Gebedsgenezing.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Gebedsgenezing.

Bericht door Maria »

In dit forum.
Vind ik een prima plek.
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail. ... 2#reacties" onclick="window.open(this.href);return false;
Genezing verlamde vrouw gefilmd door broer (video)

De vrouw op deze foto had 14 jaar geleden een beroerte gehad en was daarna naar eigen zeggen voor de helft verlamd geraakt. Ze had geen gevoel meer in haar arm, hand, been en voet en ze kon ze op geen enkele manier bewegen. Nadat christenen voor haar baden, kreeg ze het gevoel in haar hand terug en kon ze weer lopen. Onder andere Juriaan Beek (blauwe t-shirt) en William Heinst waren hier bij betrokken. Zij gingen 8 oktober naar de paranormale beurs in Arnhem om te bidden voor zieken en te evangeliseren. Juriaan: "Ze reed voorbij in de rolstoel. Ik had zoiets van: 'Jezus is Heer, dit zou moeten kunnen genezen.' Ik vroeg wat er met haar was gebeurd. Na drie keer vragen vertelde ze dat ze veertien jaar geleden een beroerte had gehad. Tijdens het bidden begon de arm spontaan te bewegen. Toen besloot haar broer te gaan filmen."

Juriaan, student theologie aan de CHE in Ede: "Afgelopen dinsdag heb ik haar nog opgezocht. Ze is nog altijd genezen. Ze is een stuk gelukkiger. Ze gelooft dat Jezus haar heeft genezen."
Deze mevrouw was zeker en vast geen 14 jaar absoluut lichaamlijk verlamd.
Ze heeft nergens verschijnselen van atrofie en dystrofie, wat 100% het geval is bij neurologische verlammingen.
Als dit filmpje op waarheid berust en geen fake is, van of de filmer en de mevrouw, of van de mevrouw alleen, dan is deze mevrouw genezen van hysterie, een bekend geestelijk ziektebeeld, waarbij de patient zelf geloofd, dat hij/zij ziek is, in dit geval verlamd.
Dit ziektebeeld kan komen en gaan van het ene moment op het andere.
Meme, Zeeland | 19-11-2011 23:08:01
Afzender....
Discussie tot en met dit bericht vastgelegd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
PietV.
Erelid

Re: Gebedsgenezing.

Bericht door PietV. »

Mariakat schreef:
Deze mevrouw was zeker en vast geen 14 jaar absoluut lichaamlijk verlamd.
Ze heeft nergens verschijnselen van atrofie en dystrofie, wat 100% het geval is bij neurologische verlammingen.
Als dit filmpje op waarheid berust en geen fake is, van of de filmer en de mevrouw, of van de mevrouw alleen, dan is deze mevrouw genezen van hysterie, een bekend geestelijk ziektebeeld, waarbij de patient zelf geloofd, dat hij/zij ziek is, in dit geval verlamd.
Dit ziektebeeld kan komen en gaan van het ene moment op het andere.
Meme, Zeeland | 19-11-2011 23:08:01
Afzender....
Discussie tot en met dit bericht vastgelegd.
Er lopen tegenwoordig nogal wat selfmade gebedsgenezers rond. Ik pleit voor een keurmerk. Mensen die denken dat ze iemand kunnen genezen, dienen eerst een basisopleiding psychologie te volgen. Maar je hebt helemaal gelijk. Op afstand lijkt de arm niet atrofisch. Deze mevrouw oogt enigszins labiel. Het hele beeld doet me denken aan een fysiotherapeut die een apathische patiënt in beweging zet.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

dienen eerst een basisopleiding psychologie te volgen
In mijn persoonlijke en slechts gedeeltelijk karikaturale mening is een master in de psychologie slechts een basisopleiding. Vergelijk het het met een revalidatieteam die beroep doen op kinesisten, zo zullen ook neurologen en psychiaters een beroep doen op psychologen. Maar of deze laatsten tot een diagnose in staat zijn? Laat staan analyseren of een bepaalde behandeling effect heeft.
Voor artsen is een diagnose stellen reeds zeer moeilijk, om een behandeling bewezen succesvol te verklaren hebben we daarna nog wat statici en biologen nodig.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik heb een paar maal dit soort wonderen in de praktijk meegemaakt.

De eerste keer kreeg ik een uitbrander van de neuroloog, die toch de patient gestuurd had voor oefeningen met uitsluitend als diagnose een "paraplegisch beeld".:?
Vroeger was dit nog vaak gecombineerd met psychiater, terwijl ook toen al, ik dit een volslagen ander vakgebied vond.
Ik denk niet, dat hij rekening gehouden had met de aanwezige kennis en het trukje dat kon worden geprobeerd en wat binnen de 10 minuten werkte.
Dat er meer werk aan de winkel was dan alleen oefenen, zat hem niet lekker denk ik.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeni ... terie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
In de klassieke betekenis sprak men van hysterie wanneer een patiënt bepaalde bewustzijnsstoornissen had met daarnaast conversieverschijnselen. Onder dit laatste verstaat men lichamelijke stoornissen zoals vage pijnen, duizeligheid, verlammingen, geheugenverlies, doofheid of blindheid, die niet het gevolg zijn van lichamelijke aandoeningen, maar van psychische problemen of stress. Het doel van een behandeling is het opsporen van het probleem dat de hysterie veroorzaakt en de lijder te helpen dit probleem op te lossen. Soms helpt een kalmeringsmiddel, maar het eigenlijke onderliggende probleem kan waarschijnlijk alleen met psychotherapie (soms hypnose) goed worden aangepakt.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Gisteren probeerde ik nog even een reactie te geven op het bericht van Patrick.
Dat verklaard dan ook meteen waarom er geen invalide aanpassingen waren in de woning en ze in het filmpje ook zegt: "wat doet dit hier, dat hoort hier, en het vervolgens op een hoge positie hangt". Juriaan, wat ik deze vrouw wel gun is de liefde van Jezus Christus, mensen die haar blijven bezoeken en helpen, met haar bidden voor genezing van haar hart en zorgen dat ze het liefst dagelijks gevoed wordt met het woord van God.
Patrick, Assendelft | 19-11-2011 23:26:00
Dit refererende aan zijn eerdere bericht, wat er nog wel stond gisteravond.

Maar wat ik ook probeerde, mijn bericht "bevatte woorden, die niet waren toegestaan"
Weet iemand dit?
Was dit toen al een censuur?
Mijn eerdere 2 berichten werden wel direct geplaatst.

Vanochtend waren mijn bericht en de reactie van Patrick verdwenen. :shock:
Vanochtend opnieuw een ander bericht geprobeerd met de link naar het artikeltje over de hysterie.
De link moest ik omschrijven.
Waarom is mijn reactie van gisteravond weggehaald?
Het was een volkomen eerlijke en redelijke reactie om hier het verschijnsel van een bekende psychische ziekte te signaleren.
Zie voor meer info hier:
gezondheidsplein.
aandoeningen/570/
Hysterie
Ook de reactie van Patrick, die in mijn bericht een terechte bevestiging zag van zijn bevreemding is verdwenen.
Meme, Zeeland | 20-11-2011 14:52:14
Ook dit bevatte woorden die niet waren toegestaan.

Het werd nu waarempel direct geplaatst. =D>
Dus (nog) geen ban.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Het komt niet bepaald over als een goed gedocumenteerde case studie. Welk anatomisch substraat was verantwoordelijk voor de verlamming, en hoe recentelijk is de verlamming opgedaan? Is het fysiologisch herstel op het niveau van anatomisch substraat zichtbaar? Flutwerk als het gaat om documentatie van deze casus, prutsers.

Of was er wellicht sprake van een conversie stoornis? Hiervoor onterecht benoemd in een wat verouderde term "hysterie".

@Pallieter
Een psycholoog vergelijken met een psychiater is zoiets als een bioloog vergelijken met een arts. Een psycholoog vergelijken met een fysiotherapeut (of kinesietherapeut) in het revalidatiewerk is zoiets als een psycholoog vergelijken met een maatschappelijk werker. Ik ben bang dat je niet helemaal juist voor ogen hebt wat de studie psychologie is en wat klinische psychologie inhoudt.

Er zijn uiteraard psychologen die zich verbijzonderd hebben in die afwijkingen binnen de normale psychologie zodat zij als stoornis gekenmerkt kunnen worden, of die psychologische variaties die ervoor zorgen dat het individu eigenlijk niet goed kan functioneren / aanpassen aan de omgeving. Dat noemen we klinische psychologen. Er zit grote overlap tussen het werk van een psychiater en een klinisch psycholoog, maar er zijn ook verschillen in werkvlak, in termen van doelen en beschikbare middelen.

Groet,

Bob

Edit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Conversiestoornis" onclick="window.open(this.href);return false;
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

en was daarna naar eigen zeggen voor de helft verlamd geraakt.
Verder ben ik nog niet gegaan, moet ik dat alsnog?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Blues-Bob schreef: Of was er wellicht sprake van een conversie stoornis? Hiervoor onterecht benoemd in een wat verouderde term "hysterie".
Patienten die hieronder lijden zijn m.i. bevattelijk voor wonderen. Het is soms erg lastig om te doorbreken met de reguliere aanpak. Zie deze zelf ook wel eens en bijt daar de tanden op stuk.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Blues-Bob schreef:Het komt niet bepaald over als een goed gedocumenteerde case studie. Welk anatomisch substraat was verantwoordelijk voor de verlamming, en hoe recentelijk is de verlamming opgedaan?
Beschreven is een beroerte 14 jaar geleden,
BB schreef:Is het fysiologisch herstel op het niveau van anatomisch substraat zichtbaar?
Exacte gegevens zijn niet relevant, want we zijn geen diagnose aan het stellen.
We lezen en kijken goed, horen en lezen verklaringen en laten er onze gedachten over gaan.
Dit is al heel goed mogelijk als leek, maar enige kennis van zaken en ervaring kan dit realistischer maken.
Bericht 1 schreef:De vrouw op deze foto had 14 jaar geleden een beroerte gehad en was daarna naar eigen zeggen voor de helft verlamd geraakt. Ze had geen gevoel meer in haar arm, hand, been en voet en ze kon ze op geen enkele manier bewegen.
Volgens Juriaan de Bidder:
Deze beste mevrouw was verlamt. Voor degene die niet weten wat een verlamming is: ze kon geen contact kan maken met dat lichaamsdeel en had er geen gevoel in. Deze vrouw kon niet eens normaal terug in haar eigen rolstoel zitten als ze fout zat. Als ze haar linker arm wou bewegen dan moest ze dat met haar rechter arm doen.
Juriaan Beek, Ede | 19-11-2011 20:24:59
Volgens wie kan zij niet gaan verzitten?
Je kunt zelfs met 1 hand en 1 been opstaan :D
Maar dan wel met steun rechts.
De stabiele bank in haar woonkamer staat links van haar.
Ik heb stapels mensen meegemaakt met een hemiplegie, die, soms met kniestabilisatoren (beugels) en peroneusveer en stok(ken) konden lopen.

Het volgende kan iedere toeschouwer zien als hij er ogen voor heeft.
Veel kennis is niet nodig.

In het filmpje vertoont ze op geen enkele wijze atrofie of dystrofie.
Haar hand en voet zijn slank en zonder oedeem.
De omvang van haar benen is gelijk.

Eerste reactie en steeds maar weer opnieuw, die bewegende vingers en het heffen van haar arm, zonder maar een poging te doen om iets te pakken of de kracht uit te testen.
Wat logisch zou zijn met 14 jaar therapie.
Dat ze therapie gehad heeft moet duidelijk zijn, als het verhaal waar is, want ze vertoont op geen enkele manier een frozen shoulder. Zelfs met therapie is zo'n beweeglijkheid vaak moeilijk haalbaar.

Thuis heeft ze de stevige bank aan haar linkerzijde, waar zij, waarschijnlijk gewoonte getrouw met haar rechterhand haar linkerarm op legt, maar direct daarna gebruikt ze zonder spoor van aarzeling haar linkerhand op de rugleuning van de bank bij het opstaan.

Het lopen daarna is volkomen symmetrisch zonder maar een spoor van een Trendelenburg.
Bij draaien en even stilstaan belast zij zowel haar rechter, als haar linkerbeen steeds even wat langer.
zoals in een normaal gezond looppatroon.
Na 14 jaar inactiviteit en zg. verlamming bestaat dit niet, want zelfs bij een wonder, zal de dystrofie toegeslagen hebben en zal er veel geoefend moeten worden voor zo'n looppatroon.
Ik heb zelden meegemaakt dat de eerste seconden van steunen op een voet, na meer dan enkele dagen volledig onbelast te zijn geweest, pijnloos is.

Mi. zou ze 14 jaar geleden een beroerte gehad kunnen hebben, maar is ze na herstel toch hierin blijven hangen.
Laatst gewijzigd door Maria op 20 nov 2011 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Het verbaasde me dat de reactie van Meme door Cip verwijderd is, inderdaad het was een eerlijke redelijke reactie.
Er wordt veel verwijderd op Cip maar dit is werkelijk erg.
Christenen die een beetje pienter zijn ( en die zijn er echt ) die prikken hier ook totaal door heen en gaan steeds meer vraagtekens zetten bij die poppenkast die momenteel trendy is; gebedsgenezingen.

Geloven neemt af lees ik, maar m.i neemt charismatisch geloven toe.
In Nederland zijn het de beenlengte verschillen, maar wat erger is; ook demonen uitdrijven bij mensen met psychisch problematiek.

Een keuringsdienst is zo gek nog niet want het is afschuwelijk psychische stoornissen demonische bezetting te noemen.

@Fish;
Bidt twee nieuwe benen aan een amputee, en jouw God wordt ook de mijne!
Inderdaad geen dwarslaesie, amputatie of downsyndroom welke ooit genezen is, het is terrein voor kwetsbare mensen of mensen die alle hoop op genezing opgegeven hebben.
En baat het niet dan schaadt het niet, gaat dan meestal niet op.

@Mariakat

Heb jij een medische achtergrond?
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Storm schreef:
@Mariakat

Heb jij een medische achtergrond?
Zou je zo kunnen zeggen.
In mijn geval officiëel een paramedische. :)
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

@Mariakat,

Dacht ik al. :)
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

Een psycholoog vergelijken met een psychiater is zoiets als een bioloog vergelijken met een arts. Een psycholoog vergelijken met een fysiotherapeut (of kinesietherapeut) in het revalidatiewerk is zoiets als een psycholoog vergelijken met een maatschappelijk werker. Ik ben bang dat je niet helemaal juist voor ogen hebt wat de studie psychologie is en wat klinische psychologie inhoudt.
Nu is in België de opleiding kinesiterapeut ook (mogelijk) een univiversitaire studie die op ongeveer hetzelfde niveau van psychologie staat. Ik ben dan ook bang dat je niet helemaal juist voor ogen hebt wat de studie kinesitherapie is. :wink:

Zoals ik reeds zei:
In mijn persoonlijke en slechts gedeeltelijk karikaturale mening
Ik ben zeer goed op de hoogte van wat de klinische psychologie inhoudt. Heb zelfs nog samengewerkt met een hoogleraar in de psychologie teneinde de statistische relevantie van zijn onderzoeksresultaten te controleren.
Een zeer intelligent man, die wel statische programma's kon gebruiken en de resultaten ervan gedeeltelijk interpreteren, maar zeer weinig voeling met de wiskunde had.

Ik weet wel Bob dat mijn reactie een boutade was, maar hoe je het ook draait of keert, een masteropleiding psychologie geeft geen enkele garantie op kwakresistentie. Daarvoor is hun kennis van de statistiek veel te beperkt, net zoals hun medische en biologische kennis.
Er lopen tegenwoordig nogal wat selfmade gebedsgenezers rond. Ik pleit voor een keurmerk. Mensen die denken dat ze iemand kunnen genezen, dienen eerst een basisopleiding psychologie te volgen. Maar je hebt helemaal gelijk. Op afstand lijkt de arm niet atrofisch. Deze mevrouw oogt enigszins labiel. Het hele beeld doet me denken aan een fysiotherapeut die een apathische patiënt in beweging zet.
Hier ging mijn reactie over. PietV pleit voor een keurmerk en basisopleiding. Ik pleit voor een compleet verbod en strafrechterlijke vervolging voor elke "genezer" (in welke vorm ook) die geen officiële erkenning bezit als arts. Dit geldt in mijn mening ook voor psychologen, kinesiterapeuten, podologen,... die los van artsen werken. Bijkomend wil ik zelfs nog een extra controle van, en verplichte bijscholingscursussen voor onze artsen.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
Plaats reactie