Spontaan ben ik er vóór om degenen die, door het prediken van haat en het toepassen van geweld de normen en waarden van onze samenleving aantasten, om diegenen consequent uit de samenleving te verwijderen en eventueel het land uit te zetten.
Ik weet dat er nu zullen zijn die me verwijten dat dan het verschil tussen mij en die ‘haatdragende, gewelddadige en onverzoenlijke theocraten kleiner wordt’ en ook nog eens dat daardoor ‘de democratie ondermijnd wordt op een manier waarvan de zelfmoordplegende bommenplaatsers hebben gedroomd’.
Soms is dan echter de paradox: hoe meer wij ons aanpassen en de andere partij tegemoet komen, des te groter bij die partij de minachting voor onze ‘zwakheid’ wordt. Is het misschien niet zó dat we – om onze diversiteit te beschermen – eens wat minder ‘tolerant’ moeten worden?
Er is in dit land een bonte veelheid aan ideologieën en geloven. Welk ‘filter’ zorgt er nu voor dat aan de vrijheid van denken en meningsuiting aan (bijna) iedereen recht wordt gedaan?
Termen als ‘tolerantie’ en het tóch al schimmige ‘wederzijds respect’ werken niet meer. Waarom tolerant zijn tegenover gewelddadig fanatisme? En wát is er ‘wederzijds’ aan deze vorm van ‘wederzijds respect’? Alleen díe tradities verdienen respect, die zélf respect opbrengen voor de fundamentele rechten van andere tradities, wat betreft mannen zowel als vrouwen.
Als het waar is dat figuren als Mohammed B. slechts een miniem deel uitmaken van de moslims in dit land, dan verwacht ik dat die moslim meerderheid blij is dat een interpretatie van de Islam, die respecteert dat door anderen anders of helemaal niet wordt geloofd, aan kracht wint.
Wat te zeggen van: ‘individualiteit’? Individualiteit erkent het recht van iedere mens om te zijn die hij is, om aanhanger te zijn van de ‘vrije gedachte’ of van een geloof naar eigen keuze of van wat anders dan ook. Moet je van je geloof een hoofddoek dragen? Draag een hoofddoek! Individualiteit is geen ‘individualisme’ (‘Ik dien alleen mijn eigen belang’).
En als er een beter filter, een betere norm is dan deze individualiteit, mij best! Maar laten we dan dáárover het debat voeren – zonder de angst door degenen, die van multiculturalisme een ‘dogma’ willen maken, van intolerantie of respectloosheid te worden beschuldigd .
Het mag dan waar zijn dat het gevaarlijk zelfs dodelijk is als de Koranteksten allemaal letterlijk worden genomen, niets minder gevaarlijk is het mijns inziens om de term ‘tolerantie’ letterlijk te nemen.
Groeten.
Fons.
Tolerantie en wederzijds respect
Moderator: Moderators
Tolerantie en wederzijds respect
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.