De discussie over Duitsland verbiedt sceptisch kinderboek is op Credible veel feller gevoerd.
Het betreft de discussie dat er in Duitsland voornemens bestaan het boek "Wo bitte geht's zu Gott? fragte das kleine Ferkel" te verbieden. Het is een kinderboek over een varkentje en een egeltje die op zoek gaan naar meneer God en na discussie met een rabbijn, bisschop en mufti besluiten God links te laten liggen. Een oproep gericht op kinderen tot scepticisme t.a.v. godsdienst dus.
De discussie op Credible voer ik nu al enige tijd met GenW daar, n.a.v. het boek, over de vraag hoe je als samenleving met vrijheid om moet gaan. "Iedereen mag denken, geloven, zijn wat hij of zij wil, zolang anderen daar geen last van hebben", betoogt MarinusCopy daar en ik heb me bij die mening aangesloten. Het bevreemdende voor mij is dat GenW en nog een forumlid daar, zich in zo'n samenleving onvrij voelen omdat "het voor veel - lees: christenen (Think) - mensen betekent dat ze totaal niet meer kunnen leven zoals hun geweten hen dat voorschrijft."
Hij ziet vrijheid anders, omdat volgens GenW "werkelijke vrijheid een ontdaan zijn van alle zonden betekend. Dankzij het Offer van Gods Zoon aan het kruis is dat mogelijk geworden. Vrijheid door Christus." En hij daagt mij uit:
En daar heeft hij mij tuk. Ondanks een jaartje Filosofie op de universiteit, jaren terug, acht ik mijzelf nog niet zo'n erg groot denker dat ik zomaar een sluitende definitie op kan hoesten. Ik zou graag een groot denker zijn, maar misschien lopen er hier op Freethinker mensen rond die welbespraakter zijn en zich al eens over deze vraag hebben gebogen:GenW schreef:Ik daag jullie uit om eens met een uitgebreide, sluitende definitie van vrijheid komen. En niet die one-liners die zowel theoretisch als praktisch falen:
Quote:
Op maandag 18 februari 2008 11:57:30 schreef MarinusCopy het volgende:
Jouw vrijheid houd op waar de vrijheid van een ander begint.
en
Quote:
Op zondag 17 februari 2008 02:17:20 schreef MarinusCopy het volgende:
Iedereen mag denken, geloven, zijn wat hij of zij wil, zolang anderen daar geen last van hebben.
Wat is vrijheid ?
Ik zoek
1. in antwoord op de uitdaging een definitie van vrijheid, maar
2. de discussie mag wat mij betreft ook gaan over de vraag "bestaat vrijheid?"
Is vrijheid geen ideaal, wat we als vrijdenkers nastreven maar in werkelijkheid alleen in aangetaste vorm bestaat, enerzijds omdat ik in mijn gedrag beperkt wordt door de eis anderen niet te schaden, anderzijds omdat mijn vrije wil beperkt wordt door mijn genetische make-up, aangeboren evolutionaire instincten en andere redenen die mij niet zo rationeel doen handelen.
Spinoza schreef "I call him free who is solely led by reason", maar wie is dat nu helemaal? Wie is nu helemaal vrij? Wat is vrijheid?
Oh vrijdenkers, jullie moeten hier toch wel een mening over hebben? Waarom is er nog geen topic met dit onderwerp (en als die discussie al wel is gevoerd en ik heb hem niet gevonden, toon me dan de link)?
Misschien een zwaktebod om andere vrijdenkers mee te laten denken, maar ik discussieer op fora om ervan te leren en wijzer te worden, zoals jullie bij mijn kennismaking hebben kunnen lezen. Neemt de handschoen op!