Kruijthof onderzoekt onverklaarde gebedsgenezingen aan de VU

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: Kruijthof onderzoekt onverklaarde gebedsgenezingen aan d

Bericht door PietV. »

heeck schreef:Is het de geesteskracht van de biddende mensen die iets zou doen met lijf of geest? van de zieke?
Of laat de god zich verleiden om holistisch in te grijpen?

Wat is de hypothese van de onderzoeker?
Ha Roeland :)

Geen idee hoe hij dit gaat formuleren, alle overige onderzoeken hebben het volgens hem verkeerd aangepakt. En dat zijn er al aardig wat geweest.
Het meest bizarre proefschrift daar ben ik nog naar op zoek. Maar ik heb even gekeken in het magazine, http://www.kwakzalverij.nl/behandelwijz ... delwijzen/" onclick="window.open(this.href);return false; Er staan interessante stukjes in.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Piet,
Vrij zoeken op gebed + kanker levert Kruijthof meer input dan hij hypotheseloos aan kan.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Vrij zoeken op -Dick Kruythoff- suggereert wel dat Dick zeer gedreven is.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gebedsgenezing" onclick="window.open(this.href);return false;

Besteedt een hele paragraaf aan hem die tot jaren terug blootlegt.
Zie ook Trouw van 2009:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... tsen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

heeck schreef:Vrij zoeken op -Dick Kruythoff- suggereert wel dat Dick zeer gedreven is.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gebedsgenezing" onclick="window.open(this.href);return false;

Besteedt een hele paragraaf aan hem die tot jaren terug blootlegt.
Zie ook Trouw van 2009:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... tsen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Roeland
De man is inderdaad bloedfanatiek, lees in je link dat zelfs een opmerking van Frank Huygen niet aan hem en Zijlstra besteed is. Rond het verhaal Janneke Vlot bouwt hij als een spindoctor aan een stukje propaganda in samenwerking met de VU.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... stra.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze is inderdaad genezen,’ laat haar arts Frank Huygen, hoofd van het Pijnbehandelcentrum Erasmus Medisch Centrum, via een woordvoerder weten. Maar van een medisch wonder wil hij niet spreken. ‘Spontane genezingen van patiënten met dystrofie komen regelmatig voor.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Dick Kruijthoff heeft het zowaar geschopt tot een item bij 1Vandaag. Ik zit naar TV te kijken en het ongelooflijk wat voor onzin er hier voorbij komt. Jannke Vlot wordt ook geïnterviewd en vind het maar erg raar dat er mensen zijn die haar verhaal onzin vinden.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Het feitenrelaas ziet er betrouwbaar uit.

Gelovigen zullen altijd een Oorzaker willen zien.
Ik ben daarom benieuwd naar titel, hypothese en conclusies van dit promotie-onderzoek.
Dat een theoloog mee wordt geïnterviewd geeft wel een stevige bijsmaak.

Roeland
Ref. http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-item ... t_het_echt_" onclick="window.open(this.href);return false;

Uit RTLnieuws van 2 jan jl:
..........Onbegrijpelijk, noemt Rien Vermeulen van de Vereniging tegen de Kwakzalverij het onderzoek: "Met suggestie kun je veel bereiken. Ik ben verbijsterd dat ze dit bij de VU niet doorhebben. Er worden verkeerde conclusies getrokken en dat kan gevaarlijk zijn."

'Dit is niet te beschrijven'
Volgens Vermeulen moet wetenschap en geloof niet met elkaar verward worden. "De combinatie wetenschap en geloof is al een heel ingewikkelde. Geloof gaat gewoon over iets heel anders dan wetenschap."

Geloof of wetenschap, Janneke is in ieder geval overtuigd. "Wat mij is overkomen is geweldig en valt eigenlijk niet te beschrijven. Tijdens dat genezingsgebed heb ik een stap gezet in mijn geloof.".....
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Betrouwbaar? Nou nee hoor.

De commentator over gebedsgenezing "Er vinden soms genezingen plaats die niet medisch kunnen worden verklaard", en Janneke Vlot volgt.
Maar: aan het einde verklaart Dick Kruijthoff over die ziekte dat het wel degelijk heel goed mogelijk is dat mensen daar van genezen , maar dan wel over een langere periode en niet, zoals Bij Janneke, in enkele seconden.
Uit het filmpje van Janneke's eerste stapjes blijkt maar weer eens hoe nep het is: Ze stampt keihard met haar pas 'genezen' voet op de grond (wat nou niet bepaald een logsiche reactie is, voorzichtig een paar stappen is wat iedereen zou doen) en haar man lijkt nu ook bepaald niet verbaasd, alsof het niet de eerste keer is dat hij zijn vrouw ziet lopen.
Wat me verder opviel in het interview met Janneke is dat, als ze even pauzeert tijdens het beschrijven van het medisch onderzoek naderhand, ze met haar ogen een beweging maakt naar rechtsboven. Voor degenen die terug kijken: dit valt tussen het moment dat ze het heeft over zenuwbanen die hersteld waren en de tektst "dat het zelfs sterker was dan het andere been". Vanuit de NLP is dat bekend als een oogbeweging die men maakt als men zaken verzint. http://www.nlptoday.nl/nlp-oogpatronen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar goed, ik kan me voorstellen dat er mensen zijn op die het verhaal toch wel als betrouwbaar over komt.

Verreweg de meeste mensen met posttraumatische dystrofie geneest (80-90%) dus de genezing op zich is echt geen wonder. http://www.orthopedie.nl/posttraumatische-dystrofie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat om de manier waarop. En als ik de rapportage zien, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Janneke daar over liegt.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Dat beloof ik,

Ik haalde het feitenrelaas als betrouwbaar aan. Dat wil niet zeggen dat ik de interpretaties onderschrijf.

Dat jij nu wegkijken van een geinterviewde aan het interpreteren bent roept de gedachte bij me op dat jij ook niet vies bent van geloof, namelijk geloof in leugendetectie per NLP.

Zie o.a. http://skepsis.nl/nlp/" onclick="window.open(this.href);return false;

Uit de door jou aangehaalde orthopedie.nl lees ik ook:
http://www.orthopedie.nl/posttraumatische-dystrofie/ schreef: . . . . Omdat niet goed bekend is hoe en waarom deze abnormale heftige reactie op een relatief gering letsel of operatie ontstaat, is er geen behandeling van voorkeur. Er zijn dan ook verschillende behandelingsvormen, die aangeboden kunnen worden. . .
. . Samenvattend kan vastgesteld worden dat een posttraumatische dystrofie nog een min of meer onbegrepen ziektebeeld is, dat optreedt na een relatief gering letsel of operatie. Over de behandelingsmogelijkheden bestaat geen algemeen heersende overeenstemming. . .
Kortom, tot heden zijn oorzaak, gevolg en behandeling nog met vraagtekens aan elkaar verbonden.
Onderzoeken of gebedsverhoring ook een afsmeekbaare behandelwijze kan worden is desondanks te gek voor woorden.

Roeland
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Dat beloof ik schreef: Verreweg de meeste mensen met posttraumatische dystrofie geneest (80-90%) dus de genezing op zich is echt geen wonder. http://www.orthopedie.nl/posttraumatische-dystrofie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dystrofie kan een gevolg zijn van immobilisatie na trauma.
De eerste bewegingen na opheffing daarvan zijn vaak pijnlijk.
De eerste belasting na een periode onbelast zijn, ook.
Ik heb dat zelf ervaren na een 10 dagen onbelaste periode na mijn beenbreuk.
Dystrofie had ik niet, omdat ik steeds spiercontracties kon uitvoeren binnen mijn gips.

Angst voor die pijn en beweging veroorzaakt verergering.
Het gaat om de manier waarop. En als ik de rapportage zien, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Janneke daar over liegt
Veel Jannekes hebben het zelf niet door wat er speelt.

Een oneindig groot wonder heb ik verricht in mijn praktijk. :angel12:

Een mevrouw, die al een jaar na haar enkelblessure niet anders kon lopen, dan op haar tenen en met stok.
Volgens haar kon ze dat niet gewoon lopen vanwege te veel pijn.
Diagnose arts: dystrofie.
Mijn observatie ook: licht dystrofisch weefsel, zoals ook vaak ziet de eerste paar dagen na en operatie en/of na een aantal weken gips.
Meestal na 1 à 2 weken en (aangepaste) beweging weer gezond.

Na een gesprekje en een paar truukjes liep ze 10 minuten in mijn praktijk normaal en zonder pijn.
Eindconclusie:
Lichte dystrofie gecombineerd met een somatoforme stoornis
is een psychische aandoening waarbij een persoon lichamelijke klachten heeft waarvoor geen somatische oorzaak (lichamelijke ziekte) gevonden is. De patiënt ervaart reële lichamelijke klachten, die niet ingebeeld zijn. De klachten zijn niet bewust of doelbewust nagebootst. Soms is de relatie met psychische oorzaken te leggen, maar niet altijd.

+ @ Heeck
Minder spectaculaire genezing van eenzelfde beeld 3mnd na een enkel verzwikking heeft 2 ti 3 weken aangepaste bewegingstherapie gekost voordat verdere behandeling niet nodig was omdat een progressie in de genezing was bereikt en de patient ziekte inzicht had verkregen na uitleg en de bewezen vooruitgang in die weken.
Ook hier was een sterk psychomatische oorzaak, met angst voor pijn bij bewegen, maar met de mogelijkheid de patient tot bewustwording hiervan te brengen.

Slechts 2 gevallen uit mijn praktij als voorbeelden, waarbij een ev. psyche storing en de mate ervan duidelijk naar voren kwamen.
En de verwevenheid ervan het lastig maakt om de discipline te kiezen van de soort behandeling.
Mi. Moet er altijd gedacht worden aan een combinatie en aan samenwerking.
De samenwerking laat vaak te wensen over, omdat ieder zijn eigen vakje heeft van deskundigheid en officiëel niet in de schoenen mag gaan staan van de ander.
Klinisch ligt dat meestal wat handiger, maar dat is bijna nooit igv. dystrofie en bijverschijnselen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Maria,

Nieuwsgierigheidje.
Heb jij een verklaringsmodel voor deze kwaal, want het etiket "somatoform" verklaart me nog niets.

Geen wonder dat theologisch angehauchte artsen een lichtstraaltje ontwaren?

Roeland
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

Ook de Macedonische genezeres Shinka deed aan instant genezing van dystrofie. Alleen zonder bidden.

Het artikel dateert al weer uit 2011. Kennelijk is er niks spectaculairs uit het onderzoek gekomen.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Dat beloof ik schreef: Uit het filmpje van Janneke's eerste stapjes blijkt maar weer eens hoe nep het is: Ze stampt keihard met haar pas 'genezen' voet op de grond (wat nou niet bepaald een logsiche reactie is, voorzichtig een paar stappen is wat iedereen zou doen) en haar man lijkt nu ook bepaald niet verbaasd, alsof het niet de eerste keer is dat hij zijn vrouw ziet lopen.
.
Haar gedrag past niet bij iemand die na zoveel jaar weer de eerste stapjes gaat zetten. Ze houdt de boel voor de gek, het genezingsproces was al bezig en misschien in een vergevorderd stadium. Het omslagpunt is volgens mij versneld, zoals Maria hierboven al stelde. Ze was een luie patiënt die een duwtje nodig had. De fysiotherapeut trekt dagelijks patiënten door hun barrière heen. Zouden ze mensen niet aansporen om te bewegen na immobilisatie dan komt een kwart van de patiënten nooit meer uit bed en verstopt een ziekenhuis of revalidatiecentrum. En door frequent te bewegen slinkt het oedeem ook, soms razendsnel. Spieren pompen de lymfe weer in het systeem een soort steunkousen maar dan vaak beter.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

heeck schreef: Heb jij een verklaringsmodel voor deze kwaal, want het etiket "somatoform" verklaart me nog niets.
Er zijn meerdere aandoeningen die puur psycho somatisch zijn, niet te verwarren met wat de volksmond "tussen de oren noemt" oftewel "aanstellerij".
Het gaat om de storing enerzijds met de gevolgen anderzijds of andersom.
Elkaar dan versterkend in een vicieuze spiraal die op of neerwaarts kan gaan.

In geval van deze casus ging het om een conversie storing gaat, waarbij het voor de patiënt eenvoudiger is zich te focussen op een fysiek probleem, dan op het betreffende onderliggende psychisch probleem.
Het is een soort vertaling, waar beter bij te leven is.

Ik heb het al eens eerder beschreven.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 49#p304349" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook de jonge man die in een rolstoel kwam met een paraplegie voor oefenbad oefeningen, daarna weer in zijn rolstoel gezet en daaruit, na een paar minuten een truukje, wegliep zonder problemen.

Het is een gewoon bekend syndroom, maar zoals ik al schreef, door de verwevenheid moeilijker polyklinisch te behandelen.
Daarbij:
Als je de trigger vindt het eenvoudig lijkt, maar zonder de trigger het een jarenlang probleem kan zijn en daarna of daarmee een zwaar pathologisch geval kan zijn geworden.

Zie ook het topic waar dit in geschreven was:
Gebedsgenezing.

Hier vond ik ook weer de casus zoals ik ze hier beschreef.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 29#p304429" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook nog een dystrofie casus onder "verdachte" omstandigheden.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 40#p304440" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze heb ik nooit feitelijk "verbeterd" gezien.
Was ook al verregaand verslechterd met al bot vermindering.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Maria,
Inderdaad dat filmpje herinner ik me ook nog. Wanneer spieren jarenlang niet gebruikt zijn, dan zie je atrofie.
En wanneer je zulke pijnlijke benen hebt (en morfine krijgt) dat iedere windvlaag pijn doet, hoe doe je dan je eerste stappen zoals hier al beweerd wordt. Voorzichtig... en je man kijkt verbaast. :shock: Lijkt mij.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Dank allemaal, ik ga alles geduldig nalopen.

Roeland
Plaats reactie