Laat ons even teruggaan naar het begin. De openingspost ging over sexuele vrijheid in het paradijs.
Daar leidde iemand uit af (of voegde er aan toe) dat de islam op aarde erg vrij en ongedwongen met sexualiteit omgaat. Zo'n baarlijke nonsens mochten niet onbeantwoord blijven. Ik heb deze stelling dus met kracht (en met glans, al zeg ik het zelf) weerlegd. Ik heb zelf geen stelling geuit behalve dat.
Zoals ik al gesteld heb, is het Perzische hofleven geen referentie voor de religieuze denkbeelden van die tijd. De islam de eer geven van de frivole hofliteratuur in Bagdad is even onnozel als de sexuele revolutie van de seventies van vorige eeuw toeschrijven aan een zwartekousenkerk. Wie weet gebeurt dat wel binnen enkele eeuwen. Er zijn er hier die in elk geval druk met de voorbereidingen bezig zijn.
De islam staat voor het stenigen van overspelige vrouwen, voor het geselen van kussende mannen, etc.... laat ons toch eens een beetje redelijk blijven zeg.
Trouwens, een beetje voorkennis in dit soort diskussies zou duidelijk maken dat het paradijs van oorsprong bedoeld was als beloning voor uitzonderlijke prestaties, met name vooral voor wie op het slagveld omkwam. Daarom was elk tribaal hiernamaals een plaats van drank en sex, gemodelleerd naar hoe het er aan toeging in vers veroverd gebied, en waar elke soldaat (tot zelfs in de dertigjarige christelijke godsdienstoorlog) van droomde en een tandje voor bij wou steken. Seksuele vrijheid in het paradijs is dus net geen bewijs van vrijdenkendheid, maar van primitief tribaal misbruik.
Zulke dingen gebeuren hoor.Sararje schreef:Jouw theorietje van een beeschermingsclausule slaat kant noch wal.
Dat zal ik niet ontkennen.Sararje schreef: Die verzin je er zelf gewoon lekker bij.
Alsof het zo simpel was: we zoeken even in de koran en de hadith, en kijk, zo is de islam.Sararje schreef:En op welke overleveringen van Mo jij je nu baseert? Geen idee.
Ik heb het al gezegd: de islam is voor mij wat zich nu afspeelt. Dat wil onder meer zeggen: schaamtevolle bedekking van het vrouwenlichaam, kastijding of terechtstelling van homo's, stenigen van ongehuwde zwangere meisjes. En ik word gifgroen tot achter mij oren als ik besef dat terwijl ik hier zit te lezen dat de islam zo verschrikkelijk breeddenkend is, zulke dingen zich voor onze neus, anno vandaag, afspelen, zonder noemenswaardig protest van binnen de islam of buiten de islam, in tegendeel, het wordt nog bedolven onder verdedigend discours van fellowtravelers waar moslims zelf beschaamd voor zouden zijn. En dan is het lot van homo's mij niet eens dierbaarder dan dat van andere mensen.
Natuurlijk zijn er verzen in de koran(7:80-82, 26:165-175, 27:55-58, 29/28-29...) maar om eerlijk te zijn, die interesseren me niet zo, ze komen me zelfs stilaan de neus uit. Kijk niet naar mijn woorden, kijk naar mijn daden.
Volledig met je eens. Welke reden zou ik hebben om islam en christendom of jodendom tegen mekaar af te wegen? Ze komen me allemaal de neus uit, gifgroen.Sararje schreef:Dat je met dezelfde teksten alle kanten op kan, prima, maar dan verschilt de koran dus op geen enkele manier van de bijbel, zie Fons Jansen's spoorboekje.