Godsdienstwaanzin

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Godsdienstwaanzin

Bericht door Jagang »

Demiurg schreef:Wat je volgens mij doet is bepaalde 'gebeurtenissen' loskoppelen van hun formele status om dan te stellen dat het geen grondrecht is.
Ik moet hier toch even op inhaken: Om de constructie van bijv. de UVMR te testen en peilen, is het soms inderdaad handig om zaken los te koppelen van een "formele status".
Dit ter toetsing of bepaalde formaliteiten nog te verenigen zijn met rechtsstaat, en gelijkberechting.

Een apart genoemde vrijheid van godsdienst in de wet, is in strijd met gelijkberechting.

Wanneer iemand jou vraagt: "Wat is het verschil tussen Godsdiensten en levensovertuigingen", reageer jij met te zeggen dat het verschil 'm zit in de aanwezigheid van een godsidee.

Toch los je het probleem daar niet mee op: Je verschuift het slechts.
Want mijn vraag daarop is: Waarom moet een godsidee meer beschermd worden dan een ander idee?
Is er een specifieke reden te bedenken waarom een godsidee een andere behandeling verdient dan een ander idee, even los van de (huidige) UVMR?

En als dit hét onderscheid is, waarom mogen de leden van de "spaghetti monster" cultus dan geen religieus getinte gebouwen neerzetten?
De gebeurtenis op zich (hoog bouwwerk, dragen ve sluier) is geen grondrecht, dat klopt, maar het kunnen uitingen zijn van een grondrecht.
Grondrechten waren toch negatief?
Hoe kan je die dan uiten?

Je bedoelt waarschijnlijk dat je daarmee de signatuur kan uiten van wat je gelooft, omdat bepaalde grondrechten daar de ruimte voor geven.
Maar dan komen we toch weer uit bij de uitingsvrijheid, omdat de discussie of je "het juiste geloof" hebt, weer draait om die uitingsvrijheid.
Vreemd dat je dat met kleren niet van me wil accepteren, maar dat je het onbewust kennelijk wel omarmt als het op gebouwen aankomt.

Verder kan je "behoudens verantwoordelijkheden jegens de wet" vrij ruim interpreteren, in de huidige situatie.

Edit: Ik lees dit nu pas
Eigenlijk zijn we het dan gewoon eens.
Ik zou er geen problemen mee hebben als vrijheid van godsdienst vrijheid van levensovertuiging zou heten.
Volgens mij betekent dat formeel hetzelfde.
Kijk, daar hebben we een ingang.
Geheel mee eens.
Volgens Jarang is kleding een mening, dus valt het onder vrijheid van meningsuiting
Hmm, da's een lastige, maar het is precies die reden dat het burkaverbod het waarschijnlijk in Nederland ook wel gaat halen.
Dat klopt.
Maar de vrijheid van meningsuiting kent ook zo haar beperkingen.
Zo mag je niet oproepen tot haat en geweld, mag je niet dreigen, en met een gezichtsbedekkende kleding vormt men een potentieel gevaar voor de veiligheid.
Prima redenen om ook daar grenzen aan te stellen.
Ik vind het niet correct om steeds met een term als privilege te schermen, terwijl de discussie eigenlijk over rechten gaat.
Ik wel.
Want rechten kunnen, wanneer zij niet zorgvuldig genoeg zijn opgesteld, privilege's faciliteren.
Je moet niet vergeten dat "rechten" geen natuurprodukt zijn, maar iets dat we met elkaar afspreken.
Ze zijn niet in steen gehouwen.

Zo was er in Zuid Afrika tot aan de afschaffing van de Apartheid een rechtsongelijkheid tussen blank en zwart.
Dat klopte juridisch gezien volkomen, want zo stond het daar in de wet. (Een contract met het Hof had men namelijk niet, dus daar was men niet aan gebonden)

Die afspraak is herzien, en dat heeft geleid tot het afschaffen van die rechtsongelijkheid. (Officieel dan.)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Demiurg schreef:het woord privilege, suggereert dat de grondwet onderscheid zou maken tussen individuele burgers,
dat is een valse suggestie. Voor elk grondrecht geldt dat iedere inviduele burger daar aanspraak op kunt maken.
Art 1. Allen die zich in Nederland bevinden , worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.'

De eerste zinsnede van het artikel geeft weer dat gelijke gevallen gelijk behandeld dienen te worden. Essentieel is dus om te bepalen of het in een betreffend geval gaat om gelijke of ongelijke gevallen. De gelijkheid of ongelijkheid van gevallen wordt niet vastgesteld door alle aspecten van de gevallen met elkaar te vergelijken, maar door slechts die aspecten in aanmerking te nemen die in die gegeven situatie relevant zijn.

Het apart noemen van godsdienst náást levensovertuiging, als aparte aspecten [die in aanmerking genomen dienen te worden bij een beoordeling ] maken de door jou 'vals' genoemde suggestie juist tot een aannemelijke zekerheid (als wij niet hier, maar voor het gerecht als opponenten tegenover elkaar zouden staan in een zaak waar dát aspect aan de orde zou komen!)

Jij strijdend voor de zaak waarbij je je (impliciet) op jouw god beroept die volgens 'zijn' geschriften jou (als extra!!) in het gelijk stelt (ahw. de hóógste rechter die door jouw beroep erop! gedwongen is om op het matje te verschijnen bij een simpele aardse rechter om zich aan zijn oordeel te onderwerpen?
versus
De atheist [zich beroepend op zijn gezonde verstand] die probeert om de aardse rechter over te halen om het zijne te gebruiken?
Minstens vraagt of de rechter zijn ogen nogmaals uit wil wrijven om goed te kijken of die zgn. allerhoogste rechter náást jou, op zijn matje staat?

Het zal de atheist niet helpen, want de met name in 'art.1'. v.d. GW. genoemde 'godsdienst' zal de rechter nopen om het 'abstractum' waar jij je op beroept als doorslaggevende realiteit te zien (en mijn gezonde verstand (alsmede [eventueel] zijn eigen verstand! im Frage te stellen)

Jij wint dus (met je ogen dicht, dank prevelend aan het abstractum)
Conclusie: Het abstractum werkte voor jou als privilege!!
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Satuka schreef: misschien verschillen we inderdaad toch niet zo heel erg van mening als ik aanvankelijk dacht.

Als op de een of andere manier geformuleerd wordt dat er geen wezenlijk onderscheid is en daar dan ook (zo consistent mogelijk) naar wordt gehandeld, dan heb ik daar meer dan vrede mee.
Het is al zo geformuleerd, vrijheid van levensovertuiging staat in het zelfde grondwetsartikel.
Misschien wordt er soms verkeerd mee omgegaan, maar dat ligt niet aan de grondwet, maar de interpretatie van de wetgever, lijkt mij.
Goed, ik denk dat we het verder wel ongeveer eens zijn.
De kernvraag m.b.t. dit soort kwesties is denk ik: “is een levensovertuiging een legitieme wettelijke grond om artikel 1 en andere reguliere wetgeving te negeren?”
Het antwoord moet m.i. “nee” zijn.
Het hangt helemaal van het geval af. Ik denk overal waar het gaat om overheidsbeleid staat artikel 1 boven alles, maar als je in de particuliere omgeving komt ligt dat toch anders. let wel, de grondwet stelt in de eerste plaats regels aan de overheid, niet aan de burger. Als ik in mijn huis bepaalde etnische groepen weiger is dat feitelijk mijn goed recht, zelfs al kunnen we vaststellen dat het een discriminerend deurbeleid is. De overheid kan en moet op het particuliere terrein een ontmoedigingsbeleid voeren, maar kan daarin ook bepaalde grenzen niet over. Die grens is lastig te trekken, maar daar komt het wel op neer. Kun je een vereniging die racistisch is in haar toelatingsbeleid aanpakken of moeten we daar niet ala Voltaire redeneren dat we soms onwenselijk gedrag moeten accepteren, in het belang van de algemene individuele vrijheid?
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

siger schreef:Rituele slachting zonder verdoving is een godgeklaagd privilege. Het is verboden in elk modern slachthuis, maar wordt oogluikend toegestaan voor allerhande achterlijke godsdiensten.
Je zegt het goed, het is verboden, dus is er geen privilege.
het is ook waar dat het soms oogluikend toegestaan wordt en daar zou de overheid tegen moeten optreden, maar hetzelfde geldt voor de gewone slacht waar voorschriften ook veel aan de laars gelapt worden, omdat het goedkoper is of omdat men vindt dat het vlees er minder van wordt.

Buiten dat is die hele ophef over rituele slachting vaak tamelijk hypocriet. Alsof het voor een dier, dat al levenslange marteling moet doorstaan, geen daglicht ziet, dag en nacht op een rooster moet staan met alle vergroeingen van dien, die zoveel hormonen ingespoten krijgt dat het letterlijk door de hoeven zakt, echt nog veel meer onrecht wordt aangedaan als het 10 seconden langer op zijn dood moet wachten. het is niet voor niets dat die kritiek meestal klinkt uit de hoek van mensen die het vooral voorzien hebben op de islam en verder niets met dierenrechten hebben.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Jagang schreef: Een apart genoemde vrijheid van godsdienst in de wet, is in strijd met gelijkberechting.
Nee hoor, iedereen heeft vrijheid van godsdienst, nergens wordt de suggestie gewekt dat alleen een beperkte groep daar aanspraak op kan maken. Het wordt zelfs omschreven als "Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging". Het is duidelijk dat 'godsdienstvrijheid' zo breed opgevat moet worden als het maar kan, tot aan de meest atheistische levenbeschouwingen toe.
Want mijn vraag daarop is: Waarom moet een godsidee meer beschermd worden dan een ander idee?
Jouw stelling dat een godsidee meer beschermd wordt is op twee punten onjuist.
Ten eerste wordt niet een godsidee beschermd, maar de vrijheid van elk individu om al dan niet een godsidee te vormen en er naar te leven. en verder wordt een levenbeschouwing met godsidee (tenminste in de grondwet) niet meer beschermt dan een andere levensbeschouwing.
En als dit hét onderscheid is, waarom mogen de leden van de "spaghetti monster" cultus dan geen religieus getinte gebouwen neerzetten?
Is er reden aan te nemen dat dat niet kan?
Antroposofen zetten toch ook gebouwen neer volgens eigen architectonische regels?
Verder kan je "behoudens verantwoordelijkheden jegens de wet" vrij ruim interpreteren, in de huidige situatie.
Daar raak je een veel belangrijker probleem van de Nederlandse grondwet. In NL is feitelijk geen grondwettelijk hof die het kan toetsen; Deze zinsnede staat dan ook in de grondwet om dat te ondervangen. Maar het is wel de slager die zijn eigen vlees keurt. tegenwoordig hebben we gelukkig wel het Europese hof.
R.J. Hoffmann
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Demiurg schreef:Daar raak je een veel belangrijker probleem van de Nederlandse grondwet. In NL is feitelijk geen grondwettelijk hof die het kan toetsen; Deze zinsnede staat dan ook in de grondwet om dat te ondervangen. Maar het is wel de slager die zijn eigen vlees keurt. tegenwoordig hebben we gelukkig wel het Europese hof.
Het E.H. blijft óók een slager die zijn eigen vlees keurt omdat zij óók gehouden zijn aan een grondwet (Europees- - - dan wel aan de UVMR als basis)

Oftewel een (grond)wet, dan wel een verklaring op instigatie van politiek partijdige mensen, en gedoemd tot stand gekomen te zijn op basis van "De meeste stemmen gelden". (waar ook de drang tot evangeliseren vandaan komt, haha)
siger

Bericht door siger »

Demiurg schreef:
siger schreef:Rituele slachting zonder verdoving is een godgeklaagd privilege. Het is verboden in elk modern slachthuis, maar wordt oogluikend toegestaan voor allerhande achterlijke godsdiensten.
Je zegt het goed, het is verboden, dus is er geen privilege.
Kijk, dat soort plompe woordspelletjes maakt dat mijn interesse leegloopt als een ballon.

Het is duidelijk dat de enige betekenis van "privilege" in deze context is (Van Dale): bijzonder recht, voorrecht, voor bijzondere personen of groepen van personen.

Als jij vindt dat het geen voorrecht is dat voor bepaalde religies de wet niet wordt toegepast, en in de plaats van ordehandhaving met de steun van de overheid een soort interculturele discussie wordt gevoerd waarin ter sprake staat wat de sociale, gezondheids- en diervriendelijke voordelen van wetsovertredingen zouden kunnen zijn, dan zet je jezelf hier flink voor schut, en dan ga ik weer eens wat anders doen.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Demiurg schreef:let wel, de grondwet stelt in de eerste plaats regels aan de overheid, niet aan de burger.
Onjuist!
De grondwet is een raamwerk waarop wetgeving en jurisprudentie berust en waar de burger op de Staat stuit via de aanklager die zich op de wet (of jurisprudentie) beroept die uiteindelijk op de grondwet berust die door de Staat gemaakt is en verdedigd wordt!

De Staat wordt geacht nooit conflicterend daarmee te zijn (afwijking daarvan kan via cassatie hersteld worden en werkt twee kanten op [voor burger en tegen de Staat,of Staat versus zijn dienende overheden en voor of tegen de burger)
Satuka schreef:De kernvraag m.b.t. dit soort kwesties is denk ik: “is een levensovertuiging een legitieme wettelijke grond om artikel 1 en andere reguliere wetgeving te negeren?”
Het antwoord moet m.i. “nee” zijn.
Het antwoord is "Nee"! - -tenzij de opponent nalaat om de eigen levensovertuiging ten berde te brengen om andermans levensovertuiging te neutraliseren!
Vrijheid v. godsdienst wint het altijd van levensovertuiging (mits uitgegaan wordt van een door de Staat erkende godsdienst!
Demiurg schreef:Het hangt helemaal van het geval af. Ik denk overal waar het gaat om overheidsbeleid staat artikel 1 boven alles, maar als je in de particuliere omgeving komt ligt dat toch anders. let wel, de grondwet stelt in de eerste plaats regels aan de overheid, niet aan de burger. Als ik in mijn huis bepaalde etnische groepen weiger is dat feitelijk mijn goed recht, zelfs al kunnen we vaststellen dat het een discriminerend deurbeleid is. De overheid kan en moet op het particuliere terrein een ontmoedigingsbeleid voeren, maar kan daarin ook bepaalde grenzen niet over. Die grens is lastig te trekken, maar daar komt het wel op neer- - -enz.
Uitgangspunt is gebaseerd op een onjuist axioma (zie boven) dat niet anders dan tot een rommelige en onjuiste eindconclusies moet leiden. :shock:
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Demiurg schreef:Nee hoor, iedereen heeft vrijheid van godsdienst, nergens wordt de suggestie gewekt dat alleen een beperkte groep daar aanspraak op kan maken.
Jawel: Alleen godsdienstigen hebben het "recht" om vanuit hun opvattingen te discrimineren.
Je kan geen gebruik maken van de vrijheid van godsdienst als je niet gelooft.
Dat ik niet geloof is niet mijn schuld, dus om me daarom te korten op mijn vrijheid van meningsuiting is belachelijk.
Het wordt zelfs omschreven als "Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging". Het is duidelijk dat 'godsdienstvrijheid' zo breed opgevat moet worden als het maar kan, tot aan de meest atheistische levenbeschouwingen toe.
Dan vond ik je pleit voor "de vrijheid van levensovertuiging" sterker.
Jouw stelling dat een godsidee meer beschermd wordt is op twee punten onjuist.
Ten eerste wordt niet een godsidee beschermd, maar de vrijheid van elk individu om al dan niet een godsidee te vormen en er naar te leven. en verder wordt een levenbeschouwing met godsidee (tenminste in de grondwet) niet meer beschermt dan een andere levensbeschouwing.
Is er reden aan te nemen dat dat niet kan?
Antroposofen zetten toch ook gebouwen neer volgens eigen architectonische regels?
Mogelijk, maar een subsidie hoeven ze, in tegenstelling tot traditionele kerken, synagogen en moskeeën niet te verwachten.

De bevoorrechting van gelovigen heb ik reeds behandeld.
Daar raak je een veel belangrijker probleem van de Nederlandse grondwet. In NL is feitelijk geen grondwettelijk hof die het kan toetsen; Deze zinsnede staat dan ook in de grondwet om dat te ondervangen. Maar het is wel de slager die zijn eigen vlees keurt. tegenwoordig hebben we gelukkig wel het Europese hof.
Ik zie het meer als een kans, dan als een probleem.
Enfin: Je lost het probleem van een slager die het eigen vlees keurt niet op door een kleine slagerij over te laten nemen door een grotere.
Elke overkoepelende instantie zal per definitie steeds weer het "eigen vlees" keuren.

Vandaar ook dat ik er niet zoveel autoriteit aan toeschrijf als jij, waarschijnlijk.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Elberfeld
Forum fan

Bericht door Elberfeld »

Rereformed schreef:
sarnian schreef:
Theoloog schreef:De actie van die kerk in Florida is het gevolg van een voortgaande hetze tegen moslims. In deze hetze wordt de islam voorgesteld als het grote kwaad, als een veelkoppige draak die de Westerse beschaving bedreigt, en moslims worden voorgesteld als de bewuste of onbewuste dragers van dat kwaad.
Het in stand houden van negatieve voorstellingen en vooroordelen heeft consequenties.
Er is zeker het aspect van die algemene hetze tegen moslims, en dat geldt zeker niet alleen voor de VS.
Dat zelfde proces vindt ook plaats hier in Nl, zij het dan op een lager niveau - vooralsnog.
Maar zelfs fanatieke fundamentele amerikaanse christenen hebben - van hun schepper volgens hun eigen leer dan - een verstand meegekregen waarmee zij kunnen nadenken, en de gevolgen van hun daden kunnen overzien. Zij mogen het "liefde" noemen voor anderen, maar een geestelijk gezond mens ziet de haat er van afdruipen.

Laten wij blij zijn dat in Nl een soortgelijke hetze slechts vanuit de uiterst rechtse politieke hoek te horen is, en bezorgd zijn voor de invloed van die hetze. Voorlopig zijn die gevolgen - naast beïnvloeding van een grote groep kiezers - nog beperkt tot problemen in het samenstellen van een uiterst rechtse - ergo asociale - regering.

Ik kan het niet nalaten om hierop de link te geven naar het vrijdenkersklimaat van 4 jaar geleden: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... =23&t=2294 en verheug me erop dat het klimaat blijkbaar een stuk verbeterd is.

Vier jaar geleden leverde een eenmans vrijdenkersaktie van het verbranden van boeken enkel handengeklap op van het hele Freethinkerforum inclusief alle moderators. De enige tegenstem was een christen Otter ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 913#p47913 ), en een tenenkrommende Rereformed die dacht het beter te weten en er toen van langs kreeg ( http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 455#p50455 en volgende reakties). Uiteindelijk werd ik nog gesteund door Sjun, waarvoor ik hem nog steeds dankbaar ben.
Hm. Die aktie van Wahlers is zo ongeveer aan me voorbij gegaan. In ieder geval begrijp ik na herlezing van die discussie ook waarom Otter dit forum verlaten heeft.

Voor de geïnteresseerden: otter is inmiddels alweer ruim een jaar geleden vader geworden van een zoontje.
"Wie ben ik? Wat doe ik hier? Waar is mijn Roddelflop?"
Uit: "Donald Duck: Een geniale weddenschap"
Door Mau Heymans en Kirsten De Graaf
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

demi
maar de vrijheid van elk individu om al dan niet een godsidee te vormen en er naar te leven.
dit is volgens mij zeer scheef, hoeveel mensen worden er geboren en direkt gedoopt of zijn direct lid van de moslim familie zonder daar zelf voor gekozen te hebben. Raar idee over vrijheid toch.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
siger

Bericht door siger »

Vrijheden zijn per definitie vrijheden van individuen.
Daaruit volgt dat de vrijheid van godsdienst de vrijheid is van elk individu om volgeling of voorstander te zijn, of om niet te geloven of tegenstander (van een of alle godsdiensten) te zijn.

Zo bekeken is het een overtreding van het principe van godsdienstvrijheid als iemand niet meer mag zeggen waarom hij een godsdienst niks vindt.
Shadow
Forum fan

Bericht door Shadow »

Nog meer godsdienstwaanzin:
Rabbi damns Palestinians ahead of Washington summit

Sun Aug 29, 10:45 AM
JERUSALEM (AFP) - The spiritual head of a religious party in Israel's ruling coalition has damned Palestinian leader Mahmud Abbas and his people ahead of the Washington summit, stirring an angry reaction on Sunday.

"May all the nasty people who hate Israel, like Abu Mazen (Abbas), vanish from our world," said Rabbi Ovadia Yosef, head of the ultra-Orthodox Shas party, in his weekly sermon on Saturday night.

"May God strike them down with the plague along with all the nasty Palestinians who persecute Israel," he said, before Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu and Abbas meet in Washington to resume direct peace talks.

Chief Palestinian negotiator Saeb Erakat condemned the remarks as "an incitement to genocide," and urged the Israeli government "to do more about peace and stop spreading hatred."

http://ca.news.yahoo.com/s/afp/100829/w ... ce_rabbi_1
Misschien moet deze rabbi wat minder van de Acacia boom snoepen.
Shadow
Forum fan

Bericht door Shadow »

Over godsdienstwaanzin gesproken:
Paus linkt ongelovigen aan nazi's

EDINBURGH - Paus Benedictus XVI heeft tijdens zijn bezoek aan het Verenigd Koninkrijk atheïsme gelinkt aan nazisme. In zijn speech in Edinburgh waarschuwde de heilige vader dat "het uitsluiten van God en van godsdienst en de daaraan verbonden deugden" tot vreselijk dingen leiden.

Als voorbeeld gaf hij de nazi's en omschreef hij Adolf Hitler als de verpersoonlijking van "atheistic evil". De paus waarschuwde in zijn speech dat Groot-Brittannië ten prooi dreigt te vallen aan wat hij "agressieve vormen van secularisme" noemde.

Om het gevaar te verduidelijken haalde de paus het voorbeeld aan van de nazi's, "tegen wie de Britten zo moedig vochten" en "wier tirannie als doel had god uit de samenleving te bannen en onze sympathie ten opzichte van velen, in het bijzonder de joden, te onderdrukken."

Ophef
De uitspraken hebben opnieuw voor ophef gezorgd. "Ons secularisme en ons, respect voor de vrije wil is niet iets om te bekritiseren, maar om te bejubelen", zei Terry Sanderson, voorzitter van de National Secular Society. Anderen waren minder subtiel: "Het is niet aan een man die miljoenen doden in Afrika op zijn geweten heeft door zijn standpunt ten opzichte van condooms en die homoseksualiteit als een afwijking beschouwt om ons de les te komen lezen over wat we moeten geloven".

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... zi-s.dhtml
De leider van de mushroom-cult moet niet zoveel jezus-vlees eten, daar ga je van hallucineren.
Was het niet dezelfde kerk die collaboreerde met de nazi's? En al dat bloed dat heeft gevloeid uit naam van de kerk dan? Ga eerst je handen maar eens wassen Ben-Addict.

Afbeelding
Plaats reactie