appelfflap schreef: ↑22 jul 2021 17:48
Mcmadtasty schreef: ↑22 jul 2021 15:43
Kun je stellen dat iemand die geen keuze maakt geen bezwaar heeft zijn organen na zijn dood voor donatie doeleinden te gebruiken.
en andersom? of moet ik je eigen woorden herhalen over het gebrek aan interesse in het thema?
hoe je het ook draait of keert, je moet altijd een default kiezen.
deze default zorgt ervoor dat meer zieken geholpen kunnen worden
er is geen discussie, wil je niet geef je dit zo door en je moet dit nooit tegen iemand zeggen. Die keuze zal de overheid respecteren.
gooi je het foldertje weg dan interesseert het je blijkbaar onvoldoende en maakt het niet uit wat men doet. Ook niet erg
Het laatste is een invulling van iets wat je onmogelijk kunt weten. Toch doet men voorkomen het te weten.
Zelfs al geef ik aan geen keuze te kunnen maken en het niet wenselijk is dat er voor mij in deze een keuze wordt gemaakt, blijft het antwoord dat er geen bezwaar is tegen orgaandonatie.
Daarmee wordt dus aangegeven te weten wat ik niet weet en niet te horen wat ik te zeggen heb.
Met andere woorden maakt het niet uit wat ik zeg, men volgt gewoon het eigen plan.
In plaats van dat het over orgaan donatie gaat, kun je het hebben over het afblijven van een lichaam.
En dan gaat het er niet om dat ik een keuze moet maken of ik wel of geen donor wil zijn maar of een ander het fatsoen kan hebben van mijn lichaam af te blijven wanneer ik kenbaar maak dat het niet gewenst is dat een ander voor mij de keuze daarin maakt. Dat kun je doen door te vergeten de vraag te stellen of je mijn lichaam wel of niet voor donatie beschikbaar stelt. Want dat is slechts de eigen agenda.
En dat was m.i. de default zoals het was. Het fatsoen om van een lichaam af te blijven wanneer er niets bekend was. Dan vroeg men zich niet af om organen uit het lichaam te halen. En wanneer men wist dat mensen wilden doneren dan was dat duidelijk.
Nu is het de eerste vraag die gesteld wordt, wat valt er te halen. het lichaam is een prooi. Geen enkel fatsoen om afstand te houden maar gedreven op het vergaren van grondstoffen.
"jij bent er niet meer wanneer je dood bent, dus is het jouw lichaam niet meer......"
Hoe gretig kun je zijn.........
Het is wat het is.