "Marcus") en God geweldadig zou gaan ingrijpen in de wereld. Dat is indertijd niet gebeurd, en dus hebben "zijn" volgelingen dat op de lange termijn (in de eeuwigheid?) geschoven. Maar niet allemaal. Velen geloven nog heilig in de Apocalyps en de jehova Getuigen bijvoorbeeld denken nog altijd dat er een nieuwe hemel en en nieuwe aarde zullen komen voor hen die overblijven,

Vergeving is wel een belangrijk thema, maar dat slaat vooral op wat de mens dient te doen. Als ik het "Onze Vader" overdenk denk ik altijd: Miljoenen Christenen vragen dagelijks aan God om hen hun zonden vooral niet te vergeven ("zoals wij aan anderen hun schuld vergeven"). Maar de pointe van het gebed was uiteraard dat je zelf eerst de ander moet vergeven.

God doet niets, maar fungeert slechts als klankbord waaraan degene die bidt zichzelf beluistert, Alleen zo werkt bidden namelijk. Anders in het geheel niet. Of degene die de tekst bedacht dat besefte? Ik denk van wel. Maar we hebben geen idee wie dat was. "Mattheus", "lucas", "Q" of toch Jezus zelf? "Marcus" kende het wellicht niet. "Johannes" noemde het evenmin.
Ik wens u alle goeds
Oliebol

Bericht door Oliebol »

Peter van Velzen schreef: 24 dec 2021 02:26 Ik denk echter niet dat iemand die geen rode draad in de evangeliën ziet, miet noodzakelijkerwijs van kwade wil is. Misschien ben ik wel erg kortzichtig, maar ik had nog geen draad van vergiffenis en liefde opgemerkt
Daarvoor had ik al mijn excuses aangeboden. Laat ik het anders formuleren ik vind t frappant als je de draad niet ziet. Zeker niet als je de woorden van Jezus plaatst in de context van de Joodse religie. Waarin inderdaad de hel )voor zover die al werd aangenomen) zeer waarschijnlijk niet een eeuwigdurend iets was. En waarin Jezus behoorlijk schopte tegen vele religieuze schenen (Samaritsnen, helpen, op de Sabbat helpen etc), en aandrong op vergiffenis (niet één keer vergeven maar wel zeven maal zeventig etc), een frappant standpunt innam tegenover belastinginners etc. Laat ik het zo zeggen, ik zie de rode draad wel héél erg duidelijk. Ondanks alle tegenstrijdigheden, alle politieke invloeden, de Pauliaanse theologie etc etc. En volgens mij ziet de overgrote meerderheid het zo. Ik zeg niet dat de meerderheid het altijd bij het juiste eind heeft, maar ik vind de rode draad niet zien dus wel opmerkelijk.
Peter van Velzen schreef: 24 dec 2021 02:26 Dat is indertijd niet gebeurd, en dus hebben "zijn" volgelingen dat op de lange termijn (in de eeuwigheid?) geschoven. Maar niet allemaal. Velen geloven nog heilig in de Apocalyps en de jehova Getuigen bijvoorbeeld denken nog altijd dat er een nieuwe hemel en en nieuwe aarde zullen komen voor hen die overblijven,
Ik denk dat er nog te veel twijfel is over of er wel 'eeuwig' werd met de gebruikte Griekse woorden.
Peter van Velzen schreef: 24 dec 2021 02:26 Miljoenen Christenen vragen dagelijks aan God om hen hun zonden vooral niet te vergeven ("zoals wij aan anderen hun schuld vergeven"). Maar de pointe van het gebed was uiteraard dat je zelf eerst de ander moet vergeven.
Een cynische visie die aanneemt in de harten van miljoenen mensen te kunnen kijken.
Peter van Velzen schreef: 24 dec 2021 02:26 God doet niets, maar fungeert slechts als klankbord waaraan degene die bidt zichzelf beluistert, Alleen zo werkt bidden namelijk. Anders in het geheel niet. Of degene die de tekst bedacht dat besefte? Ik denk van wel. Maar we hebben geen idee wie dat was. "Mattheus", "lucas", "Q" of toch Jezus zelf? "Marcus" kende het wellicht niet. "Johannes" noemde het evenmin.
Wellicht ligt de scheiding tussen God en de mens wel veel minder duidelijk dan een binaire zwart-wir lijn, en is er veel meer overeenkomst tussen 'tegen jezelf praten' en tot God bidden.
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

In tegenstelling tot een aantal anderen hier, vermoed ik dat Jezus een historisch persoon was. Door op een ezel, vlak voor pesach Jeruzalem binnen te rijden en stennis te maken in de Tempel tegenover Fort Antonia, is deze mislukte relschoppende messiasclaimant naar mijn mening terecht uitgeleverd. Ik zou hetzelfde hebben gedaan, want je wilt de Romeinen met hun Pax Romana niet tegen je hebben vanwege een oproerkraaier met een koningsclaim die sowieso geen enkele messiaanse profetie uit de T'NaCH heeft vervuld.
Zionist
Plaats reactie