Postbodes weigeren christelijk zendingsmateriaal

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: Postbodes weigeren christelijk zendingsmateriaal

Bericht door PietV. »

Storm schreef:@Piet,

Maak je sterk voor alle schadelijke programma's voor kinderen voor 20.00 uur.
Gaan we Hans Teeuwen ook verbieden voor 20.00 uur?

Ik vind persoonlijk dat je doorschiet, je zult wanneer je waarde hecht aan je eigen vrijheid een ander dat recht niet moeten willen ontnemen. Alleen maar openbare scholen oké, niet meer naar de E.O, NCRV en KRO kijken voor 20.00 uur.
Hoe zit het met de E.O gids als kinderen die lezen staat er een boete op?
Je haalt er van alles bij. Waarom? De kern is dat ik jeugdigen liever niet via het beeldscherm geïndoctrineerd zie worden. En als ik een omroep in mijn gedachten heb dan is het de EO.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Storm schreef:
Het is bekend dat roken meer kans op longkanker en hart en vaatziekten geeft.
En toch verbieden we de cigaret niet, geen boete wanneer je rookt, zolang je er anderen niet mee schaadt, dus niet meeroken. Dit geldt m.i ook voor geloven; zolang je anderen je geloof niet opdringt zie ik geen reden zoiets te verbieden voor jongeren onder de 18 jaar.
We doen er wel alles aan om roken te ontmoedigen. Reclame campagnes, voorlichting op scholen. Er mag geen reclame over worden uitgezonden en op het schoolplein mag niet gerookt worden. We zijn ons bewust van de schadelijke effecten. De samenleving ziet ook de schadelijke effecten van religie. Sla de kranten maar open. Lees de berichtgeving over misdrijven in de katholieke kerk, de onderdrukking van homo's, vrouwen en andersgelovigen. De geweldsorgie in diverse landen speelt zich veelal af tussen sektarische groeperingen. De bijbel staat vol met passages die de meest grove zaken verheerlijken. Net als de Koran. Religie mag wereldwijd best ontmoedigt worden. En je kunt hier het beste mee beginnen bij kinderen. Via het onderwijs. En je hebt het over opdringen. In ons publieke bestel is er ruimte geschapen om mensen dit op te dringen. Gelukkig zijn volwassenen capabel genoeg om zelf keuzes te maken. Maar hoe zit het met minderjarigen?
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

PietV. schreef:

We doen er wel alles aan om roken te ontmoedigen. Reclame campagnes, voorlichting op scholen. Er mag geen reclame over worden uitgezonden en op het schoolplein mag niet gerookt worden. We zijn ons bewust van de schadelijke effecten. De samenleving ziet ook de schadelijke effecten van religie. Sla de kranten maar open. Lees de berichtgeving over misdrijven in de katholieke kerk, de onderdrukking van homo's, vrouwen en andersgelovigen. De geweldsorgie in diverse landen speelt zich veelal af tussen sektarische groeperingen. De bijbel staat vol met passages die de meest grove zaken verheerlijken. Net als de Koran. Religie mag wereldwijd best ontmoedigt worden. En je kunt hier het beste mee beginnen bij kinderen. Via het onderwijs. En je hebt het over opdringen. In ons publieke bestel is er ruimte geschapen om mensen dit op te dringen. Gelukkig zijn volwassenen capabel genoeg om zelf keuzes te maken. Maar hoe zit het met minderjarigen?
Inderdaad daar zijn we het eens, ik begrijp dat atheisten geloven willen ontmoedigen dat is wat anders dan verbieden.

Alle negatieve zaken die je hier benoemd zijn waar, en ik wil ze niet bagetaliseren, maar ik ken zoveel mensen voor wie geloven een positieve uitwerking heeft. Die maatschappelijk en sociaal een drive voelen vanuit geloven.Ik kan het niet schadelijk vinden om wat ze doen en wie ze zijn als gelovige en ik vind het dan ook moeilijk om te lezen dat geloof verboden moet worden.
Ik besef dat ik teveel positieve zaken zie, die vaak het nieuws niet bereiken.

En nee ik bedoel niet dat dat zonder geloven niet kan.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Jinny

Bericht door Jinny »

Zouden die mensen zonder geloof dan geen positieve drive hebben?
Ik ken namelijk vrijwel alleen ongelovige mensen die vanuit hun ongeloof een positieve drive hebben om de wereld beter en mooier te maken.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Jim,

Dat schreef ik ook maar zij kunnen dat niet zonder hun geloof zien het zit verweven in heel hun leven en doen.

Er wordt vaak geschreven over de negatieve kant van indoctrineren en die zie ik echt wel maar ik ken ook de andere kant.
Onze kinderen leerden liedjes met bijna altijd een sociaal karakter, idd een gedeelte van het evangelie en dan ook alleen het positieve. De wereldwinkel werd in onze gemeente het eerst opgezet door de geref kerk. Het Leger des Heils maakt fouten maar zet zich ook in voor hun naaste. In de jaren 70-tig was de IKV een grote christelijke vredesbeweging.

Het kan zonder geloof natuurlijk, maar dat zeg je als atheist als je gelovig bent ervaar je dat vaak anders.

Maar ik moet oppassen dat ik niet teveel tegenwicht ga geven maar dat "gevaar" zit erin wanneer je positieve ervaringen hebt met geloven.

Op christelijke sites zou ik meer een kritiek hebben op het geloof, hier wil ik het toch teveel opnemen voor wat voor mij altijd goed is geweest.
Bob Dylan
Jinny

Bericht door Jinny »

Storm, voor jou lijkt het goed geweest te zijn, ik ken echter ook veel andere verhalen.
En die zijn minder mooi.
Heel veel minder mooi.
Mensen die zichzelf niet mogen zijn, die tot suïcide toe gedreven worden.
Zo erg veel goeds komt er niet uit religie is mijn ervaring.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Jim,

Die verhalen ken ik ook en lees ik hier ook.
Bob Dylan
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Storm schreef:
Het kan zonder geloof natuurlijk, maar dat zeg je als atheist als je gelovig bent ervaar je dat vaak anders.

Maar ik moet oppassen dat ik niet teveel tegenwicht ga geven maar dat "gevaar" zit erin wanneer je positieve ervaringen hebt met geloven.

Op christelijke sites zou ik meer een kritiek hebben op het geloof, hier wil ik het toch teveel opnemen voor wat voor mij altijd goed is geweest.
Wat ik ook zie Storm is een vrouw die na 50 jaar probeert om van religie af te komen. Overal opduikt waar atheïsten vertoeven en als het tenslotte niet lukt religie maar weer gaat verheerlijken. Ik ga het niet verheerlijken. Teveel mensen gezien die er aan onderdoor zijn gegaan of nog gaan. Teveel onzin gelezen wat door moet gaan voor zin. Teveel volwassenen gezien die zich als kinderen ten toon stellen als het om religie gaat. Hele families uit elkaar zien vallen door religie. Gelezen over de tientallen miljoenen mensen die gevallen zijn direct of indirect door religie. Het is beter voor een samenleving dat ze zich niet verlaat op welke religieuze stroming dan ook, maar op eigen benen staat en zoekt naar wat het beste is voor de mens die daar rondloopt. Zonder sprookjes en zonder valse beloften. Maar gebaseerd op de realiteit.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Piet,

Misschien heb je gelijk,maar ik verheerlijk het niet. Ik geef tegengas tegen m.i teveel negativiteit w.b.t geloven.
En daar moet ik mee stoppen met dat tegengas geven.
Bob Dylan
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Misschien heb je gelijk,maar ik verheerlijk het niet. Ik geef tegengas tegen m.i teveel negativiteit w.b.t geloven.
Dan kun je full-time aan de slag. Er komt steeds meer rottigheid bij. De nieuwe media laten tegenwoordig alles zien. Zie je dit als een missie op freethinker en atheisten hyves?
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Geloven zou niet fout zijn als het de intgriteit van mensen, individuen intact laat. Helaas is dat niet zo. Mensen die in een wat labiele situatie verkeren worden ingepakt, kinderen worden ingekapseld. Geloven is voor gelovigen een plicht, anders deug je niet. Zodra geloof of religie in haar ware gedaante naar buiten treedt komen de afgrijselijke kanten goed in de schijnwerpers. Kijk even naar wat er in de V.S. gebeurt via die Santorum. De man zal waarschijnlijk erg veel goed doen, maar het wordt overschaduwd door de gestoorde ideëen die door zijn geloof hem aangeplakt zijn. Het is te hopen dat dit soort figuren niet iets te zeggen krijgen. Andersdenkenden en andersdoenden zouden het wel eens heel erg moeilijk kunnen krijgen, waarmee ik wil aangeven dat religies er niet zijn om mensen te helpen, maar om mensen te onderdrukken.

Groet

kiks

Het gaat wel wat off-topic. Mijn excuus.
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Piet,

Ik heb geen missie, op veel punten ben ik het eens met atheisten en ik was dat ook in de discussie.
Maar ik zal het blijven aangeven wanneer ik reacties eenzijdig vind, of dat nu op christen of atheisten sites is.
Maar ik heb inmiddels mijn conclusie getrokken, je hebt een p.b van me ontvangen als het goed is.

groet van Storm
Bob Dylan
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Ik heb geen missie, op veel punten ben ik het eens met atheisten en ik was dat ook in de discussie.
Maar ik zal het blijven aangeven wanneer ik reacties eenzijdig vind, of dat nu op christen of atheisten sites is.
Maar ik heb inmiddels mijn conclusie getrokken, je hebt een p.b van me ontvangen als het goed is.

groet van Storm
En als het goed is dan heb ik je direct een pb terug gestuurd.
aton

Bericht door aton »

kiks schreef:Geloven zou niet fout zijn als het de intgriteit van mensen, individuen intact laat. Helaas is dat niet zo. Mensen die in een wat labiele situatie verkeren worden ingepakt, kinderen worden ingekapseld.
Hier raak je volgens mij de kern van de zaak, en wat hier zeker bij aansluit is wat Piet schreef; op eigen benen staan.
Elke religie die de doctrine verkondigd dat alle heil van buitenaf verwacht moet worden zit goed fout. Alle heil moet van binnenuit komen. Deze religies werken als alkohol. Eens dit in je systeem zit is alkohol het beste middel om de trillingen in je handen weg te nemen. Ik weet niet zoveel van Boeddhisme, maar daar gaat men ' de goden ' in zichzelf zoeken en niet erbuiten. Geloof in een God maakt geloof in jezelf dood en wordt men afhankelijk aan die Grote Onbestaande.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Misschien is een kind dat iets hoort over Boeddha dan best nog acceptabel.Waar leg je de grens? Welk geloof is gevaarlijk? Mag je een kind nog over Sinterklaas vertellen als dat de waarheid niet is?
Mag het atheisme wel als waarheid worden verkondigd of mag het onderwerp "godsdienst" helemaal niet worden besproken waar kinderen bij zijn?

Ik vind het vooral allemaal wat overdreven. De verknipte voorbeelden bestaan maar je gaat ook niet alle zwembaden sluiten omdat er kinderen door een badmeester zijn misbruikt. Je kunt kinderen niet voor de boze buitenwereld beschermen, je kunt maar beter zorgen dat ze zijn voorbereid. Dus juist in aanraking laten komen met de verschillende visies die in de samenleving bestaan. Zeker omdat je zo ook kinderen van orthodox gelovigen wat wereldwijzer maakt.

Een verbod om te bekeren, betekent dat ieder kind van een gelovige gedoemd is om met datzelfde geloof op te groeien. Of zet je religieuze ouders uit hun macht? Gevolg is dat kinderen maar één Waarheid zullen horen, die van de ouders. Méér indoctrinatie dus, zodat ze binnen de club blijven. Precies waar het de Joodse othodoxen om te doen is.

Lijkt me geen strak plan.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Plaats reactie