Neen, ik ben het daarmee niet eens. Hallucinaties en dromen zijn puur subjectief. Waarnemingen zijn subjectieve ervaringen die hun oorsprong vinden in een objectieve/externe bron.Giovedico delle Fate schreef: 30 apr 2018 10:23 Ik blijf er vooralsnog bij dat "waarheid" louter gebaseerd is op "waarneming". Iedereen zal het (hopelijk) met mij eens zijn dat "waarneming" puur subjectief is.
Ik denk dat dat een serieus verschil uit maakt. Als er geen objectieve werkelijkheid is, is er namelijk geen reden waarom al die aparte subjectieve ervaringen iets gemeenschappelijks zouden hebben. Als ik met een dobbelsteen onder een hoed gooi en ik verwijder de hoed, hoe komt het dan dat alle waarnemers op ongeveer het zelfde moment tot het zelfde besluit komen wat betreft het resultaat van die worp? Zonder een objectieve werkelijkheid die bij alle deelnemers voor gelijkaardige subjectieve ervaringen zorgt is dat BMW niet uit te leggen.Giovedico delle Fate schreef: 30 apr 2018 10:23En om die reden kan "waarheid" dus niets anders zijn dan een subjectieve waarneming.
Het maakt daarbij niets uit of de waarneming een collectieve waarneming is, want dan is ze subjectief aan het collectief.
Dat lijkt me een serieuze struikelblok voor wie het idee van pure subjectiviteit aanhangt. Zolang een dergelijke uitleg ontbreekt, kan ik dat idee dan ook niet serieus nemen.
De vraag is ook hoe je van een collectieve waarneming kan spreken als je vertrekt van een pure subjectiviteit. Vertrekkend vanuit pure subjectiviteit heb je enkel je eigen waarnemingen. Dat er een collectieve waarneming is, is op zich al een puur subjectieve waarneming. Je hebt dus enkel puur subjectieve waarnemingen die andere puur subjectieve waarnemingen bevestigen.