Religie kan een samenleving beschadigen
Moderator: Moderators
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Voor de rest even een opmerking over de stijl van discussieren: niet onderbouwde oneliners die een paar posts later door een andere deelnemer weer worden ontkracht, waarop het antwoord weer totaal iets anders is, is niet bepaald een gewenste vorm van discussie hier. Maar het is wel een discussiestijl die ik vaak terugzie in bepaalde topics met bepaalde deelnemers. Ook hier. Graag zien we wat dat betreft meer inhoud, en minder zwabbelarij wat betreft de onderwerpen.
In ieder geval zou ik graag zien dat deze discussie wat meer body krijgt, in plaats van dat het weer zo'n kletstopic wordt. Voor dergelijke dingen kan je terecht in de babbelbox.
In ieder geval zou ik graag zien dat deze discussie wat meer body krijgt, in plaats van dat het weer zo'n kletstopic wordt. Voor dergelijke dingen kan je terecht in de babbelbox.
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
oké, ben ik geheel met je eenschromis schreef:Respect kan je waarschijnlijk verdienen, dat is iets heel anders als afdwingen mustafa.
maar ik bepleit op voorhand het geven van recpect aan iedereen die je voor het eerst ontmoet, ongeacht wat je van anderen over die persoon gehoord hebt
bovenstaande opmerkingen mijnerzijds zie ik als behorende tot de wezenlijke inhoud van deze topic
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
Never nooit niet. ik treed mensen hopelijk onbevoorordeeld tegenmoet maar met respect? Nee hoor. Is nergens voor nodig. Waarom zou ik eerbied hebben voor mensen die mij niet eerbiedigen? en even voor de duidelijkheid: respect betekent eerbied.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
- chromis
- IT Tech. & Moderator
Een paar bestaande topics die over respect gaan zijn de volgende:: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2155 (Respect voor god(en)/godheden) http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=926 (Tolerantie en wederzijds respect), http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=665 (Rita Verdonk had de imam moeten respecteren (handjeschudden)) Ik stel voor dat je mogelijk dit onderwerp daar doorzet.
Laten we vanaf nu doorgaan met het onderwerp "Religie kan een samenleving beschadigen"
Mustafa, je bericht wat je onder dit bericht had geschreven heb ik gewist.
On topic graag!
Laten we vanaf nu doorgaan met het onderwerp "Religie kan een samenleving beschadigen"
Mustafa, je bericht wat je onder dit bericht had geschreven heb ik gewist.
On topic graag!
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Even terugkomend op de postings in dit topic een aantal pagina’s terug.Gerard schreef:Een grote democratie is India (Hindoeïstische met groot aandeel moslims) Indonesië voornamelijk moslims. Die komen mij zo als eerste al boven als ik even verder graaf kan ik er meer noemen en anderzijds ondemocratische christelijke landen.
Ik heb hiervoor me een artikel liggen uit de bijlage van Stentor van 5 mei 2005 (wie wat bewaard heeft wat)
Daarop is de wereld verdeeld naar democratische gehalte.
1.Democratische landen waarin over het algemeen rechtszekerheid heerst:
2.Democratisch maar politieke activisme en kritische journalistiek zijn er riskant.
3.Staat tussen democratie en dictatuur
4.Dictatuur
Kategorie 1 Democratische landen waarin over het algemeen rechtszekerheid heerst
Naast Europa en Noord Amerika, Australië (75% noemt zich christelijk)
(inderdaad JHenosch voornamelijk christelijk maar bedenkt dat Amerika én Australië zijn bevolkt door vluchtelingen uit het christelijke Europa dus dan is het logisch dat die landen ook christelijk zijn)
India- (83% van de bevolking is hindoe, 11% moslim)
Taiwan-(Boeddhisme, Confucianisme, Taoïsme)
Zuid Korea (christendom (29%), boeddhisme (26%) (verrassing voor mij)
Japan- (shinto en boeddhisme)
Botswana – (slechts 15 % is christelijk)
Madagaskar- (christelijk)
Ghana -(christendom 63% natuurgodsdiensten 21%, islam 16%)
Mali- (islam)
Quatar (islam)
Koeweit (Islam)
Kategorie 2 Democratisch maar politieke activisme en kritische journalistiek zijn er riskant.
Heel christelijk zuid en midden amerika valt onder deze categorie.(muv Bolivia en Cuba)
Maar ook:
Mongolie (Boeddhisme)
Turkije (Islam)
Kategorie 3 Staat tussen democratie en dictatuur Dictatuur
Moldavie (Christelijk)
Armenie (Christelijk)
Angola (Christelijk)
Zimbabwe (50% Christelijk)
Colombia (Christelijk)
Mexico (Christelijk)
Haïti (Christelijk)
Nigeria (40 % Christelijk)
Kameroen (40% Christelijk)
Kongo (80% Christelijk)
Ethiopië (50 % moslim 40% Christelijk)
Oeganda (christelijk en islam) denk aan Verzetsleger van de Heer staat op basis van de tien geboden uit de bijbel.
Eritrea (50% christelijk, 50% moslim)
Liberia (15% christelijk 20% islam)
Ivoorkust (37% islam , 25 % Christelijk)
Kategorie 4 Dictatuur
Deze kategorie is klein genoeg om alle landen te noemen
Soedan (islam)
Colombia (Christelijk)
Cuba (Christelijk)
Saoedi Arabië (Islam)
Iran (Islam)
Turkmenistan (Islam)
Syrie (70% Moslims, 14 % christenen)
China (Confucianisme, Taoisme)
Myanmar (Birma) (Boeddhistische)
Vietnam (Boeddhistisch maar met grote katholieke minderheid)
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Aanzetting tot haat, intolerantie en polarisering: 'De Koran zegt: ‘98:6. Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het Boek en de afgodendienaren zullen in het Vuur der hel geworpen worden, daarin zullen zij verblijven. Zij zijn de slechtste der schepselen.’
Naast ‘de slechtste der schepselen’ is de ongelovige ‘brandstof voor het vuur’ (sura 2:24), doof, stom (2:171), erger dan beesten (sura 8:22, 8:55), een huichelaar (sura 8:49), et cetera. Door de hele Koran heen wordt de ongelovige neergezet als een onmens; iemand die niet in staat is te deugen; iemand die niet te vertrouwen is; kortom, de ongelovige wordt gedemoniseerd: ‘60:2. Als zij de overhand over u krijgen zullen zij (ongelovigen) als vijanden tegenover u handelen, en zij zullen hun handen en tong naar u uitsteken om u kwaad te berokkenen. ’
Verder: 3:28. Laat de gelovigen geen ongelovigen als vrienden verkiezen boven de gelovigen.’
‘4:101. Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.’
‘3:118. O gij die gelooft, neemt buiten uw volk geen ander tot intieme vrienden; zij zullen niet in gebreke blijven u te benadelen. Zij houden van leedvermaak. Nijd laten zij blijken en wat hun innerlijk verbergt is nog erger.’
‘5:51. O, gij die gelooft, neemt de Joden en de Christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner.’
‘60:4. Er is een goed voorbeeld voor u in Abraham en degenen die met hem waren toen zij tegen hun volk zeiden: "Wij hebben niets uitstaande met u en hetgeen gij buiten Allah aanbidt. Wij verwerpen u en er is tussen u en ons eeuwige vijandschap en haat ontstaan, tenzij gij in Allah, de Enige gelooft.’
Het is voor de volgelingen van Allah’s ‘vreedzame’ religie zelfs verboden om voor ongelovige familieleden te bidden: ‘
9:113. Het is de profeet en de gelovigen niet geoorloofd om vergiffenis te vragen voor de afgodendienaren, zelfs al waren dezen verwanten, nadat hun (de gelovigen) duidelijk is geworden, dat zij (afgodendienaren) het volk der hel zullen zijn.’
Aanzetten tot geweld en oorlog (en ja, hier wordt wel degelijk gewapende strijd mee bedoeld): ‘4:74. Laten derhalve zij, die hun tegenwoordig leven voor het leven in het Hiernamaals willen offeren, voor de zaak van Allah strijden. En wie voor de zaak van Allah strijdt, hetzij hij gedood wordt of overwint, weldra zullen Wij hem een grote beloning geven.’
‘4:95. Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon terwille van Allah strijden. Allah heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft Allah het goede beloofd. Allah zal de strijders boven de stilzittenden doen uitblinken door een grote beloning.’‘
9:20. Zij, die geloven en van hun woonplaatsen verhuizen en met hun bezit en met hun persoon voor de zaak van Allah strijden, hebben in de ogen van Allah de hoogste rang. Dezen zullen zegevieren. Hun Heer geeft hun blijde tijdingen van Zijn barmhartigheid en van welbehagen en van tuinen waarin een blijvende zaligheid voor hen zal zijn.’
‘3:169. En denkt niet over degenen, die terwille van Allah zijn gedood, als doden. Neen, zij zijn levend en bij hun Heer worden hun gaven geschonken.’
9:111. Voorzeker, Allah heeft van de gelovigen hun persoon en hun bezittingen gekocht in ruil voor het paradijs - zij vechten voor de zaak van Allah en zij doden en worden gedood - een onfeilbare belofte in de Torah en het Evangelie en de Koran.’
Gehoorzaam ongelovigen niet: 33:48. En gehoorzaam de ongelovigen en de huichelaars niet en sla geen acht op hun grievende taal, stel uw vertrouwen in Allah, want Allah is Toereikend als Beschermer.’
Geen scheiding tussen kerk en staat, en wat nog erger is, de ongelovige wordt gedwongen geld te betalen aan een religieuze regering. 9:29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.
Inhumane lijfstraffen, foltering en openbare vernedering: 'Sura 5:38. En snijdt de dief en de dievegge de hand af, als straf voor wat zij misdeden, een voorbeeldige straf van Allah. Allah is Almachtig, Alwijs.
Sura 24:2. Geselt iedere echtbreekster en echtbreker met honderd slagen. En laat medelijden met hen u van de gehoorzaamheid aan Allah niet afhouden indien gij in Allah en de Laatste Dag gelooft. En laat een groep gelovigen getuige zijn van hun bestraffing.
Primitieve 'oog om oog, tand om tand' 'rechtspraak': Sura 178. O gij die gelooft, vergelding inzake doodslag is u voorgeschreven: de vrije man tegen de vrije man, de slaaf tegen de slaaf en de vrouw tegen de vrouw. Maar, indien iemand kwijtschelding is verleend door zijn broeder, dan moet de eis billijk zijn, en betaling moet hem worden gedaan met goedheid. Dit is verzachting en barmhartigheid van uw Heer. Wie daarna overtreedt, hem wacht een pijnlijke straf.
Sura 2:194. Er is (een wet van) vergelding voor alle heilige dingen. Wie daarom agressief tegen u handelt, vergeldt hem naarmate hij tegen u heeft gedaan
Wel ik kan zo nog wel even doorgaan, bijvoorbeeld over de ongelijke behandeling van mannen en vrouwen, geheel volgens de regels van de Koran, kloteboek!
Zolang mohammedanen (ik pleit voor herinvoering van deze term) niet hun eigen boek met een korreltje zout nemen (door alles wat krom is in dat boek, recht te exegetiseren), dan zal er nooit écht een vrijzinnige islam ontstaan. (bij vrijzinnige christenen zie je dat ze de smerigheid niet proberen weg te poetsen, maar dat ze gewoon erkennen wat er staat, en ook erkennen dat het niet deugd).
Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
-
bad_religion
Opemerking terzijde, maar deze sprong mij zoeven direkt in het oog. India vermag dan wel een democratisch land zijn maar door het volslagen achterlijke kastenbestel is de demokratie alleen voor hogere kasten weggelegd. Voor de ongenaakbaren maakt het niet uit, verhongeren onder een dictatuur of verhongeren onder een demokratie war ze niets te zeggen hebben?Gerard schreef:India- (83% van de bevolking is hindoe, 11% moslim)
Paus had het er in de gewraakte redevoering terecht over dat het christendom tezamen met het judeisme zo weinig angst voor God in zich dragen, dat daar de verlichting uit kon voortkomen.
Dat is precies de reden waarom dat met de Islam niet is gelukt, en ook nooit zal lukken.
De door mensen aangeleerde angst voor allahg kent daar geen grenzen.
De aangeleerde angst voor God in de kerk kent ook geen grenzen.
Dat is precies de reden waarom dat met de Islam niet is gelukt, en ook nooit zal lukken.
De aangeleerde angst voor God in de kerk kent ook geen grenzen.
Take account of what you do;
Your life is really up to you.
It does depend upon what you know;
How,my friend,does your garden grow?
Mijn reden om zowel de fundamentalistische islam als het Christendom af te zweren.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Sararje schreef:Mijn reden om zowel de fundamentalistische islam als het Christendom af te zweren.
Daar geef ik je gelijk in,deze geloven zijn alleen maar gebasseerd op angst.
Ik geloof wel in God,maar niet in het zogenaamde geschreven woord.Die is door mensenhanden geschreven.
Take account of what you do;
Rebekka schreef:De aangeleerde angst voor God in de kerk kent ook geen grenzen.Paus had het er in de gewraakte redevoering terecht over dat het christendom tezamen met het judeisme zo weinig angst voor God in zich dragen, dat daar de verlichting uit kon voortkomen.
jHenosch
die heeft weinig effect dan, want de gelovigen trekken zich er niet veel meer van aan.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 04 okt 2006 16:16, 3 keer totaal gewijzigd.
-
appelfflap
- Banned
kun u niks beter verzinnen dan zo'n losse flodder, dat vanalles kan betekenen ?appelfflap schreef:die van het christendom heden ten dage is enkel voor weeskindertjes traumatisch en gevaarlijk neem ik aan?jHenosch schreef: beide soorten fundamentalisme zijn verwerpelijk, edoch die van de Islam is gevaarlijk.
of is deze laffe betoogtrant onderdeel van uw persoonlijkheid, appelflap ?