Petra schreef: ↑10 jan 2019 03:39
Misschien is ons begrip van wat we met 'brein' bedoelen wel te beperkt.
https://www.sciencemag.org/news/2018/09 ... ous-system
Plants may lack brains, but they have a nervous system, of sorts. And now, plant biologists have discovered that when a leaf gets eaten, it warns other leaves by using some of the same signals as animals.
Mooi filmpje.
We weten dat de flora ook een soort genezingsproces kent, maar dit fenomeen was me onbekend.
Het begrip brein moet je mi. vergeten. Er is nl. geen "centrale". vanwaaruit dit wordt geregeld.
En ik denk, dat we ons niet moeten laten verleiden alle oorzaak/gevolg signalen taal te gaan noemen.
Het gaat hier om een reflectoire reactie binnen een zelfde organisme bij beschadiging van een onderdeel ervan.
Vergelijk het met een snee in je hand, dat trekt de bloedvaten in de omgeving open en bij extreme gevolgen van de beschadiging, de bloedsomloop in de hele arm. Als na een bepaalde periode er nog meer gevaar dreigt, wordt ons hele organisme warmer.
Wij kennen hiervan de oorzaak en ook het doel ervan.
Maar met taal heeft dat mi. niet echt iets te maken.
Bij de genoemde plant zag men een soortgelijke reactie in de zin van een reflectoire reactie via het nerf systeem.
Tot doel een genezingsproces, maar minstens een veilig stellen van de rest van het levende organisme.
Beschadigingen kunnen genezen/afgedicht worden.
Wat je mi. niet moet vergelijken met onze nerves/zenuwsysteem, maar met het voedseltransport systeem, wat door chemische reacties ook als signaal ontvangst- en doorgeefsysteem dient.
Dat in de beschrijving hier "talk" gebruikt, zie ik als in deze zin: De roodheid van mijn hand zegt me, dat er iets mis is.
Twee dingen
- Reflectoire reacties (niet te verwarren met onbewuste reacties) gaan altijd buiten een/het brein om.
Het enige wat het brein soms doet, is het waarnemen.
- Taal is een vorm van communicatie tussen verschillende organismen, als herkenbaar voor de buitenwereld geuite tekens.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.