Rita Verdonk had de imam moeten respecteren (handjeschudden)
Moderator: Moderators
Rita Verdonk had de imam moeten respecteren (handjeschudden)
Novum) - Een imam die een vrouw geen hand wil geven, moet worden gerespecteerd. Dit zei premier Jan Peter Balkenende donderdag tijdens het normen- en waardendebat met de Tweede Kamer. Balkenende is het niet eens met de reactie van de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie Rita Verdonk toen een Tilburgse imam weigerde haar een hand te schudden.
Verdonk reageerde 'not amused' toen een imam op basis van zijn geloofsovertuiging de VVD-bewinsvrouw niet een hand schudde toen ze in november zijn moskee bezocht. Balkenende is van mening dat er pas een 'vreedzame samenleving' tot stand komt 'als we elkaar respecteren'.
"Als je hier bent moet je ook bepaalde gebruiken overnemen", legde de CDA-premier uit. Volgens hem moeten zowel allochtonen als Nederlanders hiermee rekening houden. GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema ontlokte de premier de opmerking toen hij zijdelings inging op het voorval.
Kort na het incident rond Verdonk ontstond in Den Haag enige ophef, toen bleek dat een man gekort zou worden op zijn uitkering, omdat hij geen handen van vrouwen zou willen schudden. De gemeente heeft dit ontkend.
Nieuws.nl
Verdonk reageerde 'not amused' toen een imam op basis van zijn geloofsovertuiging de VVD-bewinsvrouw niet een hand schudde toen ze in november zijn moskee bezocht. Balkenende is van mening dat er pas een 'vreedzame samenleving' tot stand komt 'als we elkaar respecteren'.
"Als je hier bent moet je ook bepaalde gebruiken overnemen", legde de CDA-premier uit. Volgens hem moeten zowel allochtonen als Nederlanders hiermee rekening houden. GroenLinks-fractievoorzitter Femke Halsema ontlokte de premier de opmerking toen hij zijdelings inging op het voorval.
Kort na het incident rond Verdonk ontstond in Den Haag enige ophef, toen bleek dat een man gekort zou worden op zijn uitkering, omdat hij geen handen van vrouwen zou willen schudden. De gemeente heeft dit ontkend.
Nieuws.nl
Er zit wat in wat Blkie zegt maar er zijn nuance verschillen.
Het is een typisch geval van clashing cultures.
De imam toont geen respect voor de minister maar andersom was dat ook niet het geval.
De hand had niet direct een functie behalve van het tonen van respect. Ik denk dat kenau Verdonk er beter aan had gedaan er niets over te zeggen dan lag het gebrek aan respect alleen bij de imam en had alleen hij iets uit te leggen. Nu is het 1-1.
Even wat voorbeelden die het mogelijk verduidelijken.
Als je in Schotland met een kilt rondloopt zonder daaronder een onderbroek te dragen wordt je niet vreemd aangekeken wordt je gerespecteerd. Doe je datzelfde in pakweg Arnhem dan vind je niet hetzelfde respect. Je moet daar dan wel van bewust zijn.
Verwacht van het land met een eigen overheersende cultuur niet dezelfde reactie, niet hetzelfde respect, als in je eigen land. M.a.v de imam had mogen weigeren maar kijk er dan niet vreemd vanop dat je daarop wordt aangekeken.
Loop maar eens op klompen door Rome, je wordt uitgelachen. Dat geld trouwens voor elke stad in Nederland dat is ook clashing of cultures.
Als je in Frankrijk te gast bent eis je toch ook niet om 18.00 u het warm eten op tafel en oh wé als het geen stampot is.
Kortom je mag je eigen gewoontes houden maar verwacht niet hetzelfde van de mensen in het land waar hun eigen cultuur de overhand heeft.
Maar ook binnen een land zijn er cultuur verschillen.
Als ik bij een gereformeerd gezin te gast ben en ze beginnen te reciteren uit de bijbel en houden dat een half uur vol dan kun je zeggen dat ze geen respect hebben voor mij maar als ik hen vraag om het voor deze ene keer toch maar te laten toon ik geen respect voor hen. Dan kan ik me beter terug trekken en een luchtje scheppen voor het eten. Ieder z'n meug toch.
Dus Kenau Verdonk had diep adem moeten halen en "OK, zo u wilt mogen" zeggen en vervolgens gewoon met de man in gesprek moeten gaan tótdat hij haar in die discussie als vrouw niet zou respecteren want die discussie is namelijk wél functioneel dat was de hele opzet van de samenkomst. Als hij die blokeert dan had ze inderdaad mogen zeggen "OK dan zijn we snel uitgepraat" En hem vervolgens moeten sommeren om de zaal te verlaten omdat hij niet gelijkwaardig aan de discussie wenste deel te nemen.
Het is een typisch geval van clashing cultures.
De imam toont geen respect voor de minister maar andersom was dat ook niet het geval.
De hand had niet direct een functie behalve van het tonen van respect. Ik denk dat kenau Verdonk er beter aan had gedaan er niets over te zeggen dan lag het gebrek aan respect alleen bij de imam en had alleen hij iets uit te leggen. Nu is het 1-1.
Even wat voorbeelden die het mogelijk verduidelijken.
Als je in Schotland met een kilt rondloopt zonder daaronder een onderbroek te dragen wordt je niet vreemd aangekeken wordt je gerespecteerd. Doe je datzelfde in pakweg Arnhem dan vind je niet hetzelfde respect. Je moet daar dan wel van bewust zijn.
Verwacht van het land met een eigen overheersende cultuur niet dezelfde reactie, niet hetzelfde respect, als in je eigen land. M.a.v de imam had mogen weigeren maar kijk er dan niet vreemd vanop dat je daarop wordt aangekeken.
Loop maar eens op klompen door Rome, je wordt uitgelachen. Dat geld trouwens voor elke stad in Nederland dat is ook clashing of cultures.
Als je in Frankrijk te gast bent eis je toch ook niet om 18.00 u het warm eten op tafel en oh wé als het geen stampot is.
Kortom je mag je eigen gewoontes houden maar verwacht niet hetzelfde van de mensen in het land waar hun eigen cultuur de overhand heeft.
Maar ook binnen een land zijn er cultuur verschillen.
Als ik bij een gereformeerd gezin te gast ben en ze beginnen te reciteren uit de bijbel en houden dat een half uur vol dan kun je zeggen dat ze geen respect hebben voor mij maar als ik hen vraag om het voor deze ene keer toch maar te laten toon ik geen respect voor hen. Dan kan ik me beter terug trekken en een luchtje scheppen voor het eten. Ieder z'n meug toch.
Dus Kenau Verdonk had diep adem moeten halen en "OK, zo u wilt mogen" zeggen en vervolgens gewoon met de man in gesprek moeten gaan tótdat hij haar in die discussie als vrouw niet zou respecteren want die discussie is namelijk wél functioneel dat was de hele opzet van de samenkomst. Als hij die blokeert dan had ze inderdaad mogen zeggen "OK dan zijn we snel uitgepraat" En hem vervolgens moeten sommeren om de zaal te verlaten omdat hij niet gelijkwaardig aan de discussie wenste deel te nemen.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
Absoluut niet!!! In Nederland maken we wat "sexe" betreft(proberen in elk geval) geen onderscheid tussen man en vrouw. Rita Verdonk is een Nederlandse minister, die Imam is te gast en heeft zich ook als dusdanig te gedragen. Moeten we dan een land hebben waar "vreemde" minderheden gaan bepalen wat de "meerderheid" mag en moet??
Het is ook weer typisch die sussende houding waar ik hier zo kotsmisselijk van word. Gewoon een grote bek hebben en als men niet zwicht een paar daden er tegen over die het "land" schokkeren en voila, je krijgt je zin. Iedereen is hier welkom, maar gedraag je wel een beetje anders flikker maar weer lekker op. Wil je in een land wonene waar de vrouw nog steeds gedomineerd word door de man, of waar homo's openlijk veroordeeld en wat dan ook moigen worden prima. Maar dan heb je in Nederland niks te zoeken.
Het is ook weer typisch die sussende houding waar ik hier zo kotsmisselijk van word. Gewoon een grote bek hebben en als men niet zwicht een paar daden er tegen over die het "land" schokkeren en voila, je krijgt je zin. Iedereen is hier welkom, maar gedraag je wel een beetje anders flikker maar weer lekker op. Wil je in een land wonene waar de vrouw nog steeds gedomineerd word door de man, of waar homo's openlijk veroordeeld en wat dan ook moigen worden prima. Maar dan heb je in Nederland niks te zoeken.
Volgens mij was de minister te gast bij de imam. En als mevr. Verdonk een beetje voorwerk had gedaan en zich verdiept had in de achtergronden van de mensen bij wie ze (beroepshalve) op bezoek moest had ze dit kunnen weten.
De mens lijkt te beperkt om alwetend te kunnen leven, maar te slim om in onwetendheid te sterven
Uiteraard.an3sdej schreef:Die imam bedoel je toch hè lieverd?
Met La Verdonk heb ik dan wel bijzonder weinig, volgens mij is het een android die zichzelf 's avonds oplaadt, maar soms komt ze erg menselijk over en zie ik mij helaas genoodzaakt het voor d'r op te nemen.
Geenstijl schreef:Balkenende is van mening dat er pas een vreedzame samenleving tot stand komt als we elkaar respecteren. "Als je hier bent moet je ook bepaalde gebruiken overnemen", aldus de CDA-premier. Volgens hem moeten zowel allochtonen als Nederlanders hiermee rekening houden. Jaja, latent aanwezig fundi-christendom dat boven borrelt noemen wij dat. Dus houdt u voortaan even rekening met dit feit als een heaumeau met z’n hoofd naar beneden van een flat komt zeilen, gewoon een stapje opzij doen dus...
Balkenende vindt dus, dat discriminatie naar geslacht toelaatbaar is.
Zou hij beseffen dat hij nu dus bezig is om de Nederlandse Grondwet buiten werking te stellen? (Die overigens ook geldig blijft als Imams ergens in Nederland een feestje hebben?)
Zou hij beseffen dat hij nu dus bezig is om de Nederlandse Grondwet buiten werking te stellen? (Die overigens ook geldig blijft als Imams ergens in Nederland een feestje hebben?)
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
En ik sluit me lekker aan bij het in mijn ogen genuanceerde en niet zo verabsoluterende standpunt van GH.
Als ik in een gezelschap ben, waar het de gewoonte is om na het maal een forse boer te laten ten teken dat het lekker was, wanneer is wie dan respectloos als ik niet mee boer?
Moet ik dan van 'discriminatie' spreken? Is er dan geen sprake van Prinzipiënreiterei?
Als je 'principieel' ergens op tegen bent, betekent dat dan niet dat je 'er op tegen bent tenzij...'?
Groeten.
Fons.
Als ik in een gezelschap ben, waar het de gewoonte is om na het maal een forse boer te laten ten teken dat het lekker was, wanneer is wie dan respectloos als ik niet mee boer?
Moet ik dan van 'discriminatie' spreken? Is er dan geen sprake van Prinzipiënreiterei?
Als je 'principieel' ergens op tegen bent, betekent dat dan niet dat je 'er op tegen bent tenzij...'?
Groeten.
Fons.
Moeten we Lodewijk de Waal ook het land uitsturen omdat hij minister de Geus geen hand wilde geven tijdens het vakbondsoverleg?
Hij overtreed toch de zelfde Nederlandse fatsoens norm als de Imam.
Gelijke monniken, gelijke kappen. !
Even voor de duidelijkheid ik praat het gedrag van zowel de Waal als de imam niet goed. Maar je moet dit soort gevallen wel wat breder zien.
Hij overtreed toch de zelfde Nederlandse fatsoens norm als de Imam.
Gelijke monniken, gelijke kappen. !
Even voor de duidelijkheid ik praat het gedrag van zowel de Waal als de imam niet goed. Maar je moet dit soort gevallen wel wat breder zien.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche