heeck schreef: ↑25 jan 2019 16:07
“Maria” schreef:Het "horen" in de zin van geluiden herkennen, waar we vervolgens betekenis aan kunnen hechten, doen we alleen met ons brein.
Jij vindt een brein nodig om te kunnen horen in de zin van herkennen en betekenis geven.
Bedoel je dan de cortex, de hersenstam, of wat Hopper bedoelt, of wat slordigjes bewustzijn heet, of is een minimaal aantal neuronen en/of spiegelditto’s vereist?
Ik heb dit niet van mezelf.
Als het om persoonlijk filosoferen gaat en eigen meningen, dan lees ik er wat van, maar niet teveel.
Als "leuke onderzoekjes" in de zin van deelonderzoeken, hoofdzaak gaan worden en daaruit al conclusies worden getrokken, die (voor mij nog) geen raakvlakken hebben met feiten is mijn interesse en aandacht vaak maar tijdelijk.
Dan blijft het soms wel, en soms helemaal niet, leuk om erover door te gaan.
Om het even eenvoudig bij het gehoor te houden.
Google op: gehoorcentrum hersenen
Auditieve cortex
De auditieve cortex[2] of gehoorschors[1][2] is het deel van de temporale kwab waar geluidsprikkels worden verwerkt.
Geluidsprikkels worden vanuit de cochlea (slakkenhuis) in het binnenoor via de colliculi inferiores, het corpus geniculatum mediale in de thalamus doorgeleid naar de gehoorschors na talloze tussentijdse bewerkingen.
Van hieruit kun je verder.
heeck schreef: ↑25 jan 2019 16:07En hoe zit dan met de andere zintuigen en ook nog
die welke ons vreemd zijn?
Dito voor de meeste, met dien verstande dat er zintuigen zijn die ook prikkels opvangen en via zenuwen doorgeven direct via de ruggemerg en zo de signalen kortsluitend en niet via de hersenen laten verlopen.
Ik weet niet wat je bedoelt met "die welke ons vreemd zijn".
Daar kan ik natuurlijk sowieso geen antwoord op geven.
heeck schreef: ↑25 jan 2019 16:07En hoever komt de modernste A.I. daarmee en welke soorten van onderscheid maken hebben we dan aan te scherpen?
Een dwaas kan meer vragen dan een wijze kan beantwoorden.
Maar alle gekheid op een stokje: Hoe moet ik dat weten?
heeck schreef: ↑25 jan 2019 16:07Omdat het hier geen expertise-centrum is kunnen we weinig meer dan verschillende gepubliceerde inzichten naast elkaar leggen en afchecken op het beantwoorden van de vraagpunten.
Inderdaad naast elkaar leggen.
Beantwoorden is een tweede. Het ligt eraan wat je vraagpunt is.
Maar...twee weten er meer dan één.

Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.