ik heb lang zitten twijfelen waar ik dit topic binnen de forumgedeeltes zou laten belanden. Ik had eerst het idee dat het meer bij het forumgedeelte Christendom/Judaïsme zou behoren of het forumgedeelte Islam. Maar ik vind uiteindelijk dit onderwerp juist meer te maken hebben met hoe de maatschappij met religie en hun god(en)/godheden in het algemeen omgaat.
Een voorgeschiedenis
Zoals we allemaal inmiddels weten heeft het optreden van Madonna, waarin zij te zien was aan een kruis tijdens het zingen van het nummer "Live To Tell", waarbij zij ook nog eens een doornenkroon droeg. Zij wilde hiermee een statement maken over de Aidsproblematiek in Afrika. Er is vervolgens door christenen in Nederland tegen dit concert geprotesteerd. Wat het echter nog meer beladen maakt is dat de christenen na het concert van Madonna haar hebben aangeklaagd wegens godslastering.
bron: http://www.trouw.nl/hetnieuws/nederland ... P-jongerenTrouw schreef:Aanklacht om act Madonna SGP-jongeren
Van onze verslaggeefster
SGP-jongeren gaan na het concert van popkoningin Madonna in Amsterdam Arena op 3 en 4 september aangifte doen wegens smalende godslastering.
De jongeren hadden minister Donner (justitie) gevraagd de kruisigingsscène tijdens het lied ’Live to Tell’ te verbieden. In deze scené hangt Madonna aan het kruis met een doornenkroon op haar hoofd. Donner liet weten geen aanleiding te zien om extra scherp te kijken naar de concerten van Madonna’s Confessions Wereldtournee. Hij begrijpt wel dat christenen zich gekwetst kunnen voelen door de kruisigingsact.
De jongeren reageren teleurgesteld. „De vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Maar dit gaat wat ons betreft over de schreef”, zegt woordvoerder Gert van Veldhuizen. „De jurisprudentie geeft ons geen grote kans. De vrijheid van meningsuiting is in Nederland bijna heilig verklaard. Maar dit is een nieuwe situatie die wereldwijd protesten heeft opgeroepen.” SGP-jongeren zullen samen met de christelijke organisatie Schreeuw Om Leven voor aanvang van de concerten flyers uitdelen met de tekst: ’Jezus loves Madonna’. Van Veldhuizen: „We protesteren niet tegen de fans. De christelijke boodschap houdt in dat voor iedereen vergeving mogelijk is, ook voor Madonna.”
Dit is maar één voorbeeld van het respect vragen voor god van ongelovigen door gelovigen. Met andere woorden: hoewel ongelovigen niet geloven in god, wordt er van hen verlangd dat zij ten alle tijde respect opbrengen voor de god van de gelovigen. Dit is mijns inziens een kromme gedachte: want hoe kan je respect opbrengen voor iets wat er volgens jou niet is? Daarnaast onstaat bij mij ook meteen de vraag: kan je het respect voor iets opbrengen waarvoor geen bewijzen bestaan? Bij de laatste twee vragen plaats ik een kanttekening in de vorm van een quote uit een artikel wat ik al eens eerder hierover gelezen heb:
bron: http://www.positief-atheisme.nl/pagina336a.htmlPeter van Montfoort in Bestaat blasfemie schreef: Sceptici die de absurditeiten van religieus geloof aan de kaak stellen, en die daarmee de door dat geloof geinspireerde, zelf opgelegde beperkingen aan de werking van de menselijke geest blootleggen, bespotten daarmee in de ogen van gelovigen in de eerste plaats het object van hun verering. En waarschijnlijk omdat die gelovigen zelf ook niet geheel overtuigd zijn van het bestaan van dat object (het reageert immers niet, dus het blijft bij geloven, als tegengesteld aan weten), worden zij hierdoor in verwarring gebracht.
De filosoof Bertrand Russell zei in dit verband eens:
- De mate van iemands emotie is omgekeerd evenredig aan zijn kennis van feiten, hoe minder men weet, hoe meer opgewonden men raakt. -
....knip....
Het object van hun verering wordt nooit aangevallen, kan nooit aangevallen worden. Rationeel denkende mensen weten namelijk dat zij iets dat niet bestaat, ook niet kunnen kwetsen. Zij weten, zonder dat zij daar verder over hoeven na te denken, dat zij Sinterklaas noch de Kerstman kunnen kwetsen; de boeman noch de tandenfee; Wodan noch Zeus; God noch Jupiter; Venus noch Allah .... De lijst is eindeloos.
Meestal kan gesteld worden dat ongelovigen vanuit een zeker idealisme die woorden of afbeeldingen gebruiken waar gelovigen zo opgewonden over kunnen raken. Dat idealisme komt voort uit hun gemeenschapszin. Zij willen gelovigen aanspreken op hun gezond verstand, ze willen door hen op absurditeiten en onrechtvaardigheid te wijzen, de gemeenschap bevrijden van al die door religie opgelegde beperkingen. Beperkingen die de gezonde ontwikkeling van onze samenleving trachten af te remmen, in plaats van die te bevorderen.
De problematiek van het opbrengen van respect voor god(en)/godheden
Met dit in mijn achterhoofd vraag ik mij wel eens af of gelovigen wel begrijpen op wie de kritiek werkelijk gericht is (de kritiek is immers niet op hun god gericht, vaak draait het om de vanzelfsprekende normen en waarden die door hen gehanteerd worden en waar door de gelovigen van verwacht wordt dat iedereen zich daar aan houdt) . Ook kan er geconcludeerd worden dat godslastering niet bestaat, immers het object van de verering reageert niet op de laster, dus is er geen sprake van laster. Daarnaast is er geen sluitend bewijs voor het bestaan van god en kan men dus ook niet stellen dat god laster ervaart. Er kan hoogstens gesteld worden dat het als beledigend ervaren wordt door de gelovigen. Maar het beledigen van iemand kan hoogstens als onfatsoenlijk ervaren worden, maar is niet strafbaar (voor zover ik weet).
Bovendien gaat het de skeptici niet om de belediging, maar om het kritisch benaderen over datgene waar de gelovigen zo van overtuigd zijn. Dit met als doel om bepaalde vanzelfsprekende gelooszaken die in de samenleving zijn doorgedrongen aan de kaak stellen. Dit kan enkel door hen in hun eigen wereld en middels hun eigen symbolen aan te spreken. Al snel wordt dit juist daarom als beledigend of kwetsend ervaren door gelovigen.
In deze kwestie wordt de godslastering gehanteerd als beschermend instrument voor het afdwingen van respect voor god. Het bestaansrecht van dit instrument is echter uiterst dubieus, gezien het feit dat god niet bewezen is en dus niet aangetoond kan worden dat hij laster ervaart en gezien het feit dat het vaak niet om de belediging gaat maar om het aanzetten van gelovigen tot kritisch denken en dat dit enkel kan door hen aan te spreken in hun eigen taal.
Ik vraag me dan ook ernstig af of het afdwingen van respect voor god(en) of godheden te rechtvaardigen is. Ik denk van niet:
- Ten eerste hebben veel geloofsovertuigingen op hun beurt geen respect voor andere zienswijzen. Andersdenkenden worden vaak afgeschilderd als dienaren van Satan. Wanneer een bepaalde zienswijze een respectloze visie heeft over andersdenkenden kan het mijns inziens geen respect vragen of verwachten van andersdenkenden.
- Ten tweede kent het respect hebben voor andermans geloof ook grenzen. Immers je kan het respect opbrengen door hun de ruimte te geven hun geloof te beleiden. Er kan echter niet verwacht worden dat er daarnaast ook nog apart respect opgebracht wordt voor de godheid die zij aanbidden. Het feit dat gelovigen hun god mogen aanbidden is een gevolg van het respect dat er voor die mening is. Het gaat hier echter om een mening, iedereen heeft de vrijheid om een mening te hebben (dit is het respect), echter voor de inhoud van een mening van iemand hoef je geen respect te hebben (want ook dat is vrijheid, de mening kan ontzettend conflicteren met je eigen mening en dan is respect onmogelijk). Het is namelijk ook een vrijheid om het niet met de inhoud van de mening van anderen eens te zijn en dit mag je, gezien de vrijheid die de ander heeft zijn mening uit te dragen, ook uitdragen.
- Ten derde is het moeilijk respect op te brengen voor de inhoud van een mening van een groepering die zijn/haar god een zodanig hoge autoriteit meegeven dat de gelovigen niet kritisch meer kunnen kijken naar hun handelen en denken in dienst van die god. Waardoor zij veronderstellen dat hun god de allerbelangrijkste en allerhoogste is. Respect voor de inhoud van een dergelijke mening staat gelijk aan het toegeven dat jij altijd al fout zat (als je andersdenkend bent). Immers andersom zul je inhoudelijk respect voor een mening van andersdenkenden nooit krijgen van een gelovige. Want in dat geval ervaart de gelovige dit als het erkennen van het feit datzijn godheid niet onfeilbaar is. Een dergelijke arrogantie staat dus het respect voor de godheid van gelovigen in de weg.
Hoe denken jullie over het opbrengen van respect voor god(en)/godheden en wat vinden jullie van het daaraan gekoppelde beschermingsmechanisme dat godslastering heet?
Groet,
Deadline
Hebr 6: