Orgaan donatie.

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Orgaan donatie.

Bericht door Maria »

Hoe vaak en hoe bewust wordt er nagedacht over orgaandonatie?
Hoe bekend zijn de verschillende aspecten?
Die voorlichting is er, maar is mi. absoluut onvoldoende voor een wet, die zo'n impact kan hebben voor nabestaanden.
Van iets wat mensen voelen als zijnde opgedrongen.
Je kunt het mi. niet maken wetten op deze manier veranderen, als niet alle mensen ten volle begrip begrip hebben van wat het inhoudt.
Veel mensen denken nog altijd, dat ze verplicht zijn en geen keuze hebben, ook al kunnen zij de info zelf opzoeken op internet.

Ministerie van Volksgezondheid, welzijn en sport.
Vooral nu de wet veranderd is en er juist een codicil nodig is om he te verhinderen is voorlichting zo noodzakelijk.
De voorlichting zou bij tijd en veel prononcerend in het nieuws moeten zijn.
Welke keuzes heeft u?
U kunt één van de vier onderstaande opties kiezen en invullen. Maakt u zelf geen keuze dan staat u in het register met ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’.
Welke keuzes heeft u?
U heeft verschillende keuzes. Ja, Nee of Iemand anders beslist voor u. Lees meer informatie over de keuzes.

Artikelen over hoe mensen denken over orgaandonatie.
bjutijdschriften.nl/tijdschrift/religierechtenbeleid
De rol van religie in orgaandonatie
Onkerkelijken geven vaker toestemming om hun organen te gebruiken dan mensen die zeggen dat ze tot een kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering behoren. Vooral zijn er weinig orgaandonoren onder de groep die zeer frequent een religieuze dienst bijwoont. Verder is er een verschil tussen de denominaties. Rooms-katholieken zijn vaker geregistreerde orgaandonoren dan protestanten, en dat is vooral het geval onder de oudere generatie. Moslims hebben veruit het laagste aandeel orgaandonoren.
Wat denken verschillende levensbeschouwingen over orgaandonatie?
Uitgebreid overzicht van het waarom bij verschillende religies.
Culturele en religieuze achtergrond spelen vaak een rol.

Bij een standpunt over orgaandonatie, wordt vaak een afweging gemaakt tussen
  • respect voor het lichaam en lichamelijke integriteit en
    het belang van naastenliefde en behulpzaamheid.
Wie een orgaan ontvangt, moet ook bereid zijn te doneren?
Over het algemeen wordt de individuele mens de keuze gelaten, ook al moet dat tegenwoordig in Nederland worden vastgelegd.
Echter een logisch gevolg is de discussie, die volgt.
STELLING:
Het is eerlijk, dat wie een orgaan wil ontvangen, ook bereid is om donor te zijn.

Met andere woorden: moet wie zelf niet bereid is donor te zijn wel een orgaan krijgen?
Dan is er ook nog altijd het persoonlijke aspect, emotie en onderdeel rouwverwerking bij de naaste en later de nabestaanden.
Voor familie kan orgaandonatie zwaar zijn
De voorlichting over orgaandonatie is vooral gericht op de positieve kanten voor de ontvangers, stelt klinisch-ethicus dr. Erwin J. O. Kompanje. Wat uitnameprocedures voor invloed hebben op het rouwproces blijft onderbelicht. De informatievoorziening moet transparanter worden, vindt hij. „Ook als het gaat over patiënten met zware hersenschade bij wie de behandeling wordt gestaakt.”

Steeds weer blijkt het voor familieleden moeilijk te begrijpen als een geliefde roze en warm en met een kloppend hart op de ic ligt en toch hersendood is. Als artsen dan moeten melden dat hij of zij is overleden. „Dat vergt altijd goede uitleg. Maar verstand en gevoel komen niet altijd overeen. Familieleden nemen bijvoorbeeld in de praktijk pas afscheid als het lichaam terugkomt van de operatiekamer nadat bepaalde organen zijn uitgenomen. Dan hoor ik familieleden zeggen: „Nu is hij of zij overleden.” Voor ons als zorgverleners was dat al gebeurd op het moment dat de hersendood werd vastgesteld. Verstandelijk accepteren familieleden het als we zeggen dat de patiënt op dat moment is overleden. Maar verstand en gevoel zijn twee verschillende dingen...”
Voor mij geldt altijd:
Door orgaandonatie kan een deel van jouw of van een geliefde voortleven.
In absolute zin of soms deels met een hogere levensverwachting en een betere levenskwaliteit.

Voor de nabestaanden blijkt een goede voorlichting essentieel te zijn.
En niet als zij het pas op het laatste moment aangeboden krijgen.
En dan nog kan een naaste er moeite mee hebben, ook als de overledene voordien al ingestemd had met orgaandonatie.
In veel gevallen krijgt men te weinig tijd tot nadenken en acceptatie.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Mcmadtasty
Diehard

Re: Orgaan donatie.

Bericht door Mcmadtasty »

Maria schreef: 18 jul 2021 11:09 Hoe vaak en hoe bewust wordt er nagedacht over orgaandonatie?
Hoe bekend zijn de verschillende aspecten?
Die voorlichting is er, maar is mi. absoluut onvoldoende voor een wet, die zo'n impact kan hebben voor nabestaanden.
Van iets wat mensen voelen als zijnde opgedrongen.
Je kunt het mi. niet maken wetten op deze manier veranderen, als niet alle mensen ten volle begrip begrip hebben van wat het inhoudt.
Veel mensen denken nog altijd, dat ze verplicht zijn en geen keuze hebben, ook al kunnen zij de info zelf opzoeken op internet.

......
Welke keuzes heeft u?
U kunt één van de vier onderstaande opties kiezen en invullen. Maakt u zelf geen keuze dan staat u in het register met ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’.
Welke keuzes heeft u?
U heeft verschillende keuzes. Ja, Nee of Iemand anders beslist voor u. Lees meer informatie over de keuzes.

Je wordt gebruikt als mens bij het donorregistratie systeem.
je wordt gedwongen na te denken over iets, waarbij de stap ervoor vergeten wordt. De verplichting zit in het nadenken.
Of je er volledig bewust over na kunt denken vraag ik mij sterk af, want de meesten overzien niet de consequenties van de keuzes.
Dat je wanneer je geen keuze maakt te boek staat als "geen bezwaar tegen orgaan donatie" maakt dat een ander een keuze voor je maakt.
Ikzelf maak geen keuze in één van de vier mogelijkheden die aangeboden wordt, maar heb het verzoek gemaakt mij te verwijderen uit het registratie systeem waar ik ongevraagd in terecht ben gekomen.
🤔😎😜😁😃😉👍
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 12:12 Ikzelf maak geen keuze in één van de vier mogelijkheden die aangeboden wordt, maar heb het verzoek gemaakt mij te verwijderen uit het registratie systeem waar ik ongevraagd in terecht ben gekomen.
Maar weiger je een orgaan als je het nodig hebt? Geef je een keuze moet je de 2 koppelen.
Weigeren te geven maar wel aannemen kan niet volgens mij
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

geen enkel bezwaar tegen orgaandonatie terwijl tegenstanders doen alsof het als hieronder toegaat.
https://youtu.be/Sp-pU8TFsg0
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

appelfflap schreef: 18 jul 2021 16:23
Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 12:12 Ikzelf maak geen keuze in één van de vier mogelijkheden die aangeboden wordt, maar heb het verzoek gemaakt mij te verwijderen uit het registratie systeem waar ik ongevraagd in terecht ben gekomen.
Maar weiger je een orgaan als je het nodig hebt? Geef je een keuze moet je de 2 koppelen.
Weiger je ook een orgaan als het op de illegale markt is verkregen?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Mcmadtasty
Diehard

appelfflap schreef: 18 jul 2021 16:23
Ik zou een orgaan weigeren, een keuze die makkelijker te maken is dan de keuze of je wilt doneren.
Sterker nog, ik denk dat het niet eens zal komen tot een vraag of ik een orgaan zou willen.
🤔😎😜😁😃😉👍
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Maria schreef: 18 jul 2021 11:09 Voor de nabestaanden blijkt een goede voorlichting essentieel te zijn.
En niet als zij het pas op het laatste moment aangeboden krijgen.
En dan nog kan een naaste er moeite mee hebben, ook als de overledene voordien al ingestemd had met orgaandonatie.
In veel gevallen krijgt men te weinig tijd tot nadenken en acceptatie.
Essentieel voor wat? Dit is een onderwerp dat familieleden/naasten onder elkaar op voorhand moeten bespreken. Dat er onaangename verrassingen kunnen onstaan als dat niet gebeurd, is spijtig maar zou voor de rest weinig belang moeten hebben.

Het probleem IMO is dat mensen gewoon niet over hun levenseinde praten met hun naasten. Dat gaat dan niet alleen over orgaandonatie maar ook over negatieve wensverklaringen, euthanasie overwegingen enz.

Problemen die ontstaan door een gebrek aan communicatie kan je niet per wet oplossen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 12:12 Je wordt gebruikt als mens bij het donorregistratie systeem.[
je wordt gedwongen na te denken over iets, waarbij de stap ervoor vergeten wordt. De verplichting zit in het nadenken.
Je wordt helemaal niet verplicht om na te denken. Je zal niet veroordeeld worden als je niet nadenkt.
Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 12:12Dat je wanneer je geen keuze maakt te boek staat als "geen bezwaar tegen orgaan donatie" maakt dat een ander een keuze voor je maakt.
Dat is hoe het meestal gaat in het leven. Als je zelf geen keuze maakt dan zal een ander de keuze voor je maken.
Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 12:12Ikzelf maak geen keuze in één van de vier mogelijkheden die aangeboden wordt, maar heb het verzoek gemaakt mij te verwijderen uit het registratie systeem waar ik ongevraagd in terecht ben gekomen.
Dan nog zal er in jouw plaats een keuze gemaakt worden wat betreft orgaandonatie.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Mcmadtasty
Diehard

axxyanus schreef: 18 jul 2021 20:01
Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 12:12 Je wordt gebruikt als mens bij het donorregistratie systeem.[
Je wordt helemaal niet verplicht om na te denken. Je zal niet veroordeeld worden als je niet nadenkt.
veroordeling heeft niet met verplichting te maken. De verplichting, anders dan dat je iets zou moeten, wat niet perse zou moeten, is dat je het doet wanneer je een vraag toegeschoven krijgt. Vooral wanneer het je persoonlijk aangaat, ga je er over nadenken. Wat voor impact een dergelijke vraag bij mensen kan hebben doet schijnbaar niet ter zake.

Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 12:12Dat je wanneer je geen keuze maakt te boek staat als "geen bezwaar tegen orgaan donatie" maakt dat een ander een keuze voor je maakt.
Dat is hoe het meestal gaat in het leven. Als je zelf geen keuze maakt dan zal een ander de keuze voor je maken.
Dit is ook precies de dreiging die van de vraag uitgaat of je wilt doneren. Op het moment dat je geen keuze maakt, maakt die ander die voor je, waarbij die ander dus even voor jou gaat beslissen wat er met je lichaam gebeurd, alsof je je alles maar gewoon kunt toe-eigenen.

Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 12:12Ikzelf maak geen keuze in één van de vier mogelijkheden die aangeboden wordt, maar heb het verzoek gemaakt mij te verwijderen uit het registratie systeem waar ik ongevraagd in terecht ben gekomen.
Dan nog zal er in jouw plaats een keuze gemaakt worden wat betreft orgaandonatie.
Ik denk niet dat een arts een keuze gaat maken wat hij met mijn lichaam gaat doen wat betreft orgaandonatie, wanneer ik niet in het registratiesysteem voorkom. Artsen maken m.i. daar geen keuzes in maar laten zich leiden door het registratiesysteem. Op het moment dat ik daar niet in te vinden ben, val ik buiten de protocollen.
Als men dan vervolgens toch besluit mijn lichaam te gebruiken voor donatiemateriaal is dat op persoonlijke titel.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die voor zichzelf de regel hanteren een dood lichaam te claimen voor bepaalde doeleinden.
🤔😎😜😁😃😉👍
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 20:46
axxyanus schreef: 18 jul 2021 20:01
veroordeling heeft niet met verplichting te maken. De verplichting, anders dan dat je iets zou moeten, wat niet perse zou moeten, is dat je het doet wanneer je een vraag toegeschoven krijgt. Vooral wanneer het je persoonlijk aangaat, ga je er over nadenken. Wat voor impact een dergelijke vraag bij mensen kan hebben doet schijnbaar niet ter zake.
Dat het een natuurlijke reflex is ergens over na te denken als je er naar gevraagd wordt, maakt dat nadenken nog geen verplichting. Dat jij de neiging hebt te reageren op bijdrages op dit forum, maakt reageren nog geen plicht.
Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 20:46
Dit is ook precies de dreiging die van de vraag uitgaat of je wilt doneren. Op het moment dat je geen keuze maakt, maakt die ander die voor je, waarbij die ander dus even voor jou gaat beslissen wat er met je lichaam gebeurd, alsof je je alles maar gewoon kunt toe-eigenen.
Maar daar is gewoon geen ontkomen aan. Als je dood bent en geen voorzieningen hebt genomen dan zal een ander moeten beslissen wat er met je lichaam gebeurt. Of dat de naasten zijn of de overheid die beslist, maakt op dat vlak geen verschil, jij zelf heb anderen opgezadeld een beslissing te nemen. Orgaandonatie of niet. Begraven of cremeren. Waar je resten ten ruste worden gelegd. Allemaal beslissingen die een ander zal moeten nemen als je zelf die beslissingen niet kenbaar hebt gemaakt.
Mcmadtasty
Diehard

axxyanus schreef: 18 jul 2021 21:01 Dat het een natuurlijke reflex is ergens over na te denken als je er naar gevraagd wordt, maakt dat nadenken nog geen verplichting. Dat jij de neiging hebt te reageren op bijdrages op dit forum, maakt reageren nog geen plicht.
Je stuurt het denken met een vraag.

Maar daar is gewoon geen ontkomen aan. Als je dood bent en geen voorzieningen hebt genomen dan zal een ander moeten beslissen wat er met je lichaam gebeurt. Of dat de naasten zijn of de overheid die beslist, maakt op dat vlak geen verschil, jij zelf heb anderen opgezadeld een beslissing te nemen. Orgaandonatie of niet. Begraven of cremeren. Waar je resten ten ruste worden gelegd. Allemaal beslissingen die een ander zal moeten nemen als je zelf die beslissingen niet kenbaar hebt gemaakt.
Het begraven of cremeren is een andere keuze van een geheel ander kaliber dan een lichaam her te gebruiken voor eigen doeleinden.
Helemaal wanneer je gaat zeggen, "wanneer je niets kenbaar maakt, sta je geregistreerd als "geen bezwaar tegen donatie"
Vergelijk het met een vrouw in een kort rokje, die moet aangeven niet betast te willen worden, anders gaan we ervan uit dat ze betast wil worden.
🤔😎😜😁😃😉👍
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 21:24
axxyanus schreef: 18 jul 2021 21:01 Dat het een natuurlijke reflex is ergens over na te denken als je er naar gevraagd wordt, maakt dat nadenken nog geen verplichting. Dat jij de neiging hebt te reageren op bijdrages op dit forum, maakt reageren nog geen plicht.
Je stuurt het denken met een vraag.
En dat is een probleem want? Vind jij het problematisch als mensen elkaar vragen stellen? Is het een probleem als de overheid haar burgers vragen stelt? Is het een probleem als er verkiezingen georganiseerd worden, want dat is de overheid die haar burgers een vraag stelt? Of is deze vraag op een of andere manier speciaal dat de overheid deze vraag niet mag stellen.
Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 21:24
axxyanus schreef: 18 jul 2021 21:01Maar daar is gewoon geen ontkomen aan. Als je dood bent en geen voorzieningen hebt genomen dan zal een ander moeten beslissen wat er met je lichaam gebeurt. Of dat de naasten zijn of de overheid die beslist, maakt op dat vlak geen verschil, jij zelf heb anderen opgezadeld een beslissing te nemen. Orgaandonatie of niet. Begraven of cremeren. Waar je resten ten ruste worden gelegd. Allemaal beslissingen die een ander zal moeten nemen als je zelf die beslissingen niet kenbaar hebt gemaakt.
Het begraven of cremeren is een andere keuze van een geheel ander kaliber dan een lichaam her te gebruiken voor eigen doeleinden.
Helemaal wanneer je gaat zeggen, "wanneer je niets kenbaar maakt, sta je geregistreerd als "geen bezwaar tegen donatie"
Wat is je punt? Ook als je nabestaanden beslissen om wel of niet tot orgaandonatie over te gaan, zijn het anderen die over je lichaam beslissen. Jij bent er namelijk niet meer.
Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 21:24Vergelijk het met een vrouw in een kort rokje, die moet aangeven niet betast te willen worden, anders gaan we ervan uit dat ze betast wil worden.
Die vergelijking gaat niet op. JIj bent er namelijk niet meer. Het enige wat overblijft is een stoffelijk overschot.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 21:24 <knip...knip>
Vergelijk het met een vrouw in een kort rokje, die moet aangeven niet betast te willen worden, anders gaan we ervan uit dat ze betast wil worden.
Je maakt altijd iets kenbaar. Of dat je wilt of je lichaam hergebruikt wordt of dat je dat niet wilt. De manier waarop je dat doet, het niet willen invullen van een verklaring of het juist wel invullen van een verklaring doet niet ter zake. Degene die achterblijven familie, vrienden, artsen, overheid, moeten het doen met wat jij hebt achtergelaten aan informatie. Hoe het je ook moge tegen staan, uiteindelijk is wat jij doet bepalend.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mcmadtasty
Diehard

axxyanus schreef: 18 jul 2021 21:47
Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 21:24Vergelijk het met een vrouw in een kort rokje, die moet aangeven niet betast te willen worden, anders gaan we ervan uit dat ze betast wil worden.
Die vergelijking gaat niet op. JIj bent er namelijk niet meer. Het enige wat overblijft is een stoffelijk overschot.
Dat is slechts een aanname............
🤔😎😜😁😃😉👍
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Mcmadtasty schreef: 18 jul 2021 21:58
axxyanus schreef: 18 jul 2021 21:47
Dat is slechts een aanname............
Wel als die aanname fout is, dan zie ik het probleem niet. Communiceer na je dood je wensen alsnog aan je nabestaanden of de overheid.
Plaats reactie