5x bijna al het leven uitgeroeid? Back to the drawingboard?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Floris1976
Forum fan

5x bijna al het leven uitgeroeid? Back to the drawingboard?

Bericht door Floris1976 »

Het blijft soms moeilijk voor mij om niet terug te vallen op het geloof dat mij bijgebracht is. Ik moet wel zeggen dat het steeds beter gaat. Als ik weer even een terugval heb houdt ik mij altijd vast aan de evolutietheorie. Deze komt niet overeen met Genesis en als dit niet klopt, was er dus ook geen Noach en geen Mozes die zwierf door de woestijn. Ik moet wel zeggen dat de evolutietheorie voor mij het sterkste bewijs is dat de bijbel niet klopt.

Moeilijk is dat er christenen zijn die vast willen houden aan hun geloof ook als ze niet meer om de evolutietheorie heen kunnen. Die breien een uitleg aan de bijbel waardoor ze toch vast kunnen houden aan hun geloof. Zeven dagen is niet letterlijk voor de schepping enz.

Vanwege mijn indoctrinerende voeding heb ik de neiging terug te grijpen naar wat mij geleerd is. Soms heb ik zo'n bui dat ik zelf probeer of er een theorie is waarin de evolutietheorie waar is (want dat geloof ik) en de bijbel ook blijft kloppen. Een filmpje dat ik gisteren zag gaf daar ook weer aanleiding toe. Het gaat om het filmpje uit onderstaande link. Hierin wordt aangegeven dat er 5x een groot deel van het leven op aarde vergaan is. Dit komt niet overeen met wat ik tot nu toe wist over de evolutietheorie. Dit maakt dat ik weer opnieuw opzoek moet naar informatie. Ik dacht altijd simpel gezegd er zijn meerdere lagen met hierin fossielen en hoe hoger in de lagen des te ontwikkelder het leven. Dus 1 boomstam, maar volgens dit filmpje zijn er 5 die telkens weer opnieuw beginnen. Dus 5 lagen opgedeeld in lagen van simpel naar geavanceerder? Kan iemand hier iets meer licht op laten schijnen?

Wat mijn theorie betreft. Ik bedacht: Wat als dier eerder geschapen is als de mens en de mens daarna. Dat de dagen in Genesis inderdaad niet letterlijk genomen moeten worden. Dieren dus 5x over bijna volledig uitgestorven zijn, maar de mens is blijven leven. Dat de aap voort komt uit de mens en dat uitlegt het verhaal van het missende chromosoom bij de mens ten opzichte van de aap en de en de overeenkomsten van de "Endogenous retrovirusses". Ik weet dat deze theorie niet klopt, maar kan mezelf niet helemaal uitleggen wat er dan niet aan klopt. mensen schiet eens, want het klopt niet.

Groeten Floris.

https://youtu.be/7w57_P9DZJ4?t=1m11s
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: 5x bijn al het leven uitgeroeid? Back to the drawingboar

Bericht door Dat beloof ik »

Het klopt niet omdat het gebaseerd is op Genesis en dat boek is onzin.
Met dat laatste begin je zelf en vervolgens verzin je een theorie die op dat boek gebaseerd is, om daarna ons te vragen hoe het komt dat je theorie niet klopt.....
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Floris1976
Forum fan

De reden waarom ik ben beginnen te geloven dat dat boek onzin is, is juist vanwege die evolutietheorie. Zonder dat hen ik veel minder houvast, dus wil ik dat deze theorie niet klopt. Bovendien heb ik dit geschreven in 1 van de twijfel omenten die me soms nog overvallen.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Floris1976 schreef:De reden waarom ik ben beginnen te geloven dat dat boek onzin is, is juist vanwege die evolutietheorie. Zonder dat hen ik veel minder houvast, dus wil ik dat deze theorie niet klopt. Bovendien heb ik dit geschreven in 1 van de twijfelmomenten die me soms nog overvallen.
Lastig al die twijfels, twijfel je op momenten van twijfel zelfs aan je eigen onderschrift?
NB: Doe wel en zie niet om.
Floris1976
Forum fan

writer schreef:
Floris1976 schreef:De reden waarom ik ben beginnen te geloven dat dat boek onzin is, is juist vanwege die evolutietheorie. Zonder dat hen ik veel minder houvast, dus wil ik dat deze theorie niet klopt. Bovendien heb ik dit geschreven in 1 van de twijfelmomenten die me soms nog overvallen.
Lastig al die twijfels, twijfel je op momenten van twijfel zelfs aan je eigen onderschrift?
Nee zeer zeker 100% niet. Ik twijfel dan of god er is. Ik twijfel zeker niet aan de persoonlijkheid van de god uit de bijbel. Veel van zijn daden zijn in en in slecht en zo iemand is wat mij betreft niet in de positie om mij ter verantwoording te roepen. Maar toch, mijn verstand zegt god is er niet. Mijn gevoel zegt soms van wel. Ik probeer op zulke momenten mij te voeden met tegenargumenten, maar ik kan wonderlijke dingen zien in de meest absurde gebeurtenissen. Vanavond zie ik dat mijn download langzaam gaat, omdat mijn laptop staat op de wifi van boven en ik was beneden. Hetgeen ik downloade is volgens christelijke normen niet oke. Ik klik op de draadloze netwerken. Ik ben even in gedachten kijk weer en hij is overgeschakeld op het netwerk beneden en ik kan niet verklaren waarom, want ik had er nog niet op geklikt. Dan raak ik van streek.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Of het 5 x is geweest of meer of minder, dat weet ik niet , maar het is zeker dan bij meer dan een gelegenheid de meeste toen levende soorten zijn uitgestorven, maar als er van een miljoen soorten er nog 100.000 zijn overgebleven, dat groeit die populatie over enkele miljoenen jaren weer uit tot een wellicht nog grotere hoeveelheid soorten dan voorheen. Het meeste graan op een akker, wordt immers ook opgegeten. Desondanks is er altijd weer genoeg over om te zaaien . . . En elk jaar voedt het méér mensen dan voorheen.
Ik wens u alle goeds
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Floris1976 schreef:..... Ik ben even in gedachten kijk weer en hij is overgeschakeld op het netwerk beneden en ik kan niet verklaren waarom, want ik had er nog niet op geklikt. Dan raak ik van streek.
Als je echt zo bijgelovig bent dat je elk onverklaarbaar verschijnsel in verband met jouw God brengt en daardoor van streek raakt is het wellichtverstandiger daar eerst wat meer aandacht aan te besteden en wat minder tijd te steken in het willen aanleggen van een eindeloze voorraad door anderen aangedragen tegenargumenten.
Hoe spijtig het ook is, wij zullen in ons korte leven helaas nooit overal een verklaring voor krijgen.
Maar maakt dat niet het leven juist zo interessant?
NB: Doe wel en zie niet om.
deugniet
Geregelde verschijning

Bericht door deugniet »

Mee eens wat met Writer zegt.
De chaos in je hoofd moet tot rust komen. Stop met het lezen van alle pseudo vuilnis en ander zotteklap op internet. Richt je op de boeken die hier door forumleden zijn aanbevolen en verder niets. Neem de tijd en de contouren van de werkelijkheid zullen zichtbaar worden.
Ik was ook een gelovige die niets van de ET af wist. Ik ben begonnen met het lezen van boeken. Hoe meer je over de ET leest, hoe meer je zult beseffen hoe weinig je eigenlijk weet. Wat helpt, is om je te richten op een facet van de ET. Ik hou me nu bijvoorbeeld bezig met de geschiedenis van de mensen. Hierna waarschijnlijk geologie, en ga zo maar door. Reusachtig interessant.
Rust en tijd Floris1976, dat is wat je nodig hebt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Je neemt de bijbel wel of niet serieus. Als je de bijbel serieus neemt (en daar heb je dan goede reden voor uiteraard), verwerp je gewoon de ET. Het leven kan zo simpel zijn.

Ik denk dat ik zeer veel goede reden heb om in de ET te vertrouwen en verwerp daarom de bijbel (en ook daar heb ik inmiddels meer dan voldoende reden voor verzameld om dat hard te kunnen maken).
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Ik denk dat er een veel groter onderliggend probleem is dat niet opgelost wordt door hier twijfel neer te schrijven met de vraag om het af te serveren.
Het is een bijna ziekelijke twijfel waar professionele hulp bij nodig is die wij niet kunnen bieden , als die basis er niet is is het alleen maar symptoombestrijding. Ga alsjeblieft in therapie Floris1976 want dit helpt niet al vind je zelf van wel, het lost alleen maar tjdelijk iets op. Maar dat heb ik al eerder geschreven, cognitieve therapie is een prima middel om tot rust in je hoofd te komen, pas als dat voor elkaar is moet je gaan denken aan de inhoudelijke opvulling van de leegte die je ervaart.
Ik kreeg ooit de raad van een psycholoog dat ik niet moest proberen om de gedachten als zand in mijn handen vast te houden, hoe steviger je zand in je hand probeert te houden, hoe meer het je ontglipt. Ik denk dat. je vreselijk bang bent om de controle te verliezen en dat die angst juist maakt dat je de controle kwijt bent.
Er gebeuren de hele dag dingen die je overkomen die aan je aandacht ontsnappen of waar je geen aandacht aan besteedt of kunt besteden en dat wil niet zeggen dat ze geen of minder betekenis hebben dan de zaken die wel jouw aandacht krijgen.

Ik moest laatst een hele dag wachten op de bezorging van een pakketje en toen de bezorger eindelijk kwam zei ik tegen hem dat ik op dat moment voelde dat hij op dat moment zou komen, terwijl ik de hele dag al uit het rasm aan het kijken was en dat gevoel al tien keer eerder had gehad. Hij zei dat hij dat wel vaker hoorde, maar dat is een menselijk gegeven, we noemen dat conformation bias, positieve bevestigingen tellen zwaarder dan negatieve.
Ik heb het leren herkennen en kan het benoemen en er later binnenpret over hebben dat ik er weer eens ingetuind ben, maar voor jou lijkt het allemaal nog belemmerend ernstig.
Ga hulp zoeken en zoek het niet in nog meer bevestiging maar in een andere manier van denken .

Ik ben het met Writer en deugniet eens, maar neem de stap naar een therapeut en als je daar al bent bespreek dit met hem of haar.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Een therapeut?
Floris lijkt me slim genoeg om zelf te lezen, kijken en onderzoek te doen. Wil je meer weten over de ET, zoek je op youtube. Download/bekijk goede documentaires. En...lees de bijbel en verdiep je hierin! Verdiep je in de ontstaansgeschiedenis. In de fouten, incongruenties, tegenstrijdigheden en alle interpretaties die er zijn. Verdiep je ook in het concept "goden" en leer hoe deze ontstaan en geëvolueerd zijn.
Bij een therapeut krijg ik altijd het idee dat je iets aangepraat wordt (en dat kan 2 kanten op!) . In geval van psychische nood raadzaam, maar dit kun je zelf onderzoeken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Octo
Forum fan

Bericht door Octo »

Ik begrijp nog steeds de link tussen de toevalligheden en de god van de bijbel niet. Waarom zou hij er achter zitten? Het zou ook één van de talloze andere goden kunnen zijn of welk ander onbewezen bovennatuurlijk wezen dan ook. Is er geen grappenmaker die je goed kende overleden die nu de klopgeest aan het uithangen is?

Of is het gewoon toeval, zonder dat er een diepere reden of betekenis is? Daarnaast, als er iets onverklaarbaars gebeurt, dan wil dat zeggen dat jij dat niet kunt verklaren. Dat betekent niet dat er dus ook geen logische verklaring is.

En nee, "God did it" is nooit een logische verklaring....
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Floris1976 schreef: Ik moet wel zeggen dat de evolutietheorie voor mij het sterkste bewijs is dat de bijbel niet klopt.
Lees De Bijbel als Mythe, mij heeft dat boek het laatste zetje gegeven.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Floris1976
Forum fan

Fish schreef:
Floris1976 schreef: Ik moet wel zeggen dat de evolutietheorie voor mij het sterkste bewijs is dat de bijbel niet klopt.
Lees De Bijbel als Mythe, mij heeft dat boek het laatste zetje gegeven.
Dan moet ik die eens lezen. Is die er ook als E-book?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Floris1976 schreef: Dan moet ik die eens lezen. Is die er ook als E-book?
Niet dat ik weet, er is wel een topic hier op het forum over het boek:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=1517" onclick="window.open(this.href);return false;
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie