Willempie schreef:De onderbouwing is m.i. duidelijk. De eerste volgelingen van Jezus hadden geen enkele twijfel over de oorsprong van de verhalen over Jezus en de brieven die onder hen rouleerden. Zij stonden er nog vlakbij. Als er "fraude" in het spel was geweest hadden ze die gemakkelijk kunnen ontmaskeren. Ik zie geen enkele goede reden om nu, na tweeduizend jaar, de oorsprong ineens in twijfel te gaan trekken, tenzij dit is uit kwaadwilligheid.
Vergeet je niet dat de oudste teksten pas stammen uit een tijd dat er geen ooggetuigen meer waren? Hoe kan je dan beweren dat zij fraude wel hadden aangepakt?
De canon is ook pas veel later gemaakt, daarvoor lazen de christelijke groeperingen allerlei teksten die circuleerden. Lees je die dan ook?
Ik vind die theorie helemaal niet goed onderbouwd en wijs hem af omdat het duidelijk is dat de bedenkers van die theorie gewoon niet willen dat de geschriften afkomstig zijn van oprechte mensen.
Lees je de links die Rereformed je geeft uberhaupt wel?
Reeds uitgebreid behandeld ja. Maar daarmee is nog niets bewezen of aangetoond. Bovendien is Handelingen nu juist geen mythologisch boek maar een duidelijk en tamelijk gedetailleerd verslag van de eerste kerk.
De kerk bestond nog niet eens in de tijd dat Handelingen geschreven is. En het is de jongste tekst uit het NT, hoe je die dan serieus kan nemen is mij een raadsel.
Willempie schreef:Je verwart theorieën met bewijzen.
En jij weet niet wat wetenschappelijke theorieen zijn en hoe die verschillen van de gangbare term theorie?
Plus de eerste brief van Johannes plus de eerste brief van Paulus aan de Korinthiërs, waarin hij notabene schrijft: "Hij is gezien door Petrus en daarna door de twaalf apostelen samen. Later is Hij gezien door vijfhonderd van zijn volgelingen tegelijk. Hoewel enkelen van hen al gestorven zijn, leven de meesten nog."
Petrus staat er helemaal niet, er staat CEFAS. En wie dat is, is een interpretatie. De traditie zegt Petrus, en men heeft daar een leuk verhaaltje bij bedacht. Maar of de schrijver van Korinthiers hierbij echt Petrus bedoelde, dat is gissen. 1 Johannes heeft het wel over Jezus, maar niet over diens avonturen. Tenminste, ik zie het niet.