@ StormStorm schreef:Heel herkenbaar!!writer schreef:Van geloof naar ongeloof is een lange weg.
Soms denk ik wel eens dat ik aan het eind van die weg ben gekomen totdat er ineens een mooie vertrouwde psalm in je op komt en weg is je zekerheid.
Dit haakte er bij mij in, een paar woorden een melodie en weg is alle twijfel. Het hart, je gevoel zegt; ja, het is goed. Onrustig is mijn hart, totdat het rust vind in...? Herinnering, nostalgie?
Later lees je woorden van christenen en merk je dat wanneer het je rationele dag is, het je niets zegt; dat het zelfs een poppenkast lijkt. Een toneelspel die we gezamenlijk opvoeren.
Ik stond erbij en ik keek ernaar.
Ik was in de vorige reactie over jou hoofd heen aan het schrijven.
Toch wil het in die vorm zo plaatsen en heb het even geknipt en weer geplakt.
Ik hoop dat ik het goed heb begrepen en anders hoor ik het wel.
Ik neem Storm even als voorbeeld:
De eerste periode, dat ze hier kwam, heeft ze afgesloten, omdat ze toch teveel dat op de spits drijven niet meer aangenaam vond en voelde dat ze religie teveel ging verdedigen, ook al wilde ze dat eigenlijk niet.
Dat heeft ze zelf duidelijk zo gesteld in haar bericht hier:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 68#p320268" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 70#p330170" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij was toch al erg kritisch in haar geloof en ze bleef heel erg twijfelen, maar voor zich heeft ze (moest ze ?) de keuze gemaakt om "thuis te blijven in haar geloof en religieuse omgeving, omdat teveel mooie dingen haar bleven trekken".
(tussen haakjes is een interpretatie van mij)
Nu staat ze, denk ik, aan de ene kant sterker in het kunnen negeren van spotternijen, maar de twijfels zijn niet minder, en is ze al even geleden weer teruggekomen en neemt weer meer actief deel.
Dat zou ze niet hebben gedaan, daar ben ik van overtuigd, als de sfeer oha. het hele forum door, net zo zwaar anti-religieus en spottend gebracht werd als in die eerste periode.
Nu kun je zeggen:
Zie je wel; Ze is toch terug.
Maar niet iedereen heeft het karakter en het kritische onderscheidings vermogen van Storm.
Ik weet zeker, dat ik blij ben met haar hier terug te zien, ook al kan ze nog niet kappen met haar geloof.