De bijbel als mythe

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

De bijbel als mythe

Bericht door collegavanerik »

Nog niet gelezen maar ga ik wel kopen:

De bijbel als mythe
Het andere verhaal van de archeologie
Israel Finkelstein & Neil Asher Silberman

ISBN 9062719511 Aantal pagina's: 416 uitgever: Synthese Prijs: € 24.90
vertaling Bram Moerland

Afbeelding

http://www.synthese.ws/index.php?p=boek&n=307
Sinds deze week in de boekhandel verkrijgbaar (Nederlandse vertaling): 'De bijbel als mythe'. Uit archeologisch onderzoek blijkt juist dat er totaal geen bewijzen zijn voor wat zich in Israel zou hebben afgespeelt. http://www.theosophical.org.uk/Biblunsbd.htm
Welk archeologisch bewijs is er voor het bestaan van David, Salomon, Jacob, Abraham, Jezus etc? Buiten de bijbel is er geen enkel bewijs ooit gevonden!
zie ook:
http://users.cyberone.com.au/myers/arch ... bible.html
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Ik wacht je recensie wel even af.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Interessant boek, heb de engelstalige versie "The Bible Unearthed al gelezen."
collegavanerik
Superposter

Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Sararje
Superposter

Re: De bijbel als mythe

Bericht door Sararje »

Heb een bijzonder vieze bijsmaak bij de familie/achternaam bij een van de auteurs. Dhr. Finkelstein is als ik me niet vergis de broer of zoon van de schrijver van het boekje "The holocaust industry" een mijns insziens verwerpelijk boekje. Als dit van dezelfde renstal komt, vrees ik dat er ik niet blij wordt. Overigens kan ik wel wat buitenbijbelse bronnen aanhalen voor historische passages uit de bijbel. Helemaal overboord gooien is historisch iig onverantwoord.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: De bijbel als mythe

Bericht door Devious »

Sararje schreef:Heb een bijzonder vieze bijsmaak bij de familie/achternaam bij een van de auteurs. Dhr. Finkelstein is als ik me niet vergis de broer of zoon van de schrijver van het boekje "The holocaust industry" een mijns insziens verwerpelijk boekje.
Broers hoeven het niet met elkaar eens te zijn hoor, en zoons kunnen een hele andere visie hebben dan hun Vader. Toch wordt ik wel nieuwsgierig. De naam Finkelstein klinkt joods. Waar gaat dat boekje 'The holocaust industry' eigenlijk over?

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Finkelstein´s boekje gaat er heel simpel gezegd over dat hij van mening is dat de Joodse gemeenschap WO2 commercieel heeft uitgebuit ter eigen gewin. Films als Schindlers list zijn volgens hem gemaakt voor commercieel gewin. Op dezelfde manier wordt de ADL, de organisatie van Wiesenthal erbij gehaald etc.
Ten eerste is dat voorbeeld compleet onjuist omdat ik nog een artikeltje heb gelezen waarin Steven Spielberg zegt veruit het merendeel van zijn filmopbrengsten aan goede doelen te schenken en bovendien vind ik een vorm van nestbevuiling. Het is een beetje het soort Jood die door zowel extreem rechts als extreem links wordt binnen gehaald onder de noemer van "zie je wel, er zijn ook goede Joden"
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
collegavanerik
Superposter

Shooting the messenger? :D
De archeologische vondsten zijn onwelgevallig dus moet de schrijver wel een crimineel zijn.
Afbeelding Hebr 6:
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Sararje schreef:Finkelstein´s boekje gaat er heel simpel gezegd over dat hij van mening is dat de Joodse gemeenschap WO2 commercieel heeft uitgebuit ter eigen gewin.
Aan de andere kant zou je je kunnen afvragen of het erg zou zijn als 'de joodse gemeenschap' WOII commercieel uit heeft gebuit. (commercieel uitbuiten' klinkt ook wel weer extra lelijk)
En is Finkelstein zelf joods? Zo ja, zou het dan niet gewoon gezonde zelfkritiek kunnen zijn? (ik zeg niet dat het zo is, ik vraag het me alleen af)

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Finkelstein is zelfs Joods ja. Mwah, zelfkritiek vind ik tot daar aan toe maar dit is het andere uiterste. Dit is meer in de trend van heulen met de extreemsten van de tegenpartij. Bij mijn weten is dhr. Finkelstein ook niet erg gecharmeerd van de staat Israel (als ik me niet vergis behoort hij tot de groep die vindt dat de staat Israel een uitbuiting is van de uitkomsty van WO2. Zonder de WO2 zou volgens Finkelstein het animo voor Israel er niet zijn. Iets dat flagrant onjuist is.
Col. van Erik: Neen, crimineel vind ik hem niet (en die beschuldiging hoor je me ook niet uiten) maar wel chronisch naief.
collegavanerik
Superposter

ik zou het op prijs stellen als de holocaust finkelstein in een andere draad wordt besproken als deze.

Ik heb het boek vandaag gekocht: Er is geen enkele aanwijzing van een exodus in de late bronstijd. Het land edom bijvoorbeeld was zo goed als onbewoond en er was zeker geen koning. De hele politieke en geografische sitiatie past meer in de 7e eeuw voor christus. De verdrijving van de Hyksos uit Egypte in 1540 lijkt model te hebben gestaat voor de later redactie.

Er zijn geen aanwijzingen voor een Exodus onder Mozes
Er zijn geen aanwijzingen voor een intocht onder Jozua
Er zijn geen aanwijzingen voor een verenigd koninkrijk onder David
Er zijn geen aanwijzingen voor een tempel ten tijde van Salomo.
Afbeelding Hebr 6:
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

collegavanerik schreef:ik zou het op prijs stellen als de holocaust finkelstein in een andere draad wordt besproken als deze.

Ik heb het boek vandaag gekocht: Er is geen enkele aanwijzing van een exodus in de late bronstijd. Het land edom bijvoorbeeld was zo goed als onbewoond en er was zeker geen koning. De hele politieke en geografische sitiatie past meer in de 7e eeuw voor christus. De verdrijving van de Hyksos uit Egypte in 1540 lijkt model te hebben gestaat voor de later redactie.

Er zijn geen aanwijzingen voor een Exodus onder Mozes
Er zijn geen aanwijzingen voor een intocht onder Jozua
Er zijn geen aanwijzingen voor een verenigd koninkrijk onder David
Er zijn geen aanwijzingen voor een tempel ten tijde van Salomo.
Zal eerdaags kijken of ik wat archeologische bronnen die ik thuis heb kan inscannen en opsturen naar dit forum. Enneh, sorry voor mijn afdwaling.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Israel Finkelstein is de auteur van 'De bijbel als mythe" geboren in 1949 in Petah Tikva. Israel woont momenteel in Tel Aviv.
Norman G. Finkelstein is de auteur van "Holocaust Industry" geboen in 1953 in Brooklyn NY. Norman woont momenteel in Chicago.

Er zijn nog talloze andere Finkelsteins te vinden op internet; echter nergens kunnen vinden dat Israel en Norman G. (er is ook nog een Norman H.) familie van elkaar zijn.

Graag de discussie over Norman G voorzetten in een nieuw topic.

Straks ga ik 'de bijbel als mythe' kopen. Ik heb er lang op moeten wachten want eerst werd gemeld dat dit boek in de Nederlandse vertaling in oktober al op de markt zou verschijnen, en toen werd de datum telkens 2 a 3 weken opgeschoven. Maar beter laat dan nooit.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
collegavanerik
Superposter

hier een negatieve kritiek uit orthodoxe hoek op de engelstalige editie
http://web.archive.org/web/200108160303 ... views.html
The most damaging weakness of the book is that Finkelstein and Silberman never resolutely confront the fundamental dilemma in the entire controversy. If the Hebrew Bible is largely pious propaganda—in effect, a monstrous literary hoax that has fooled almost everyone for 2,000 years (until they set matters straight)—how can it be the basis for any religious belief or moral and ethical system?
en een antwoord van neil silberman
http://www.secweb.org/index.aspx?action=viewBook&id=651
Dear Editor,

There is a disturbing trend in scholarly book reviewing that I have encountered several times now: reviewers aren't actually reading the books they review, or else they make no effort to understand them. Your own reviewer William Dever is guilty of this unacceptable crime.
Afbeelding Hebr 6:
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lanier schreef:
Straks ga ik 'de bijbel als mythe' kopen. Ik heb er lang op moeten wachten want eerst werd gemeld dat dit boek in de Nederlandse vertaling in oktober al op de markt zou verschijnen, en toen werd de datum telkens 2 a 3 weken opgeschoven. Maar beter laat dan nooit.
Hoi Lanier,

Van uitstel komt gelukkig geen afstel. Begin december hebben we al gebabbeld over dit boek. Ik heb hem inmiddels in mijn bezit. Toen ik begon te lezen dacht ik dat ik de bijbel had gekocht. Maar dat ging even later voorbij. De auteurs maken er een gewoonte van om een aantal bladzijden bijbeltekst te laten volgen door een archeologische uiteenzetting. Het leest gemakkelijk en de auteurs zijn wars van sterallures.

Groet,

Tjeerdo.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie