Natuurlijk gooi ik daar 'Het heelal' achteraan, zodra ik dit simpele (want voor dummies) werkje te pakken heb.
Edoch, ik snap er geen drol van en zit nu Peter's 'Wat is een Dimensie' topic te vervuilen.
En dat is niet aardig; heb ik inmiddels begrepen.
Laat ik eerst maar ff Hawking citeren:
Relativiteit (H5)
Ruimtelijke coördinaten.
Wanneer we zeggen dat de ruimte drie dimensies heeft, bedoelen we daarmee dat we een bepaald punt kunnen aanduiden met drie getallen, of coördinaten. Als we de tijd aan onze beschrijving toevoegen, wordt de ruimte uitgebreid tot een vierdimensionale ruimtetijd.
Het is mogelijk om het gehele heelal te beschrijven in de vorm van elkaar overlappende gebieden. Voor elk gebied kunnen we een ander stel van drie coordinaten gebruiken om de positie van een punt te duiden.
Enfin; ik zit nu in Hawking bij de gebogen ruimte.
- Lichamen bewegen zich op aarde langs een geodetische lijn.
- In de wereld van de algemene relativiteit volgen lichamen altijd geodetische lijnen in de vierdimensionale ruimtetijd. Bij afwezigheid van materie komen deze rechte lijnen in de vierdimensionale ruimtetijd overeen met rechte lijnen in de driedimensionale ruimte. Als er wel materie aanwezig is, wordt de vierdimensionale ruimtetijd vertekend, en daardoor zullen de wegen die lichamen in de driedimensionale ruimte afleggen gebogen zijn (op een wijze die in de vroegere theorie van Newton werd verklaard als een gevolg van de aantrekkende invloed van de zwaartekracht).
Dit heeft iets weg van een vliegtuig dat over geaccidenteerd terrein vliegt.
Ik ben al dagen aan het proberen om te begrijpen wat die gebogen ruimte nou precies allemaal inhoudt.
Ik heb het al tig keer opnieuw gelezen maar heb het nog steeds niet te pakken. (Wat die aanwezige materie uitmaakt