WK kijkers afgeslacht

Discussies over de Islam.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: WK kijkers afgeslacht

Bericht door gerard_m »

Wat heb betreft hoeft afvalligheid dus helemaal geen consequenties te hebben (individuele vrijheid); maar hij kan zich voorstellen dat er contexten zijn waarin dat niet op zou gaan, bijvoorbeeld wanneer moslim-zijn verbonden is met het staatsburgerschap.
Allereerst zegt Mohammed in de hadith glashelder dat wie de islam verlaat gedood moet worden. Alle islamitische rechtscholen zeggen het ook.

Bijvoorbeeld:
Bukhari Volume 9, Book 83, Number 17: Narrated 'Abdullah:

Allah's Apostle said, "The blood of a Muslim who confesses that none has the right to be worshipped but Allah and that I am His Apostle, cannot be shed except in three cases: In Qisas for murder, a married person who commits illegal sexual intercourse and the one who reverts from Islam (apostate) and leaves the Muslims."

Daarnaast is een koppeling van geloof aan staatsburgerschap al een bizarre inperking van vrijheid. Dat dit soort argumenten ter relativering worden aangevoerd, verbaast me dan ook.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Blijkbaar houdt Mohammed Cheppih er dan een andere hermeneutiek van die hadieth op na dan jij, gerard_m. Blijkbaar ziet hij daar ruimte voor. Een beetje vrijdenker raakt dan geïnteresseerd en stelt de vraag: hoe speelt hij dat klaar? Lukt 'm dat, ja/nee? Goh, ik ben benieuwd! Een dogmaticus gaat zitten voorschrijven wat noodzakelijk uit de heilige geschriften en tradities volgt.

Maar daar ging het me niet om: het ging er om dat siger glashard beweert dat Cheppih, want daar verwees hij naar, stelde dat "afvalligen de doodstraf verdienen als de religie verbonden is aan het staatsburgerschap", terwijl Cheppih het in die hele uitzending niet over de doodstraf heeft.
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:Zeg eens Siger; ben je nu zo bevooroordeeld dat je moslimse apologeten dingen hoort zeggen die ze niet zeggen, of leg je ze gewoon bewust zaken in de mond?
Het is een conclusie die ik heb getrokken terwijl ik keek. Misschien heb ik "en dan gaan alle moslims gezellig bij mekaar zitten en kijken eens rustig of we er wat aan kunnen doen" als een eufemisme voor onthoofding begrepen, want de man in kwestie had tot op dat moment zowat alle soorten van sharia-uitspraken herleid tot een "goed gesprek". Counseling is immers het nieuwe sharia-stopwoordje! Eerlijk gezegd voel ik er weinig voor om opnieuw door de video te gaan, ik vertrouw op mijn interpretatie en jij ziet verder maar.

Bovendien leek me zijn uitleg knap gevonden. Hij had in alle eerlijkheid moeten antwoorden dat de doodstraf staat op afvalligheid, eerlijk en simpel, maar dat had de avond wel finaal bedorven. Vanuit zijn positie als geruststellend deskundige (counselor!) was zijn koppeling met "alleen mits staatsburgerschap" een goeie vondst, want islam is per sé gekoppeld met staatsburgerschap. Alle andere situaties zijn - volgens de ideologie dus - tijdelijk.

Trouwens, wie minder rond de pot draait zal je vertellen dat het verlaten van de islam hoort onder de strafwet en daar zelfs het zwaarste vergrijp is, zwaarder dan overspel of diefstal, want rechtstreeks tegen Allah gericht. Laat me Professor Safia K. Mohsen nog eens citeren (p.104, mijn vetjes), zo weet je meteen waar de man wat mistig was:
Four areas are identified by Islamic law as prime targets for legal protection:
1) The first and most vital is religion. While the aim is to provide the believers with the proper atmosphere for practicing Islam, it recognizes and protects the right of individuals to follow religions other than Islam. Freedom of religion under Islam has strong support in several statements in the Quran and Sunna which instruct the believers that there should be "no coercion in Islam." This protection however, does not extend to those who abandon Islam, for ridda, or apostasy, is one of the most serious crimes in Islamic law.
Als ik heb gehoord wat de man niet te duidelijk wilde zeggen, ben ik hem vermoedelijk te slim af geweest.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

siger schreef:Maar nu je het er toch over hebt, ik denk dat de laatste moslim die ik enkele dagen geleden gehoord heb in "ons land" van mening was dat afvalligen de doodstraf verdienen als de religie verbonden is aan het staatsburgerschap. En dat is misschien wel de "gematigde" versie.
edit: Zie http://www.debalie.nl/player/playmovie_ ... agmentsid=
Bovenstaande suggereert toch dat Cheppih dat werkelijk gezegd heeft. Pas met onderstaande uitleg wordt duidelijk hoezeer de nadruk moet worden gelegd op dat je dacht dat je het hoorde.
siger schreef:Het is een conclusie die ik heb getrokken terwijl ik keek. Misschien heb ik "en dan gaan alle moslims gezellig bij mekaar zitten en kijken eens rustig of we er wat aan kunnen doen" als een eufemisme voor onthoofding begrepen, want de man in kwestie had tot op dat moment zowat alle soorten van sharia-uitspraken herleid tot een "goed gesprek". Counseling is immers het nieuwe sharia-stopwoordje! Eerlijk gezegd voel ik er weinig voor om opnieuw door de video te gaan, ik vertrouw op mijn interpretatie en jij ziet verder maar.
Het is geen kwestie van interpretatie, het is een kwestie van wat iemand zegt en niet zegt. Jij doet het schijnen alsof je een videofragment hebt van een moslim die zegt "dat afvalligen de doodstraf verdienen als de religie verbonden is aan het staatsburgerschap." Vervolgens blijkt daar niets van waar te zijn.

En in plaats dat je mans genoeg bent om je vergissing toe te geven, en te zeggen 'O, dan had ik het verkeerd begrepen. Sorry, ik moet voortaan beter opletten op wat mensen werkelijk zeggen, in plaats van te snel conclusies te trekken over wat ze wel zullen bedoelen.', ga je gewoon zitten doen alsof het een kwestie van interpretatie is.

Dat is natuurlijk geen nette, integere manier van discussiëren, Siger [-X
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:Bovenstaande suggereert toch dat Cheppih dat werkelijk gezegd heeft. Pas met onderstaande uitleg wordt duidelijk hoezeer de nadruk moet worden gelegd op dat je dacht dat je het hoorde.
Nee, ik denk echt dat hij dat gezegd heeft.
Theoloog schreef:Dat is natuurlijk geen nette, integere manier van discussiëren, Siger [-X
Ik ben een pak meer integer dan jij.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Op de man speel alert!!!! Opletten mensen, hou het bij de inhoud en ga niet op de persoon spelen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

siger schreef:Nee, ik denk echt dat hij dat gezegd heeft.
Nou, speciaal voor jou en alle andere meelezers heb ik een transcriptie gemaakt van dat fragment in die discussieavond.

Voor de leesbaarheid heb ik alle... uhhh's en gestotter er uit gelaten, en tussenwerpingen van anderen alleen ingevoegd voor zover de loop van de discussie beïnvloeden. Van enkele Arabische termen ben ik niet zeker van de schrijfwijze, maar dat maakt voor het punt niet uit.

Komt 'ie dan hè? In dit stuk heeft Siger Cheppih dus horen zeggen dat afvalligen binnen de context van een moslimstaat gedood moeten worden (en vervolgens voerde Siger dit aan als bewijs hoe radicaal die zogenaamd 'gematigde' moslims in Nederland wel zijn):
Cheppih: Kijk er werd net al aan het begin gezegd, wij behoren.. ik behoor dan uitspraak te doen vanuit het stelsel van sjariarechtbank en laat mij ook baseren op jurisprudentie die hier over bekend is. Maar er worden dingen gezegd die toch mijn eigen interpretatie erbij vragen.

Want dit is niet sec alleen jurisprudentie, maar dat is ook wat wij noemen binnen jurisprudentie 'fiqh al-wahqar,' oftewel de jurisprudentie van de lokale context, en daarin moet ik zeggen van: Hé, ja, die eerste vraag, dat als sjaria wetgeving gebruikt mag worden om moslim te verhinderen [zich] tot het christendom te bekeren.

Ik denk dat je daar... als ik als rechtbank moet spreken dan zeg ik: ik ben als rechtbank niet bevoegd om te gaan over de persoonlijke omstandigheid van het intreden of uittreden van een geloof, behalve – daarom zeg ik: behalve – en dat wordt hier ook in 't stuk gezegd, als die intreding of uittreding invloed zou hebben op het staatsstelsel, wat wij hier zouden hebben.

Wanneer dus de religie wordt gelinkt aan de nationaliteit, dan zou ik daar een andere uitspraak over doen. Dat is in dit geval...

Predikant: Dus u zegt, in de Nederlandse situatie dan kan het niet anders...

Cheppih: Nee, want als deze situatie mij voorgelegd...

Predikant: Maar als er een islamitische staat is, die … wat uw ideale staat zou zijn

Cheppih: Die niet bestaat...

Predikant: Maar wat uw ideaalstaat zou zijn...

Cheppih: Nou dat heeft u voor mij ingevuld, maar ga verder...

Predikant: Ja, maar laat ik daar even van uit gaan. En.. u mag dat ontkennen natuurlijk, dat zou kunnen. Anderen doen dat niet. – Dan zou u zeggen, vanwege het belang van de staat, is het niet goed om je te bekeren.

Cheppih: Als u zou leven in – ik ga met u mee in uw fantasie – als u zou leven in de eerste eeuw, en de heerser van dat moment was Muammar abdel Aziz, we zijn al in 98, Syrië, dus 713 na Christus, en dit zou de case zijn, dan zou ik als rechter zeggen: 'Ik heb geen last van u, doe wat u doen wilt en ga lekker naar huis!'

Op het moment dat u stennis zou schoppen, en gaan schreeuwen van daken, en u zich zou keren tegen de staat, etcetera, etcetera, dan zou ik tegen u zeggen: 'Ik verzoek u, aangezien u het dus niet fijn vindt binnen deze staatsstelsel te leven, om dit land te verlaten naar een derde land, en uw nationaliteit in te leveren. Dat zou ik in Nederland vandaag de dag ook doen.

En als u dat...

Predikant: Met andere woorden, u zegt...

Cheppih: Mag ik verder gaan? En als u dat wederom zou weigeren,

Discussieleider: Hohohoho!

Predikant: Met andere woorden, u zegt...

Cheppih: Maar ik ben de rechter, dus ik mag dat, hè?

Discussieleider: De heer De Vries, meneer de Vries, hij is nog bezig... [Tegen Cheppi:] Maak je antwoord af.

Cheppih: En bij de derde zaak, als u zou zeggen van: 'Nee, ik wil niet weg en ik blijf stennis schoppen', én, én, én, dan zou ik dus me raadplegen wat er andere mogelijkheden zijn.

Maar, ik vind niet – ik ben niet als rechtbank bevoegd om op een of andere manier te gaan over uw persoonlijke keuzes, behalve wanneer deze invloed hebben op de staatsinrichting.

Punt.
Oké, dus wat zei Cheppih over afvalligheid binnen de sjariawetgeving?

1. ik ben niet als rechtbank bevoegd om op een of andere manier te gaan over uw persoonlijke keuzes

2. Ik heb geen last van u, doe wat u doen wilt en ga lekker naar huis!'

3. Als iemand stennis schopt en daarmee de openbare orde verstoort, zou hij hem verzoeken af te nokken of zijn nationaliteit op te geven en op te hoepelen. Dat zou hij ook in Nederland doen (Morgen in de Telegraaf: Cheppih: 'Zet opruiende imams het land maar uit!')

4. Als iemand dan blijft herrie schoppen, dan zou Cheppih zich moeten beraden op andere mogelijkheden om de persoon zijn ordeverstorende gedrag te doen staken.

Wat maakt Siger daarvan?
siger schreef:Ik denk dat de laatste moslim die ik enkele dagen geleden gehoord heb in "ons land" van mening was dat afvalligen de doodstraf verdienen als de religie verbonden is aan het staatsburgerschap. En dat is misschien wel de "gematigde" versie.
En dan gewoon stug volhouden dat hij dat echt zo gehoord had ook nog. Meneer heeft geen zin de video nog eens na te lopen om te zien of het nu zus zit of zo, en maakt er een welles-nietes spelletje van.

Wel vermakelijk trouwens, dat iemand die er een handje van heeft zijn discussiegenoten te betichten van oneerlijkheid, leugens en bedrog wanneer die zijn betoog aan flarden schieten, er zélf geen been in ziet moslims verdacht te maken door ze totaal gefingeerde woorden in de mond te leggen. Gevalletje 'zoals de waard is...' wellicht?
siger schreef:Ik ben een pak meer integer dan jij.
Nou, hartelijk dank voor deze demonstratie van jouw intellectuele integriteit, Siger. Het zal voor iedereen inmiddels duidelijk zijn hoeveel die waard is.
siger

Bericht door siger »

Theoloog schreef:
siger schreef:Ik denk dat de laatste moslim die ik enkele dagen geleden gehoord heb in "ons land" van mening was dat afvalligen de doodstraf verdienen als de religie verbonden is aan het staatsburgerschap. En dat is misschien wel de "gematigde" versie.
En dan gewoon stug volhouden dat hij dat echt zo gehoord had ook nog. Meneer heeft geen zin de video nog eens na te lopen om te zien of het nu zus zit of zo, en maakt er een welles-nietes spelletje van.
Je liegt. Mijn citaat begint met "Ik denk..."

Is schijnheiligheid een bijvak voor theologen?
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Men vergelijke Siger nadat hij ondubbelzinnig betrapt is op het verkondigen van een joekel van onwaarheid...
siger schreef:Je liegt. Mijn citaat begint met "Ik denk..." Is schijnheiligheid een bijvak voor theologen?
... met Siger, één post eerder, voordat hij ondubbelzinnig betrapt werd op het verkondigen van die joekel van een onwaarheid:
siger schreef:
Theoloog schreef:Bovenstaande suggereert toch dat Cheppih dat werkelijk gezegd heeft. Pas met onderstaande uitleg wordt duidelijk hoezeer de nadruk moet worden gelegd op dat je dacht dat je het hoorde.
Nee, ik denk echt dat hij dat gezegd heeft.
'Nee, ik denk echt dat hij dat gezegd heeft.' Dat drukt toch overtuiging uit of niet dan? Ik vraag het net nog: is dat 'ik denk.... dat ik gehoord heb' wellicht bedoeld als slag om de arm? 'Nee' zeg je. En nu is dat 'ik denk' ineens wel een teken dat je al die tijd al een slag om de arm hield.

Het is trouwens niet de eerste keer dat je je van dat discussietruukje bedient. Hier gaf je ook naderhand een hele andere draai aan je woorden (waarbij je wel de grammatica geweld aan moest doen) en noemde je mij een bedrieger omdat ik de vinger er bij legde dat wat je zei niet klopte.

En is het überhaupt integer om moslims verdacht te maken als gevaarlijke radicalen die afvalligen menen te moeten executeren zodra hier de sjaria wordt ingevoerd, op grond van wat je 'denkt' gehoord te hebben, maar waar je na - veel vijven en zessen - eigenlijk helemaal niet zo zeker van bent?

Je doet wel verregaande beschuldigingen aan het adres van moslims aan de hand van wat je 'denkt' gehoord te hebben, maar als ik er dan op wijs dat wat je beweert helemaal niet in dat fragment aan de orde komt, weet je niet eens het fatsoen op te brengen om het fragment op te snorren (daar heeft de player een knopje voor) en na te gaan of je het wel goed gehoord hebt.

Als je dergelijke propaganda over Joden bedreef, was je allang als antisemiet de website afgewerkt.
Jabba de Hut
Forum fan

Bericht door Jabba de Hut »

Wat een onzin dat van afvalligen doden en je hoort dat iedereen te pas en te onpas zeggen. Van die 72 maagden is ook 100% kletspraat en kom niet aan met hadiths want sommigen van die hadits zijn net zo betrouwbaar als de bijbel, niet dus.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Jabba de Hut schreef:Wat een onzin dat van afvalligen doden en je hoort dat iedereen te pas en te onpas zeggen. Van die 72 maagden is ook 100% kletspraat en kom niet aan met hadiths want sommigen van die hadits zijn net zo betrouwbaar als de bijbel, niet dus.
Je reacties als Freida waren toch aangenamer om te lezen dan dit soort opmerkingen. Misschien was een 'vrouwelijke' naam toch niet zo'n slecht idee? ;)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jabba de Hut schreef:Wat een onzin dat van afvalligen doden en je hoort dat iedereen te pas en te onpas zeggen. Van die 72 maagden is ook 100% kletspraat en kom niet aan met hadiths want sommigen van die hadits zijn net zo betrouwbaar als de bijbel, niet dus.
Waarom zijn die hadiths er dan nog, als het pulp is? :roll:
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

- Meerdere ahadith bevestigen de doodstraf voor afvalligheid.

- Islamitische geleerden beschouwen deze als betrouwbaar (sahieh), gebaseerd op de overleveringsketen.

- Ook de islamitische rechtsscholen bevestigen dit.

- In landen die delen van de sharia invoeren, is het bovendien ook de praktijk.

Dat Cheppih om de hete brei heen draait en hierboven een forumlid zonder enig argument de hadith in de prullenbak kiepert is best sympathiek. Misschien kunnen ze hun geleerde geloofsgenoten zo ook overtuigen?
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

gerard_m schreef:Dat Cheppih om de hete brei heen draait en hierboven een forumlid zonder enig argument de hadith in de prullenbak kiepert is best sympathiek. Misschien kunnen ze hun geleerde geloofsgenoten zo ook overtuigen?
Zonder enig argument?
Lees je eigenlijk wel wat er staat?

Ik kop slechts een voorzet in, van iemand die Islamiet zegt te zijn.
Niets meer en niets minder.

En het beste argument om elk "heilig boek" (en haar eventuele aanhangsels) a-priori naar de prullenmand door te verwijzen, zonder er in te hoeven lezen, is dat alle godsbeelden even absurd zijn.

Kom maar eens met een argument om ze te behouden, als iemand van de claimzijde.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Sorry... Mijn post sloeg niet op jou, maar op Jabba de Hut . Als je de islam aanhangt is het vreemd om zonder enig argument de hadith weg te gooien, wellicht omdat de visie daaruit je misschien niet goed uitkomt.

Zelf kan ik (waarschijnlijk net als jij) voldoende argumenten bedenken om er niet in te geloven. De doodstraf voor afvalligen is er slechts één van.
Plaats reactie