Ik moet me hier verontschuldigen omdat ik te snel heb aangenomen dat jij de genetische kaart trok in verband met religie. Blijkbaar heb je dus andere redenen om te zeggen dat we er nooit van verlost zullen zijn. Ik heb nooit andere dan genetische redenen gehoord, dus ik ben erg benieuwd waar je die stelling op baseert.
Jagang schreef:Ik stel: De mens kan wel zonder religie, maar we zullen er nooit van verlost zijn.
Vervolgens vraag je (retorisch, naar ik aanneem): "Is dat niet aan elkaar tegengesteld?"
Die vraag was echt niet rethorisch bedoeld. In tegenstelling tot vlooien (die op honden zitten) en aardbevingen (die in de aardkorst voorkomen,) is religie iets in ons hoofd.
Nu zijn er mensen die beweren dat religie genetisch vastligt (neurotheologen, evolutiepsychologen en allerhande Amerkaanse sociaal-conservatieven,) terwijl ik altijd heb volgehouden: "wat in ons hoofd is hebben we in de hand."
Jagang schreef:Maar in welke zin is niet afhankelijk zijn van religie, tegengesteld aan opgescheept zitten met religie?
1. "Opgescheept zitten met religie"
Misschien bedoel je hiermee dat religie altijd met ons zal zijn in bijvoorbeeld geschiedenisboekjes over het oude Mesopotamië of in het Museum van Cairo. Op dezelfde wijze zullen we waarschijnlijk (gelukkig) nooit "verlost" zijn van vuistbijlen en mammoetgebitten. Juist, maar wat is het gewicht daarvan? Als je daarentegen bedoelt dat we altijd religieus zullen zijn, is er inderdaad een tegenspraak met
2. "niet afhankelijk zijn van de gedachte aan religie."
Afhankelijkheid van religie poneren is hetzelfde als zeggen dat we altijd religieus zullen zijn. Dat is toch wat jij stelt? Als ik me vergis dan hoor ik het graag.
In het andere geval zal je het zelf moeten onderbouwen, want de regel is
"de steller onderbouwt".
Jagang schreef:Het "waarom" we er mee zullen blijven zitten, is dan eventueel voor de volgende post. Maar het is ook iets dat je zelf kan bedenken, wanneer ik de analogie met de hond en diens vlooien nog eens aanhaal.
Ik zie echt niet waarom we met religie zouden blijven zitten. Dat lijkt me vandaag even onzinnig als een Romein die zegt dat er altijd Penates zullen zijn. (ik denk dat ze dat ook wel dachten.)
Ik begrijp niet dat je vindt dat ik een argument moet bedenken voor jouw mening, die ik niet deel. De steller moet aantonen, niet andersom.
Onze hersenen zijn zo gemaakt, dat ze gedachten kunnen wijzigen, vergeten, uitvinden. Het essentiele kenmerk van ons denken is een in de loop van de evolutie verworven veranderbaarheid, vluchtigheid.