Taal

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Petra
Banned

Taal

Bericht door Petra » 14 dec 2018 09:30

Maria schreef:
14 dec 2018 08:42
Petra schreef:
14 dec 2018 07:54
Overigens...of taal ontdekt of bedacht is, ben ik nog steeds niet uit. Of is dat (zal weer niet :lol: ) teveel off topic of reeds uit en te na besproken?
Het spontaan ontdekken van het kúnnen vormen van klanken versus het bedenken dat je klanken wilt vormen.
Nou ben ik heus niet te beroerd om er een ander topic voor te openen maar ja hè; al dat ge-NOMA :lol:
Zou een mooi ander topic kunnen worden.
Klanktechnisch of taaltechnisch?
Beide.
Zijn er taalkundigen of logopedisten in de zaal?
Maar zeker wel mensen die het interesseert, gezien de vele taalpuristen, die in de loop van de tijd zijn langs gekomen. :lol:
Pas maar op!
Taalpuriteinen worden niet graag purist genoemd en een taalkundige kan geen van beide zijn :wink:
.
Braver dan the braafste braverik!

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned

Maria
Moderator

Re: Is menselijke technologische kennis waardevol?

Bericht door Maria » 14 dec 2018 11:31

Petra schreef:
14 dec 2018 09:30
Maria schreef:
14 dec 2018 08:42
Zijn er taalkundigen of logopedisten in de zaal?
Maar zeker wel mensen die het interesseert, gezien de vele taalpuristen, die in de loop van de tijd zijn langs gekomen. :lol:
Pas maar op!
Taalpuriteinen worden niet graag purist genoemd en een taalkundige kan geen van beide zijn :wink:
Misschien bedoel je andersom?
Anders begrijp ik niet wat je bedoelt.
En waarom kan een taalkundige geen purist zijn?
Wikipedia verwijst dan direct naar purisme
Toch even opgezocht:
Taalpuritein is wsl. een zelfveronnen woord.
Een puritein is toch echt heel wat anders.
Met taalpurist daarentegen heb je een regelrechte hit.
"Quand Dieu se tait, on peut lui faire dire ce que l'on veut." - Sartre.
"Als God zwijgt kun je hem laten zeggen wat je wil."

Petra
Banned

Re: Is menselijke technologische kennis waardevol?

Bericht door Petra » 15 dec 2018 10:21

Maria schreef:
14 dec 2018 11:31
En waarom kan een taalkundige geen purist zijn?
Dat is niet wat er staat.
Het kan best. Maar hoeft niet zo te zijn.
Maria schreef:
14 dec 2018 11:31
Wikipedia verwijst dan direct naar purisme
Toch even opgezocht:
Taalpuritein is wsl. een zelfveronnen woord.
Een puritein is toch echt heel wat anders.
Met taalpurist daarentegen heb je een regelrechte hit.
Sja die Wikipedia.. :lol:

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 35790.html
STAATSCOURANT
Mededeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap nr. 801624, houdende de publicatie van de woordenlijst zoals op 12 juli 2015 vastgesteld door het Comité van Ministers van de Nederlandse Taalunie, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
KNIP:
taalpathologie
taalpurist
taalpuritein
taalrol
taalschat
taalspel
taalstrijd
Naar mijn weten maakt een taalpurist zich druk om bv. het schrappen van leenwoorden (uit het Engels bijv.) en een taalpuritein of je het leenwoord wel goed gebruikt en schrijft.

P.S.
Zouden er ook woorden bestaan die niet zelfverzonnen zijn of komen we dan in een taalstrijd? :wink:

"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."

Maria
Moderator

Re: Taal

Bericht door Maria » 15 dec 2018 11:52

Wikipedia niet goed genoeg, omdat er geen aparte pagina aan wordt geweid en direct naar purist wordt verwezen?

Tja, het is dan ook geen woordenboek.
En ja, het woord bestaat idd. =D>
Ook al heeft het de Van Dale nog niet gehaald, tenminste voor zover ik kan nazoeken. :wink:
Maar ja.....de laatste is blijkbaar nog van 2005.
Maar ook bij de gratis uit te proberen nieuwe woorden heb ik het niet aangetroffen.
Zal vast nog komen. :idea:
De Dikke Van Dale was in mijn schooltijd ook maar één dik boek en nu .............. :lol: :lol:

https://www.gedichten.nl/nedermap/gedic ... 28773.html
Van Dale
Ik haat je, Van Dale
(van a tot z)
Betweterige kribbenbijter
Egoïstische letterzetter
Gerangschikte woordenschijter

Jij durft “democratie” te verklaren
Jouw regime is dictatoriaal
Je hebt voorkeuren en steeds bezwaren
Jij meedogenloos woordentribunaal

Ik zoek je, Van Dale
(van a tot z)
Gepaternosterde dwingeland
Vermaledijde taalpuritein
( Ik ben mis? - Taalpurist)

Buitensporig vernieuwingsvenijn

Ik wil je onfeilbaarheid aanvechten
Ik geef je van eigen deeg een koekje
Met de glimlach wil ik jou berechten
Soms zit je fout volgens ’t Groene Boekje

Schrijver: Francis Portugaels, 1 nov. 2007
:D

Petra
Banned

Bericht door Petra » 18 dec 2018 10:08

'Gezellig' hoor daar niet van...maar om hier nou (wel) een apart topic voor aan te maken.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 18 dec 2018 10:20

Misschien wordt het hiermee nog interessant..

https://www.kijkmagazine.nl/science/vleermuizentaal/
Vleermuizen kunnen net als mensen nieuwe geluiden leren door horen en nadoen. Die bijzondere eigenschap maakt van deze vliegende zoogdieren een interessant studieobject voor taal- en neurowetenschappers. Hoe zijn ze zo goed geworden in communiceren en wat zegt dat over de biologische basis van taal?

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 18 dec 2018 11:13

Petra schreef:
18 dec 2018 10:08
'Gezellig' hoor daar niet van...maar om hier nou (wel) een apart topic voor aan te maken.
Het werd wat te uitgebreid in het andere topic.
Het kan ook naar de Ditjes en Datjes hoor.
En zelfs naar de BB.
Dan verdwijnt het vanzelf in de loop van de tijd. :lol: :lol:

Fish
Moderator

Bericht door Fish » 18 dec 2018 22:36

Petra schreef:
18 dec 2018 10:20
Vleermuizen kunnen net als mensen nieuwe geluiden leren door horen en nadoen.
Niet alleen vleermuizen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 07 jan 2019 11:10

Dennett noemt de oorsprong van taal an 'unsolved ridddle' maar kent er wel een nut aan toe: comprehension.

viewtopic.php?f=44&t=17630#p559653
When Dennett turns to human beings, he emphasizes the importance of the emergence of language and notes that, like the origins of life, this remains an unsolved riddle. He can only offer what he thinks is the best speculation. Human beings, like other animals, are the unwitting beneficiaries of evolved competences that did not require comprehension. He thinks that somehow the vocal talents of human ancestors developed through gradual, incremental evolutionary processes “into the verbal dexterity and prolixity of modern language users.” And it is language that sets the stage for the origin of comprehension and, with comprehension, the possibility of top-down causality: the arrival of intelligent designers.
Dennett employs Richard Dawkins’s idea of memes to claim that words are memes, culturally transmitted items that “evolve by differential replication—that is, by natural selection,” a kind of “memetic mutation.”

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 jan 2019 03:39

Misschien is ons begrip van wat we met 'brein' bedoelen wel te beperkt.

https://www.sciencemag.org/news/2018/09 ... ous-system
Plants may lack brains, but they have a nervous system, of sorts. And now, plant biologists have discovered that when a leaf gets eaten, it warns other leaves by using some of the same signals as animals.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 10 jan 2019 03:41

https://www.smithsonianmag.com/innovati ... 180952868/
Scientists Prove That Telepathic Communication Is Within Reach
An international research team develops a way to say “hello” with your mind...

Petra
Banned

Bericht door Petra » 22 jan 2019 04:11

Interessant!
viewtopic.php?f=44&t=17630&start=105#p560184
heeck schreef:
20 jan 2019 14:45

Roeland
PS
In dit kader zojuist besteld: "Dierentalen"
http://www.letterenfonds.nl/nl/boek/1124/dierentalen

Petra
Banned

Bericht door Petra » 22 jan 2019 04:18

Interessante Tedtalk door Cognitive scientist Lera Boroditsky. (Overigens; wat ís ze leuk! :D )

Deed mij denken aan onze NL klaagcultuur over het weer. En vroeg me af of wij dan meer woorden hebben m.b.t. weersomstandigen of klaagwoorden dan in andere talen.

En. bedacht me ook dat ik in den beginne in Vietnam ongemakkelijk werd van dat chronische gepraat over bedragen, geld en wat dingen kosten enzo. Later pas kwam ik erachter dat dat hier een cultuurdingetje is, zoals bij ons dat weergeklaag. Hoe dat dan zit met de invloed van taal weet ik niet. Maar daar had ik dan ook nog nooit over nagedacht.

How language shapes the way we think

Maria
Moderator

Bericht door Maria » 24 jan 2019 10:57

Petra schreef:
10 jan 2019 03:39

Plants may lack brains, but they have a nervous system, of sorts. And now, plant biologists have discovered that when a leaf gets eaten, it warns other leaves by using some of the same signals as animals.
Mooi filmpje.
We weten dat de flora ook een soort genezingsproces kent, maar dit fenomeen was me onbekend.
Het begrip brein moet je mi. vergeten. Er is nl. geen "centrale". vanwaaruit dit wordt geregeld.
En ik denk, dat we ons niet moeten laten verleiden alle oorzaak/gevolg signalen taal te gaan noemen.

Het gaat hier om een reflectoire reactie binnen een zelfde organisme bij beschadiging van een onderdeel ervan.
Vergelijk het met een snee in je hand, dat trekt de bloedvaten in de omgeving open en bij extreme gevolgen van de beschadiging, de bloedsomloop in de hele arm. Als na een bepaalde periode er nog meer gevaar dreigt, wordt ons hele organisme warmer.
Wij kennen hiervan de oorzaak en ook het doel ervan.
Maar met taal heeft dat mi. niet echt iets te maken.

Bij de genoemde plant zag men een soortgelijke reactie in de zin van een reflectoire reactie via het nerf systeem.
Tot doel een genezingsproces, maar minstens een veilig stellen van de rest van het levende organisme.
Beschadigingen kunnen genezen/afgedicht worden.
Wat je mi. niet moet vergelijken met onze nerves/zenuwsysteem, maar met het voedseltransport systeem, wat door chemische reacties ook als signaal ontvangst- en doorgeefsysteem dient.
Dat in de beschrijving hier "talk" gebruikt, zie ik als in deze zin: De roodheid van mijn hand zegt me, dat er iets mis is.

Twee dingen
- Reflectoire reacties (niet te verwarren met onbewuste reacties) gaan altijd buiten een/het brein om.
Het enige wat het brein soms doet, is het waarnemen.
- Taal is een vorm van communicatie tussen verschillende organismen, als herkenbaar voor de buitenwereld geuite tekens.

Petra
Banned

Bericht door Petra » 25 jan 2019 01:10

Maria schreef:
24 jan 2019 10:57
Petra schreef:
10 jan 2019 03:39

Mooi filmpje.
We weten dat de flora ook een soort genezingsproces kent, maar dit fenomeen was me onbekend.
Het begrip brein moet je mi. vergeten. Er is nl. geen "centrale". vanwaaruit dit wordt geregeld.
En ik denk, dat we ons niet moeten laten verleiden alle oorzaak/gevolg signalen taal te gaan noemen.
Ik had "brein" tussen haakjes. Zat idd. te denken in de zin van centrale. Waarbij wij (de mens) zonder die centrale levenloos zijn. Maar andere wezens blijkbaar wel zonder die centrale kunnen leven. Zelfs kunnen communiceren.
Sja.. zou je een signaal, taal kunnen noemen?
Als dat signaal een specifieke inhoud en bedoeling heeft die wordt opgevangen en als zodanig begrepen... waarom dan niet?
Ook rook is geen taal. Tenzij het een rooksignaal betreft. Dan wel, denk ik.
En dan ook:
...warns other leaves by using some of the same signals as animals.

Plaats reactie